fbpx

Gotthard Panorama Express in beeld

10 mrt 2024 12:42

De Gotthard Panorama Express behoort met de Bernina Express, Glacier Express en de nieuwe GoldenPass Express tot de premium panoramatreinen van Zwitserland. De trein rijdt elk jaar tussen eind april en begin oktober tussen Arth Goldau en Lugano. Vanuit Luzern kunnen reizigers de boot nemen naar Fluëlen en daar op de trein stappen.

De Gotthard Panorama Express is alleen toegankelijk met reservering én met eerste klas treinticket. Een Interrail Pass of Swiss Pass is ook geldig in de trein, mits het een 1e klas Pass is, en mits er een zitplaats is gereserveerd. De reserveringskosten bedragen vanaf 2024 24 CHF per persoon (in het verleden was dit nog 16 CHF). De trein bestaat uit eerste klas panoramarijtuigen van de SBB. De trein rijdt niet op maandag. De eerste trein in 2024 zal vertrekken op 20 april.

Wil je wel genieten van het prachtige uitzicht maar de reserveringskosten besparen? Neem dan de reguliere trein. Normaal gesproken rijdt alleen de TrennoGotthardo over deze route (Basel / Zürich – Locarno), maar vanwege een ontspoorde goederentrein rijden in 2024 bijna alle treinen naar Lugano via de oude Gotthardroute. In de Gotthard Basistunnel is er namelijk maar één spoor beschikbaar. Met name in het weekend rijden een aantal treinen wel via de snelle route. Dit omdat er dan minder goederentreinen rijden.

Alle foto’s vallen onder het copyright van de SBB.

Foto: (c) Dario Häuserman / SBB

De Gotthard Panorama Express in de omgeving van Wassen. Foto: (c) Dario Häuserman / SBB

De Gothard Panorama Express in Bellinzona.

Foto: (c) Dario Häuserman / SBB

In Fluëlen kan er overgestapt worden van de boot op de Gotthard Panorama Express. Foto: (c) SBB/KEYSTONE/Dominik Baur.

Foto: (c) Dario Häuserman / SBB

0 0 stemmen
Artikel waardering
10 Reacties
Oudste
Nieuwste Meest gestemd
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
Maurice
8 maanden geleden

Mijn ervaring is dat de Premium treinen de kosten van een verplicht eerste klas ticket plus daar bovenop een dure reservering niet waard zijn en dat je net zo goed met een tweede klas ticket een reguliere trein kunt nemen.

Opa Ties
8 maanden geleden
Antwoord aan  Maurice

Ik ben een paar jaar geleden met de gewone trein van Brig naar St Moritz gegaan op een Swisspass. Je moet dan onderweg drie keer overstappen en de middelste overstap in Disentis hebben we toen gebruikt voor een pauze van twee uur om te lunchen. Heerlijk rustig tempo en een dag echt genieten.

Bert Sitters
8 maanden geleden

Ik neem aan dat de kansen zijn onderzoekt. Het is afwachten hoe de boekingen uitpakken.
In ieder geval is deze luxe trein niet voor koopjesjagers die het liefst voor niks de hele dag in treinen willen doorbrengen.

Bert Sitters
8 maanden geleden
Antwoord aan  Bert Sitters

zijn onderzocht!

Anoniem
8 maanden geleden
Antwoord aan  Bert Sitters

Jij houdt er van om over mensen te praten die goedkope kaartjes kopen? Dagkaarten etc… Uw bent zeker zelf zo een persoon die zich op internet voordoet als iemand anders? Maar in het echt precies is wat ie zegt dat andere doen

treingraag
8 maanden geleden

Een rode loc kan ook mooi zijn. Origineel groen meer passend zoals ook de Crocodile van SNCF lang geleden.

Wouter G
8 maanden geleden

Wat ik heb gemerkt met de Flirt 4 stellen van de SüdOstBahn (TrennoGotthardo), is dat de ruiten kleine vierkanten hebben. Waarschijnlijk voor de verwarming. Wie gedetailleerde of grote foto s wil maken, kan deze trein beter niet pakken.