fbpx

NS neemt maatregelen tegen materieeltekort

22 dec 2015 16:57

De Nederlandse Spoorwegen hebben een aantal extra maatregelen genomen om het materieeltekort te beperken. Zo wordt het aantal 1e klas-zitplaatsen in Sprinters terug gebracht en komen er meer 2e klas-zitplaatsen. Daarnaast blijven de Mat ´64-treinen – ook wel Apekop genoemd – langer rijden en gaat NS bussen inzetten op een aantal drukke trajecten. 

De maatregelen volgen onder druk van de aanhoudende klachtenstroom over overvolle treinen, waarna de staatssecretaris een noodplan eiste van NS

Mat ´64-treinen
Formeel zullen de Mat ´64-treinen alleen ingezet worden als reservetreinen bij verstoringen, maar de afgelopen week bleek al dat de treinen nog dagelijks worden ingezet, ook als er geen storingen zijn. Het gaat om totaal 16 treinstellen die tot april behouden blijven en in totaal 1800 zitplekken bieden. NS heeft het zelf over 3200 plekken: het spoorbedrijf telt ook staanplaatsen mee.

Meer 2e klas, minder 1e klas
Een aantal Sprinters krijgen nu minder 1e klas-zitplaatsen, maar meer 2e klas-zitplaatsen. Daardoor komen er volgens NS nog eens 1.000 zitplekken in de 2e klas bij. Niet-noodzakelijk onderhoud wordt verder uitgesteld, volgens NS levert dat 3.240 zit- en staanplaatsen op. Waarschijnlijk betreft een aanzienlijk deel daarvan staanplaatsen. 

Geen rijtuigen huren
NS blijft erbij dat het huren van treinen niet mogelijk is. OV-Magazine meldde eerder dat een aantal Duitse intercityrijtuigen beschikbaar zijn. Deze zogenoemde ICL-rijtuigen hebben eerder in Nederland gereden maar NS heeft niet geïnformeerd naar de rijtuigen. Volgens het bedrijf kunnen de rijtuigen niet zomaar opnieuw worden ingezet in Nederland en is deze optie wel degelijk onderzocht.

Reizigersgroei
Ondanks de maatregelen die NS neemt blijft er een materieeltekort. Afhankelijk van de periode komt de NS volgend jaar 10 tot 45 rijtuigen tekort. Het materieeltekort komt hoger uit dan verwacht, omdat door de economische groei steeds meer reizigers in de spits de trein nemen. In de spits is het aantal reizigerskilometers dit jaar met 3,3 procent gegroeid.

Bussen
Om het materieeltekort te beperken wil NS ook bussen in gaan zetten. Er worden al bussen ingezet tussen Rosmalen – Oss – Den Bosch. Verder wil NS reizigers stimuleren om meer in de daluren te gaan reizen.

Volle bak
NS-topman Roger van Boxtel: "We zetten met deze maatregelen alles op alles om zoveel mogelijk reizigers een zo goed mogelijke reis te bieden. We rijden in 2016 volle bak met al het materieel dat we hebben. Vooruitlopend op de komst van nieuwe treinen willen we met extra maatregelen onze reizigers meer alternatieven bieden om de reis naar hun hand te zetten."

Gehoor aan oproep
Reizigersorganisatie Rover reageert tevreden op de maatregelen. Vooral het feit dat NS met de Mat ´64-treinen blijft rijden, is volgens de vereniging goed nieuws. "Hiermee geeft NS gehoor aan de oproep van Rover om de treinen nog niet in december af te voeren en zo het dreigende zitplaatsentekort te lijf te gaan," verklaart de vereniging. 

Studenten in de daluren
Een andere maatregel is een poging van NS om tot afspraken te komen waardoor studenten en onderwijspersoneel minder in de spits en meer in de daluren zullen reizen. Studentenbonden en onderwijspersoneel hebben aangegeven hiertoe bereid te zijn. Dit is een maatregel waar Rover het meeste effect van verwacht, ook in het stads- en streekvervoer.

Groepen in de knel
Staatssecretaris Sharon Dijksma (Spoor) zei begin december dat NS voor Kerstmis met plannen moest komen om het dreigende tekort aan treinen volgend jaar te voorkomen. "We moeten voorkomen dat groepen mensen in de knel komen", zei ze toen.

Spitsmijden
Dijksma zegt nu samen met NS te willen optrekken om het spitsmijden aantrekkelijker te maken. De staatssecretaris en de NS gaan overleg voeren met onderwijsinstellingen, organisaties van werkgevers en de overheid "om te zien hoe we dit kunnen realiseren". De bewindsvrouw noemde de extra maatregelen van de NS een "uiterste inspanning voor de reiziger."

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *