NS Groepsretour een succes
22 feb 2014 0:00
Het nieuwe groepsretour doet het boven verwachting goed, melden de Nederlandse Spoorwegen. Sinds de introductie in augustus is het groepsretour in 2013 zo´n 40.500 maal verkocht. Per kaartje reizen minimaal vier en maximaal tien reizigers samen. In totaal hebben 233.000 mensen een reis gemaakt met het groepsretour.
- Check alles over het NS Groepsretour
"Heel bijzonder is dat 40% van deze reizigers bewust de keuze gemaakt heeft voor de trein in plaats van de auto. Dit is precies wat NS beoogt. Het handige van dit groepsretour is dat elke reiziger van een groepsretour vanaf elk willekeurig station in Nederland kan vertrekken en dan naar hetzelfde eindstation kan reizen" legt NS-woordvoerder Eric Trinthamer uit.
Ondanks het succes is nog niet duidelijk of de formule ongewijzigd blijft. Op dit moment loopt de verkoop tot 31 maart, maar dat wordt verlengd tot 31 augustus. Mogelijk wordt de formule dan nog eens verlengd of daarna aangepast. Trinthamer: "We zullen de nieuwe formule later dit jaar gaan evalueren. Het is denkbaar dat het groepsretour in de toekomst alleen tijdens vakanties wordt aangeboden. Maar dat staat nog niet vast. Het is ook denkbaar dat de kaartsoort zo blijft."
NS ontdekte vorig jaar via klantonderzoek dat groepen van vier personen of meer kozen voor de auto, omdat dit voordeliger was. Met het NS Groepsretour is de prijs van de trein ook voor groepen vanaf vier personen interessant. Volgens NS is het groepsretourtje niet alleen goed voor de portemonnee, maar ook voor het milieu. Dit omdat de trein volgens het spoorbedrijf gemiddeld 75% schoner is dan een gemiddelde auto.
Helemaal nieuw is het concept groepsretour niet. Vroeger kende NS de Meermanskaart. Bij die formule konden groepen van 2 tot 6 personen tegen een aantrekkelijk tarief door Nederland reizen. De Meermanskaart werd echter medio 2000 afgeschaft, omdat er volgens NS onvoldoende belangstelling voor de kaart zou zijn. De kaart werd in de jaren zeventig geïntroduceerd.