fbpx
Foto: Archief

Gaat Arriva in Nederland naar de beurs?

06 aug 2019 9:14

Deutsche Bahn overweegt naar verluidt om dochterbedrijf Arriva in Amsterdam naar de beurs te brengen. Persbureau Bloomberg meldt op basis van ingewijden dat de Duitse spoorvervoerder hiervoor onlangs documenten heeft ingediend bij toezichthouders in Nederland.

Plan B

Een eventuele beursgang van Arriva zou een soort plan B zijn, voor als het niet lukt om op een andere manier een geschikte koper te vinden. Deutsche Bahn weigert commentaar te geven.

53.000 mensen in dienst

Arriva, met als thuisbasis het Verenigd Koninkrijk, is actief in veertien Europese landen en heeft ongeveer 53.000 mensen in dienst. Ook in Nederland is het bedrijf een grote speler. Arriva rijdt hier met treinen en bussen in tal van provincies. Het is na NS de grootste spoorvervoerder van Nederland.

Sinds 2010 DB dochter

Deutsche Bahn kocht Arriva in 2010. In maart dit jaar hebben de Duitsers Arriva definitief in de etalage gezet. Het bedrijf zou een boekwaarde hebben van zo’n 2,2 miljard euro. Eerder verscheen in de media dat DB 4 miljard zou willen hebben voor de dochteronderneming.

Enorme schulden

Deutsche Bahn zou de opbrengsten van de verkoop van Arriva goed kunnen gebruiken om schulden af te lossen en te investeren in bijvoorbeeld treinen in Duitsland zelf. Het bedrijf heeft volgens Duitse media een schuld van 25 miljard euro.

© ANP / Treinreiziger.nl

0 0 stemmen
Artikel waardering
18 Reacties
Oudste
Nieuwste Meest gestemd
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
Dries Molenaar
5 jaren geleden

En dit bedrijf had op de HSL willen gaan rijden?

Simon
5 jaren geleden
Antwoord aan  Dries Molenaar

Ik begrijp uw opmerking niet zo goed.
Arriva is toch een stevig Europees bedrijf?
DB verwacht er zelfs veel geld voor te krijgen.

Dries Molenaar
5 jaren geleden
Antwoord aan  Simon

Arriva NL had het moeten doen en zou nu apart naar de beurs moeten. Waarschijnlijk bezitten ze niet één trein en hebben ze alleen concessies voor een aantal buitenlijnen. Echt een partner om de HSL te doen.

Simon
5 jaren geleden
Antwoord aan  Dries Molenaar

Het lijkt me een onderneming in de beste zin van het woord.
Niet te beroerd om een hobbel te nemen als die zich voordoet.
Hier in de Drechtsteden denken we er met weemoed aan terug.

Piet
5 jaren geleden
Antwoord aan  Dries Molenaar

De schrijver heeft zich niet de moeite genomen om de bron goed te lezen. Niet arriva nederland maar arriva group gaat mogelijk naar de beurs. Als plaats zou euronext amsterdam zijn gekozen, mogelijk vanwege de mogelijke brexit.

Annemiek
5 jaren geleden
Antwoord aan  Dries Molenaar

Arriva heeft in de UK al jarenlang laten zien dat het succesvol treinen kan laten rijden met een dienstsnelheid gelijk aan de toekomstige ICNG. Het is in dat (nauwelijks relevante) opzicht een veel betrouwbaarder partner dan NS, dat na een decennium aankloten nog geen fatsoenlijke trein op het HSL-spoor heeft weten te krijgen. Juist door de volslagen mislukte exploitatie door NS van de HSL-zuid, zal dat het laatste stuk hogesnelheidsspoor in Nederland blijven. Juist een onderneming met slagkracht, visie en lef (zonder de bureaucratische ambtenarenmentaliteit die heerst bij NS), zoals Arriva, had het spoor een succes kunnen maken.

Annemiek
5 jaren geleden
Antwoord aan  Dries Molenaar

De constructie waarbinnen Arriva haar materieel beheert, is blijkbaar zo slecht dat NS hem vrijwel 1-op-1 probeerde te kopiëren.

Op veel trajecten binnen Nederland die aan Arriva zijn gegund, is de kwaliteit aanzienlijk verbeterd en zijn reizigersaantallen flink gestegen. Het presteert tegen lagere kosten veel beter dan NS, waar de reizigersgroei ongeveer gelijke tred houdt met de bevolkingsgroei.

Karel Geerts
5 jaren geleden
Antwoord aan  Dries Molenaar

U lijkt wel zo’n NS extremist.

Roald
5 jaren geleden
Antwoord aan  Dries Molenaar

Ouwe koeien..

Wouter G.
5 jaren geleden

Eigenlijk zou Arriva de mogelijkheid moeten krijgen om zichzelf uit te kopen en als zelfstandig bedrijf verder gaan. Dat uitkopen zou dan in termijnen moeten gaan.

Tim
5 jaren geleden
Antwoord aan  Wouter G.

DB zal gek zijn en een paar miljard afschrijven.

De Leeuw
5 jaren geleden

Het begin van het einde van Arriva in Nederland.

JanN
5 jaren geleden
Antwoord aan  De Leeuw

U bedoelt zeker wordt Arriva een prooi van de NS

Piet
5 jaren geleden
Antwoord aan  De Leeuw

Arriva gaat als geheel naar de beurs, niet alleen arriva nederland

Tim H
5 jaren geleden
Antwoord aan  De Leeuw

Laat me eens raden: u werkt bij NS en de wens is de vader van de gedachte. Om u uit de droom te helpen: zolang NS een veel te duur exploitatiemodel heeft voor regionale lijnen blijft NS buiten de Randstad grotendeels kansloos

Petrus
5 jaren geleden

Uit de diverse reacties merk ik niets over Arriva in Denemarken. Het schiereiland Jutland (Jylland)exploiteert Arriva al jaar en dag veel een groot deel van het spoorweg net. ook in Zweden exploiteert Arriva enige secundaire spoorlijnen.

Treinreiziger.nl (Hildebrand)
5 jaren geleden
Antwoord aan  Petrus

Inderdaad is Arriva in meerdere landen actief 🙂

Piet
5 jaren geleden

Jouw bericht wekt de indruk dat arriva nederland naar de beurs zou gaan, terwijl de plan b behelst dat arriva group als geheel naar de beurs gaat, mogelijk wordt daarbij gekozen voor euronext amsterdam ivm brexit.