fbpx
Foto: Ronald Tilleman

Minder goederen via het spoor in 2017

28 feb 2018 10:00

Het vervoer van goederen over het spoor is in 2017 afgenomen in vergelijking met een jaar eerder. Het totale aantal treinkilometers van goederentreinen daalde in een jaar tijd met 6 procent tot 9 miljoen. Dat heeft ProRail bekend gemaakt. De daling wordt voornamelijk toegeschreven aan de sluiting van kolencentrales in Duitsland. Ook een langdurige stremming bij het Duitse Rastatt had grote gevolgen.

Bij Rastatt, net ten zuiden van Karlsruhe aan de lijn naar Basel, vond op 12 augustus 2017 een verzakking plaatst. De spoorlijn Karlsruhe – Basel is een belangrijke schakel in de goederencorridor Rhine – Alpine. De gevolgen voor het goederenverkeer tussen Rotterdam en Zwitserland/Italië waren groot. Omdat alternatieve routes niet of niet in voldoende mate voorhanden waren kwam het goederenverkeer op deze verbinding nagenoeg tot stilstand. De versperring bij Rastatt duurde uiteindelijk tot begin oktober. Het directe gevolg van ‘Rastatt’ is, op basis van een grove schatting, dat ten minste 500 goederentreinen (vrijwel uitsluitend containertreinen) tussen Rotterdam en Zwitserland/Italië in deze periode niet hebben kunnen rijden. Daarbij komen naar schatting nog ca. 100 treinen tussen
Moerdijk/Lutterade en Italië, ook hier ging het om containertreinen.

In totaal ging vorig jaar het om een afname van 2200 goederentreinen van en naar de Rotterdamse haven.Het grootste deel van die afname is toe te schrijven aan de sluiting van Duitse kolencentrales. Dat zorgde voor een afname van 1750 goederentreinen. Overigens rijden er nog altijd 29.950 goederentreinen naar de Rotterdamse haven.

Terwijl in zijn algeheel er minder goederentreinen in 2017 hebben gereden, geldt dat niet overal. Het aantal goederentreinen naar België is met 7% toegenomen naar 12.550. Het zogeheten transitverkeer tussen België en Zweden via Nederland is daarvoor een belangrijke oorzaak. Hier is het aantal treinen gegroeid met 1100 naar 5.000 in 2017.  Tussen de Nederlandse en Duitse grens is per saldo het aantal goederentreinen met 2% gedaald. De aanleg van het 3e spoor Zevenaar – Oberhausen had ook effect. Weliswaar niet op de omvang, maar wel op de routes van het goederen verkeer.

Voor dit jaar heeft ProRail er vertrouwen in dat het totale goederenvervoer per spoor weer zal groeien.

0 0 stemmen
Artikel waardering
3 Reacties
Oudste
Nieuwste Meest gestemd
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
dries molenaar
6 jaren geleden

En hoe werd de vracht dan vervoerd tijdens de stremming bij Rastat? Per truck kan bijna niet.

Taalfoutje
6 jaren geleden

“goederen verkeer” -> “goederenverkeer”

dries molenaar
6 jaren geleden
Antwoord aan  Taalfoutje

Isdeverenigingtegennodeloosspatiegebruikalingelicht?