Reisbureau start dit najaar met nachttrein naar Venetië, Praag, Milaan en Wenen
14 jul 2021 13:32
Reisorganisatie Flywise Travel start met het aanbieden van stedentrips per nachttrein naar Venetië, Milaan, Wenen, Praag, Verona en Innsbruck. De organisatie heeft een eigen trein gecharterd en biedt ruimte aan 700 reizigers. De stedentrips zijn alleen mogelijk op specifieke dagen.
Via Kruidvat is er nu een aanbieding voor stedentrips met de slaaptrein.
Eerste trein naar Praag
De initiatiefnemers bieden al ruim tien jaar stedentrips aan per vliegtuig. “We hebben al langer de wens om ook duurzame reizen aan te bieden. Sinds begin van de coronacrisis zijn we daar serieus mee aan de slag gegaan. Op 15 oktober vertrekt de eerste trein” vertelt mede-initiatiefnemer Maarten Bastian. De duurzame reizen worden via een nieuw platform aangeboden, Green City Trip.
De trein zal bestaan uit maximaal zestien rijtuigen, waarvan twee ligrijtuigen. De eerste trein vertrekt 15 oktober vanuit Breda naar Praag. Verder kan er ingestapt worden in Rotterdam Centraal, Den Haag HS, Amsterdam Centraal, Utrecht Centraal en Arnhem Centraal. Als de trein terugkomt – op 19 oktober – vertrekt de trein vervolgens naar Venetië en die doet bovendien Innsbruck en Verona aan. “Naar Venetië heb je klein beetje het oude Oriënt Express-gevoel” stellen de initiatiefnemers.
Trein gaat gegarandeerd rijden
Volgens Bastian is de vraag naar duurzaam reizen door de coronacrisis alleen maar gegroeid. “Bovendien zijn wij met de nachttrein niet afhankelijk van de grillen van de luchtvaartmaatschappij. Tijdens de coronacrisis bleek dat die samenwerking vaak direct stopte als het hen uitkwam”.
De trein gaat gegarandeerd rijden, belooft Flywise. Alleen een negatief reisadvies kan daarin nog verandering brengen. “Mocht dat van toepassing zijn, dan krijgt iedereen zijn geld terug” vertelt Bastian. Op de eindbestemming blijft de trein aanwezig. Naar de Oostenrijkse hoofdstad maakt Flywise geen gebruik van de bestaande nachttrein naar Wenen. “Bij ons is Wenen altijd al een populaire bestemming geweest. Daarom laten wij ook daar een eigen trein naar rijden” legt de initiatiefnemer uit. De ruimte in het slaaprijtuig is echter volgens Treinreiziger.nl niet zeer ruim, maar het comfort is wel aanzienlijk hoger dan het ligrijtuig.
Extra betalen
Dat de trein in Breda start, heeft te maken met de Belgische markt. De trein biedt couchettes van vier en zes personen en daarnaast slaapcabines voor twee personen. Die omschrijft Green City Trip als zeer ruim. “In een ligrijtuig gaan 40 tot 60 personen per rijtuig, in het slaaprijtuig maximaal 20” legt Bastiaan uit.
Wie samen gegarandeerd in dezelfde coupe wil slapen moet een kleine € 20 per persoon extra betalen om een ligplek te selecteren. Ook voor beddengoed in de trein moet extra betaald worden: € 29 per persoon. Net als voor een ontbijt met snacks in de trein, daarvoor geldt een toeslag van nog eens € 29 per persoon.
Plannen voor 2022
Er worden nu reizen aangeboden voor de periode oktober t/m maart. Afhankelijk van de verkopen wordt besloten hoe de uitbreiding zal verlopen. De organisatoren dromen ook van een nachttrein naar Krakau, Kopenhagen en Boedapest. Voor 2022 is er capaciteit aangevraagd naar Praag, Wenen, Venetië en Milaan.
Treinrondreis.nl (onderdeel van Treinreiziger) biedt ook stedentrips per trein aan. En ook bestemmingen per nachttrein, zoals een stedentrip naar Wenen. Beddengoed, een klein ontbijt in de nachttrein en gegarandeerd samen in dezelfde coupé is dan altijd bij de prijs inbegrepen. Een stedentrip naar Wenen is bij Treinrondreis.nl mogelijk vanaf € 193 p.p. Stedentrips naar Praag gaan bij Treinrondreis.nl met de dagtrein (met overstap in Berlijn).
Vertrekdagen Green City Trip
- Vertrek naar Praag is in 2021 mogelijk op 15 en 23 oktober, 25 november, 9 en 20 december. In 2022 op 6 januari 2022 en op 3, 18 en 26 februari. Daarnaast op 10 maart.
