youtube treinreiziger zoeken zoeken
Foto: mattbuck (CC BY-SA 3.0)

NS-dochter Abellio wint Britse aanbesteding

klok 10 aug 2017 11:43

Een joint venture waarbij NS-dochter Abellio de meeste aandelen in handen heeft een Britse aanbesteding gewonnen. Het gaat om treinverkeer tussen Londen en de Britse regio West Midlands. West Midlands Trains (WMT), een samenwerkingsverband waar Abellio inzit, heeft daarvoor een concessie gewonnen die start in december en loopt tot het voorjaar van 2026.

Het gaat om treinverkeer dat de Britse hoofdstad met Birmingham en Liverpool verbindt en verschillende regionale lijnen. WMT wil komende negen jaar bijna 1 miljard pond uittrekken voor investeringen in de concessie, waaronder zo’n 700 miljoen pond voor materieel. Zo komen er in 2021 nieuwe treinstellen met een omvang van 400 rijtuigen. Die geven ruimte aan 85.000 treinreizigers. Dat komt goed van pas tijdens de spitsuren.

Op verschillende lijnen wordt de frequentie de komende jaren opgehoogd. Bijvoorbeeld gaat de frequentie vanaf 2021 tussen Birmingham en Liverpool omhoog. Op een aantal trajecten worden treinen sneller, bijvoorbeeld op de lijn Londen – Crewe (vanaf december 2018). Ook komen er nieuwe stations bij, belooft West Midlands Trains meer ruimte in de trein en compensatie vanaf 15 minuten vertraging. Treinreizigers zullen voortaan (vanaf eind 2019) op wifi kunnen rekenen.

De gunning is ook interessant omdat het de eerste keer is dat er Japanse bedrijven betrokken zijn bij een succesvolle bieding in het Britse spoorvervoer. WMT is voor 70,1 procent eigendom van NS-dochter Abellio, de rest is in handen van het Japanse conglomeraat Mitsui en de East Japan Railway Company (JR East). Die laatste partij is in de spoorwereld vooral bekend om de enorme mensenmassa’s die het bedrijf in Japan weet te vervoeren. JR East vervoert in Japan dagelijks zo’n 17 miljoen mensen en bedient tevens ‘s werelds drukste treinstation in Tokio.

(c) Treinreiziger.nl / ANP

Eén gedachte over “NS-dochter Abellio wint Britse aanbesteding”

  1. dries molenaar schreef:

    Ik zag toevallig een stukje TV op NHK (Japan). Daar werd Abellio in het geheel niet genoemd. JR zal wel massa’s kunnen vervoeren maar dat zijn Japanners. In UK of EU zal het wat moeilijker zijn. De mensen laten zich zo niet een trein persen en bovendien zijn ze hier ook wat groter.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.