In beeld: nachttrein komt aan in Amsterdam (& Vectron)
25 mei 2021 15:57
Vandaag is in Amsterdam de eerste reguliere nachttrein uit Oostenrijk aangekomen. Vanaf vandaag kun je vanuit Nederland dagelijks met de nachttrein naar Wenen en Innsbruck. Uiteraard was Treinreiziger.nl aanwezig toen de eerste trein aankwam. Stefan Verkerk maakte voor ons de volgende fotoreportage.

De nachttrein uit Wenen komt hier Amsterdam binnenrijden op spoor 2. De trein bestaat uit tien rijtuigen, de helft komt uit Wenen, de andere helft uit Innsbruck.

Bij aankomst wacht Stientje van Veldhoven met NS-directeur Marjan Rintel op de eerste trein.

NS-directeur Marjan Rintel overhandigt de Oostenrijkse minister van Mobiliteit bloemen.

Bij aankomst is er veel belangstelling voor de Nightjet.

Marjan Rintel spreekt de Oostenrijkse passagiers en genodigden toe.

Ook Stientje van Veldhoven vertelt blij te zijn dat Nederland weer is aangesloten op het net van Europese nachttreinen.

Marjan Rintel (NS) krijgt van ÖBB-topman Andreas Matthä een miniatuur Nightjet overhandigd.

De pers kon alleen een kijkje nemen in de slaaprijtuigen, de meest luxe rijtuigen van de nachttrein. Overdag kunnen de bedden ingeklapt worden, en zijn er drie zitplekken aanwezig.

Een slaapcabine voor één persoon. Te zien is een tweede bed (geel) dat ingeklapt is.

De zogenoemde ‘deluxe’ coupés hebben ook een eigen wc en een kleine douche.

De Nightjet wordt vanaf Keulen getrokken door een Vectron locomotief in de NS-huisstijl.

De ICE en Nightjet samen te Amsterdam Centraal.

Terwijl de Nightjet nog op Amsterdam Centraal staat, vertrekt de ICE.


Ik hoop dat de beide hoge dames een boete van 95 euro hebben mogen aftikken. Gelijke monniken, gelijke mondkappen.
Op het podium mochten de sprekers het mondkapje af doen. Op overige momenten niet. Ik heb ook nog een quote op video opgenomen, ook toen hield men het mondkapje op.
Logisch, want als je vanaf een verhoging spreekt, sproeit speeksel minder ver…
Tsjeee…..is dat nu echt het eerste wat je met de wereld te delen hebt nadat je dit hebt gelezen..
Blij dat ik niet op zo’n negatieve manier in het leven sta
Succes met je azijn.
Zeker. Deze mensen hebben een voorbeeldfunctie en met zo’n ongegeneerd Grapperhausje maken ze het extra moeilijk voor bijvoorbeeld conducteurs die reizigers aan de regels moeten houden.
Ik had niet zo moeite daarmee. Maar iedereen zijn opinie. Opmerkelijker vond ik dat Stientje en Marjan voorafgaand van de ontvangst nog even samen rondje liepen op ik denk 30 cm afstand, maar in elk geval verre van 150 cm. Maar in het kader wie zonde is, werpen de eerste steen, laat ik het gaan. Want ook ik heb momenten dat je toch even wat minder afstand houdt.
@Falo. Je mag Johan’s reactie zuur vinden, maar zou toch wel wat meer respect voor elkaar willen zien.
Hahahaha. Jij bent vast erg gezellig op feestjes (als die straks weer legaal mogelijk zijn :D)
Als hier een markt voor is en het zichzelf min of meer kan bedruipen, prima. Moet er persoonlijk niet (meer) aan denken, een slapeloze nacht met vreemden in een benauwd hokje. Maar ieder z’n ding. (Heb vroeger wel veel in Rusland met langeafstandstreinen gereisd, Moskou-St. Petersburg, St. Petersburg-Rostov aan de Don, Moskou-Omsk enz. – geweldig, maar kon ook toen niet slapen van het gebonk, het toch een beetje op je hoede zijn en de muffe atmosfeer.) Ik zie echt veel meer in (bloed)snelle internationale dagtreinen; daarmee zou je binnen een straal van pak ‘m beet 1200 kilometer in principe prima met het vliegtuig kunnen concurreren. Maar ja, spoorwegmaatschappijen die constructief samenwerken…?
“Maar ja, spoorwegmaatschappijen die constructief samenwerken…?”
De samenwerking kan soms beter, maar is niet zo’n groot probleem als je schetst. Als je tot 1200 kilometer snel met de trein wil, heb je eerst een gigantisch netwerk van hogesnelheidslijnen nodig. En doorgaand. Met aftakkingen bij de steden. Dat kost wel gigantisch veel geld. Dat geld zie ik niet zo snel komen.
Eens wat betreft die investeringen; het is langetermijndenken en hopelijk krijgt het ov weer de wind in de rug, maar momenteel twijfel ik daaraan. Laten we ook kijken hoe de luchtvaartsector zich herstelt. Blijven de prijzen zo absurd laag of is die tijd voorgoed voorbij? Wat samenwerking betreft: als een in wezen simpel regionaal drielandentreintje er al jaren over doet om van de grond te komen omdat het actief wordt tegengewerkt door een luie monopolist en te maken heeft met een muur van bureaucratie… Tja.
Hou is op met die leugens. België heeft een simpele regel: iedere nieuwe trein moet ERTMS spreken, want dan kunnen ze ERTMS invoeren zonder dat vervoerders zeuren dat hun trein het nog niet heeft. Arriva dacht: dat hoeven wij niet toch. België zegt: neen, iedere nieuwe trein moet ERTMS spreken. Arriva: Maar, jullie oude boemeltjes spreken ook geen ERTMS.
Vergelijk het met verplichte airbags in auto’s: nieuwe auto’s moeten voldoen aan hogere eisen. Dat Arriva er mee weg dacht te komen is waanzin. Dat vervolgens de schuld (voor veiligheidsWETGEVING) wordt gelegd bij de NMBS is zowel lachwekkend als triest tegelijkertijd.
@Martin.
Arriva is DB en DB rijdt wel met ICE op Luik en Brussel, maar deze treinen hebben dan ook ERTMS.
“De inbouw van het ERTMS-veiligheidssysteem is voor de Belgische overheid een belangrijke kwestie. Dat komt voort uit de regelgeving zoals die specifiek in België gehanteerd wordt. Momenteel bereiden we de inbouw van ERTMS in de drielandentreinen voor. Dit doen we in nauwe samenwerking met verschillende overheidsinstanties. We hebben daarvoor het offertetraject inmiddels gestart. We verwachten dat de inbouw eind 2022 gerealiseerd kan zijn,” aldus Arriva.
Hier zou een rol voor de EU kunnen liggen. Regeringsleiders en CEO’s van spoorwegmaatschappijen en railbeheerders bijeen roepen om tot een gezamenlijk product te komen zonder drempels.
Ik krijg er zin in!
Geweldig, hier ga ik een keer gebruik van maken, maar…..
Femke Halsema ontbreekt op de foto! Die is toch groen en tevens burgemeester van Amsterdam? Die zou niet mogen ontbreken bij de opening van zo een (milieuvriendelijk) concept.
Halsema laat zich niet graag fotograferen op volledig blanke feestjes.
Volgens mij is het nieuwe deel van het concept helemaal niet zo bijzonder milieuvriendelijk. De trein bestond immers al. Het enige nieuwe is het deel van de rit tussen Amsterdam en Düsseldorf, voor een beperkt aantal reizigers. Die reizigers konden ook gewoon met bestaande treinen naar Düsseldorf reizen. Het nieuwe deel is eerder een vorm van energieverspilling dan dat het milieuvriendelijk is.
@Annemiek.
Het is wel degelijk een groot verschil als je niet meer net als je wakker wordt om 7:31 uur met al je hebben en houwen in Düsseldorf moet overstappen, maar wel tot 9:09 uur moeten wachten op de eerst volgende ICE naar Amsterdam. Die wachttijd op Düsseldorf was ongeveer de vliegtijd van Wenen naar Amsterdam. Je kunt nu lekker in de trein blijven.
Maar dat ‘lekker in de trein blijven zitten’ en het gedweep met dat het allemaal zo goed is voor het milieu, gaan natuurlijk niet samen.
Vanuit Wenen stappen in Düsseldorf Hbf en Duisburg Hbf de nodige reizigers uit. Je zou de capaciteit beter kunnen benutten, door vanaf deze stations ook reizigers naar Arnhem, Utrecht en Amsterdam mee te nemen. In het reserveringssysteem kun je precies zien welke plaatsen er vrijkomen. Kwestie van samenwerken tussen diverse spoorwegmaatschappijen.
Ja, misschien is dat een mooie nichemarkt voor fetisjisten. Dat je in Düsseldorf op de trein stapt en iedereen angstvallig de deur van hun hokje probeert te blokkeren om te voorkomen dat je de net ontstane ruimte weer inpikt. En dat je dan plaatsneemt in een te krappe ruimte met de slaaplucht van zes personen, die althans geprobeerd hebben in de meest onnatuurlijke houdingen te slapen. Gelukkig is je stoel nog warm, is de kwijl aan de hoofdsteun nog niet helemaal ingedroogd en kun je je voeten schuin overdwars net niet heel ongemakkelijk kwijt… Een oncomfortabeler manier van reizen kan ik me haast niet voorstellen. Maar hé, wel getrokken materieel. Hoera!
@mijn complimenten Annemiek. Je bent een meesteres in het creëerden van karikaturen.
Ik meldde al eerder dat men door de reserveringen kan zien welke ligcoupés er in Düsseldorf en Duisburg vrij komen. Deze kun je omgebouwd tot zitplaatsen uitgeven als zitplaats. De dekens lakens en kussen worden verwijderd. Op de reservering staat het nummer van de zitplaats.
Het is weer de gebruikelijke discussie over en weer. Ik heb niet de indruk dat Annemiek enthousiast kan krijgen over de nachttrein en ik heb niet de indruk dat Bert één negatief woord gaat spreken over de nachttrein. Ik zie de meerwaarde van die discussie niet zo, maar het mag uiteraard. Inhoudelijk: Bert, ik vind het een aardig voorstel om lege ligcoupes later als zitcoupe in te zetten, maar in de praktijk gaat het denk ik niet zo makkelijk. Dat ik gisteren niet in het ligrijtuig en zelfs niet in het zitrijtuig mocht kijken omdat ze nog niet gereinigd waren, zegt denk ik veel. Nachttreinen worden overdag ook zelden ingezet als dagtrein.
Bij de reacties van Annemiek moet ik vaak denken aan een deel van een spreuk op de muur bij een vroegere werkgever (grote werkgever in de stad Groningen): “Groningers zijn te eerlijk dan dat ze vriendelijk kunnen zijn”.
Ze onderbouwt haar mening vaak met argumenten, en presenteert die recht voor je raap, zonder poespas. Maar daarom is ze nog niet “negatief” of “haatdragend” of zo, enkel omdat ze het niet altijd met een ander eens is.
Lieve Annemiek. Wat doe je überhaupt op een site als Treinreiziger als treinreizen je niet aan het hart ligt? Vreemde bezoekers hier….
Zoals ik al eerder heb uitgelegd, vind ik de keuze voor een nachttrein een volstrekt verkeerde richting. Ik ben helemaal voorstander van het vervangen van vluchten op korte afstanden door treinen. Maar de keuze voor de nachttrein is daarin volstrekt verkeerd en leidt alleen maar af van de enorme inspanningen die daadwerkelijk noodzakelijk zijn om de concurrentie aan te gaan met andere vormen van vervoer. We zien hier de demissionair staatssecretaris pronken bij een gare nachttrein, waarmee geen enkel vliegtuig minder de lucht in zal gaan. Het is totaal geen vorm van vooruitgang, maar niet meer dan een wijze om de investeringen en inspanningen die wel noodzakelijk zijn uit te stellen. Nog steeds loont het om het vliegtuig te pakken naar grote steden die relatief dichtbij liggen. En zolang men in Den Haag kan doen alsof de nachttrein een enorme potentie heeft, en de spoorliefhebbers dat geloven, verandert daar helemaal niks in.
Annemiek schreef: “Halsema laat zich niet graag fotograferen op volledig blanke feestjes.”
Vervang “volledig blanke” door bijvoorbeeld “niet-joden” en het antisemitisme druipt er van af. Hopelijk is er hier geen ruimte voor zulke haatberichten als deze van Annemiek.
Als je Annemieks woorden niet verdraait, staat geen antisemitisch haatbericht.
Volgens mij staat er dan in krom Nederlands iets wat eerder pro Joods is, dan iets antisemitisch. Maar ik kan me vergissen, want het staat er niet.
De ÖBB hoeft in ieder geval niet te klagen over de hoeveelheid aandacht op deze site. Informatieve artikelen ook.
Ik kwam deze aandacht ook op tal van andere plaatsen tegen.
Ook vanuit het Oostenrijks toeristenbureau zijn berichten verspreid.
Las in de Volkskrant dat de bedden slechts 1.80 meter zijn, dat is dus niet aan mij besteed.
En dat is nog niet eens het ergste ongemak aan deze vorm van vervoer. Ik zal je een geheimpje verklappen: iedereen die hier doet alsof de nachttrein comfortabel is, weet eigenlijk ook wel dat dat absoluut niet zo is, maar dat durven ze niet toe te geven, want de aversie die ze voor zich zelf verzonnen hebben (of hen via bijvoorbeeld de volkskrant is ingefluisterd of rust op ervaringen uit de jaren tachtig) tegen andere vormen van vervoer, is groter dan de enorme ongemakken van het reizen met de nachttrein.
In ieder geval spreekt Annemiek niet uit recente ervaring, want ze heeft al vele jaren niet meer met een slaaptrein gereisd.
Er is dan ook vele jaren geen nachttrein uit Nederland vertrokken. Wie op korte termijn de nachttrein naar Wenen pakt, kan rekenen op exact hetzelfde gebrek aan comfort als de treinen boden in de jaren 80.
De bedden zijn 190cm lang. https://www.treinreiziger.nl/nightjet-tickets-prijzen-en-meer-praktische-informatie/
Nu heb ik korte benen, maar ik zit wel erg krap in een 737 van Ryanair
Onwaarschijnlijk. Ik heb er vroeger nooit wat van gemerkt. 1,90m zijnde. Ook in Rodesië heb ik nergens last van gehad.
Dit is nog oud materieel. Ik denk dat het nieuwe materieel met de zogenaamde Japanse stijl Cabine hotelkamertjes een vooruitgang is voor de service. Privacy en vooral niet de boomstam zagerij van mij mede reizigers en hun weer van mij natuurlijk is wel een enorme pre. Dat laatste zal de trein zeker een stuk aantrekkelijker maken. Ik zou nachttreinen voornamelijk gebruiken als de treinreis langer duurt dan een dag (bedoel overdag aka c.a. 12 uur). Ik dit geval wordt er al heel veel voor het vliegtuig gekozen omdat deze dan veel goedkoper en sneller is.
Voorlopig zit als bewust niet Corona gevaccineerde het buitenland niet in, gezien het de prik zich in mijn ogen eerst qua veiligheid maar eens moet bewijzen en ik bedoel hier op de langere termijn. Daarbij heb ik de ziekte al gehad.
Aan wat voor termijn denk je dan? – De ‘immuniteit’ na infectie is natuurlijk ook nog niet voor de langere termijn aangetoond. In feite weet je dus ook niet zeker of voor jou het weigeren van vaccinatie op de langere termijn wel veilig is.
Is offtopic, maar ik heb Covid19 gehad en ben zonder problemen hersteld, maar ik wil eerst zien hoe dit vaccin reageert op bijv. een griep seizoen. Er is erg weinig bekend over mRNA of vector op lange termijn en mij lijkt de kat uit de boom kijken de beste keus.
Ik verbaas me een beetje over het moment waarop deze treindienst wordt opgestart.
Vrijwel gelijktijdig met het starten van deze dienst sluit Oostenrijk zijn grenzen voor reizigers uit Nederland. Zelfs volledig gevaccineerden moeten in quarantaine.
Wie naar de besmetting cijfers kijkt, kan ze daar geen ongelijk in geven, maar dat is een andere discussie
LEVE DE VRIJE KEUZE!
Ik verbaas me een beetje over de felle pro-anti-discussies. De een gaat liever met een dagtrein, de ander met het vliegtuig, een volgende met de nachttrein. Prima toch? In de supermarkt kies ik ook wat ik wil en laat de rest liggen. Het het fijn dat er met de nachttrein meer opties zijn om te reizen. Gebruik hem … of niet!
Prima, zolang maar niet iedereen via subsidie moet meebetalen aan de nachttrein.
Tsja, en nu iedereen uit die trein verplicht in quarantaine omdat Nederland het vertikt om landen als Oostenrijk en Duitsland op geel te zetten, hoewel ze aan de eisen van minder dan 150 gevallen/100k inwoners/2weken voldoen.
Tijd dat Nederland de lijst met gele landen bijwerkt naar de regels die zij ze heeft opgesteld maar niet uitvoert.
En een aardig verslag:
https://www.nrc.nl/nieuws/2021/05/28/nachtspoor-naar-wenen-weg-van-de-vliegschaamte-a4045325