NS garandeert aansluiting vliegtuig Schiphol voor 5 euro
23 jun 2014 13:00
UPDATE. De Nederlandse Spoorwegen begint volgende maand een proef om treinreizigers naar Schiphol de garantie te geven dat ze ook daadwerkelijk aankomen op de luchthaven. Tegen een vergoeding van 5 euro krijgt de reiziger via een speciale app reisadvies op maat om de vlucht te halen.
"In het uiterste geval brengen we je met taxi en begeleiden je naar de balie op Schiphol, of als het dan niet lukt vergoeden we de kosten van bijvoorbeeld omboeking of je vlucht´´, meldt het spoorbedrijf maandag.
Proef
Met de proef wil NS, in samenwerking met Schiphol, de bereikbaarheid van Schiphol per openbaar vervoer vergroten. "We zetten alles op alles om de reiziger zo snel mogelijk op Schiphol te krijgen´´, aldus het bedrijf. NS start van 14 juli tot 1 september met de zogeheten Schiphol Garantie Service (SGS). Daarna bekijkt het spoorbedrijf of de service definitief wordt ingevoerd. Alleen treinvertragingen worden door de regeling gedekt. Als de reiziger door een uitgevallen bus, tram of metro in de problemen komt heeft hij pech.
Flauwekul
Reizigersorganisatie Rover vindt dat de aankomstgarantie er altijd moet zijn en dat daar niet extra voor zou moeten worden betaald. Maatschappij voor beter OV is woest vanwege de proef. "Een broodtoeslag: een brood kost 1 euro meer, maar in ruil daarvoor garandeert de bakker dat het brood niet beschimmeld is. Een kiestoeslag: in ruil voor een tientje extra belooft de tandarts dat hij niet de
verkeerde kies zal trekken. Dit soort onzin zou door alle betrokkenen worden weggehoond. De NS, echter, komt met iets vergelijkbaars: Schiphol Garantie Service. Dit is een klap in het gezicht van de reiziger" reageert Rikus Spithorst van de vereniging.
Omstreden wetsartikel
Spithorst vervolgt: "Door deze toeslag in het leven te roepen maakt de NS misbruik van het zeer omstreden wetsartikel 8:108 uit het Burgerlijk Wetboek, dat OV-reizigers uitsluit van het recht op schadevergoeding wanneer de vervoerder in gebreke blijft. Het wordt tijd dat staatssecretaris Mansveld in grijpt. We roepen Kamerleden op om een wetsvoorstel in te dienen, zodat het beruchte artikel 8:108 geschrapt wordt en OV-reiziger niet langer wordt behandeld als een tweederangs consument".
Persoonlijke hulp
Een woordvoerder van NS vindt de kritiek niet terecht. "We doen altijd ons uiterste best om reizigers punctueel te vervoeren. Bijna 95 procent van de treinen rijdt op tijd. Maar deze service kunnen we niet gratis aanbieden, omdat we reizigers persoonlijk helpen om hun treinreis bij te sturen. Zonodig met vervangend vervoer. Als we dat voor iedere reiziger gratis moeten doen, hebben we honderden medewerkers nodig".
Taxi
NS wijst erop dat reizigers nu ook "incidenteel´´ met de taxi naar Schiphol gebracht, hoewel er geen garanties worden gegeven. In het eerder aangehaalde wetsartikel (8:108 BW) is namelijk vastgelegd dat NS en andere OV bedrijven niet verantwoordelijk zijn voor gevolgschade die ontstaat door vertraging.
Verzekering
In 2005 lanceerde NS een vergelijkbare dienst, een reisverzekering Zorgeloos treinen. "Momenten waarop het cruciaal is dat je er bij bent: een bruiloft, tentamen, begrafenis of een aansluiting op een vliegtuig of internationale trein voor je vakantie. Voor deze momenten introduceert NS de Zorgeloos Treinen-verzekering. De verzekering vergoedt op genoemde gevallen alternatief vervoer (bijoorbeeld. taxi)" legde het spoorbedrijf destijds uit.
30 minuten vertraging
Om in aanmerking te komen voor een vergoeding moest er dan wel sprake zijn van een onverwachte vertraging van 30 minuten of meer. De dienst uit 2005 werd in de introductie periode aangeboden voor 4,75 euro per jaar, in plaats van de normale 9,50 euro. Ook de introductie van die verzekering kreeg veel kritiek. Na de start werd er nooit meer over de verzekering gecommuniceerd.
1500 deelnemers
Volgens NS is de nieuwe proef niet vergelijkbaar met de oude verzekering, omdat er nu wordt gebruik gemaakt van moderne technologie, waardoor de reiziger een maatgericht reisadvies krijgt. Het spoorbedrijf schrijft maandag 10.000 klanten aan over de proef. NS hoopt op ongeveer 1500 deelnemers. Aanmelden kan tot en met 13 juli. De proef vindt plaats met de luchthaven omdat juist rond Schiphol er vaak storingen zijn.
- Meer over de proef en de voorwaarden op deze pagina van NS.
(c) ANP / Treinreiziger.nl