youtube treinreiziger zoeken zoeken

Minder treinen door materieeltekort, vooral bij Arriva.

Door het warme weer kampt Arriva in Noord-Nederland vrijdag met veel defecte treinen. Daardoor kunnen er in het Noorden minder treinen rijden dan gebruikelijk. Ook NS kampt met materieeltekort. Bij NS vallen er vooral treinen uit op de hogesnelheidslijn.

  • UPDATE: Zaterdag 28 juli hadden Arriva en NS materieelproblemen. Vanaf zondag 29 juli rijden de treinen weer volgens dienstregeling.

Uitval rond Groningen

Arriva kondigde donderdag aan dat de treinen Groningen – Veendam vrijdagochtend pas vanaf 9:00 zouden vervallen. De ambitie om de treinen tijdens de ochtendspits te laten rijden is echter niet gelukt. Al vanaf 7:10 uur reden er geen treinen. Arriva zette bussen in tussen Zuidbroek en Veendam. Tussen Groningen en Delfzijl v.v. werden in totaal 17 ritten geschrapt, en tussen Groningen en Roodeschool (Warffum) v.v. zeker 16 treinen. Tussen Nieuweschans en Weneer reden er geen treinen, maar bussen. Dat duurde tot zeker 12:00 uur. Aanvankelijk meldde Arriva dat ook de sneltrein tussen Groningen en Leeuwarden vanaf 9:00 uur geschrapt zou worden, maar die leek vooralsnog te blijven rijden. Op Arriva.nl staat een gedetailleerd overzicht van de uitgevallen ritten.

Wel winterproof

In Friesland rijden de meeste Arriva-treinen wel, maar ook daar is er rituitval. Vooral tussen Leeuwarden en Sneek rijden er minder treinen. De materieelproblemen bij Arriva zijn opmerkelijk. In een hoorzitting in de Tweede Kamer in 2011 over de winterproblematiek bij NS benadrukte Arriva dat de treinen van de DB-dochter tegen weer en wind konden. Maar tegen het warme weer lijken de treinen minder goed bestand.

NS en Keolis

Overigens is Arriva niet de enige die last heeft van een materieeltekort door het warme weer. De Nederlandse Spoorwegen heeft een tekort aan treinen die geschikt zijn voor de hogesnelheidslijn. De Intercity Direct rijdt vrijdag heel de dag maar twee keer per uur tussen Amsterdam en Rotterdam – normaal zijn dat er vier. De intercity’s Den Haag – Eindhoven rijden niet tussen Den Haag en Rotterdam. Donderdagavond moest Keolis door materieeltekort een enkele trein schrappen tussen Zwolle en Kampen. Het warme weer zorgt behalve voor materieeltekort ook voor meer storingen aan de infrastructuur.

 

69 gedachten over “Minder treinen door materieeltekort, vooral bij Arriva.”

  1. Dries Molenaar schreef:

    En zij zouden de HSL-diensten wel even snel en goed in bedrijf stellen.

  2. Simon schreef:

    Wie weet. De komst van Arriva heeft het openbaar vervoer in mijn regio sterk verbeterd. Ze hadden het in het begin niet gemakkelijk door de start met oud materieel maar met de Zwitserse treintjes gaat het heel goed. Ben benieuwd wat de oorzaak is.

  3. Leeuw uit Groningen schreef:

    Hopelijk laat het OV-bureau GroningenDrenthe de niet-gereden treinen gewoon meetellen als meer dan 60-minuten te laat, zodat Arriva aan het einde van het jaar een flinke boete krijgt voor het niet nakomen van de afspraken.

    Hettinga staat altijd vooraan te schreeuwen als het om andere vervoerders gaat, maar zelf rijden ze het liefste iedere buslijn maar 1x per uur en laten ze de treinreizigers gewoon in de hitte staan.
    Misschien dat Arriva eens beter gaat presteren als Hettinga eens opstapt???

    1. Stokbosveen schreef:

      Een niet-gereden trein valt buiten alle tellingen. Immers, als de trein niet gereden heeft dan kan die ook niet te laat komen.
      De spelregels zijn voor alle spoorvervoerders gelijk. Wel zo eerlijk voor iedereen. Anders zou je daarover rechtszaken kunnen gaan voeren.

      1. Willem schreef:

        Maar een verschil tussen een niet gereden trein en een opgeheven trein zou wel wenselijk zijn.
        Nu worden treinen veel te gemakkelijk opgeheven om maar aan de punctualiteit eisen van de overheid te voldoen.

    2. Simon schreef:

      Zou kunnen. Maar het is natuurlijk niet eenvoudig een bedrijf te runnen in een gebied waar ooit is overwogen te stoppen met treinvervoer.
      Zou u weer terug willen naar de oude situatie omdat die beter was?

      1. Veendammer schreef:

        Een bedrijf moet op weersomstandigheden voorbereid zijn. Het wordt warmer in de zomers en daar moet je als bedrijf met je materieel rekening houden.
        Maar Arriva spaart nog steeds liever het geld voor personeel en onderhoud uit en legt de rekening neer bij de reiziger.
        En daar hoort de opdrachtgever ze op aan te spreken, daar ze nu hun contractuele verplichtingen niet nakomen. In Limburg kon Arriva toch ook gewoon rijden en de dieseltreinen in de achterhoek reden toch ook gewoon.

  4. Ariën schreef:

    De problemen bij Arriva zouden mogelijk veroorzaakt worden door verouderde wisselrichters, meldde RTV Noord in het voorjaar. Toen was al bekend dat het vervangen een kostbare zaak was wat geruime tijd in beslag kon nemen.

    https://www.rtvnoord.nl/nieuws/193953/Arriva-treinen-gaan-gebukt-onder-het-warme-weer

  5. P.Heesakkers schreef:

    Ik denk nu vooral aan reizigers die zonder schuilgelegenheid in de felle zon tevergeefs op een trein wachten…. Lang niet alle perrons in de kleinere plaatsen bieden die gelegenheid.

  6. zeurkous schreef:

    Materieeltekort? Tja, dat krijg je als je zo nodig met plastic
    stelletjes moet rijden. De oplossing? Men neme een paar
    UIC-rijtuigen en een loc. Eventueel een van de rijtuigen ombouwen
    tot stuurstandrijtuig met lagevloersdeel en gaan met die banaan.

    Dat werkt altijd, op nevenlijnen, op de hoofdlijnen, op de HSL, overal.

    Natuurlijk is het goedkoper om met lichter materieel te rijden, dat kost
    dan wat meer ontwikkeling. Maar de weg van treinstellen is een heilloze
    weg, behalve als je er meteen heel veel van 1 type kunt kopen. En dat
    kunnen de kleinere vervoerders niet.

    Als je klein bent, gewoon standaardmaterieel gebruiken, daar krijg je
    het minste trammelant mee.

    Maar ja, bij zulke praktische oplossing zijn de paarse broeken vast niet
    gebaat. Veel te technisch, daar kunnen ze niks mee. En dan vallen de
    treinen inderdaad bij bosjes uit, precies wanneer ze het meest nodig
    zijn.

    1. Molenkamp schreef:

      UIC rijtuigen met loc zeg je? Dus precies hetzelfde waar NS op de HSL mee rijdt en vandaag dus ook massaal uitvalt(oké, da’s niet alleen vandaag zo, maar structureel. De warmte maakt het wel erger).

      1. zeurkous schreef:

        Die uitval komt volgens mij precies omdat NS een soort metrobedrijf
        geworden is, waar men niet meer met echt materieel om kan gaan.

        Ik heb ook begrepen dat de TRAXX-locs ongeschikt zijn. Tja, wat doe
        je dan? Er meer van huren! Twee per trein! Dat is NS-logica. Absurd.

        1. dries molenaar schreef:

          Er zijn twee Traxx-en per trein zodat men de loc niet hoeft om te rijden. Dit scheelt personeel en tijd op de keerstations.
          Het rijden met oude concepten als zijnde beter is gewoon iets voor oude mensen. Vroeger was het koud, vroeger was het warm en hadden mensen nog uithoudingsvermogen (in hun fantasie).

        2. zeurkous schreef:

          Kom op Driekus, je hoeft echt niet bang te zijn voor je positie. Ik ben
          helemaal niet van plan om hier te blijven reageren, ik werk de losse
          eindjes af en ik ben weg.

          En dan weer inhoudelijk: het is mij ter ore gekomen dat ze het zo doen,
          omdat het af- en weer aankoppelen steeds weer locstoringen opleverde.

          In ieder geval kost het een minuutje personeelstijd, minus omlopen (wat
          de machinist prima zelf kan doen). Bij een kopstation hoeft het omlopen
          niet eens, dat scheelt tijd voor de machinist (en reizigers!), maar kost
          een paar minuten meer om de wisselloc voor de trein te zetten.

          Echt, ik zie dat hier dat soort rangeerprocessen (“processen” is nogal
          een groot woord voor dit geneuzel op de millimeter) dagelijks uitgevoerd
          worden (al ben ik er niet dagelijks bij!), en dat gaat altijd gladjes en
          met weinig personeel.

          En dan nog zou “welvaart” toch ook moeten betekenen dat het makkelijk is
          om een slungel zonder diploma tot rangeerder op te leiden, zonder dat er
          allerlei netelige bureaucratische kwesties in de weg staan? Heeft die
          ook nog iets stoers te doen, verdient-ie ook nog *wat* geld.

          Gebrek aan wil is het probleem, daar blijf ik bij.

        3. dries molenaar schreef:

          Kous, ook voor het keren van een moderne trein met twee bestuurderscabines moet al zo’n 10 minuten ingeruimd worden. Laat staan wanneer er ook nog een locomotief moet worden af en aangekoppeld. Denk maar aan het wisselen van de locs op de ICE Berlijn waar 20 minuten verloren gaan. Hier keert de trein niet eens.
          Dat je wat nog niet naar Tsjechië geëmigreerde boerenlullen zou kunnen opleiden is gewoon nonsens. Die moeten nog steeds een fatsoenlijk loon ontvangen (dit is Nederland en geen land voor horigen). Je heb meerdere personen nodig en de loonsom loopt flink op.

        4. Groningse Leeuw schreef:

          Deze reactie bevestigd de reactie van Discussieleider dus precies.
          @Zeurkous vind dat het buitenland goed is en .nl slecht en @zeurkous heeft gelijk en dar mag niemand wat tegenin brengen, want dan is @zeurkous beledigd. en gaat ie Dries Molenaar beledigen (Mej. Molenaar).

        5. zeurkous schreef:

          Volgens mij kun jij niet lezen.

        6. zeurkous schreef:

          O, sorry, nu ben ik middenin de intriges de draad zelf kwijtgeraakt 😡

          Driekus begon ermee, maar het was niet onder dit onderwerp, maar oner
          ‘Onderzoeksraad: onveilige…’. Ik legde toen uit dat ik geen mevrouw
          was, maar Driekus ging er elders gewoon mee door. Wat hij tegen vrouwen
          heeft weet ik niet, maar hij lijkt het woord ‘mevrouw’ te gebruiken om
          mij te kleineren. Hoewel dat bij mij dus niet werkt, leek na de zoveelste
          herhalen een koekje van eigen deeg me wel op z’n plaats.

          Neemt niet weg dat de rest van je post nog steeds in tegenspraak is met
          wat ik heb proberen over te brengen.

          Het is me wel een bekende ervaringing, waar ik op het Internet kom ben
          ik vaak als een rode lap voor een stier, ten minste in zoverre dat men
          meteen allerlei nare dingen over mij gaat aannemen die gewoon niet waar
          zijn.

          In alle gevallen heerst er op zulke plekken een sterke ‘wij-zijn-beter-
          dan-anderen’-mentaliteit. Hier op Treinreiziger dus ook, en daar heb ik
          broertje dood aan. Sorry als ik dan wat heilige huisjes (‘in Nederland is
          alles beter!’) omverschop.

          Ten overvloedde: in .cz is zeker ook niet alles in orde. Maar hier wonen
          heeft mij wel de ogen geopend, allerlei dingen, waarvan ik overtuigd was
          dat ze in .nl beter waren, bleken hier in de “rimboe” beter geregeld, of
          ten minste net zo goed, maar dan gewoon anders.

          Misschien moet ik het ook wel niet proberen, om jullie andere inzichten
          bij te brengen. Dat strook blijkbaar niet met jullie cultuur. Erg
          jammer.

          Ik denk dat ik maar stop met Treinreiziger lezen, dan krijg ik ook niet
          meer de drang om jullie met alternatieven om de oren te slaan…

    2. Annemiek schreef:

      In UIC-rijtuigen met loc zit totaal geen toekomst. Vrijwel overal waar nieuwe treinen voor het personenvervoer worden gekocht, gaat het om treinstellen. Zo’n loc is immers inefficiënt en heeft totaal geen toegevoegde waarde, omdat de motordelen tegenwoordig gewoon in het chassis kunnen worden weggewerkt. En in (bijvoorbeeld) de GTW’s zou je de aandrijfbak kunnen zien als loc. Denken dat het rijden met loc’s op de noordelijke spoorlijnen een zinnig plan is, is stompzinnig en gaat simpelweg niet gebeuren.

      Anders dan je stelt, zijn er bijna geen kleine spoorbedrijven. Vrijwel alle partijen die in Nederland naast NS actief zijn, zijn onderdeel van grote buitenlandse ondernemingen met grote financiële slagkracht.

      1. Hildebrand van Kuyeren, Treinreiziger.nl schreef:

        Ik zou inderdaad niet willen aanbevelen om locomotieven in te zetten. Niet op het regionale lijnen, en zo min mogelijk op hoofdrailnet. Tegelijkertijd worden locomotieven nog steeds verkocht, ook voor kleinere partijen in het reizigersvervoer. Neem RegioJet in Tsjechië. Maar treinstellen worden inderdaad het meest verkocht, en dat kan ook voor kleine hoeveelheden. Een FLIRT of GTW zijn prima. En ook andere fabrikanten hebben oplossingen. Dus “Maar de weg van treinstellen is een heilloze
        weg” is inderdaad onzin.

        1. zeurkous schreef:

          Gooi de onmiddelijke bovenstaande maar weg, die is verkeerd geplaatst.
          Excuses.

      2. zeurkous schreef:

        Arriva Grunn/Fryslan heeft een eigen materieelparkje, en het is mij
        ook niet bekend dat ze op orders van DB meeliften. Maar misschien heb ik
        het mis, en doen ze dat laatste wel.

        En dat “iedereen” tegenwoordig treinstellen koopt, maakt het nog geen
        goede keuze. Ik zie ook nog steeds geen inhoudelijke tegenargumenten,
        waarom treinstellen zo goed zouden zijn. Alleen maar geblaat over hoe
        “iedereen” het doet.

        Motorwagens zijn trouwens wel een goed idee, mits ze (net als locs)
        normaal stoot- en trekwerk hebben.

        Volgens mij is de fundamentele kwestie hier: willen we een trein, of
        een metro? Als het laatste het geval is, zijn plastic stelletjes als de
        GTW inderdaad geschikter. Maar laten we dan ook gewoon over een metro
        spreken, in plaats van het eufemisme “trein” (hoewel technisch correct)
        te gebruiken.

        Ik denk eerlijk gezegd dat het laatste vooral in de Randstad ook nog
        klopt ook, zie ETMET. Maar in dunner bevolkte gebieden wil je gewoon een
        normale trein, geen metro. Zelfs als die trein maar uit 1 railbusje
        bestaat (spreekwoordelijk, het moet geen proppen worden).

        Verschillende plekken, verschillende oplossingen. Maar wel van elkaar
        leren. Dat is mijn motto hier.

        1. DuitseLeeuw schreef:

          Arriva is onderdeel van DB, dus natuurlijk liften ze mee op de grote broer.

          Maar dat is Hettinga. Wel altijd afgeven op NS, maar er zelf nooit bijvertellen dat Arriva gewoon DB is en daarmee dus ook dochter van een staatsbedrijf.

        2. zeurkous schreef:

          Dus de treinen worden samen met DB gekocht, ze worden in
          DB-werkplaatsen onderhouden, enzovoort?

          Kan best zo zijn, maar ik heb daar nog geen concrete aanwijzingen voor
          gezien. Als die er wel zijn lees dat ik graag.

          Ik ben groot voorstander van de middelman er tussen uit halen, gewoon
          DB Regio het zelf laten doen. Als Hglh-Nsch-Ihrhove gelektrificeerd
          wordt (en op termijn is daar zeker kans op) kan men dan ook mooi de RE
          doortrekken, maar dat is speculaas (zoals ze op Somda zeggen :).

        3. Hildebrand van Kuijeren (Treinreiziger.nl) schreef:

          Je wil zo goed en betrouwbaar mogelijk openbaar vervoer tegen zo min mogelijk kosten. Een treinstel kan meestal sneller optrekken, is voordeliger en nog steeds erg veilig (locomotieven misschien nog wat veiliger, maar dat is gerommel in de marge). Arriva heeft goede contracten met Stadler. Arriva meldt bij ieder persbericht dat ze een DB-company zijn. Locomotieven lijken mij prima voor nachttreinen waar er continue allerlei rijtuigen af- en aangekoppeld moeten worden. Ik hoor geen enkel zinnig argument voor de locomotief. Reiziger maakt niet uit dat light rail trein op comfortabele metro lijkt.

        4. zeurkous schreef:

          Een beetje moderne motorwagen kan ook snel optrekken, dat gaat echt van
          roetsj, geloof me maar. En zo’n ding kun je minste nog uitrusten met
          twee stuurstanden en doorloopkoppen (die kunnen veel simpeler dan bij
          het ICM). Alle complexiteit op 1 plek, net zoals bij een loc, technisch
          gezien ideaal.

          Natuurlijk kan Stadler dat ook. Als men ten minste de tegenwoordigheid
          van geest heeft om dat te bestellen. Aan de andere kant, ik *denk* dat
          op het moment dat de GTW werd ontwikkeld, de last-mile-techniek nog te
          nieuw was. Tegenwoordig kun je vast (tegen een redelijke prijs) een
          motorwagen maken, met zowel een verbrandingsmotor eronder en
          stroofafnemers op het dak, dan hoef je niet eens meer te kiezen, welke
          “powerpack” je in je regenworm wilt.

          En je gaat me ook niet vertellen dat sinds de jaren ’90 de ontwikkeling
          van motoren stil heeft gestaan.

          Ik heb ook al eventjes gewezen op de mogelijkheid van lichtere versies
          van UIC-rijtuigen. Die rijden in de .cz republiek in ten minste 2
          uitvoeringen (revisies even niet meegerekend) rond. Ik ben er zeker van
          dat die zonder veel wijzigingen in .nl toelaatbaar zijn.

          Het argument voor een motorwagen of loc is, ik herhaal: alle
          complexiteit op 1 plaats. Het argument voor UIC-rijtuigen lijkt me
          duidelijk: kost (bijna) geen ontwikkeling, rollen standaard zo van band.
          En je bent ten minste niet afhankelijk van de nukken van 1 leverancier.

          “Zo min mogelijk geld” is leuk, maar kan voor een goede dienst nooit
          doorslaggevend zijn. Wat dacht je van “een redelijke prijs”?

          O, en nog even wat betreft het optrekkken: er zijn hier veel meer
          stopplaatsen langs de baan dan in .nl nu gebruikelijk is. Nu zeg ik
          niet dat men in .nl vaker moet stoppen, integendeel: misschien moet
          men in .nl ook maar eens verzoekhaltes invoeren?

        5. zeurkous schreef:

          “Comfortabele metro”? Je bedoelt met minder staanplaatsen, zeker?

          Meer dan een kwartier in die overbelichte plastic hel, met die schelle
          piepers bij de deuren, en die belachelijke omroepstem (“vergEEt dan niet
          uIt te sJIK-ken”) vind ik niet “comfortabel”. En ik kreeg toch zeker de
          indruk, dat de meeste andere passagiers er hetzelfde over dachten. Maar
          ja, die waren natuurlijk al blij dat de dienst niet was opgeheven…

          De metro van Praag (de enige die we in de .cz republiek hebben) is zeker
          niet mijn favoriet, maar zelfs daar voel ik me een stuk minder beroerd
          in. En dat wil wat zeggen! De T-baan in Stockholm was trouwens ook wel
          in orde (al was T-Centralen een beetje rommelig), maar ja, ik hoefde ook
          maar twee haltes…

        6. Puck schreef:

          Even voor de goede orde: Arriva is in Nederland zo klein nog niet, met lijnen in zeven provincies (Overijssel even niet meegeteld aangezien die desbetreffende lijn er met name is om Drenthe te bedienen).
          Arriva Groningen/Friesland is ook niet los van de rest van Arriva, er vindt wel degelijk materieeluitwisseling plaats met de Achterhoek.

      3. Simon schreef:

        Ik ben het niet helemaal met je eens Annemiek.
        Een getrokken trein heeft bij lange internationale reizen nog wel voordelen. De trein is gemakkelijk aan te passen aan de vraag.
        Er kunnen naar wens auto’s mee, of fietsen of ski’s. Er kan een restaurant/barrijtuig mee of een ballenbak voor de kinderen. s’Nachts rijden spaart een hotelovernachting uit waar bij er luxe (slaapcoupé) of ‘low budget’ (stoel met slaapstand) kan worden geslapen. Het proces vraagt vakmanschap, het is bewerkelijk en er moet altijd geld bij, dat is zo. Het is eigenlijk vooral iets voor spoorbedrijven die echt van hun klanten houden.

