fbpx

Treinreiziger.nl gaat voortaan ook vliegtickets aanbieden

01 apr 2024 7:00

Treinreiziger.nl gaat het reisaanbod flink uitbreiden. Behalve informatie over treinreizen, zal de website zich voortaan ook richten op het aanbieden van vliegtickets, zodat reizigers nog meer keuzemogelijkheden hebben.

Meer diversiteit

Dagelijks reizen 60.000 mensen per trein van en naar Schiphol Airport. “We bieden nu alleen informatie over de trein. Maar veel treinreizigers stappen op Schiphol over op het vliegtuig. Het is daarom veel logischer om niet alleen informatie te geven over de treinreis”, vertelt eigenaar Hildebrand van Kuijeren. Hij wijst erop dat voor Treinreiziger.nl diversiteit een belangrijk thema is. “In ons geval betekent meer diversiteit niet alleen de trein, maar ook andere reismogelijkheden meenemen in ons aanbod.”

Verschillende luchtvaartmaatschappijen hebben inmiddels interesse getoond om op Treinreiziger.nl te kunnen adverteren, om reizigers te laten zien dat er een goed en snel alternatief is voor de trein. Critici wijzen erop dat vliegreizen minder duurzaam zijn, maar daar anticipeert Treinreiziger.nl op. Van Kuijeren: “We gaan geen nieuwe vluchtroutes promoten, maar we helpen alleen de bezettingsgraad van bestaande vluchten te verbeteren. Op die manier neemt de uitstoot per reiziger af. Bovendien zijn lang niet alle bestemmingen per trein bereikbaar.”

Geheime campagne

De eigenaar doelt niet alleen op bestemmingen buiten Europa, maar bijvoorbeeld ook aan een bestemming als Basel in Zwitserland. Spoorwegmaatschappijen vinden de keuze van Treinreiziger.nl onbegrijpelijk. Ze wijzen erop dat de trein tot tien keer schoner is dan het vliegtuig en dat er juist grote behoefte is aan duurzaam reizen.

Van Kuijeren vindt die kritiek niet terecht, en stelt dat verschillende spoorwegmaatschappijen zelf met een geheime campagne bezig zijn om treinreizigers het vliegtuig in te jagen. “Je ziet dat spoorwerkzaamheden in Europa zo zijn afgestemd dat de trein zo onaantrekkelijk mogelijk wordt gemaakt.” Als voorbeeld noemt de spoorkenner een aantal ingrijpende werkzaamheden deze zomer in Nederland en Zwitserland. Tussen 10 en 30 augustus rijden er geen treinen tussen Rastatt en Offenburg. In het begin van diezelfde periode kunnen treinen bovendien niet rijden over de hogesnelheidslijn Keulen – Frankfurt en wordt er ook nog gewerkt aan het spoor tussen Frankfurt en Mannheim.

Wie denkt de werkzaamheden te kunnen omzeilen, krijgt weer te maken met andere werkzaamheden. Zo rijden er vanuit Zwitserland geen directe treinen van en naar het hoofdstation van Stuttgart. Van Kuijeren: “Ook omreizen via Luxemburg zit er niet in. Daar is sprake van treinvervangend busvervoer.” De eigenaar van Treinreiziger.nl wijst erop dat zelfs omreizen via Parijs uitdagend is. Niet alleen vanwege de Olympische Spelen en de Paralympics, maar er wordt ook gewerkt aan het spoor tussen België en Frankrijk. De Eurostar doet er daardoor langer over, en de TGV Brussel – Straatsburg rijdt minder vaak. Van Kuijeren: “Het heeft er dus alle schijn van dat spoorwegmaatschappijen zelf ook willen dat treinreizigers het vliegtuig nemen.”

Vliegen naar Rotterdam

Niet alleen internationale treinreizigers hebben last van de nodige hinder. Ook in Nederland worden treinreizigers geplaagd door storingen en korte treinen. Vooral het traject Amsterdam – Rotterdam is inmiddels berucht. Volgens Treinreiziger.nl is het tijd dat NS hier het voorbeeld van Treinreiziger.nl volgt en bijvoorbeeld gaat samenwerken met KLM. Van Kuijeren wijst erop dat KLM en NS in het verleden hebben samengewerkt met de High Speed Alliance (HSA) en dat directeur Marian Rintel eerder al de overstap maakte vanuit NS. “Er zijn dus warme banden tussen NS en KLM. Hoog tijd, nu de problemen aanhouden op de HSL, dat treinen tussen Amsterdam en Rotterdam vervangen worden door vluchten. Reizigers hebben dan een zitplaatsgarantie en kunnen in Schiphol naadloos overstappen op een ander vliegtuig.”

Je hebt het inmiddels vast in de gaten: het is 1 april. De genoemde werkzaamheden in het artikel kloppen, maar Treinreiziger.nl gaat geen vliegtickets aanbieden. Treinreiziger.nl heeft zich verbaasd hoeveel werkzaamheden samenvallen. Voor ons reden om deze werkzaamheden en de planning op de hak te nemen.

42 gedachten aan “Treinreiziger.nl gaat voortaan ook vliegtickets aanbieden”

  1. Wouter G. schreef:

    De nieuwe reisvoorwaarden en vergoedingsuitsluitingen van de spoorwegen maken het reizen met de trein ook veel onaantrekelijker

  2. Rogier de Wit schreef:

    Hoog tijd voor meer binnenlandse vluchten! Bijvoorbeeld vliegen van Rotterdam naar Maastricht is helaas nooit echt van de grond gekomen (die maatschappij was al failliet voordat er maar 1 vliegtuig had gevlogen). Dat is toch een enorm gemis, zo’n intercity is veel te praktisch en groen.

    Maar ik zit ook te denken aan vliegverbindingen tussen Almere Buiten en Amsterdam Centraal, of tussen Alkmaar en Haarlem (waar nu alleen een sprinter rijdt), dit alles ter verbetering van het reisproduct.

    Heel fijn dat jullie dit ook onder de aandacht kunnen brengen 😉 😀 😛

  3. Tonny schreef:

    Heel mooie actie Hilbrand!

    1. Barend schreef:

      Wat ook een grap lijkt, maar serieus waar is , is dat in duitsland de verkeersminister 150 miljoen wil stoppen in een experiment met helikoptertaxis….

      https://www.businessinsider.de/gruenderszene/business/trotz-warnungen-volker-wissing-will-flugtaxi-startup-volocopter-mit-150-millionen-euro-foerdern/

  4. gws schreef:

    Beste Hilbeand c.s.
    Bravo voor de actie.
    Zoals je vermeldt is de aanleiding diep triest, vele werkzaamheden en storingen.
    Het woord samenvallen vind ik niet terecht.
    Naar mijn waarneming zijn de werkzaamheden vaak zo gespreid dat vele reizen over langere afstand niet of lastig te maken zijn. Denk maar aan werk aan hsl zuid, rtd en gv-schiedam in recente maanden.

    1. Simon schreef:

      Mee eens.
      Goede grap, maar de aanleiding is om te huilen!

      1. Baardstaart schreef:

        Volledig mee eens en ik heb me ook meer dan eens schuldig gemaakt aan vliegverwijzingen. Het is ergens zeker idd triest dat dit een aaanleiding is voor april’s grappendag. Overigens wel een goede grap en ik kon het ook niet laten om iets grappigs er onder te zetten.

        We willen allemaal het liefst dat het spoor goed en betrouwbaar functioneert en het niet van alles te wensen overlaat met de vele verwijzingen naar auto en vliegverkeer ten gevolge.

        Voor de Corona werd er ook weleens geklaagd over het spoor, maar toen functioneeerde alles nog naar behoren en ook toen waren er weleens slechte dagen en volle treinen en dat is niet te voorkomen.

        Maar na de Corona lijkt het OV her en der behoorlijk geimplodeerd te zijn en als de overheden niet met vele miljoenen over de brug kwam het ook nog eens behoorlijk onbetaalbaar is geworden zonder deze vele miljoenen werkelijk enig perspectief biedt.

      2. Allan Kleiweg schreef:

        Het artikel leek in instantie bijna plausibel, dus een goed geslaagde grap. Maar naast het gedoe in Duitsland, het verdwijnen van de dagverbinding met Zwitserland is het voor mij onbegrijpelijk dat men binnenkort de Eurostar-verbinding met Londen wordt stilgelegd. Dat is zeker geen grap, voor de vele duizenden reizigers in de kou worden gezet.

  5. Baardstaart schreef:

    Dat je juist vandaag aan deze actie begonnen bent vind ik echt frappant. Maar ik denk dat het zeker een goede strategische keus is gezien de vele problemen waar ons geliefde vervoersmiddel (de trein) de laatste tijd mee te kampen heeft en dat het tabee zeggen van mensen van de trein leidt tot meer autoverkeer is ook een feit. Daarom biedt dit zowel goede kansen voor het Europese als het binnenlands vliegverkeer. Niets is toch lekkerder om zonder vetragingen en files van Maastricht naar Schiphol te vliegen. Zelf ben ik juist gechameerd van de goede service en comfort van Forumair. https://forumair.nl/ Iets wat ik een beginnende vlieg enthousiasteling echt aan kan raden. En uiteraard zijn er van Nederland directe vliegverbindingen naar Kloten (vliegveld van Zurich) toe. Dat de wereld ook naar Kloten gaat is een probleem waar een echte vliegenthousiasteling niet om maalt.

  6. Bert Sitters schreef:

    Breda heeft ook een “international Airport”
    Twente zou zo weer open kunnen gaan voor passagiersdiensten kunnen worden ingesteld.
    Een geslepen jurist veegt alle problemen van Lelystad zo van tafels, alsof ze er niet zijn. Vliegen van Lelystad naar Schiphol als alternatief tegen de files.
    Een vliegverbinding van Schiphol naar Groningen maakt een Flevolijn overbodig.
    Vluchten vanuit Nederland naar Weeze Airport en Charleroi Airport voor aansluitende goedkope vakantievluchten.
    In de Peel ligt nog een verborgen vliegveld.
    Arjan Krabbenbos weet vast nog wel wat bestemmingen net over de grens in België en Duitsland voor vliegende boemeltjes.

    1. Baardstaart schreef:

      Ja Breda Airport heeft wel een zware upgrade nodig om de Airbus A380’s vol passagiers aan en af te laten vliegen.

      1. Bert Sitters schreef:

        Nihil sine labore

    2. Marc Busio schreef:

      Over Breda gesproken. Ik kan me herinneren dat daar eind jaren tachtig boven de loketten een tien meter lang 2D-model-vliegtuig hing, waarvan de cabine de vorm en kleuren had van een hondenkoptrein. Zal wel bedoeld zijn geweest om treinreizen naar Schiphol te bevorderen, want de Schiphollijn was toen net gereed gekomen. Op andere stations zal ook wel zo’n ding hebben gehangen. Moest daar ineens aan denken toen ik dit bericht las over het aanbieden vliegtickets door Treinreiziger.nl, wat ik een uitstekende actie vind. Reizigers willen immers op hun bestemming komen en als de spoorwegmaatschappijen dat niet voor elkaar krijgen dan moet het maar op deze manier. Hulde!

      1. Baardstaart schreef:

        Vliegen en ook de Schiphollijn was nieuw. besef wat je met trein of reisbus in 2 dagen reist in de vorm van nachttrein of een hotelovernachting was ineens mogelijk binnen enkele uren. Een van de antwoorden voor kortere vluchten was de HSL. Tegen de snelheid van een vliegtuig vlucht valt niet te concurreren. Let wel toen de tijd van de vliegtuigtrein was de service nog goed en kon je bij NS International nog tickets halen, die je wilt. Dit kan ik niet duidelijk genoeg benadrukken.

        Als het spoorwegnet goed zou zijn en OV bedrijven niet geplaagd worden door personeelstekorten zou het zeker wel de strijd aan kunnen gaan op een lagere milieubelasting en een kwalitatieve beleving. Europa heeft veel mooie spoorlijnen die op zichzelf een vakantie object kunnen zijn. Zeker ook met de nieuwe innovaties in het nachttrein ververvoer als de japanse cabine hotel cabines van de ÖBB is zeker iets wat qua betaalbaarheid en comfort de reiziger wat te bieden heeft.

        Het is jammer dat de potentie die de trein zeker nog heeft zo door problemen te niet wordt gedaan. Het liefst zou ik zien dat het spoor vervoer goed verloopt, de service goed is en het ondanks het iets duurder is en wat langer duurt toch reizigers trekt. Maar helaas wijzen de pijlen door de problemen allemaal de andere kant op. Naar de eigen auto, Flixbus en het vliegtuig. Jammer.

    3. Dries Molenaar schreef:

      Zou er electrisch vliegen zijn dan kun je in NL ook wel lange afstanden gaan bedienen met vliegtuigjes. Naar verluid zullen de korte afstand het eerst mogelijk worden. Hoewel dat nog 5-10 jaar zal vergen voordat je 10 stoelen vliegtuig met 200km bereik zult hebben. In Noorwegen zijn ze er nogal druk mee. eld zat en veel korte aftanden met groot nut want over de weg flink omrijden. Maar eerst twee april.

      1. Baardstaart schreef:

        Zolang de accutechniek niet gefixt is kan je het vergeten met electrisch vliegen. Accu’s zijn zwaar, hebben een relatief lage energiedichtheid en zijn ook kleine milieurampen. Wie aan het milieu denkt, denkt aan kernenergie en aardgas. Dat laatste als transitiebrandstof.

        Ik denk dat ik in deze toch de voorkeur geef aan de fossiele varianten ipv al die accu meuk. En het zou nog beter zijn als de schonere vervoersvormen zoals OV uit de diepe crisis komt waarin ze thans bevinden. Immers een goed met reizigers bezette in een zelfs moderne dieseltrein is al een stuk beter dan veel andere vervoersopties. Fossiel is voor mij geen scheldwoord, maar we moeten er wel verantwoord mee omgaan. De kracht van OV is dat er 40 personen in een bus kunnen ipv van 40 personen in een auto.

        1. Dries Molenaar schreef:

          Het komt er gewoon. Zeker voor korte afstanden met groot nut, zoals in Noorwegen. Gewoon even de ontwikkelingen volgen.

  7. Boeker schreef:

    Vliegtickets boeken naar waar ook ter wereld is zo eenvoudig. En mocht een overstap niet lukken dan wordt er iets geregeld. Een treinreis Stockholm-Rome is dan een andere wereld. Ik dacht dat Frans Timmermans een algemene boeking-app zou regelen voor treinreizen? Of werken de maatschappijen dit tegen.

    1. Baardstaart schreef:

      Hou er maar rekening mee dat als Frans Timmermans premier wordt je niet meer hoeft te reizen, omdat je simpelweg het geld er niet meer voor hebt, omdat je krom ligt voor de klimaatwaanzin (windmolens, zonnepanelen en accuzooi voegt niets toe aan een beter klimaat en milieu), stikstofidioterie (geen voer zonder boer), de nog onbetaalbaardere woningen vanwege de migratie en de grenzen nog eens wijd open gaat. En als je gaat reizen is het een enkele reis naar een land waar je je veel vrijer voelt en mer mogelijkheden hebt. En die ene reis maakt het dan niet zo veel meer uit of je vliegt of treint.

      1. Dries Molenaar schreef:

        ach jee, de verkiezingsresulaten blijken ook een 1 paril grap. Een opluchting voor velen.

      2. dagreiziger schreef:

        Onder welke steen heb je geleefd ?

        Leuke 1 april grap !

      3. Bert Sitters schreef:

        Je kunt wel Frans Timmermans als boosdoener De klimaat problematiek is vele jaren ontkent en nog altijd zijn er ontkenners. Grote bedrijven hebben uitwinstbejag de roofbouw van onze planeet aangejaagd. Politici zijn heb ten dienste geweest. Het resultaat is dat veel van het klootjesvolk de angst is aangepraat dat zij van “vrijheden’ worden beroofd en de mentaliteit heeft van : “Het maakt niet uit of ik vlieg of met de trein reis.”
        Hoe kan iemand vrijheid hebben in het deel van Nederland dat straks onder water staat?

        1. Annemiek schreef:

          Het is lachwekkend hoe je het ene moment schrijft dat het klootjesvolk zich angst laat aanpraten om vervolgens te eindigen met de tekst dat Nederland straks deels onder water staat. Zeg maar het narratief waarmee kinderen via het jeugdjournaal de angst wordt aangepraat dat ze de wereld vernielen als ze langer dan 2 minuten onder de douche staan.

          Bert sitters, de man die vorig jaar naar Oostenrijk vloog, omdat hij de enige is die daarin de juiste afweging kan maken. Maar die de afweging daarin van een ander niet vertrouwt, want dat is allemaal klootjesvolk. Hoe kun je zo walgelijk zijn?

    2. Jan schreef:

      Waarom is er eigenlijk vliegtaks op vluchten buiten Europa??? Ik begrijp dat niet.

  8. Rene schreef:

    Fatsoenlijk en ontspannen treinreizen naar je Europese vakantiebestemming is nauwelijks te doen. Het duurt lang. Vaak overstappen. Veel uitzoekwerk Gekke voorwaarden. Gedoe met reserveringen. Het is veel en veel te duur. Die eindeloze werkzaamheden. Niet vreemd dat er deze zomer weer gigantische files aan vvakantieverkeer zullen staan. En de luchthavens vol zullen lopen. Europa is niet in staat van hun eigen uitgebreide spoornetwerk iets soepel draaiends te maken. Eén enorm op elkaar afgestemd geheel waarin de Europese burger vlot heen en weer kan zonder allerlei hobbels en gedoe, een utopie?

    1. Baardstaart schreef:

      Let wel dat we tot begin 2000 we gewoon NS internationaal hebben, die de tijd nam om je reis te boeken en ook uit te zoeken welke treinen je moet hebben. Ook keken of je in aanmerking kwam voor bepaalde kortingsarrangementen. Dat was tenminste service. Ik was zo met een paar personen van Utrecht naar Belgrado gereisd. En overal ruime overstappen, waardoor de kans om een trein te missen klein is. Dit betekent uiteraard wel dat de officiele reisduur wel langer is, maar even de benen strekken is ook wel lekker.

      En aangaande nachttreinen, die waren er vroeger ook veel meer. Deels zijn ze vervangen door HSL verbindingen en aan de andere kant ook is er ook helaas veel overgestapt naar de lage prijs- en lage- kwaliteit vechters in de luchtvaart. Ach ja het is niets, maar je bent er snel.

      Door de vele problemen en werkzaamheden op het spoor (zeker ook in het buitenland) verpest dit ook het feestje van treinreizen als ervaring. (Genieten van het uitzicht ipv het vaak goedkopere en snellere vliegtuig te kiezen) Om bijv. de luxe panoramarijtuigen van de SBB langs de Rijn te reizen.

      En daarvoor hadden we nog TEE treinen en, die verzorgde het topsegment van het internationale treinverkeer.

      Een trieste conclusie dat de gouden tijden van het internationale treinverkeer achter ons liggen en al die open access vervoerders, die nu en de komende jaren actief gaan worden gaan denk ik er geen renaissance (wederopleving) van het internationale treinverkeer bieden.

      Ook aan de spoorweg infra lijkt van alles mis te zijn, want veel storingen/problemen zijn daar aan te wijten.

    2. Dries Molenaar schreef:

      Enkele bestemmingen zijn wel goed bediend. Zuid-Frankrijk, Berlijn, Londen. Frankfurt enz.
      Niettemin zou het wel beter mogen met een betrouwbare dienst naar Bruxelles om daar Franse bestemmingen te kunnen bereiken. Een vlotte verbinding naar het Ruhrgebiet zou ook wel helpen. Direct naar Kopenhagen, Hamburg of Warchau zou ook niet zo moeilijk moeten zijn.
      Zien wat de volgende april brengt.

      1. bert sitters schreef:

        Bedoel je Brussel?

  9. Frans E.R. Eekhout schreef:

    Dit is zeker een 1 April grap anno 2024 dat de luchtvaart plots ook extra aandacht krijgt en dat met Pasen, zalig Pasen namens de Paashaas…

    1. Baardstaart schreef:

      Laten we wel wezen dat iedere grote faal, staking etc. van het internationale treinverkeer aandacht geeft aan vervoersalternatieven; ook benoem je de vervoersopties en hun achterliggende maatschappijen niet.

  10. Dries Molenaar schreef:

    Lang geleden had je Heliport aan het Pompenburg, uitzicht van Hofplein-perron op het heliveld. Willem met de viool in kist was er vaste reiziger.
    Zo gek zou het niet zijn van Amsterdam naar Rotterdam te vliegen. Als je in het centrum moet zijn.
    Zo gek zou het ook niet zijn om je naamsbekendheid te gebruiken en voor de enkele reis luxe-treinen het tweede deel per vliegtuig te verzorgen.
    Zo komen er toch goede ideeen uit 1 april grappen.

  11. Jan schreef:

    Ik zou graag de verbind8ng Amsterdam Schiphol en Soesterberg Airport in ere hersteld zien. Nu treinenen in weekend en ‘s avonds om het uur rijden zou dit mooi alternatief zijn.

  12. Frans E.R. Eekhout schreef:

    Herstel de luchtverbinding Schiphol naar Maastricht waar de KLM Cityhopper Fokker F 27 Friendship en Fokker 50 en KLM Excel jarenlang met de EMB 120 en ATR 42 turboprop gevlogen hebben. Voordeel was van deze meerdaagse verbinding, men kon in Maastricht direct je doorgaande verbinding inchecken en de instapkaarten in ontvangst nemen en ontspannen naar je eindbestemming vliegen en vica versa, nu heb je slechts een KLM bus tweemaal per dag en per trein via Eindhoven hopen dat je geen vertraging heb. Voordeel van Maastricht Airport is de categorie 3 baan waardoor bij elk weer ook mist opgestegen en geland kon worden in tegenstelling tot Eindhoven met slechts categorie 2 wat bij mist betekent wachten tot het weer opklaart. De turboprop vliegtuigen werden dus ingeruild voor de bus en de trein heeft men gedacht. Ik heb er veel plezier van gehad op weg naar Azië en Aruba en Curacao.
    Vliegen aanvullend of als alternatief voor de trein, men moet het niet onderschatten,
    en A propos de helicopter vluchten vanaf Rotterdam werden met Sabena Sikorsky toestellen verzorgd en vliegen vanaf Soesterberg dat nu deel uit maakt van het Nationaal Militair Museum, daar wordt incidenteel met zweefvliegtuigen gevlogen en moeten reizigers maar met de trein naar Schiphol zien te komen.

  13. Laurens schreef:

    Dit is gewoon een 1 april grap kan ook niet anders dit artikel wordt wel geplaatst op 1 april.

    1. Annemiek schreef:

      Je zou ook effe het artikel kunnen lezen en dan doel ik speciaal op de cursieve tekst eronder.

  14. Fly schreef:

    Waarom niet?? Het is een feit dat treinreizen alleen voor hoofdpijn zorgt.. dus ik neem de vliegtuig en er is niemand die mij kan stoppen

    1. Bert Sitters schreef:

      Pas maar op. De problemen met de Boeings stapelen zich op. Vluchten vallen uit door gebrek aan deskundig technisch personeel.

  15. Frans E.R. Eekhout schreef:

    1_Een volgende keer gaat men ook boot en cruise reizen promoten en verkopen, waarom niet ?

    Uiteindelijk is Rotterdam en Amsterdam ook per trein goed bereikbaar om een cruise te beginnen.

    2. Ditmaal zou ik het een “halve 1 april” willen noemen. De combinatie trein en vliegtuig is zo gek nog niet. Je kunt mensen een treinticket aanbieden geldig van elk station in Nederland in aansluiting op een verre of korte vliegreis, dus het kan best als een luchthaven ook een treinstation heeft, half geslaagd dus.

    3. Laten we maar lachen en plezier hebben in het leven of je achter de geraniums zit of op reis bent en van het leven genieten in goede harmonie met je medemens !

  16. Bert Sitters schreef:

    Heeft Hildebrand de oude Fokkers waar de KLM ooit mee vloog overgenomen?

    1. Loek Voorn schreef:

      Alleen als-ie ze ziet vliegen…..

  17. Frans E.R. Eekhout schreef:

    …de oude Fokkers ? Voor in de achtertuin om het te gebruiken als slaapplaats voor gasten of logees dan is het leuk er bedden in de oude de Fokkers in te plaatsen, met roomservice, leuker kunnen ze het niet maken wel makkelijker…

  18. BigNub schreef:

    Spoorweg maatschappijen werken samen met vliegtuigmaatschappijen.
    Probeer maar eens bij Lufthansa een Ticket van Amsterdam naar Salzburg te boeken.
    Dan vlieg je met Austrian Air naar Wenen en wordt je vliegticket tussen Wenen en Salburg een Treinticket

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *