Foto: Stefan Verkerk

Eurostar: Bij lancering 1 trein per dag naar Londen

De Eurostar zal in de eerste maanden slechts één keer per dag rijden tussen Amsterdam en Londen. Dat zegt een woordvoerder van Eurostar tegenover Treinreiziger.nl na berichten van Railnews en Telegraph Travel.

Volgens de Britse media zou de Eurostar Amsterdam – Londen mogelijk pas bij Pasen gelanceerd worden, maar dat spreekt Eurostar tegen. Voor kerst zal Eurostar de treindienst Amsterdam – Londen introduceren, herhaalt Eurostar woordvoerder Evelyne van Cleven. “We zullen beginnen met één trein per dag en rond Pasen zullen we uitbreiden naar de geplande twee treinen per dag. Dat is voor ons een drukke periode” zegt Van Cleven.

Ook Telegraph Travel zegt zich te baseren op een woordvoerder van Eurostar. Die heeft tegenover de Britse krant aangegeven dat de trein die in december wordt gelanceerd niet beschikbaar is voor het grote publiek. Alleen pers en Eurostar relaties zouden volgens de Telegraph al in december met de Eurostar meekunnen. Vanaf Pasen zou het grote publiek meekunnen. Eurostar zegt dat bericht niet te kunnen bevestigen.

Vorige week dinsdag werd de vernieuwde trein in Brussel gepresenteerd. Ook toen gaf Eurostar, net als NS, al aan dat de eerste trein voor kerstmis een feit zou zijn. Een precieze datum waarop de trein gelanceerd zou worden wilde niemand noemen. 10 december ligt voor de hand, dat is de datum dat de dienstregeling 2018 in gaat. Vorige week werd ook bekend dat de Eurostar niet op Schiphol gaat stoppen.

Het was aanvankelijk de bedoeling dat de Eurostar Amsterdam – Londen al in december 2016 zou starten. Maar door latere levering van de nieuwe Eurostar treinstellen, gecombineerd met de toelatingsprocedure, is dat moment een jaar uitgesteld.

 

6 gedachten over “Eurostar: Bij lancering 1 trein per dag naar Londen”

  1. Jarno Vriend schreef:

    Een internationale trein die niet op Schiphol Airport stopt vind ik nogal vreemd.
    Ik mag toch aannemen dat de Eurostar via Rotterdam en Breda gaat rijden via de HSL??

    Of is de reden, de trein in concurrentie met het vliegtuig?

    1. Treinreiziger.nl (Hildebrand) schreef:

      Gaat inderdaad rijden via Schiphol en Rotterdam, maar verlaat bij Breda niet de HSL. In het artikel over “Eurostar schrapt Schiphol als stop” lees je meer uitleg waarom dit gebeurd. Het heeft er dus mee te maken met de controle die je moet doorlopen voordat je mee mag met Eurostar.

    2. bolino schreef:

      De enige reden dat de trein niet op Schiphol kan stoppen is dat er geen manier is om slechts de helft van de deuren van de trein te ontgrendelen.

      Het achterste deel van de trein is immers vanaf Amsterdam al ‘na de douane’, en moet beveiligd blijven tot Londen. Die deuren mogen alleen open bij een ‘eurostarterminal’, zoals die er komt in Rotterdam en al bestaat in Brussel.

      Het voorstet deel is tussen Amsterdam en Brussel een ‘reguliere’ trein.

      Zodra het Eurostar lukt om die deurbediening te regelen, dan zal het misschien wel mogelijk zijn om stops in Schiphol (en Antwerpen?) te realiseren.

      1. bolino schreef:

        …En dan alleen voor reizen naar België, omdat vanaf Brussel het voorste deel ook bewaakt is.

  2. Ben schreef:

    Is het nou echt zo’n probleem als die Eurostar niet op Schiphol stopt? Als je met het vliegtuig aankomt, zit je toch niet te wachten op een doorgaande trein naar Londen vanaf Schiphol, zeker niet als die maar 1x per dag daar vertrekt. (met een uurdienst zou ik het nog snappen. Nu kunnen reizigers toch opstappen in Amsterdam of Rotterdam en daar door de douane gaan. Als je niet uitkijkt wordt deze verbinding net zo langzaam als de Beneluxtrein, die ook niet veel meer dan een veredelde boemel is.

    1. dries molenaar schreef:

      Het is juist wel handig als vliegvelden aansluiting hebben op hogesnelheidstreinen. Dan hoeft men niet over stappen, wat bij vliegen meestal wel vier uur kan vragen. Met de trein ben jer dan al.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.