fbpx
Archieffoto

“Zelfrijdende metro trekt tot 20% meer reizigers”

14 nov 2017 9:30

Vanaf 2030 wil de Gemeente Rotterdam ermee beginnen de metro in de stad te automatiseren. Vanaf dat moment kan de metro tegen gelijke kosten vaker rijden. Dat zorgt voor reizigersgroei. Die groei kan volgens de Gemeente Rotterdam oplopen tot wel 20%.

De metro rijdt nu nog tot circa 18x per uur, dat moet de komende jaren worden uitgebreid tot 24x per uur. Maar dat is op termijn onvoldoende. En hogere frequenties zijn zonder automatisering niet mogelijk. Daarom wil de gemeente Rotterdam het netwerk automatiseren. De frequentie op de hoofdassen kan dan groeien tot 36x per uur. “Dat komt neer op elke 100 seconden (1,6 minuut) een metro. Dit is een verdubbeling van de huidige frequentie van de metro in Rotterdam,” staat te lezen in de OV-visie Rotterdam 2018-2040.

Lage exploitatiekosten

Het grote voordeel van de zelfrijdende metro zijn bovendien de lage exploitatiekosten. “Door de automatisering worden de kosten van rijden niet meer door personeelskosten voor bestuurders bepaald. Daarmee kan ook kan in daluren overdag en ’s avonds met hoge frequenties worden gereden. De exploitatiekosten zijn dan gelijk, maar voor de reizigers is de gehalveerde wachttijd veel prettiger,” aldus de notitie.

Kostbare operatie

Rotterdam denkt bovendien dat de hoge frequenties extra reizigers zullen trekken. Dat kan oplopen tot wel 20%, zegt de gemeente. De jaarlijkse exploitatiekosten van de volautomatische metro mogen dan voordelig zijn, de invoering is dat zeker niet. “Om automatisch te kunnen rijden, moeten de huidige spoorbeveiliging en voertuigen worden vervangen. Dat is een kostbare operatie.  Dit kan alleen worden bekostigd door aan te sluiten bij momenten dat fasegewijze vervanging van metrostellen aan de orde is,” legt de gemeente uit.

Kostendekkingsgraad

De voorbereidingen op de introductie van de automatische metro staan gepland in de periode tot 2029. Vanaf 2030 staat de vervanging van metrovoertuigen op de lijnen C en D op het programma. Dan kan er een begin gemaakt worden met de realisatie van de zelfrijdende metro. Als gevolg van automatisering van de metro kan een verhoging van circa 25% in de dienstregeluren-efficiëntie worden bereikt. “De metro is qua kostendekkingsgraad reeds het best presterende vervoersmiddel in Rotterdam, door de kostendekkingsgraad verder te verhogingen stelt het Rotterdam in staat om hier ruimte mee vrij te spelen om met de opbrengsten investeringen elders in het OV-net te kunnen doen.”

Trams zonder bovenleiding

Overigens zet de Gemeente Rotterdam in op meer innovaties. “In 2025-2030 zijn de huidige trams aan het einde van hun levensduur en kunnen trams met een nieuwe generatie techniek binnenstromen. Denk aan trams zonder bovenleiding, (deels) geautomatiseerde trams en trams die op een geregelde, vrije baan (buiten stedelijk gebied) tot wel 100 km/u kunnen rijden.”

Autonoom voor- en natransport

In de periode 2018-2022 wil de gemeente Rotterdam pilots organiseren met autonoom rijden op de first & last mile van de reiziger. In de periode daarna (2023-2029) wordt een nieuwe reeks pilots gestimuleerd. Het doel is om het netwerk uiteindelijk efficiënter te kunnen benutten en de multimodale deur-tot-deur-reis te verbeteren. “Op dit vlak vinden momenteel diverse ontwikkelingen plaats. Diensten als deelauto’s, deelfietsen en zelfrijdende voertuigen dragen bij aan de ontwikkeling van Mobility as a Service.”

5 gedachten aan ““Zelfrijdende metro trekt tot 20% meer reizigers””

  1. Puck schreef:

    Voordat iedereen (niet helemaal onterecht) gaat spuien over groeiende werkloosheid: we hebben in Nederland de robotmetro’s heel lang buiten de deur gehouden. In andere landen is dit al jarenlang de realiteit. Ja, het gaat ten koste van werkgelegenheid bij de RET. Dat hoeft niet per se heel hoog te zijn. De medewerkers kunnen ingezet worden bij andere bedrijfsonderdelen, zoals controle en handhaving, service, onderhoud en infrabeheer. Met extra metro’s zijn op die plekken immers ook extra mensen nodig.

    Robotgestuurde metro’s zijn essentieel voor de punctualiteit, want ze hebben veel minder vaak vertraging. En die punctualiteit is essentieel bij het zo vaak laten rijden van metro’s. Uiteindelijk kom je hier niet meer omheen als we bij een harde reizigersgroei toch een betrouwbare dienst willen leveren en ook voldoende aanbod willen hebben. En dat het liefst zonder de prijs van een metroritje de pan uit te laten rijzen.

  2. Anoniem schreef:

    TIP: Kijk uw tekst nog eens na nadat u het geschreven heeft, dat scheelt onnodige spel- en zetfouten.

    1. Hildebrand van Kuyeren, Treinreiziger.nl schreef:

      Beste Anoniem, je mag gerust mailen als je fouten heb gezien of helpen op de eindredactie. Op dit moment kunnen we vrij weinig mee. Eerlijk is eerlijk, spelling is niet mijn sterkste kant. Daarom is er een vrijwillige eindredactie, maar om toch geen nieuws als mosterd na de maaltijd te brengen wordt het wel direct gepubliceerd.

  3. lezer schreef:

    Ik denk dat we twee dingen moeten scheiden: 1) de wens van de RET om te bezuinigen op personeelskosten en 2) de belofte dat de service (frequenties) beter zullen worden tegen gelijkblijvende prijzen. Voorkomen moet worden dat de frequentieverhoging als een worst wordt voorgehangen zodat de hele goegemeente enthousiast achter de RET aangaat in haar voornemens.

  4. Eduard Elskamp schreef:

    hallo RETers

    de metro automatisch laten rijden betekend zeker dat er helemaal geen machinist op zit en dat de station afgesloten deuren krijgen net aals in Lille?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *