fbpx

Van Vroonhoven (NS): Reiziger nu beter af met Fyra alternatief

Volgens Merel van Vroonhoven, directielid NS van 2009 tot en met 2014 is het huidige aanbod van treinen beter dan het aanbod met de Fyra. Dat zei ze tegen de parlementaire enquêtecommissie Fyra, die haar voor de tweede keer verhoorde. Van Vroonhoven zegt dat het huidige treinverkeer beter aansluit bij de wensen van de reiziger van nu, terwijl de Fyra was geënt op de reiziger van 2000.

´Volwaardig alternatief´
Commissievoorzitter Madeleine van Toorenburg constateert dat het alternatief minder is dan het eerste aanbod, zeker omdat de Beneluxplustrein er naar Brussel langer over doet dan de oude Beneluxtrein. Bovendien rijden er maar 18 snelle treinen, terwijl de NS over een volwaardig alternatief spreekt. Volgens Van Vroonhoven is dat omdat iedereen het er over eens is dat er een goed plan ligt. "Is er dan vijftien jaar achter een aanbod aangelopen waar niemand op zat te wachten?" vraagt Van Toorenburg. Van Vroonhoven ziet dat niet zo en vindt het jammer dat de Fyra niet volgens plan is gaan rijden, maar voor de huidige reiziger is het huidige treinverkeer volgens haar een goed aanbod.

Concessie zeker gesteld
Van Vroonhoven had al in het voorjaar van 2013 door dat de concessie niet op het spel stond als NS de stekker uit de Fyra zou trekken. Helemaal zeker wist ze dat niet, omdat de Tweede Kamer zich nog moest uitspreken, maar het was wel duidelijk dat er met het ministerie te praten was over een alternatief.

Verbinding met België
De Intercity Nieuwe Generatie (IC-NG) is volgens Van Vroonhoven vooral bedoeld voor het binnenlands verkeer. De IC-NG treinen kunnen 200 kilometer per uur, maar de reiziger naar Brussel moet het ook in de toekomst doen met de Traxx-prio treinen die maar 160 kilometer per uur kunnen. De trage Benelux, die NS Benelux-plus noemt, is voor NS winstgevend. De Belgische spoorwegen maken er echter verlies op. Volgens de commissie zal de NMBS daarom jaarlijks gecompenseerd worden door NS. Het gaat om een bedrag van 17 miljoen per jaar, maar dat weet Van Vroonhoven niet meer.

Foto: Van Vroonhoven als conducteur