- Vertrek naar Venetië (via Innsbruck en Verona) is in 2021 mogelijk op 19 oktober en 11 november. In 2022 op 2, 13 en 27 januari en 11 februari.
- Vertrek naar Milaan (via Innsbruck) is in 2021 mogelijk op 4 november en 27 december. In 2022 is vertrek mogelijk op 20 januari en 22 februari.
- Vertrek naar Wenen is in 2021 mogelijk op 18 november en 2 en 16 december. In 2022 op 2 maart.
Reizen met de nachttrein? Vanuit Nederland rijden er verschillende nachttreinen. Een overzicht:
– nachttrein Amsterdam – Wenen
– nachttrein Amsterdam – Zürich
– nachttrein Amsterdam – Praag
Konden deze ondernemers nu echt niets nieuwers en beters huren dan deze partij volstrekt verouderde rijtuigen?
Ik vrees van niet. Voor nachttreinen geschikte rijtuigen liggen in Europa volgens mij niet voor het oprapen. Zeker niet als het tegen een concurrerende prijs moet worden gereden en de rijtuigen in verschillende landen moeten kunnen rijden. Hoop dat dit soort initiatieven succesvol zijn. Wie weet leidt dat op termijn dan ook tot investeringen in nieuw nachttreinmaterieel.
er zal niet veel ‘leegstand’ zijn en nieuwbouw vergt vele jaren. En veel geld met durf.
Als antwoord op Berben: ik ben ook begonnen met fietsen op een oude fiets. Je kunt wel meteen met het nieuwste materiaal komen, doch daar zit een behoorlijk prijskaartje aan.
Vindt dit een goede start voor de ondernemers.
Er zien dan geloven. De puinhoop met de NightJet naar Wenen die vrijwel dagelijks anderhalf uur vertraging heeft laat zien dat plannen en realiteit twee verschillende zaken zijn.
Een uur vertraging komt regelmatig voor, anderhalf uur naar wat ik kan zien niet. Het is wel eens voorgekomen. Dat wel. De stiptheid is inderdaad nog wel een aandachtspunt.
De vertragingen hebben voor een deel te maken met de omleidingen aangezien tot 24 juli het traject Emmerich-Oberhausen wegens werkzaamheden dicht is en de NightJet via Den Bosch, Eindhoven en Venlo moet omrijden.
Daarnaast kan een trein vertraging in het buitenland oplopen door werkzaamheden daar, weersomstandighede of een zelfdoding (wat mijzelf 15 jaar geleden 3 uur vertraging opleverde). Dat een trein van/naar Wenen/Innsbruck soms een stevige vertraging oploopt, is niet altijd het gevolg van slecht beleid.
“De stiptheid is een aandachtspunt” is wel het eufemisme van de dag haha. Als ik zo eens reken met een toch ruime aankomstpunctualiteit van 10 minuten op Arnhem/Den Bosch (waar de trein afhankelijk van werkzaamheden het land binnenkomt) halen ze sinds de openingsrit op 25 mei amper de 5%. Dat betekent dus 95% meer dan 10 minuten te laat, wel te verstaan, wat al meerdere keren opgelopen is naar meer dan 2,5 uur te laat. Ook richting Oostenrijk is de punctualiteit totaal niet wat we in Nederland gewend zijn, terwijl het schema toch redelijk ruim ingepland is.
Ik ben al een poosje (anderhalf jaar) niet op een Duits station geweest, maar daarvoor vond ik de pünktlichkeit aldaar echt wel een probleem. Ik ben regelmatig in Keulen en Aken geweest op momenten waarop alleen wat lokale treinen nog redelijk op tijd leken te rijden. Voor de rest uitsluitend grote vertragingen. En dat vaak zonder echte reden. Ook de ‘Nederlandse’ ICE naar Frankfurt komt vaak flink vertraagd in Keulen aan. En ondanks de toch al lange Duitse haltetijden, wordt een vertraging eigenlijk nooit meer echt ingelopen. Het wordt alleen maar erger.
Ik denk dat het voor veel nachttreinreizigers geen groot probleem is als ze een uurtje later op hun bestemming aankomen, maar ik zie hier ook best veel mensen reageren voor wie de nachttrein naar Wenen pas de helft van hun reis is. Leuk als je dan direct je overstap mist.
Ik heb niet zo veel met de ICE naar Keulen gereden maar ik geloof dat het allemaal wel met veel tegenzin ging en erg problematisch was. Matig op tijd en veel volk zonder ICE toeslag wat schijnbaar wel lawaaiïg op het balkon mee mag rijden en zo ook de schuifdeuren permanent open houdt. Is dat nog zo?
Naar Hannover ging alle keren goed. Hoewel het moderne telefoon-zombie-publiek wel de lol uit het reizen weet te halen. De halve wereld rond en niets beters te doen dan filmpjes kijken op een telefoon.
