fbpx

Eurostar introduceert 4e trein naar Londen: nu ook in de ochtend

02 jul 2022 14:49

Vanaf 5 september gaat er een vierde trein rijden tussen Amsterdam en Londen. Het wordt daarmee mogelijk om ook in de ochtend per trein richting het Verenigd Koninkrijk te vertrekken. De extra trein zal om 7:47 uur vertrekken uit Amsterdam.

Vroege trein

De eerste trein vertrekt nu nog om 13:47 uur. De treinen naar Londen zitten nu in één marechaussee-dienst verwerkt. In een periode van vijf uur vertrekken er drie treinen (13:47, 16:47 en 18:47 uur). Het wordt nu dus ook mogelijk om in de ochtend naar de overkant van het Kanaal te reizen.

In de oorspronkelijke dienstregeling vertrok er ook een trein in de ochtend naar Londen, maar in de corona-periode is de dienstregeling gewijzigd. De ochtendtrein vertrekt uit de hoofdstad om 7:47 uur, en uit Rotterdam om 8:28 uur. De eindbestemming wordt om 11 uur bereikt, lokale tijd. De nieuwe trein rijdt van maandag tot en met vrijdag.

Verkoop 2023 geopend

Van maandag tot en met vrijdag komt het aantal treinen daarmee op vier. Op zaterdag blijven het slechts twee treinen. Zondags zijn er drie ritten gepland. Vanuit Londen vertrekken de treinen naar Amsterdam straks om 6:16 uur, 8:16 uur, 11:04 uur en 17:04 uur. Ook hier rijdt de eerste trein niet in het weekend. De laatste trein rijdt niet zaterdags.

Eurostar heeft nog een andere primeur: het is de eerste (reguliere) spoorwegmaatschappij die al treintickets verkoopt voor 2023, al zijn nog veel data geblokt vanwege werkzaamheden. Vanaf november zijn bijna alle weekenden geblokkeerd in de kaartverkoop. Bij Eurostar kan er momenteel tot 19 mei een treinkaartje worden verkocht. Voor 2023 is nog niet de verkoop van alle treinen geopend, en alleen voor de directe treinen.

37 gedachten aan “Eurostar introduceert 4e trein naar Londen: nu ook in de ochtend”

  1. Lucas schreef:

    Als er genoeg vraag naar is, waarom laten ze de trein naar Londen niet om de 2/3 uur rijden? De ICE kan het ook. De Thalys rijdt bijna elk uur en heeft een hoop reizigers uit het vliegtuig weten te halen. Stel je hebt 5 treinen per dag, is dat 5×900= 4500 zitplaatsen. Als het goedkoper wordt, kunnen veel vliegtuigmaatschappijen daar niet tegenop en zal Schiphol ook makkelijker haar milieudoelstellingen halen.

    1. Joost2 schreef:

      Ik weet niet of Eurostar genoeg treinstellen daarvoor heeft. En vrijgekomen slots op Schiphol zouden zomaar door andere vluchten weer ingevuld kunnen worden.

    2. Hildebrand (Treinreiziger.nl) schreef:

      Kan de ICE dat? Weinig van te merken. Sorry. De kwaliteit van de ICE is heel beroerd. Wordt aan de lopende band ingekort vanwege een tekort aan treinstellen/veel defecte treinen.

      1. hanzeboog2012 schreef:

        Daarom zal de Velaro Deutschland de ICE International op termijn gaan vervangen.

    3. Oscar schreef:

      Ik denk niet dat de airlines in paniek raken van die vierde trein. Er zijn tientallen vluchten per dag van NL naar Londen.

      Hildebrand:

      > Kan de ICE dat? Weinig van te merken. Sorry. De kwaliteit van de ICE is heel beroerd. Wordt aan de lopende band ingekort vanwege een tekort aan treinstellen/veel defecte treinen.

      De trein zelf wordt niet ingekort. Hooguit de 104/105 die met enkel stel rijdt, maar dat is maar één treinpaar per dag.
      De route wordt ingekort. Frankfurt wordt zelden gehaald. Vaak is het al in Düsseldorf einde oefening en keert de trein aldaar weer terug naar Amsterdam.

