fbpx

Nieuwe dienstregeling op het spoor blijft klachten opleveren

Sinds de nieuwe dienstregeling is ingegaan blijft het klachten regenen bij reizigersvereniging Rover. Op sommige plekken is het op papier verbeterd, maar gaan treinreizigers in de praktijk er toch op achteruit. Dat blijkt ook een enquête van Treinreiziger.nl.

Rover kreeg in een maand tijd bijna 7.000 reacties binnen, waarvan de helft over de nieuwe dienstregeling en nog eens vergelijkbaar aantal over volle treinen. Normaal krijgt Rover zo´n 1.500 klachten per maand binnen. Voor Treinreiziger.nl reden om een enquêtete te houden. “We hielden er rekening mee dat de klachtenstroom geen goed beeld zou geven, omdat de mensen die erop vooruit gaan zich minder snel melden” zegt redacteur Hildebrand van Kuijeren.

Uit de enquête van Treinreiziger.nl komt echter een negatiever beeld dan gedacht. “Van de 720 bezoekers die meededen, spreekt 11% van een verbetering en 27% van een verslechtering” zegt Van Kuyeren. Een grote groep van de deelnemers reist incidenteel met de trein, en zegt niet te weten of de dienstregeling beter of slechter is geworden.

Op papier lijkt het soms beter geworden, zoals tussen Zeeland en Noord-Brabant. Treinreizigers zouden nu een betere overstap moeten hebben in Roosendaal en daardoor 10 minuten moeten besparen. Maar uit signalen blijkt dat die overstap regelmatig verloren gaat waardoor reizigers er juist fors op achteruit gaan. Ook geven sommige treinreizigers aan dat de nieuwe dienstregeling negatief uitpakt doordat de aansluitingen tussen bus en trein slechter zijn geworden.

Aan de enquete deden ook een aantal frequente treinreizigers mee. “Die waren nog negatiever. Daar sprak bijna twee derde van een achteruitgang. De meesten klagen over de reisduur, ongunstige vertrektijden, minder keuzes en te korte treinen” zegt Van Kuyeren. Hij benadrukt de redacteur dat de enquete te kleinschalig is om een volledig beeld te geven. Hoe dan ook lijkt de nieuwe dienstregeling minder gunstig uit te pakken dan vooraf werd gedacht.

Tegenover De Telegraaf erkent een NS woordvoerder dat de nieuwe dienstregeling niet vlekkeloos van start is gegaan. “Het werk aan de Willemsspoortunnel in Rotterdam heeft er bijvoorbeeld ingehakt. Daar hadden veel mensen last van, net als de stroomstoring en ijzel. We laten dagelijks 150 extra treinen rijden met meer rechtstreekse verbindingen. Toch kunnen we het niet iedereen naar de zin maken.”

De werkzaamheden aan de Wilemsspoorntunnel zijn inmiddels afgerond. Sinds maandag rijdt NS nu vanuit Den Haag via de HSL naar Breda. De eerste dagen verliep dat allerminst probleemloos door een combinatie van externe storingen en logistieke problemen. Gisteren viel volgens cijfers van ProRail de heft van de nieuwe treindienst uit.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *