Amersfoort biedt gratis ov voor minima
25 mrt 2025 10:55
Amersfoort is de volgende gemeente die gratis openbaar vervoer gaat aanbieden voor een doelgroep. Op 1 april start een proef van een jaar met gratis ov in de daluren voor inwoners met een laag inkomen.
Inwoners van de gemeente Amersfoort met een inkomen dat lager is dan 150 procent van de bijstandsnorm kunnen gebruik maken van het gratis ov. Ze kunnen een gratis abonnement krijgen dat in de daluren geldt in de bussen en trams van U-OV en Syntus in de provincie Utrecht. Ook minderjarige kinderen van gezinnen met een laag inkomen kunnen gratis reizen. Kinderen tot twaalf jaar reizen momenteel al gratis als ze samen met een volwassene reizen.
Abonnement jaar geldig
Vanaf 1 april kan het gratis abonnement aangevraagd worden op de website www.gratisovamersfoort.nl. Aanvragen kan tot en moet 30 september. Het abonnement is een jaar geldig vanaf de datum van uitgifte.
Het gratis ov komt voort uit een regeling van de provincie Utrecht waarmee gemeenten in de provincie inwoners met een laag inkomen veertig procent korting op het ov in de daluren kunnen geven. Amersfoort is vooralsnog de enige gemeente die de regeling heeft uitgebouwd tot gratis ov.
Dit jaar ook in Zuid-Holland en Limburg
In Zuid-Holland begint deze zomer ook een proef met gratis ov voor mensen met een laag inkomen. Ook Limburg wil nog dit jaar met gratis ov voor mensen met een laag inkomen beginnen. In Den Haag, Rotterdam, Utrecht, Amsterdam en Noord-Brabant is er al gratis ov voor kinderen tot en met twaalf jaar, in veel gevallen als ze meereizen met een volwassene.
(c) Treinreiziger.nl
Fijn voor de mensen welke tot de doelgroep behoren. De vraag is wie daarvan de kosten betaald, want dat blijft natuurlijk hetzelfde. Geen wonder ook dat het ov steeds maar duurder wordt, want de kosten zullen ongetwijfeld opgebracht worden door diegenen die wel moeten betalen.
Wie de kosten betaalt? Uiteraard de overige reizigers uitgezonderd studenten.
Je bedoelt degene die gemeente belastingen betalen. Waarvan het leeuwendeel door de middenklasse (de meeste zijn ex studenten) worden betaald.
Zij die 2 tientjes meer belasting betalen waarvan de WOZ – waarde met een 20.000 E of meer gestegen is.
Hoe meer gemeentebelastingen hoe meer de leefomgeving toeneemt en dus het vermogen in de eigen woning, welke met tienduizenden Euros gesubsidieerd worden is.
Het OV studentenreisprodukt kost 100 E /m.
Het wordt gefinancierd via MIN. O&W.
De student dient zijn studiefinanciering terug te betalen.
De winsten geprivatiseerd, de kosten gecollectiviseerd.
Ah, het houdt mensen van de straat.
Je mag er zelfs mee met álle trams in héél Amersfoort
Misschien moet je de informatie eerst even lezen.
[weggeknipt]
…verborgen armoede…
Terecht opgemerkt Annemiek, want er staat duidelijk: “dat in de daluren geldt in de bussen en trams van U-OV en Syntus in de provincie Utrecht.”
In de stad Utrecht rijden trams en dus mag men er daar ook gebruik van maken, zo logisch als maar wat, dus die kaart geldt feitelijk in de provincie Utrecht en niet alleen de stad Amersfoort.
Het is bijvoorbeeld best handig als je naar Hoog Catharijne of de jaarbeurs en zo wilt gaan of gewoon de bus van Amersfoort naar Utrecht Centraal hoef je niet met de trein te reizen.
IK gun het die mensen om “gratis” een jaar lang met het OV te reizen, want er zullen er genoeg zijn die elk dubbeltje twee of meer keer moeten omdraaien om van het OV gebruik te maken en dat het betaald wordt uit een of ander potje, het zij zo.
Er is genoeg “verborgen armoede” in Nederland, maar niemand loopt daar graag mee te koop en zullen best slapeloze nachten hebben als ze de rekeningen moeten betalen, dan is elk voordeel beslist geen nadeel en dat 365 dagen lang en na die 12 maanden, dat zien we dan wel weer…
Op 1 april rijdt-ie wel in Amersfoort.
OK, dit wordt betaald door de provincie maar je geeft als gemeenten met gratis OV geen signaal af aan het Rijk dat er geen geld is.
Wel wat merkwaardig om een plaatje van een Utrechtse tram toe te voegen aan een artikel over de stad Amersfoort. Of is die tram op 1 april misschien voor één dag doorgetrokken naar de Keistad?
Goed initiatief.
Mobiliteit voor iedereen.
het OV wordt dan beter bezet.
Meerwaarde mobiliteit is terug te vinden in meer welzijn, gezondheid, economische bedrijvigheid.