Definitief geen boete voor NS vanwege Limburgse aanbesteding

NS hoeft een boete van 41 miljoen euro die het eerder opgelegd kreeg vanwege vermeend machtsmisbruik bij de aanbesteding van het openbaar vervoer in Limburg definitief niet te betalen. Het College van Beroep voor het bedrijfsleven (CBb) heeft een hoger beroep dat de Autoriteit Consument & Markt (ACM) aanspande afgewezen.

Onvoldoende onderzoek

Eerder besliste de rechtbank Rotterdam al dat er geen bewijs was dat de NS haar machtspositie zou hebben misbruikt. De ACM had een link gelegd tussen de marktpositie van de NS op het hoofdrailnet en de markt van het Limburgse openbaar vervoer. De rechter vond dat die link niet te leggen is zonder meer onderzoek te doen.

Ook het CBb vindt dat de ACM geen bewijs heeft aangeleverd dat de NS heeft proberen te voorkomen dat andere vervoerders de stoptreinen tussen Maastricht, Heerlen en Roermond zouden overnemen.

Aanbesteding Limburg

NS won in 2014 de aanbesteding voor het openbaar vervoer in de provincie Limburg met haar dochter Abellio. Het bedrijf maakte echter gebruik van vertrouwelijke informatie over concurrent Veolia die het kreeg van een ex-directeur van dat bedrijf. Ook benadeelde NS volgens de ACM concurrenten door bruikbare informatie laat door te geven, terwijl Abellio daar wel over kon beschikken. Vanwege de affaire werd de gunning aan NS ingetrokken en kreeg Arriva de concessie.

Volgens het CBb staat in de wet dat een nieuwe concessiehouder het personeel en het materieel van de NS over moet nemen en dat het spoorbedrijf moet meewerken aan een soepele overgang. Dat is ook met de Staat afgesproken. “Hierdoor worden belangrijke toegangsbelemmeringen voor andere spoorwegbedrijven voor het overnemen van het Nederlandse hoofdrailnet weggenomen”, aldus het oordeel. “De NS was daarom in 2014 allerminst zeker dat zij in 2025 weer een nieuwe concessie voor tien jaar krijgt.”

Teleurgesteld

De zaak kostte toenmalig NS-topman Timo Huges de kop. Hij werd vervolgens aangeklaagd wegens fraude, maar daarvan vrijgesproken. De NS zegt tevreden en opgelucht te zijn over de uitspraak. Na eigen onderzoek had de NS in 2015 al geconcludeerd dat er bij de aanbesteding in Limburg “onacceptabele gedragingen” hadden plaatsgevonden. Daarop is hard ingegrepen in de eigen organisatie.

De ACM zegt in een korte reactie teleurgesteld te zijn in de uitspraak. Met het oordeel van het CBb komt een einde aan de procedure.

(c) ANP

This post was last modified on 1 juni 2021 12:49

Share

Recent Posts

Snel, sneller, snelst – de ontwikkeling van treinreistijden in Europa

De Europese Commissie heeft onlangs een actieplan gepresenteerd waarmee de commissie de reistijden per internationale…

9 uur terug

Nieuwe OV-pas is nu beschikbaar – eind 2027 definitief einde van OV-chipkaart

De nieuwe OV-pas is sinds deze week beschikbaar. Mensen kunnen de opvolger van de OV-chipkaart…

1 dag terug

Europa wil met nieuwe plannen voor capaciteitsverdeling internationaal treinverkeer verbeteren

Nieuwe regels, betere afstemming en een nieuwe overkoepelende organisatie van spoorbeheerders moeten het internationale treinverkeer…

1 dag terug

Dienstregeling 2026 – de belangrijkste wijzigingen nationaal en regionaal

Op 14 december gaat de nieuwe dienstregeling voor het jaar 2026 van start. Er gaan…

1 dag terug

Na het weekend treft staking weer Belgische spoor en rest van ov

Het Belgische treinverkeer en rest van het openbaar vervoer wacht flinke hinder door een driedaagse…

2 dagen terug

Geen treinverkeer Schiphol – Leiden in nacht donderdag op vrijdag – hele week al onbekende spoorstoring

Het treinverkeer tussen Schiphol en Leiden blijft hinder houden van een storing bij Schiphol. In…

2 dagen terug