fbpx
Harry Pot - Nationaal Archief - CC BY 4.0

Ernstige treinongelukken in Nederland op een rij: het spoor werd daarna steeds veiliger

Ernstige treinongelukken zijn (inmiddels) zeldzaam in Nederland. Toch hebben zich door de jaren heen enkele treinrampen op het spoor voltrokken. De tragische ongelukken hebben niet alleen levens gekost, maar hebben ook tot belangrijke verbeteringen van de Nederlandse treinbeveiliging geleid.

Treinramp Harmelen

Harmelen, 8 januari 1962: Dit is het ernstigste treinongeval in de Nederlandse geschiedenis, waarbij 93 mensen om het leven kwamen en tientallen gewond raakten. Het ongeluk was het gevolg van dichte mist en menselijk falen.
Ten tijde van het ongeluk werden al proeven gedaan met het treinbeïnvloedingssysteem ATB, maar op veel plekken en in veel treinen was dit nog niet ingebouwd. Naar aanleiding van dit ongeval is invoering van de automatische treinbeïnvloeding (ATB) in Nederland versneld: 25 jaar later was het grootste deel van het spoorwegnet voorzien van ATB.

Harry Pot – Nationaal Archief – CC BY 4.0

Treinramp Schiedam

Schiedam, 4 mei 1976: Bij dit ongeluk vielen 24 doden en raakten ongeveer 50 mensen gewond. De D-Trein naar München botste frontaal op een Sprinter. De oorzaak van de ramp was hoogstwaarschijnlijk een menselijke fout. De conducteur van stoptrein 4116 werd afgeleid door een reiziger die niet kon beslissen om in te stappen. Daarna gaf de conducteur het vertrekbevel zonder te letten op het uitrijsein of het vertreklicht. Die seinen toonden haast altijd veilig, maar in dit geval niet, doordat de iets vertraagde D-trein het spoor bezet hield.
Na de ramp werd direct besloten om de D-treinen niet meer te laten inhalen over het linkerspoor. De D-treinen zouden voortaan achter de stoptrein blijven rijden en hierdoor later aankomen in Rotterdam. Daarnaast werd het ATB-systeem versneld aangelegd op trajecten waar dit nog niet aanwezig was, om een dergelijke ramp te voorkomen.

Bert Verhoeff voor Anefo – Nationaal ArchiefCC BY 4.0

Treinramp Winsum

Winsum, 25 april 1980: Dit ongeluk kostte negen mensen het leven en verwondde 21 anderen. Het ongeluk gebeurde op enkelspoor tijdens dichte mist. De trein naar Roodeschool had enkele minuten vertraging. De bedoeling was dat de tegenliggende trein naar Groningen in Winsum zou wachten. Het traject werd beveiligd met CRVL, Centrale Radioverkeersleiding. Een jaar later werd het systeem afgeschaft en vervangen door lichtseinen.

Fotograaf : Pereira, Fernando / Anefo – Nationaal Archief

Treinramp Hoofddorp

Hoofddorp, 30 november 1992: Hierbij kwamen vijf mensen om het leven en raakten 33 mensen gewond. Door een te hoge snelheid bij werkzaamheden liep een intercity uit de rails. Op het traject was het spoor vanwege werkzaamheden gewijzigd en was er sprake van een zogenoemde S-bocht. De maximumsnelheid is gedurende korte periode vanwege de staat van het spoor meerdere keren aangepast naar uiteindelijk 60 kilometer per uur. Op zaterdag 28 november ontspoorde een omgeleide D-trein naar Parijs al op dezelfde plek, die met 120 kilometer per uur te snel reed. Twee dagen later ging het echter weer fout, doordat de machinist geen weet had van de actuele snelheidsbeperkingen. De Spoorwegongevallenraad was uiterst kritisch over de situatie, over bijvoorbeeld de locatie waarop de snelheidsborden stonden. Er werden daarna maatregelen genomen om soortgelijke ongelukken te voorkomen. Bijvoorbeeld het plaatsen van tijdelijke snelheidsborden.

Wiktor M. Podsada / CC BY 4.0

Treinongeval bij Amsterdam Westerpark

Het meest recente treinongeluk waarbij een treinreiziger om het leven kwam vond plaats op 21 april 2012 bij Amsterdam. Van de honderden reizigers die zich op dat moment in beide treinen bevonden, is van 117 personen bekend dat zij gewond raakten, van wie 42 zwaargewond en 13 zeer ernstig gewond. Het ongeluk werd veroorzaakt door werkzaamheden, waardoor beide treinen over één spoor moesten rijden. De situatie was onoverzichtelijk en er was kritiek op de wijze waarop de dienstregeling was gemaakt. Sindsdien zijn de normen verscherpt en zijn meer seinen uitgerust met ATB-vv.

29 gedachten aan “Ernstige treinongelukken in Nederland op een rij: het spoor werd daarna steeds veiliger”

  1. Wouter schreef:

    En de ramp in Dalfsen dan?

    1. Hildebrand (Treinreiziger.nl) schreef:

      Het is een selectie. Niet ieder ongeluk staat erop. Dalfsen was vooral een ongeluk tussen een (weg)voertuig en de trein. Dat is nu ook in zekere zin zo, alleen zijn er twee treinen bij betrokken.
      Bij Dalfsen was een dode te betreuren (maar geen treinreiziger).

      1. Egbert schreef:

        De dode bij Voorschoten was ook geen reiziger, maar de machinist van de kraan.

        1. Hildebrand (Treinreiziger.nl) schreef:

          Goed opgemerkt. Maar in deze lijst gaat het om ernstige treinongelukken waarbij dus ook reizigers om het leven zijn gekomen. Mijn inziens past Dalfsen niet in de lijst meest ernstige treinongelukken in de geschiedenis. Amsterdam ook al niet helemaal, maar is wel het laatste ongeval waar een reiziger bij om het leven is gekomen.

  2. Paulschmeits schreef:

    Het is jammer genoeg misgegaan erg genoeg een dode is al teveel maar het hadt anders kunnen als dat een trein met ethanol was geweest die treinen blyven levensgevaarlyk

  3. Hanzeboog2012 schreef:

    Wil het treinongeluk bij Voorschoten niet bagatelliseren. Maar het spoorvervoer in Nederland is bijzonder veilig. Maar 100% een treinongeluk voorkomen is een illusie. Maar er zijn geen Amerikaanse toestanden zoals onlangs in Ohio.

    Er zijn meerdere factoren. Zoals dus een kraan van een aannemer. Tragisch dat een medewerker van BAM om het leven kwam. ETCS zal op korte tot lange termijn uitgerold worden. Dat zal de veiligheid op het spoor nog meer vergroten. Want dat beschermt de treinen ook onder 40 km p/u.

    1. Michiel schreef:

      Overwegen zullen een zwakke schakel blijven.

      1. Baardstaart schreef:

        Veel van dit soort ongelukken zijn vaak direct of indirect het gevolg van menselijk falen. Wat je ook probeert om ongelukken te voorkomen, maar een ernstig treinongeluk uitsluiten kan je nooit, geen enkel mens is onfeilbaar en daar zullen we als soort mee moeten accepteren hoe naar het allemaal is. Het enige wat we kunnen is maatregelen nemen als iemand faalt dat er niet meteen een catastrofe is.

        Gelukkig is er heel veel geleerd van vorige ongelukken, waardoor dit soort ongelukken nog maar zeer zeer weinig voorkomen en als het gebeurd is het wel meteen wereldnieuws. Dat zegt ook iets over de goede veiligheid op het spoor. (in positieve zin bedoel ik) Zelfs op druk bereden spoorwegnet als de Nederlandse.

        En op het genoemde traject zijn geen overwegen (ook een veiligheids maatregel) en dit ongeluk lijkt een kraan-trein een hoofdrol in hebben gespeeld, maar wat er werkelijk gebeurd is weten we nog niet.

        1. Dries Molenaar schreef:

          de krol reed over de werkoverweg en reed over de sporen die niet buiten bedrijf waren. Dwz de kraanmachinist negeerde of vergat de instructie en markering. Ook was wellicht een remprobleem en reed de kraan baan op. Ook was de machinist wellicht onwle.
          De treinen reden volgens plan. Jammer dat na de eerste botsing niet sofort het traject volledig op rood ging. Wanneer de VIRM inderdaad vijf minuten later kwam was stoppen nog mogelijk.

      2. Anoniem schreef:

        Alsjeblieft zeg. Als mensen eens niet de hele dag met airpods in de oren lopen en leren links en rechts te kijken is er niks aan de hand. Spoorweg maffia is weer volop aanwezig

    2. Dries Molenaar schreef:

      de treinen reden op volle snelheid

      1. Johan schreef:

        Als je kijkt waar die volgeladen goederentrein tot stilstand is gekomen, lijkt me niet waarschijnlijk dat die op volle snelheid reed.

    3. Ron Swart schreef:

      Netflix zond in 2022 een film uit onder de titel ‘Silent Noise’ waarbij een goederentrein met chemische stoffen in East Palestine (Ohio) ontspoort en in brand vliegt.
      Een gezin dat in de film optrad als figurant moest op 03.02.2023 hun huis daadwerkelijk ontvluchten.

      1. Hanzeboog schreef:

        Amerika is een goed voor treinongelukken. Daar zijn treinongelukken “gewoon”. Dat accepteren ze daar. Onbegrijpelijk.

  4. Anoniem schreef:

    Maanden lang niks relevants gepost en nu de ramptoerist uithangen met weet ik hoeveel berichten per dag. Hikdebrand is een zieke autistische rover ramptoerist.

    1. Tom schreef:

      En hoe moet jijzelf worden gekwalificeerd na zo’n belachelijke reactie?

    2. lezer schreef:

      Eens met Tom,en na een pauze tijd waren er juist de afgelopen week / weken weer meerdere artikelen dus voor het ongeluk.

    3. Bert Sitters schreef:

      @Anoniem
      Wat laf om dit anoniem te plaatsen. Als u durft heeft, doet u dit onder uw eigen naam.

    4. Hanzeboog schreef:

      Met welke Anoniem hebben we nu te maken? Er zijn meerdere. Graag een andere schuilnaam.

      1. Bert Sitters schreef:

        Ik zie door alle anoniemen het bos niet meer.
        Graag geen scheldpartijen en zeker niet anoniem.

  5. Bert Sitters schreef:

    Ineens zijn er weer mensen die opduiken als “deskundige”. Anderen maken uitglijders alle kanten op. laten we eerst de onderzoeken afwachten, voor allerlei conclusies online te knallen.
    Er is iemand overleden. Er zijn zwaargewonden. Andere passagiers in de trein zitten met een trauma. Een beetje meer respect graag.

    1. Ann schreef:

      Is toch niks nieuws. Is bij zowat alles toch zo.

  6. Bert v.d.Bus schreef:

    Volgens mij ontbreken in de lijst ook “akkefietjes” ten oosten van Amsterdam CS en nabij station Eindhoven,waarbij vanwege geringe snelheid, de ATB niet zou werken. Welke deskundige kan mij bijpraten?

  7. Björn schreef:

    Treinongeluk Warmond 3 december 1980. 2 doden. Machinisten van goederentrein en reizigerstrein. Vergelijkbaar met Voorschoten.

  8. Hanne Ettinga schreef:

    BREAKING NEWS: Vandaag een bijna ongeval bij vervoerde ARRIVA, die overigens vervolgens verzuimde om vervangende bussen in te zetten:
    https://www.ad.nl/binnenland/bijna-botsing-tussen-twee-passagierstreinen-in-heerlen-machinist-reed-mogelijk-door-rood~a14798b0/

    Dit is niet het eerste soortgelijke incindent bij ARRIVA. Hoe zit het met hun License to operate?

  9. Rhido schreef:

    Hildebrand kon toen nog veel erger naast de treinongeluk bij Harmelen was er in 1918 ook een grote treinramp bij Weesp gebeurd. Maar dat was voordat de WOII uit brak. Zie ook op https://nl.wikipedia.org/wiki/Treinramp_bij_Weesp

  10. Ingrid Wagener schreef:

    Op 28 augustus 1979 was er een treinramp in Nijmegen. Frontale botsing.
    Met acht doden en vele gewonden. Ontbreekt in deze lijst.

    1. Hildebrand Van Kuijeren schreef:

      Het is zeker ook niet een complete lijst.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *