Kabinet zoekt structurele oplossing voor duurder NS-kaartje
07 sep 2024 8:41
Staatssecretaris Chris Jansen (Openbaar Vervoer en Milieu) probeert te voorkomen dat de treinkaartjes van de NS fors omhoog gaan. Hij hoopt op een “structurele oplossing” waardoor de stijging van de tarieven niet alleen wordt “gedempt” in 2025, maar ook in de jaren erna. Hier kan de bewindsman op Prinsjesdag meer over vertellen, schrijft Jansen in een Kamerbrief.
Permanente oplossing
Het vorige kabinet-Rutte heeft voorkomen dat de ticketprijzen dit jaar fors duurder worden, door daar 120 miljoen euro voor uit te trekken. Maar voor 2025 hangt een extra tariefstijging in de lucht van 8,7 procent, bovenop de reguliere correctie voor inflatie. Daardoor zou de prijs van een treinticket meer dan 10 procent omhoog kunnen gaan. NS luidde eerder al de noodklok over het duurder dreigend te worden treinkaartje.
Jansen wil voorkomen dat hij weer met een eenmalige oplossing komt, want daardoor blijft voor reizigers een “ongewenste onzekerheid” in de markt hangen voor de tarieven in de jaren erna.
Efficiënter werken
De staatssecretaris heeft een aantal opties op een rij gezet om de ticketprijzen minder te laten stijgen, zonder daar al een besluit over te nemen. De eerste optie die hij noemt, is dat het kabinet jaarlijks de portemonnee trekt om het gat te dichten waarvoor de NS de hogere ticketprijzen nodig vindt. Dat heeft een prijskaartje van 124 miljoen euro. De bewindsman noemt niet waar dat geld vandaan moet komen. In het Mobiliteitsfonds van zijn ministerie van Infrastructuur en Waterstaat is in elk geval weinig ruimte.
De bewindsman noemt ook de mogelijkheid om met de NS afspraken te maken om efficiënter te werken. Maar zulke afspraken zijn al gemaakt, zegt Jansen. “Bij nog verdergaande afspraken is het risico zeer groot dat deze alleen behaald kunnen worden ten koste van de dagelijkse operatie en dat dit uiteindelijk leidt tot een slechter aanbod voor de reiziger of een vermindering van het serviceniveau of de klantgerichtheid.
Andere oplossingen
“Het heeft volgens Jansen “geen zin” om geld proberen te halen uit de andere activiteiten van de NS, bijvoorbeeld in het buitenland. Boekhoudkundig zijn de activiteiten op het spoor hier namelijk van gescheiden, want dit is een wettelijke vereiste. Hij ziet wel mogelijkheden om te werken met een “gedifferentieerd tariefstelsel”. Dat houdt in dat de ticketprijzen op drukke momenten extra duur zijn – bijvoorbeeld midden in de spits – en andere momenten weer goedkoper. Maar hier is de Tweede Kamer niet enthousiast over.
(c) ANP / Treinreiziger.nl
Hier mist een foto bij het artikel 😉
O ja, NS kan natuurlijk ook efficiënter werken. Dat is al gebeurd in Noord-Holland en Flevoland en in het weekend tussen Heerlen en Amsterdam en hier en daar is al een Sprinter gesneuveld.
Treinen worden bij werkzaamheden steeds vaker gecombineerd. Afgelopen weekende van Eindhoven naar Nijmegen via Rotterdam en Schiphol en al een paar keer van Eindhoven naar Dordrecht via Schiphol. Hierdoor kunnen onderweg wat treinen vervallen, maar dat mag ‘m de pret niet drukken.
En hoppa, weer 40 mln over de balk voor een incompetente organisatie.
Je moet zien te dwingen dat de NS zich gaat fiksen en als ze dit niet doen de NS failliet laten gaan en alles naar de provincies om aan te besteden. Probleem is wel als de NS zichzelf niet fikst dat we jarenlang met rampzalig slecht OV zitten met alle gevolgen van dien. Doormodderen is ook geen optie en gaat het OV ook onderuit en dan ontbreekt ook ieder perspectief. Ook moet de overheid de directie van Prorail sneller moeten kunnen ontslaan als Prorail niet functioneert om zo Prorail bij de les te houden.
Er zijn 2 oplossingen…
Ieder jaar flink dokken (120 mln) om een 8.7% prijsverhoging tegen te gaan en je bijzonder chantabel te maken door de NS.
Of niet dokken en de reizigers de prijsverhoging te laten betalen wetende dat een groep reiziger tabee zegt en voor andere reizigers de NS zo zachtjes aan onbetaalbaar is geworden. Gevolg nog meer auto’s en nog meer asfalt.
Gelukkig is er ook een derde mogelijkheid, die voor de NS niet zo aantrekkelijk is, maar uiteindelijk wel het beste.
De NS zal eerst naar zichzelf moeten kijken om veel efficienter te werken en niet alleen bij werkzaamheden treinen combineren, maar ook eenmansbediening en service en controle ploegen, zoals bij de Arriva’s en Keolissen hier in den lande. Er werken dan meerdere conducteurs samen waardoor er meer overwicht is bij agressieve klanten. Dit vergroot ook de kans dat reizigers een conducteur zien en vergroot ook de veiligheid van de conducteurs. Ook zal de NS moeten werken om het spoor betrouwbaarder en aantrekkelijker te maken opdat meer mensen weer zin krijgen in het OV.
De politiek zou de NS ook de mogelijkheden hiervoor moeten geven in de vorm van aanpassing concessie eisen om bijv. eenmans bediening en S&C ploegen mogelijk te maken.
Verder zou de NS voor hen onrendabele lijnen moeten kunnen afstoten, waarna ze aanbesteed worden door de provincies. Uiteraard zal er wel een periode over moeten zijn waardoor provincies de zaak goed moet kunnen aanbesteden.
De overheid heeft zich chantabel gemaakt door de concessie voor het hoofdrailnet tot 2035 aan de NS te gunnen. Of de overheid was al chantabel omdat de NS to big to fail is en de NS uiteindelijk wel eigenaar is van de Staat.
Too big to fail is handelen uit angst dat het mis gaat en als je bedrijven zo zijn gang laat gaan door handelen uit angst zal uiteindelijk toch hetgeen waar je bang voor bent. Daarom denk ik waarom men zich nooit moeten laten chanteren. Als een bedrijf zichzelf om zeep wilt helpen kan je er vrij weinig aan doen. Wel kan de overheid maatregelen nemen om een faal situatie aan te pakken om de gevolgen te beperken als hetgeen gebeurd waar je bang voor bent.
Overigens was de overheid zelf ook bij de nieuwe concessie van 2025-2035 en heeft zich volledig laten inpakken door de NS ipv naar de werkelijke belangen van de reizigers te kijken. Dus moet nu de overheid ook accepteren dan de wegen voller raken dan ooit en heel het klimaatbeleid op vervoersgebied een grote faal wordt.
De grote verliezer is uiteindelijk de reiziger en zeker de rijbewijsloze reiziger.
Gewoon 0,50E per liter CO2 brandstof invoeren.
NL-Ticket 49 E, verdubbeling rail- infrastruktuur etc.
Nieuwe tijden, nieuwe uitdagingen.
Aan de slag!
Een van de redenen waarom het OV vandaag de dag zo slecht is , is het personeelstekort. En dat personeel moet concurreren met de commerciele sector (belasting inkomsten), zorg (we krijgen binnen niet al te lange tijd een golf van ouderen, die meer zorg etc behoeven dan jongeren), veiligheid en onderwijs. Zorg gaat een heleboel personeel vergen.
Dan heb je de NL ticket en wordt de druk op het niet al te lekkere OV alleen maar groter. Een NL ticket is geweldig, maar dan moet het OV ook goed functioneren. Onder de huidige moeilijke omstandigheden en slecht gemangete NS weer betrouwbaar maken is een zeer moeilijke taak en een betrouwbaar OV is echt een minimale vereiste voor NL ticket.
Ten derde de benzine prijzen. De files naar Duitsland worden dan alleen maar langer om te tanken, sloffen tabak en drank te halen en dan worden er meteen nog meer dingen gehaald. Geld en accijnsen, die NIET in de Nederlandse economie en overheids schatkist komt. Door de Nederlander steeds verder uit te knijpen krijg je klandestiene handel in zaken waar de overheid veel accijns op verdient. gevolg de maffia groeit. Zie de VS met de drooglegging..
Dubbele railinfra structuur. Leuk, maar Prorail faalt nu al om de huidige railinfra goed te onderhouden en ook is er gewoon onvoldoende personeel om deze infra aan te leggen en dan moet er ook voldoende personeel zijn om al die treinen te bouwen en te laten rijden. Ik neem aan dat je ook geen voorstander ben van een 60 urige werkweek en dat er meer werknemers doorgebrandworden van de werkstress.
Ik droom ook wel eens over bepaalde zaken, maar dat betekent niet dat ze de realiteit worden.