fbpx

ÖBB heeft interesse in City Night Line nachttreinen

De Deutsche Bahn (DB) wil per december stoppen met de City Night Line. Onder die naam laat het Duitse spoorbedrijf op meer dan tien trajecten in Europa nachttreinen rijden. Vanuit Amsterdam vertrekt de city Night Line bijvoorbeeld dagelijks naar Zürich en München. Anders dan DB, heeft de Oostenrijkse spoorwegen (ÖBB) wel interesse in nachttreinen.

De ÖBB onderhandelt nu met DB om routes van City Night Line over te mogen nemen. Volgens bronnen zou het Oostenrijkse spoorbedrijf ook interesse hebben in de routes vanuit Nederland. De City Night Line gaat dus verdwijnen, maar er is dus een reële kans dat de nachttreinen van en naar Nederland gered kunnen worden.

De Deutsche Bahn ziet de nachttreinen als een kostenpost die alleen maar voor verlies zorgen. Het spoorbedrijf wil uit de rode cijfers komen en daarom de City Night Line schrappen. Tegenover Neue Zürcher Zeitung laat de ÖBB weten daar anders over te denken. Volgens een woordvoerder zijn de nachttreinen een nichemarkt.

Dat de nachttreinen bij ÖBB wel een succes zijn, komt onder andere doordat het Oostenrijkse bedrijf investeert in nieuw materieel. Daarnaast is het meenemen van auto´s op sommige routes mogelijk. Dat geldt bijvoorbeeld voor de nachttrein Düsseldorf – Wenen. De Deutsche Bahn hadden tot enkele jaren terug ook een omvangrijk netwerk van autoslaaptreinen. Die treinen waren alleen toegankelijk voor reizigers met een auto of motor en daardoor moeilijk rendabel te krijgen. Bij ÖBB kunnen reizigers ook zonder auto mee. Gecombineerd met modern materieel lukt het de Oostenrijkse spoorwegen wel om nachttreinen rendabel te maken. Toch zijn ook de marges bij ÖBB klein.

De (internationale) nachttrein verdwijnt op steeds meer trajecten. Niet alleen DB schrapt ze, ook de Spaanse spoorwegen (RENFE) en Franse spoorwegen (SNCF) schrappen er steeds meer. Tussen Parijs – Madrid en Parijs – Barcelona rijden bijvoorbeeld al geen nachttreinen meer. Ook een aantal Spaanse en Franse binnenlandse nachttreinen zijn afgeschaft of rijden minder vaak.

In december 2007 kreeg Nederland er juist diverse nachttreinen bij. De Nederlandse hoofdstad was toen met nachttreinen rechtstreeks te bereiken vanuit Warschau, Moskou, Praag, Berlijn, Kopenhagen, Zürich, München, Wenen en Milaan. Twee jaar later werden de verbindingen naar Wenen en Milaan alweer opgheven. In december 2013 verviel ook de verbinding naar Moskou. Een jaar later werden ook de nachttreinen naar Praag, Kopenhagen en Warschau vanaf Amsterdam geschrapt. Daardoor is vanuit Nederland ook Berlijn niet meer bereikbaar per nachttrein.

De Oostenrijkse spoorwegen zijn niet de enige die investeren in moderne nachttreinen. Ook de Finse spoorwegen doen dat, weet de Neue Zürcher Zeitung. Verder is 2011 Thello, een dochteronderneming van Transdev en de Italiaanse spoorwegen, een nachttrein gestart tussen Frankrijk (Parijs) en Italië.