fbpx
Foto: Stefan Verkerk / Treinreiziger.nl

Eringa: Kabinet maakt verkeerde keuzes in ov-sector

Er is nu onvoldoende ruimte om openbaar vervoer slimmer te maken, omdat politiek Den Haag kiest voor pappen en nathouden. Dat stelt vertrekkend topman Pier Eringa van vervoersbedrijf Transdev, bekend van merken als Connexxion, Breng en Hermes.

Verkeerde keuzes

“Er is in Nederland weinig eer te behalen, omdat de overheid te weinig ambities heeft. Er zijn nauwelijks concrete plannen om het ov te laten concurreren met de auto. Bij de enorme woningbouwopgave moet meer op de ov-infrastructuur worden ingezet”, zegt Eringa in een interview met De Telegraaf.

Ook met corona heeft het kabinet volgens Eringa niet de juiste keuzes gemaakt. “Toen een jaar geleden duidelijk werd dat we kregen te maken met een vervelend virus, had het ov tijdens de crisis 30 tot 40% moeten worden afgeschaald. Dat had veel kosten gescheeld. Dat geld hadden we aan het einde van de pandemie weer kunnen investeren. Nu moet de overheid alle zeilen bijzetten om reizigers terug te winnen.”

Financiële steun

Ondanks de compensatie van de overheid, komen vervoerders nu in de rode cijfers. Bij Transdev ging het in 2020 om een verlies van 20 miljoen, vertelt Eringa aan de grootste ochtendkrant van Nederland. “Er is gebrek aan duidelijkheid en er wordt achter de feiten aangelopen. Cruciale beslissingen komen te laat.”

De steun is gekoppeld om zoveel mogelijk de bestaande dienstregeling in stand te houden. Volgens Eringa moeten vervoerders daardoor met lege bussen, treinen en trams blijven rijden. “Dat schiet niet op. Mijn Franse werkgever fronste de wenkbrauwen en ik ook. Probleem is dat er geen ferme keuzes worden gemaakt. Pappen en nathouden en heel veel praten, meestal langs elkaar heen, ook op de Ministeries van Infrastructuur, Financiën en Sociale Zaken.”

Nieuwe klus

De plotseling vertrokken topman herhaalt nog eens dat hij zelf heeft besloten om op te stappen, en niet weg is gestuurd. Hij verwacht dat er weer nieuwe klussen komen, maar politiek en openbaar vervoer vallen af. “Mogelijk een andere sector, maar ik moet kunnen verbeteren, aanvallen, ondernemen. Voor de verdediging ben ik niet de juiste bestuurder.”

Gerelateerde berichten

13 gedachten over “Eringa: Kabinet maakt verkeerde keuzes in ov-sector”

  1. Ger Nijman schreef:

    Onderzoeksjournalistiek zal moeten uitwijzen in hoeverre de geschetste problemen een gevolg zijn van BIO in het beleid.

    B: Belangen rond beleidsmakers (de 3S van het beleid zijn Shell, Schiphol en Snelwegen).

    I: Incompetentie. (NL faalt op steeds meer dossiers: woningbouw, vaccinatiesnelheid, overheidsautomatisering, zorglogistiek, verkeersveiligheid, spoorwegbetrouwbaarheid…)

    De O is het ergst: Onverschilligheid. Het boeide niet dat 30.000 gezinnen de ramp ingeduwd werden door de belastingdienst. Het boeit niet dat zorgwachtlijsten weer langer worden (het geboortecijfer nam vanaf 1938 toe m.u.v. 1944 – dus we wisten dat er meer tachtigplussers zaten aan te komen). Het boeit niet dat er woningnood is. Zoals het Hoofd Logistiek van een ziekenhuis me in 1999 al zei: “Voor beleidsmakers geen wachtlijst, ze hebben zich allemaal al ingedekt”.

    Wat boeit het immers dat reizigers kleumen, afspraken missen (m.n. medische), of een begrafenis of concert missen?
    Weet wel: dit is beleid. Dus niet de schuld van conducteurs, machinisten of treindienstleiders.

    VERTRAGING
    (Parafrase op gedicht “November” van Jacques Bloem)

    Wij kleumen en er is vertraging.
    Weer is het treinverkeer te laat.
    Genot en plicht lijden belaging
    waar pijnlijk tijd verloren gaat.

    Op de perrons slikt men gelaten
    dit daag’lijks leed en ergernis.
    De overheid miskent verwaten
    dat zoveel tijd verloren is.

    Ministers gaan zoals zij gingen,
    té vaak tevree met ’t onderscheid
    tussen de spoordienstregelingen
    en wat verloren ging aan tijd.

    Verloren gaan ontmoetingspracht, en
    harpconcert, en medisch pleit.
    Altijd vertraging, altijd wachten,
    altijd verloren tijd, altijd.

    Geschreven in de (stipte) trein Castricum – Haarlem, 10 november 2011

    1. Simon schreef:

      Mooi gedicht.
      Ik weet niet of daar onderzoeksjournalisten voor nodig zijn, we waren erbij toch?
      Als gevolg van decennia slecht onderwijs hebben de meeste mensen er geen idee meer van hoe weinig ze eigenlijk weten en dan wordt kritiek van deskundigen pijnlijk.
      In 1994 kwam de VVD in de regering en is al snel op voorstel van de VVD-er de Vries de verplichte advisering door deskundigen van de Sociaal-Economische Raad afgeschaft.
      Vervolgens stop je gewoon je oren dicht, je verbiedt ambtenaren contact met de buitenwereld te hebben en maakt iedereen wijs dat geluk een ‘keuze’ is.

  2. Otto schreef:

    Hoe een afschaling met 40% fors geld bespaart als je alle personeel gewoon blijft doorbetalen is me een raadsel in een sector waar de personeelskosten alles overheersend zijn.

    1. Jasper schreef:

      Diesel, onderhoud, stroom voor de elektrische bussen, waarschijnlijk vliegen alle nul uren contracten eruit, en als ze blijven, ze rijden niet, dus geen geld.

      1. Brabo schreef:

        Bij NS bijvoorbeeld is bijna iedereen onder druk van de vakbonden in vaste dienst. Daar heb jedus geen enkele flexibiliteit.

        1. Johan schreef:

          Dat is net het enige probleem. NS heeft geen enkele poging gedaan om aan te bieden lopende abonnementen te bevriezen om zo in elk geval zoveel mogelijk klanten tot na de epidemie vast te houden. Als je toch al 5 uur aan de chat moet hangen om iemand van de “klanteNService” te spreken te krijgen kun je in plaats van je abonnement om te zetten naar een flexvariant net zo goed opzeggen. (Bij die 5 uur is in mijn geval geen minuut overdrijving en dan had ik er nog mee gewacht tot eind april.)

          Van het aangekondigde assortiment aan post-corona NS-reisproducten is ook nog niets vernomen. Als NS daar pas mee komt ná het openen van de samenleving, missen ze opnieuw de boot als alle thuiswerkers hun kantoorleven weer willen oppakken (al dan niet voor minder dagen per week).

    2. Johan schreef:

      In de OV-sector bespaart dat geld, maar dan waren er vanwege de drukte in het OV elders extra coronamaatregelen nodig geweest. Je kunt beter een jaar ruime bussen en treinen laten rondrijden (met personeel dat je inderdaad toch moet betalen) dan de winkels en horeca een paar weken langer sluiten en die overeind houden met staatssteun. Dat geldt zowel financieel als qua vrijheid voor de maatschappij.

    3. Ing. ACF Sierts schreef:

      Da’s niet zo moeilijk: personeel dat overblijft wordt OF doorbetaalt door de overheid (dat kan ook een percentage van het werk = inkomen zijn), *OF* de overbodige FTE’s vliegen obv ‘Last In First Out’ in de WW. De overheid mag kiezen.de eerste optie is vrijwel zeker goedkoper en beter voor iedereen.

    4. Hildebrand (Treinreiziger.nl) schreef:

      De NOW helpt bij personeelskosten voor mensen die thuis zitten. En inderdaad minder brandstof, lagere afschrijving, minder onderhoud

  3. Kees van Sambeek schreef:

    Boekhoudkundig wellicht slim van de Eringa’s en Wopkes op deze wereld, echter door het OV zo hard af te schalen gaat de samenhang uit het OV-aanbod met onaanvaardbaar lange wacht- en overstaptijden tot gevolg, en nog meer reizigers die weglopen. Een groot deel definitief, want overgestapt op andere modaliteiten. Het NETWERK zoveel mogelijk in stand houden is investeren in het post-coronatijdperk, dat ongetwijfeld aanbreekt!

    1. Ing. ACF Sierts schreef:

      @ Kees: ja, da’s een mooie inkopper, maar als niemand de rekening van al die bijna-lege treinen & bussen betaalt, dan ontstaat er een nog veel groter probleem, namelijk acute financiele nood.
      Dus is er een drg nodig die gezien kan worden als een acceptabel minimum, maar wel samenhangend is. Pak het spoorboekje van 2007 en tweak hier & daar wat.

      1. Simon schreef:

        @ Arco Sierts
        Ooit heeft de rechtbank Utrecht naar aanleiding van het ‘rondje om de kerk’ geconcludeerd dat het voorbereiden van een dienstregeling “zeer langdurige, grondige en gedetailleerde voorbereiding” vroeg in verband met het nauw met elkaar samenhangen van de onderdelen van een dienstregelingbouwwerk.
        NS heeft zichzelf wat dat betreft in een hoek geschilderd.

  4. Tonny schreef:

    Dat spoorboekje van 2007 zal iets kleiner zijn dan nu, maar veel meer dan 10% zal dat toch niet zijn?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.