fbpx

Onderhoud Fyra was dweilen met de kraan open

Fabrikant AnsaldoBreda liet na om serieuze tekortkomingen aan de Fyra-treinen te verbeteren. "We moesten het elke keer doen met toezeggingen, maar zagen geen resultaat," zei Cock Liefting van onderhoudsbedrijf NedTrain vrijdag tegen de parlementaire enquêtecommissie Fyra.

Liefting ging bij NedTrain over de Fyra. Onderhoud van de eerste treinen die het Italiaanse AnsaldoBreda leverde was vaak dweilen met de kraan open, erkende hij. "Persoonlijk voel ik me in de steek gelaten door AnsaldoBreda. Van het uitblijven van structurele verbeteringen werd ik een beetje moe."

Liefting gaf aan dat personeel van AnsaldoBreda op de werkplaats in Amsterdam zich inspande om gebreken te verhelpen, maar dat er vanuit de fabriek in Italië niets gebeurde om de problemen echt op te lossen. "We waren aan het dweilen in Amsterdam, maar de loodgieters zaten in Italië." Uiteindelijk besloten HSA, de exploitant van de hogesnelheidslijn, en NedTrain om zelf maar onderhoudsteams samen te stellen die ervoor moesten zorgen dat de treinen konden rijden.

Toen de Fyra in december 2012 tussen Amsterdam en Brussel ging rijden, moest NedTrain met man en macht aan de bak om de treinen op het spoor te houden, terwijl al was besloten met een uitgeklede dienstregeling te beginnen. Van de zeven treinen werden er maar drie ingezet, zodat er voor elke trein die reed een reserve klaarstond. Dat is niet gebruikelijk, zei Liefting. In de werkplaats waren er extra monteurs aanwezig, zodat treinen direct weer gerepareerd konden worden.

NedTrain sloeg 15 januari 2013 meteen alarm toen een Fyra aan de onderkant ernstig beschadigd was en er een afdekplaat ontbrak. Vanaf dat moment mochten de treinen alleen met reizigers rijden als de onderkant van de trein was gecontroleerd. Op 17 januari kwam er opnieuw een treinstel binnen met ernstige schade aan de onderkant. Toen heeft Liefting direct geadviseerd de treinen uit de dienstregeling te halen. Dat is toen ook gebeurd. De verloren afdekplaat werd pas op 18 januari in België gevonden.

Een paar dagen voordat de Fyra de bodemplaat verloor gaf Liefting al het advies om geen nieuwe treinstellen meer af te nemen. Hij wilde dat eerst de bestaande problemen werden opgelost. Bovendien had NedTrain nu al moeite om het vele onderhoud uit te voeren; dat zou alleen maar lastiger worden als er meer treinen afgenomen zouden worden. Drie dagen voor het advies van Liefting had projectmanager Fyra Richard de Leeuw al aan AnsaldoBreda beloofd dat alle treinen zouden afgenomen worden. Liefting wist daar niets van.

(c) ANP