Ik denk niet dat dat verandert Dries. Er is geen toeslag voor de ICE voor grensoverschrijdend verkeer. Wel bestaat er zitplaatsreservering. Als iedereen dat zou doen, zou het geen probleem zijn. Op momenten dat de trein druk is, is hij ook vaak helemaal afgeladen. Tezamen met het feit dat het tussen Nederland en Keulen allemaal totaal niet opschiet, is het dan niet prettig reizen. Zodra het eindelijk een beetje lijkt op te schieten, remt de trein weer. Ik heb het nog niet meegemaakt dat de trein zonder vertraging in Keulen aankwam. Zelfs als de trein een paar minuten voor de geplande aankomst de Rijn nadert en dus in het eigen pad lijkt te rijden, staat hij soms gewoon nog een half uur stil voor de brug.
Super leuk initiatief! Beetje concurrentie kan in die branche geen kwaad. Hoop dat het een succes wordt en dat meer bestemmingen volgen. Kan niet wachten om mee te gaan.
Waarom geen link in het bericht naar deze reisorganisatie en wel naar het eigen Treinrondreis? Niet helemaal chic, op het eerste gezicht. Of is treinreiziger.nl going commercial?
Je kunt het ook anders zien: we plaatsen ook inhoudelijke berichten over initiatieven die met ons zelf concurreren. Want het is nieuws dat voor de gebruiker interessant is. Maar uiteindelijk moeten wij inderdaad ook ergens van leven, en dus inderdaad zetten we een gesponsorde link in een kader naar ons eigen initiatief. Maar iedereen die dit bericht leest en geïnteresseerd is, kan de weg naar deze organisatie nu vinden.
Fijn dat er nu wel een initiatief is om verdere bestemmingen per nachttrein te bereiken (Milaan & Venetië). Wat mij nog niet helemaal duidelijk is geworden is of de nachttrein in het buitenland stopt of niet. Ik heb net even zitten rekenen, en volgens de route die zij rijden, zou je zonder tussenstops ook landen als Kroatië kunnen bereiken.
Er zijn in het buitenland geen stops waar reizigers in- en uit kunnen stappen. Alleen in Innsbruck en Verona. Of ze daadwerkelijk non-stop zullen rijden, weet ik niet.
Mooi initiatief. Direct met de trein naar Boedapest, dat klinkt aantrekkelijk. De rit van Krakau doortrekken naar Zakopane zou helemaal voortreffelijk zijn: direct uitstappen in de bergen!
Als ik dan lees dat er voor het beddengoed 29 euro bijbetaald moet worden vind ik dat op zijn minst een beetje opmerkelijk te noemen.
Eenvoudig in je eigen slaapzak (met binnenzak) is wel vreemd maar wel lonend, vooral als je ook de terugreis per trein zou doen.
Erg mooi initiatief! Dit is waarom we erg dringend een nieuwe vloot rijtuigen nodig hebben. Het is onwenselijk dat de eerste indruk die mensen krijgen van nachttreinen dezelfde is als die van vijftig jaar geleden. Als ik het me goed herinner wil OBB/SBB de nachttrein naar Zürich ook rijden met 55 jaar oud materieel. 55 jaar oud!
Mooi initiatief, maar prijzen laten zich uiterst-slecht met bus- en vliegtickets controleren. Vergelijk Amsterdam-Parijs: Thalys kost € 35 en kaartjes kunnen niet geannuleerd worden, Blablacarbus kost € 19, annuleren kan tot dag voor vertrek, reiziger krijgt een tegoedbon die 4 maanden voor een andere rit te gebruiken is). Met de nachttrein hetzelfde verhaal. Kaartjes voor de slaapwagon zijn (met name van/naar Amsterdam en Brussel) rete-duur, zelfs met interrail mag je nog flink ervoor neertellen. Dat er 78 Euro alleen al wordt gevraagd voor garantie met de groep in dezelfde coupé te liggen, kan op zijn allerzachts als merkwaardig beschouwd worden een ontbijt met wat liflafjes voor 29 Euro is ook alles, behalve goedkoop en voor 29 Euro krijg je heus geen beddenpakket met zijde en goud eromheen te leen!). Er zal toch echt richting de EU gelobbyd moeten worden om de prijzen van infraheffingen etc. flink te doen laten kelderen, anders lijkt elk nachttrein initiatief bij voorbaat al gedoemd te mislukken.
De bus is toch ook wel echt een andere service dan de trein. Het vliegtuig kun je ook niet kosteloos annuleren tot kort voor vertrek. Sterker nog, kom je heen niet opdagen, wordt ook je terugvlucht direct geannuleerd, zonder terugbetaling (KLM).