  2. Arjan Krabbenbos schreef:

    Mooi dat je straks ook vroeger naar Londen kan vanaf Amsterdam en Rotterdam Centraal. Is er met die 4de trein al een kortere stop op Brussel Midi/Zuid of is dat nog onduidelijk? Stopt deze trein ook in Lille Europe of zoeft hij deze Noord-Franse stad voorbij? De E320 treinstellen zijn lekker comfortabel en ook qua geluid op volle snelheid geen stoorzender. Als Schiphol straks verbouwd wordt of er zijn weer boze boeren actief, laat dan de Thalys ook hier op de luchthave stoppen, maar in Duivendrecht of Utrecht Centraal! Als Thalys Eurostar wordt, zullen de treinstellen dan ook geen nieuwe serienummers krijgen? En wordt de kleurstelling er ook niet voor aangepast?

    1. Anoniem schreef:

      Lekker comfortabel? Ik heb urenlang klem gezeten tegen de stoel voor mij. Dat probleem heb ik in jet vliegtuig ook, maar de vlucht duurt maar 1 uur.

      Zolang het comfort dramatisch is, de prijs flink hoger dan het vliegtuig en de reis zo lang dat ik in dezelfde tijd heen en weer kan vliegen… is de trein geen volwaardig alternatief.

      1. Rogier de Wit schreef:

        Ik ben vrij lang, maar heb een prima reis gehad met Eurostar E320 in Standard Class. Ik vond het wel fijn om even de benen te kunnen strekken door naar het barrijtuig te lopen. Vooral omdat mijn vrouw het erg relaxed vond (ze heeft vliegangst), en je zonder gedoe uitstapt in hartje stad, gaan wij hem zeker wel vaker gebruiken. De prijzen zijn inderdaad (te) hoog, tenzij je erg ver vantevoren boekt.

    2. Rogier de Wit schreef:

      Als ik bijvoorbeeld op dinsdag 8 november kijk, zie ik voor de ochtendtrein helaas dezelfde reistijd als de overige treinen: grofweg 4 uur en 10 minuten. Inclusief stop op Brussel en Lille. Wie weet wordt dat in de toekomst nog aangepast?

      Er zijn wel heel veel ritten nog beschikbaar voor €55 rond die tijd, da’s toch een erg nette prijs 🙂

    3. bert sitters schreef:

      De Eurostar uit Amsterdam stopt gelukkig niet in Rijsel. Zou weer tijd kosten. Er is een Thalys-verbinding geweest tussen Amsterdam en Rijsel. Dit was geen succes. Trok te weinig reizigers. Voor die paar reizigers ga je een Eurostar niet op Rijsel laten stopen. Het overgrote deel van de reizigers wil zo snel mogelijk naar Londen.
      Je kunt in Brussel overstappen op de TGV naar Rijsel.

      1. Karel Geerts schreef:

        Het stopen Rijssel is vooral bedoeld om de trein richting Londen wat voller te krijgen, net voor reizigers van Amsterdam naar Rijssel. Met alleen reizigers uit Nederland en Brussel krijg je de treinen echt niet vol.

        1. bert sitters schreef:

          @Karel Geerts,
          Zou ook logistiek grote problemen geven, want alle passagiers van de Eurostar zijn voor het instappen al helemaal gecontroleerd en ingecheckt voor binnenkomst in het VK. Dan moet je die paar reizigers apart zien te houden die niet naar het VK toegaan, maar naar Rijsel.

  3. Arjan Krabbenbos schreef:

    Thalys in gevallen van werken aan Luchthavenstation en met boze boerenacties daar, omleiden via Duivendrecht-Rotterdam Centraal met stop Duivendrecht. Met omleiding Oude Lijn extra stop Leiden Centraal of via Brabantroute in Utrecht Centraal en Breda. Benelux kan straks via Amsterdam Zuid, Duivendrecht, Almere Centrum, Lelystad Centrum verplaatst worden.

    1. hanzeboog2012 schreef:

      ICNG België zou prima kunnen keren op het opstelterrein van Lelystad. En dan kan het deel tussen Schiphol – Lelystad ook integreren in de NS dienstregeling.

      Hoop wel dat er voldoende rijpaden zijn. Het is tussen Almere Oostvaarders – Schiphol erg druk.