        1. zeurkous schreef:

          Ja, liefde kun je niet forceren, dat snap ik ook wel…

    3. Simon schreef:

      Ik zie een stuurrijtuig meer als een paardenmiddel om een loc die men nu eenmaal heeft nog een beetje rendabel te maken.
      Treinen worden niet graag geduwd. Bij meer dan 4 rijtuigen wordt de trein in elkaar gedrukt waardoor in korte bogen zijdelingse krachten ontstaan die de rijtuigen kunnen laten ontsporen.
      Bovendien moet er omzichtig worden in- en uitgeschakeld om te voorkomen dat bejaarden of kinderen door de ‘harmonicawerking’ uit hun stoel worden gekatapulteerd.
      Tot slot zit bij een aanrijding met een zwaar object het gewicht van de loc precies aan de verkeerde kant van de trein……..

      1. zeurkous schreef:

        Daar heb je wel gelijk in. Maar voor regionale treinen is zo’n ding
        vaak wel een uitkomst. Die zijn vaak ook wat korter.

        Is 4 rijtuigen de norm? Dat is volgens mij precies waar DB Regio mee rijdt
        in Nedersaksen, loc+3 dubbeldeksrijtuigen+stuurstand. De IC’s (net als in
        .nl is die aanduiding tegenwoordig discutabel, maar ach) zijn langer en
        worden wel gewoon getrokken gereden. Ten minste: ik ben al een jaar de
        .cz republiek niet uitgeweest, het kan ondertussen zijn veranderd.

        1. Simon schreef:

          Ik heb geen idee of er een norm voor de lengte van een trek/duwtrein is. Wat je wel merkt is dat de korte geduwde regiotreinen onbekommerd door de wisselstraten ‘huppelen’ en dat dit bij de geduwde intercity’s wat moeilijker ging (ze zijn er niet meer). Waneer je in de achterste rijtuigen van een geduwde IC zat merkte je aan de schokkende bewegingen soms goed dat de rijtuigen ‘knijp’ kwamen te zitten. Mijns inziens een teken dat de loopeigenschappen er niet op vooruit gingen.

  7. Molenkamp schreef:

    Keolis heeft op het moment meer problemen met de Linten op ZHO dan met de Flirts. Staan er morgen naar verwachting 5 van de 9 aan de kant waardoor ze de dienst gaan knippen in Hengelo en Hengelo-Oldenzaal met een Flirt gaan rijden.

  8. Willem schreef:

    Ik begrijp dat hier allemaal zeer deskundige personen – die vandaag ook nog eens veelvuldig per trein van bijvoorbeeld Veendam naar Groningen hadden willen reizen – aan het woord zijn. Die personen hadden dus allemaal erge last. De rest van Nederland – verreweg de meesten – weten best dat het meestal erg goed gaat met de lokale lijntjes.

    1. zeurkous schreef:

      O, maar dat weet ik uit eigen ervaring ook wel, het gaat in de regel
      best aardig (“damning with faint praise”).

      Maar als ik als reiziger van Ceske Drahy een betere dienstuitvoering
      krijg dan van Arriva en NS bij elkaar, terwijl juist in .nl het geld
      over de plinten klotst, dan is er in .nl toch iets mis.

      Niet dat CD geen problemen heeft trouwens, maar dat is een ander
      verhaal.

      1. Joris schreef:

        NS leed afgelopen jaar verlies en rating is pas geleden verlaagd vanwege de hoge schulden op de balans. Dus met de klotsende geld valt het wel mee.

        1. zeurkous schreef:

          Ben je wel eens in Centraal-Europa geweest? En dan vooral buiten de
          (grote) steden? Men is naar Nederlandse begrippen redelijk arm. Toch
          is de treindienst stukken beter, en goedkoper bovendien.

          De treinen gaan wat minder vaak, dat wel. Maar wanneer ze rijden doen
          ze dat uitstekend. Misschien is het gewoon een kwestie van prioriteiten:
          in .nl komt de lulkoek eerst.

        2. zeurkous schreef:

          O, nu wek ik de indruk dat Centraal-Europa gelijk staat aan een goede
          treindienst. Dat is natuurlijk niet zo: de welvaart (of het gebrek
          daaraan) is tussen .cz, .pl, en .sk redelijk vergelijbaar. De regionale
          treindienst in bijvoorbeeld .pl is echter onnodig beroerd.

          Maar in .cz kan het wonderbaarlijk wel. Blijkbaar wordt hier de keuze
          gemaakt om het OV fatsoenlijk te subsidieren. In tegenstelling tot .nl.

          Het zijn allemaal keuzes, prioriteiten… geen (on)mogelijkheden als
          zodanig. Ten minste, zo zie ik het.

        3. Luc schreef:

          Ik ben toevallig een paar jaar geleden zelf in Tjsechië met de trein geweest (Lipno nad Vlatvou-Praag v.v.) en was in tegenstelling tot u wat minder onder de indruk… Veel oud materieel, lage en smalle perrons (als er al een perron is), gebrekkige reisinformatie en talenkennis van het personeel in het Engels/Duits, een ticketbalie die slechts enkele minuten voor vertrek opengaat, sowieso bijna nergens automaten. En zoals u zelf al zegt rijden de treinen er minder vaak, in mijn geval maar 8x per dag op 2 deeltrajecten, met de laatste trein Rybnik-Lipno bijvoorbeeld al om 19:04.
          Het is logisch dat een aanbod als dit in combinatie met de lagere loonkosten e.d. goedkoper is, en daarbij door de lage frequenties ook nog eens minder storingsgevoelig. Maar om nu te doen alsof het in Tsjechië allemaal beter geregeld is is toch vrij subjectief.

        4. zeurkous schreef:

          Oud materieel is niet noodzakelijk een probleem, als het maar werkt. Als
          het loket niet op tijd open is even bij het instappen de conducteur
          informeren, dan hoef je de 20 kroon (minder dan een euro!) opslag niet
          te betalen. De talenkennis is op de regionale lijntjes inderdaad een
          probleem, dat stamt nog uit de communistische tijd, toen het Russisch
          zo nodig de enige echte wereldtaal moest zijn… Duits werkt meestal wel
          aardig.

          Er wordt ook wel een zekere mate van zelfredzaamheid verwacht, dat was
          voor mij een flinke schok toen ik voor het eerst een trein in .cz nam.
          Nu zijn de rollen omgekeerd en komt het OV in .nl op mij verschrikkelijk
          betuttelend over 🙂

          Voor zover ik zo snel kan nagaan is er op het traject dat jij noemt ook
          de situatie dat het buiten een IDS (geintegreerd systeem) valt. Dat is
          jammer, op veel plekken in de .cz republiek kun je ook met lokale
          kaartjes reizen. Dat is bij gebrek aan een loket ook een uitkomst,
          even afstempelen en klaar.

          Over frequenties gesproken: bijvoorbeeld de S9 tussen Praag en Benesov
          rijdt het grootste deel van de dag elke 20 minuten. Ik heb toevallig
          (voordat ik naar de bergen verhuisde) nog in Praag gewoond en daarbij
          veel gebruik gemaakt van het station te Vrsovice. Bijna nooit kwam er op
          die lijn vertraging. En voor de niet-kenners: de S-Bahn (‘Esko’) is in
          de .cz republiek een gewone spoorwegdienst, zoals het volgens mij in
          Dresden ook het geval is. Hogere frequenties betrouwbaar kunnen ook in
          .cz dus wel.

          Hier in de bergen verhogen ze de frequentie niet, omdat er gewoon te
          weinig aanbod is. Maar de manier waarop ze hier vrolijk rondrangeren
          zou een hedendaagse NS-manager de schrik om het hart doen slaan =)

          Al met al is de ervaring wisselend. Ook hier spelen de keuzen die er
          worden gemaakt een grote rol. En die kunnen van plek tot plek danig
          verschillen, veel meer dan in dat middelmatige .nl…

        5. dries molenaar schreef:

          De treinen elders zijn zelden beter dan in Nederland.

        6. zeurkous schreef:

          lol @ driekus, kom op zeg, geloof je dat nou zelf?

          Altijd is alles in Nederland beter, dat verhaaltje kennen we nu wel,
          en ik kan je verklappen dat het zelden waar is.

          Waar zijn de restauratierijtuigen? De vele internationale expressen? En
          voel je je (op veel van de nevenlijntjes) in een ~50 jaar uit railbusje
          ook als een koning? De aanhangwagens hebben zelfs een achterbank, weet
          je dat? Met dezelfde ramen als de machinist. Je moet eens weten hoe fijn
          dat reist, vergeleken met die overbelichte witte plastic rommel die ook
          hier op een aantal lijnen helaas voet aan de grond heeft gekregen.

          En dan is het nog het personeel. Conducteurs die zich gewoon als normale
          lui gedragen, die je gewoon kunt tegenspreken, maar waar iedereen toch
          autoriteit van accepteert. Echte autoriteit verdien je namelijk, dat
          krijg je niet met een cursusje “hoe stel ik mij superieur op”, zoals
          conducteurs .nl standaard lijken te krijgen. Onderhoudswerkers die met
          alle plezier nog vlak bij het spoor wonen, hun levenswerk. Ze glimmen
          vaak van trots, en dat verdienen ze, want zelfs hier in de bergen zijn
          er vrijwel nooit storingen. De laatste “storing” die ik mij kan
          herinneren betrof een nachtelijke storm die een boom op het spoor had
          gelegd, op een moeielijke plek. Tja, dat duurt dan even. Niet dat er
          niet meteen een lokale tourincareigenaar werd gebeld om de reizigers
          toch te vervoeren, maar dat terzijde.

          Tuurlijk, de spoorwegen in .nl hebben weer andere kwaliteiten. Daar is
          op zich niks mis mee, maar dan moet je bij uitval niet gaan schermen met
          “dat het niet beter kan”. Natuurlijk kan het altijd beter. Daarom klaag
          ik hier niet alleen, maar geef ik ook nuttige wenken, gebaseerd op mijn
          ervaring met de spoorwegen hier in de .cz repbuliek.

          Als Nederlanders echt zo wereldlijk zijn als ze zelf betweren, dan zou
          je toch verwachten dat dat laatste gewaardeerd wordt.

          Het is wat langer geworden dan ik van plan was, mijn verontschuldigingen
          daarvoor.

  9. Borre schreef:

    Te Nijmegen staan er nog vele rijvaardige Buffels. Kunnen deze verspreid worden over diverse stations en in geval van inzet worden bemand door personeel van “concurrent” NS?

    1. zeurkous schreef:

      Als die de rijtijden een beetje redelijk halen is dat natuurlijk geen
      slecht idee. Het kan ook geen kwaad als de machinisten van Arriva ook
      zelf op die dingen kunnen rijden, maar dat zal wel ‘te duur’ wezen.

  10. Grote Zijkerd schreef:

    Buffels hebben alleen airco voor de machinist

    1. zeurkous schreef:

      De ramen kunnen wel open.

  11. Tim schreef:

    Het lijkt er verdacht veel op dat Arriva de vervanging van de versleten stroomrichters bewust heeft uitgesteld tot ze zeker wisten dat ze de concessie zouden behouden. Dat pakt nu door een extreem warme zomer verkeerd uit.

    1. zeurkous schreef:

      Dat lijkt me duidelijk. In het huidige model moeten ze erg op de centen
      letten. Dat kan ik hun op zich ook niet kwalijk nemen. Aan de andere
      kant kunnen ze ervoor waarschijnlijk alleen bij Stadler terecht, die dan
      ook wel de hoofdprijs zal vragen. Dat is wel degelijk hun eigen schuld,
      dat ze met zo’n kant-en-klaarfabrikant in zee zijn gegaan.

      Al met al is het probleem zeker niet eendimensionaal.

      1. Tim schreef:

        Stroomrichters zijn geen rakettechnologie, die kun je gewoon bij de industrie kopen. Ook Stadler maakt die dingen niet zelf maar koopt ze elders in.

        Het punt is meer dat ze ongeveer twee ton per treinstel kosten en dat is een investering die Arriva alleen wilde doen als ze nog 15 jaar mochten doorrijden wat op zich ook wel weer begrijpelijk is.

        1. zeurkous schreef:

          Hm, is er hier echt sprake van een generiek onderdeel, dat je zomaar
          overal tegen redelijke prijs kunt kopen?

          Als het een Stadler-specifieke uitvoering is dan kan Stadler ze vast
          goedkoper leveren. En als je dan op de centen moet letten is er geen
          keuze meer over. Daar is een mooi Engels woord voor: “lock-in”.

          Maar misschien heb ik wel mis, en is het ook weer niet zo erg.

  12. Bas schreef:

    Weet je wat belachelijk is? Dat arriva hun houten stoeltjes in de noordelijke spurt treinen beter vindt zitten dan de 1e klas stoelen van de NS. Haha laat mij niet lachen

    1. zeurkous schreef:

      Natuurlijk is het voor hun beter, want het levert hun meer geld op 😀

  13. Bas schreef:

    Meneer Hettinga hoeft er zelf niet op te zitten, gaat ongetwijfeld niet met het ov

    1. zeurkous schreef:

      *Dat* is een probleem dat volgens mij in .cz ook speelt 😉

  14. henk schreef:

    Heren,heren.
    T is gewoon al weken heel warm,dus dr raakt vanalles defect cq oververhit,t is allemaal niet zo gek.

  15. Peter van Lieshout schreef:

    Wat mij opvalt in discussies over het openbaar vervoer is het ontbreken van de mening – of meningen, want dat kan natuurlijk ook – van de reizigersorganisaties, maar dat kan op dit moment ook liggen aan de zomerperiode (zomertijd = komkommertijd).
    Of is er iets anders aan de hand?

    Dit geldt voor de discussie “Minder treinen door materieeltekort, vooral bij Arriva”.

    En ook in andere discussies die hier op “treinreiziger.nl” gevoerd worden laten de reizigersorganisaties een oorverdovende stilte horen, bijvoorbeeld in de discussie “Nog geen duidelijkheid over de nieuwe prijs van de ov – chipkaart”, waar de heer Janse de Jonge van het Nationaal Openbaar Vervoer Beraad (NOVB) – voor wie het blijkbaar geen komkommertijd is – er op wijst, dat de consumentenorganisaties bij het NOVB zijn aangesloten, terwijl die consumentenorganisaties – waarvan ik aanneem, dat dat voor het merendeel reizigersorganisaties zijn – daar alleen maar een adviserende rol hebben.

    In een andere discussie “Noord Brabant moet opnieuw kijken naar Flixbus – plan” ontbreekt ook een duidelijk standpunt van de reizigers – en consumentenorganisaties. En dat niet alleen nu, maar al vanaf het begin van deze controverse tussen Flixbus en de provincie Noord Brabant als concessieverlener.

    Het nadeel van een adviserende rol is, dat adviezen genegeerd kunnen worden of linea recta in de prullenbak kunnen verdwijnen.

    Als het openbaar vervoer bestemd is voor de ov – reizigers en de reizigersorganisaties de ov – reizigers vertegenwoordigen, is het “van de gekke”, dat hun rol beperkt blijft tot het uitbrengen van adviezen, met andere woorden tot een rol in de marge.

    Ik wens de reizigersorganisaties, hun besturen, hun stafleden, hun leden, enz. een fijne zomer, maar na de zomer dienen zij zich toch wel te beraden op welke manier zij een meer prominente rol – ook wettelijk en juridisch – kunnen bereiken ten behoeve van hun doelgroep – de ov – reizigers – in relatie met de landelijke en de provinciale
    ( = de concessieverleners) politiek, met de vervoerders (= de concessiehouders) en ja, ook met de heer Janse de Jonge van het Nationaal Openbaar Vervoer Beraad (NOVB).

    En natuurlijk ben ik erg benieuwd naar de mening(en) van de reizigers – en/of consumentenorganisaties, bijvoorbeeld hier op de site van “treinreiziger.nl” over alle onderwerpen waar ov – reizigers mee te maken hebben.

    En om met een vrolijke noot – of ironische, sarcastische, cynische noot te eindigen – het is maar net zoals de lezer van “treinreiziger.nl” dit leest:

    Onlangs heb ik op zondag een bezoek gebracht aan het Openluchtmuseum in Arnhem, waar oude trams een toeristisch rondje rondrijden over het Openluchtmuseum – terrein met verschillende in – en uitstaphaltes. Ik ben tot de conclusie moeten komen, dat het “openbaar vervoer” – d.w.z. voor iedereen toegankelijk – in het Openluchtmuseum beter is dan in mijn woonplaats Helmond in de provincie Noord Brabant, want in Helmond rijdt op zondag – qua openbaar vervoer – helemaal NIKS!

    Uiteraard wens ik alle lezers van “treinreiziger.nl” ook een hele fijne zomer en – vooral – een hele goeie reis!

    1. zeurkous schreef:

      Ik weet het niet, ik heb altijd al een dubbel gevoel gehad bij die
      organisaties. Aan de ene kant vertegenwoordigen ze elk een (mogelijk
      overlappende) groep reizigers, maar aan de andere kant zijn ze zo
      eigenlijk wel onderdeel van het “systeem”, en dan is het moeilijker om
      oppositie te voeren.

      Neemt niet weg dat hun meningen best vermeld mogen worden.

      Bij die Openluchtmuseum-analogie moest ik grijnzen. Gelukkig gaat die
      vlieger in mijn geval niet op: men bestiert hier in de .cz republiek een
      serieuze treindienst, met alle haken en ogen die daar aan zitten. Het
      idee dat alles ten oosten van Duitsland (en ten noorden van Oostenrijk)
      een soort museum is, is op z’n zachtst gezegd wel zo’n beetje
      achterhaald.

      Rest mij nog om je hetzelfde terug te wensen =)

      1. Peter van Lieshout schreef:

        Voor alle duidelijkheid: ik heb het over het BUSVERVOER in Helmond – dat deel uitmaakt van zuidoost Brabant – waarvan de concessie in handen is van busvervoerder Hermes/Connexxion en waarvan de concessieverlener het provinciebestuur van de provincie Noord Brabant is.

        Het NS-station Helmond (Centraal) ligt op de Intercitylijn Schiphol – Venlo v.v.(2x per uur)en op de Sprinterlijn Den Bosch – Deurne v.v. (ook 2x per uur).

        Ik ben tevreden over de NS en meer dan ontevreden over Hermes/Connexxion én over de provincie Noord Brabant!

      2. zeurkous schreef:

        Ja, maar de bussen gaan hier ook op zondag! 😉

        Wel een beperktere dienstregeling, dat wel.

        Raad trouwens eens wie de regionale CSAD heeft overgenomen, en dus nu de
        busconcessie heeft?

  16. Willem schreef:

    Kan Knoural (=tjechisch voor zeurkous)ook geblokt worden?

    1. zeurkous schreef:

      Da’s volgens mij een Boheems woord, het is mij hier in Silezie nooit ter
      ore gekomen 🙂

      Net als in .nl leven er in de .cz republiek verschillende
      bevolkingsgroepen. En net als in .nl kan het taalgebruik, hoewel
      officieel Tsjechisch (van “Ceskych”, een Boheems voor “Boheems”), van
      plaats to plaats danig verschillen.

      Wiktionary gaat je dus niet veel helpen.

    2. Treinreiziger.nl (Hildebrand) schreef:

      Willem, Dries en Zeurkous:
      Jammer dat een discussie tijdens een paar dagen vakantie lijkt te ontsporen. Beetje respect voor elkaar zou helpen, ook al hebben we misschien soms een wat afwijkende of opvallende mening. Ik kan mij voorstellen dat de aanspreektitel mevrouw als kleinerend wordt ervaren, zeker omdat uit de reacties valt op te maken dat dit niet terecht is. Persoonlijk vind ik de naam Zeurkous wel mooi, dat toont enige zelfspot: beseffende dat de reacties zeurderig kunnen overkomen. De reactie: “Flamen gaat je niet helpen, Driekus. Er is een heel goede kans dat ik al op het Internet actief was toen jij er nog nooit van had gehoord” vind ik overigens net zo goed ongepast. Ik ga verder niemand blokken, maar ga er wel vanuit dat we op een volwassen manier kunnen discussieren. En wellicht dat we dit onderwerp als afgerond kunnen beschouwen. De meningen zullen immers blijven verschillen.

  17. zeurkous schreef:

    Ik ervaar “mevrouw” niet als kleinerend, geen van de bekende
    homo-grapjes zijn mij vreemd. Toch vind ik de poging tot kleinering
    al storend, omdat het aangeeft dat de aanspreker zich niet erg om de
    inhoud bekommert.

    De gewraakte opmerking sloeg erop, dat ik zeer waarschijnlijk beter kan
    flamen dat hij. Een beetje context: ooit was flamen niet iets om op neer
    te kijken, maar de kunst van het elkaar aftroeven. Nu is het tot een
    soort moddergevecht verworden, dat ik echt wel kan voeren, maar wat mij
    toch behoorlijk tegenstaat. Als men gewoon echt wil flamen dan is dat
    mij best, maar dan elders (het leidt immers af van de inhoud), en niet
    op zo’n moddermanier. Daar houd ik niet van.

    Rest mij nog om mijn excuses aan te bieden voor mijn aandeel in de
    ontsporing. Zo had ik het echt niet bedoeld.

    Misschien heeft de hitte er iets mee te maken.

    1. Treinreiziger.nl (Hildebrand) schreef:

      Bij het laatste te beginnen: dat is goed om te horen. Ik heb verder een aantal reacties verwijderd :-). En laten we inderdaad maar niet met modder gaan gooien 🙂

      1. zeurkous schreef:

        Pas maar op, ik heb een archief 😉

        Maar alle gekheid op een stokje: wat mij betreft is het ook goed zo.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.