NS schrapt uit voorzorg treinen wegens storm
17 jan 2018 16:53
De Nederlandse Spoorwegen laten donderdag circa 20 procent minder treinen rijden vanwege de verwachte storm. Op de trajecten waar normaal meer treinen rijden dan eens per half uur, gaat dan een keer per half uur een trein rijden.
Op het traject Amsterdam – Utrecht – Eindhoven, waar normaal elke tien minuten een trein rijdt, wordt de frequentie ook teruggebracht tot twee keer per uur. Door bij verwacht slecht weer om te schakelen naar een uitgedunde dienstregeling, wil de spoorsector voorkomen dat het treinverkeer compleet vastloopt. Bij eventuele problemen is er bij een aangepaste dienstregeling meer ruimte op het spoor en ontstaat er niet direct een file van treinen.
Vanwege de harde wind kan ook niet ten zuiden van Rotterdam over de HSL-lijn worden gereden, vanwege de Moerdijkbrug. Reizigers tussen Rotterdam en Breda reizen om via Dordrecht. Normaal rijden er vier treinen per uur via de HSL tussen Rotterdam en Breda.
NS zegt met de aangepaste dienstregeling het zekere voor het onzekere te nemen. Wel waarschuwt het bedrijf dat ondanks de aangepaste dienstregeling en andere extra maatregelen reizigers nog steeds hinder kunnen ondervinden. “NS en ProRail werken er hard aan om de gevolgen hiervan zo beperkt mogelijk te houden en eventuele verstoringen zo snel mogelijk te verhelpen,” aldus de NS. Spoorbeheerder ProRail houdt extra storingsploegen en hulplocomotieven achter de hand om problemen op te lossen en de NS zet extra medewerkers in op stations om reizigers te helpen.
Reizigers krijgen het advies de reisplanner goed in de gaten te houden. Ze moeten rekening houden met drukte en een langere reistijd en worden opgeroepen zo mogelijk buiten de spits te reizen. KLM liet eerder al weten eveneens in de dienstregeling te schrappen vanwege de verwachte storm.
(c) Treinreiziger.nl / ANP
Ik dacht dat situaties zoals op de foto door goed omgevingsbeheer niet meer zouden hoeven voor te komen? Het voorkómen van te hoog opgroeiende bomen en deze te vervangen door of te beheren als struweel cg lage vegetaties lijkt me toch niet zo ingewikkeld?
Dat heb ik eerder ook al geschreven. Men kan beter bomen kappen dan treinen schrappen of ongelukken riskeren. Hoe bestaat het dat er nog bomen staan die op het spoor kunnen vallen? Dit is met eenvoudige regelgeving af te dwingen.
Gelukkig zullen de groene rakkers zulke regelgeving tegenhouden.
Dat komt omdat het morgen ontzettend WEEEEEEEARMMMMM wordt! Lieve groetjes, Berry
Fijn die 10 minutendienst van Eindhoven naar Utrecht waar iedere dag tientallen treinen uitvallen door storingen, defecten, ongelukken en nu weet het weer.
Dat is niet zo en het heeft er niets mee te maken.
“Vanwege de harde wind kan ook niet ten zuiden van Rotterdam over de hsl-lijn worden gereden, vanwege de Moerdijkbrug. Reizigers tussen Rotterdam en Breda reizen om via Dordrecht. Normaal rijden er vier treinen per uur via de HSL tussen Rotterdam en Breda.” Hier ben ik 2 opmerkingen over: 1. Er rijden maar 2 treinen per uur tussen Rtd en Bd en 2. de IC Direct word morgen omgeleid via Dordrecht. Echt omreizen kan je het dus niet noemen
1. over de moerdijkbrug rijden ook de overige internationale treinen zoals de Thalys, intercity Brussel (testritten) en de Eurostar (testritten). 2. Omdat de reizigers via Dordrecht moeten reizen, is er een extra stop en meer reistijd. er is dus zeker sprake van omreizen.
En ook nog de IC Den Haag – Eindhoven. 🙂
In 2020 is het de bedoeling dat er hoge schermen komen die de HSL treinen bij de HSL brug zullen beschermen tegen de wind.
Zien bij welke windsnelheden er dan nog gereden kan worden
De schermen worden niet hoog en we mogen hopen dat ze niet voor de ramen van de passagiers zullen reiken. De kans is ook ook groot dat het roosters worden die de wind dempen. Net als op fietsbruggen.
Er rijden meer treinen dan twee per uur. Vanwege het vol zitten tijdens de spits zijn er meer treinen ingeroosterd. Volgens velen een dienst die niet voldoet maar men kan niet wachten om te reizen.
Er rijden vier binnenlandse treinen over de HSL: 2x IC Direct en 2x IC Den Haag – Eindhoven. De IC Direct wordt inderdaad omgeleid via de omreisroute. Naar ik meen hebben we het woord omreizen overgenomen van NS. Het klopt dus gewoon wat er staat.
Paaaaf!