      1. dries molenaar schreef:

        In de plannen voordat er gebouwd werd zou de HSL ook voor verkeer vanuit Zwolle naar het Zuiden gebruikt worden. Nu is het dan zover?
        Met spoed ECTS installeren op SchipHol-Almere-Lelystad. Dan is er nog wat te winnnen ook.

        1. Hanzeboog2012 schreef:

          ETCS tussen Lelystad – Schiphol zal ergens tussen 2027 – 2030 geïnstalleerd worden. Ze beginnen volgens de laatste update tussen Kijfhoek – Belgische grens.

          En dan zal de ICNG zoal met 160 km p/u kunnen rijden tussen Zwolle – Almere Oostvaarders.

        2. dries molenaar schreef:

          De Hanzelijn en de Flevolijn in het badkuiptracé zijn geschikt voor 200km/h. Wellicht moet er dan wel meer vermogen op de lijn beschikbaar komen.
          Het is wel even inhouden bij Lelystad (niet stoppen!)

        3. dries molenaar schreef:

          NB je kunt nu al merken dat de treinen in de polder op ATB max zitten. Op je telefoon kun je zien dat de rijsnelheid net boven de 140km/h zit. De andere nieuwe treinen kunnen 160km/h rijden. De ICng 200km/h. MIsschien is er wel een app om de snelheid nog wat hoger te zetten, net als bij electrische fietsen enz. 🙂

        4. Hanzeboog2012 schreef:

          Zijn we afhankelijk van de overheid. De Ministeries van Financiën (Kaag) en Ministerie van Infrastructuur & Waterstaat.

          De overheid wil niet zo snel extra investeren. Want 200 km p/u i.p.v. 180 km p/u betekent ook stevigere ondergrond. Zie ze niet investeren in hogere energievoorziening. Dat wilde kabinet Kok. Maar niet kabinet Rutte.

  4. hanzeboog2012 schreef:

    Quote:

    De ochtendtrein vertrekt uit de hoofdstad om 7:47 uur, en uit Rotterdam om 8:28 uur. De eindbestemming wordt om 11 uur bereikt, lokale tijd

    Hoop dat het voorstel van Locov uitgevoerd gaat worden. En dat de Eurostar Amsterdam – Londen op korte termijn alleen in Rotterdam Centraal gaat stoppen. En dan nog eens flinke tijdswinst boekt omdat het niet op Brussel Zuid/Midi stopt. En gewoon 1 Eurostar met 900 zitplaatsen geboekt wordt i.p.v. twee helften.

    1. dries molenaar schreef:

      Dan doet de trein wel erg lang over het stukje A’dam-R’dam. Dat is toch maar 30 minuten?

      1. Hildebrand van Kuijeren (Treinreiziger.nl) schreef:

        Dat is vanaf Schiphol

        1. Bert H. schreef:

          Nee, Amsterdam-Rotterdam kan echt in een halfuur: 12-13 minuten naar Schiphol (zoals ICd), “vliegend” door Schiphol en dan met 300/u naar Rotterdam. Maar daar zit de crux: de trein is niet op volle snelheid ingelegd en dus staan er 37min voor. Veel sneller kan ook niet door alle trage ICd’s op de HSL, dat geldt ook voor de relatief lange stop op Rtd.

      2. Anoniem schreef:

        Met alleen reizigers uit Nederland krijg je die trein nooit vol.

        1. dries molenaar schreef:

          Vooralsnog schijnbaar niet. Overigens wordt er in Bruxelles ook personeel gewisseld. Mijn buurman is steward op Thalys en ook al een tijdje op Eurostar. Hij gaat nooit verder dan Bruxelles.

  5. hanzeboog2012 schreef:

    Fusie tussen Thalys en Eurostar begint steeds concreter te worden. Ben benieuwd wat de frequentie van de Thalys gaat worden. Want Eurostar zit tussen Amsterdam – Brussel op dezelfde spoor.

    Tenzij de aantallen passagiers tussen Amsterdam – Brussel steeds meer gaat toenemen. Eén lijnvlucht Schiphol – Zaventem is inmiddels al definitief vervangen door de Thalys in samenwerking met KLM en Schiphol. Schaf de lijnvlucht Schiphol – Zaventem geheel af. Het is niet meer van deze tijd dat op zo’n korte verbinding gevlogen wordt. Zeker niet met voldoende andere treinen. ICNG België komt er straks nog bij.