Slaaprijtuigen zijn inderdaad vrij duur. En lastminute Thalys ook. Bij Thalys mag je overigens tijdelijk wel omruilen tegen 5 euro kosten (per ticket) en prijsverschil bij betalen naar hoger tarief.
Inderdaad, treinpaden zijn te duur. EU wordt wakker!! Verder, geweldig initiatief! En snel in de markt ook. SUCCES.
Gezien het feit dat de nachttrein voor 29,90 van de grens naar Wenen rijdt, denk ik niet dat de treinpaden te duur zijn. Het zijn vooral de extra kosten die bij reizigers in rekening worden gebracht die de rit voor hen duur maken. Ik zie Flywise er wel voor aan om straks tickets te verkopen via Vakantieveilingen om vervolgens de reiziger een poot uit te draaien met allerlei extra kosten voor een rit in een rijdend museum.
Eigenlijk zou dat ook nog een toeslag moeten zijn, voor een oud rijtuig 😉 En als er toch moderne rijtuigen komen, daarvoor ook een toeslag 😉
Lekker zuur hier. Wees blij dat er eens een frisse nieuwkomer opkomt in plaats van al die figuren uit de stoffige treinwereld. Dadelijk kun je gewoon voor de prijs van een vliegreis met de trein mee, eindelijk! Dat je los kunt bijbetalen voor wat je zelf nodig hebt is toch alleen maar fijn? Geen eenheidsworst maar gebruiken wat je zelf nodig hebt. Drukt de prijs en beter in het kader van duurzaamheid,
Zoals ik al verwachtte en hier meldde, worden kortingsbonnen voor de reis nu al aangeboden via Vakantieveilingen.
Dat wat deze reisorganisatie gaat doen moet je volgens mij vergelijken met een pakketreis waarbij gebruik van een lowcostvliegmaatschappij wordt gemaakt en niet met de klassieke nachttreindiensten. Boek je bij de gemiddelde reisorganisatie een stedentrip naar een van deze steden met het vliegtuig dan kom je ook bij de Transavia’s, Ryanairs en Easyjets van deze wereld terecht die qua bij te boeken extra’s minstens net zoveel durven te vragen maar dan wel vrijwel zonder enige garantie op comfort. Extra’s die bij een andere maatschappij, zoals de KLM, met een beetje geluk nog zijn inbegrepen, maar waar je dan ook vaak de hoofdprijs betaalt in de basissom, terwijl je misschien niet eens aan alles daarvan behoefte hebt. Het is simpelweg een ander product voor een andere markt, bedoelt voor mensen die anders de dure reguliere nachttrein niet zouden overwegen. Je kunt door dit initiatief straks vrij goedkoop op duurzame stedentrip met bagage en wel beenruimte, maar wil je lijndienstkwaliteit dan moet je in de buidel tasten. Volgens mij heel mooi dat zoiets nu eens wordt geprobeerd en best scherp geprijsd, want hotelovernachtingen zitten er volgens mij ook al bij in. Heel benieuwd of zoiets de nachttreinmarkt een beetje kan opschudden. Met een beetje geluk leidt het op termijn tot een markt waarin ruimte bestaat voor de productie van nieuwe rijtuigen voor zulke treinen.
Het gaat sowieso moeilijk worden, nu ons land ineens weer op (donker-)rood wordt gezet. Hoe zal het buitenland erop reageren? Het zal toch niet zo zijn dat als je dan eindelijk in Wenen of Venetië aankomt, je eigenlijk alleen maar ‘und retour’ kunt?
Gevaccineerd zal het geen probleem zijn. Door de lange reisduur wordt het wel lastig om binnen 24 uur na een test te arriveren.
Het lijkt mij wel een aardig om zo in de herfst naar Venetië te mogen reizen. Het leest wel als Ryan Air met al de toeslagen en kosten.
En hoe terug wanneer je op andere data terugreist dan de heentrein terug gaat?
Oja, zijn all-in trips dus vv. Pardon. Wel grappig gesteld: slaapcoupes met ligplaatsen.
En hotel naar keuze? Zie geen lijst op de site Green City Trips. Milaan: Terminale, Bernina of Adler en Praag gewoon Ibis nemen indien kiezen kan.
Aan het eind van het boekingsproces kan worden gekozen uit 1 hotel zonder bijbetaling. De andere hotels waarvoor kan worden geopteerd, zijn beschikbaar tegen een meerprijs.
Waar kan ik een reisje naar een van deze steden boeken?
https://greencitytrip.nl/nl/
Inmiddels ook te koop via Kruidvat voor een mooie all-in prijs vanaf €149 voor Praag en iets meer voor de andere bestemmingen ! Waarom vermeld je zo’n mooie actie niet op je website!?
https://www.treinreiziger.nl/kruidvat-stedentrip-met-slaaptrein-vanaf-e-199-p-p/ Staat er net op. De actie is er ook nog maar net.