    Het wordt vooral vanaf 2025 een interessante ontwikkeling. Hoe vaak gaat de ICNG België (1 of 2 treinstellen), Eurostar Parijs/Londen – Amsterdam rijden?

    1. dries molenaar schreef:

      Dan zal men toch ook de ICng naar het vliegveld moeten laten rijden. Wel zo handig voor de reizigers. Er zijn toch geen stops voor Bruxelles-Midi.

      Als er dan ook nog een frequente Charles de Gaulle verbinding zou zijn kan het met vliegen naar Parijs voor de overstappers ook wel wat minder.

      1. bert sitters schreef:

        Via Zaventem naar Brussel-Zuid is een stuk omrijden. De KLM-vluchten tussen Brussel en Schiphol worden nu vooral gebruikt door passagiers uit België die op Schiphol overtappen op een andere vlucht. Deze kunnen in plaats van vliegen ook met de Thalys of de IC van Brussel-Zuid en Antwerpen naar Schiphol.

        1. dries molenaar schreef:

          jaja, de reizigers zouden eerst naar Bruxelles-Midi moeten. En dan nog met een aparte trein? Dat lijkt mij niet zo aantrekkelijk.
          Eenvoudig zou men via Zaventem rijden via de Diabolo spoorlijn. Die zal een stuk soepeler rijden dan al dat lokale hobbel spoor door Brussel.
          Passagiers kunnen al makkelijk met de trein op Schiphol landen. Idem zou het Zaventem moeten. Zo kunnen mensen vlot terecht.
          Belangrijk is om betrouwbaar te rijden zodat er geen vliegtuigen gemist worden. Het zou ook wel mooi wanneer er ook ingecheckte bagage mee kon maar daar voorzien de stations niet in.

      2. bert sitters schreef:

        Thalys en Eurostar zijn voor de meerderheid in handen van de SNCF. Er moeten gewoon redelijk frequent snelle treinen komen tussen Amsterdam, Schiphol, Rotterdam en Paris Charles de Gaulle. Deze kunnen dan alternerend doorrijden naar Lyon, Marseille, Montpellier, Rennes, Nantes en Bordeaux. Kunnen alle vliegverbindingen tussen Schiphol en deze luchthavens opgeheven worden. Maakt niet uit onder welke naam deze snelle treinengaan rijden, als het maar snel gaat.

        1. Anoniem schreef:

          Er moet niets als er onvoldoende markt voor is

        2. bert sitters schreef:

          @mevrouw of meneer “Anoniem”.
          Er gaan nu dagelijks regelmatig vluchten tussen Amsterdam, Brussel, Parijs, Lyon, Marseille, Rennes, Nantes, Montpellier en Bordeaux.
          Verder pakt nog altijd een grote groep de auto. Komt voor een belangrijk deel, omdat er geen volwaardig treinalternatief is.
          Een doorgaande trein kan meerdere van deze vliegbestemmingen vervangen, zoals Amsterdam, Brussel, Lyon, Marseille. Kan ook een alternatief zijn voor veel autoritten vervangen. In de trein kun je werken. De snelle railinfrastructuur ligt er.

  6. Marco Daane schreef:

    Kleine correctie: de vierde rechtstreekse Eurostar uit Londen naar Amsterdam vertrekt niet om 17.04 uur, maar om 18.04 uur.

  7. dries molenaar schreef:

    NB gefeliciteerd met de utibreiding. Aardig dat men toch een paar KMars heeft gevonden om de vroege dienst te doen. Of is het nog de late dienst. Check in is dan 06:00 op Adam Centraal? De KMar op Rotterdam komt dan van Zestienhoven?

  8. Annemiek schreef:

    Volgens mij is het bemannen van de juxtaposed controls vooral een probleem voor de Britten. In de oude situatie betaalde Eurostar ongeveer 2 miljoen per jaar voor de controles. Dat wordt nu 3 miljoen.

  9. Anton schreef:

    Allemaal erg leuk een extra Eurostar trein zodat je ook smorgens kan vertrekken vanuit Nederland maar laat Eurostar eerst maar eens wat aan die asociaal hoge ticketprijzen doen

  10. maikel schreef:

    Nog steeds te weinig treinen voor een dagtochtje Londen wat met het vliegtuig wel kan maar met de trein nog steeds niet.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.