Nachttrein Praag rijdt toch in zomer, rit voorlopig half uur langer
02 dec 2024 16:36
European Sleeper zal ook in de zomer in staat zijn de nachttreinen Brussel – Praag te blijven rijden. In september luidde de nog jonge nachttreinmaatschappij de noodklok omdat de Duitse infrabeheerder DB InfraGo een dienstregeling bood die European Sleeper dwong de dienst tijdelijk te staken.
European Sleeper heeft momenteel tot eind juni de dienstregeling rond voor de trein naar Praag. Vanaf de nieuwe dienstregeling, die voor European Sleeper op 16 december begint, is de verwachte aankomsttijd in Praag een half uur later. De trein heeft last van werkzaamheden op het Duitse spoor, vooral tussen Dresden en Praag. Chris Engelsman van European Sleeper noemt de langere reistijd nog ’redelijk te doen’.
Binnenkort kaartverkoop zomer
Binnenkort verwacht Engelsman dat ook de dienstregeling voor de zomer rond is. ”We komen er stapje voor stapje uit. We hebben nu alles tot eind juni rond en zijn bezig tot 9 augustus en dat lijkt ook rond te komen”, zegt Engelsman die binnenkort verwacht de zomerverkoop te starten. ”En dan begint het gedoe weer voor het najaar.’’
De vervoerder moet met zowel het Nederlandse ProRail, het Belgische Infrabel als het Duitse DB InfraGo de dienstregeling in elkaar zetten. Vooral met DB InfraGo gaat dat moeizaam, aldus Engelsman. ,,Het is hele taaie kost. Het bericht van de Duitsers was eerst dat we maanden niet konden rijden.’’ Stapsgewijs komt European Sleeper telkens tot een dienstregeling die wel goed te rijden is.
Wintersporttrein rijdt zeven keer
Vanaf 16 december tot eind juni rijdt European Sleeper op maandag-, woensdag- en vrijdagavond van Brussel naar Praag via onder meer Rotterdam, Den Haag, Amsterdam, Amersfoort, Berlijn en Dresden. De trein vertrekt in Brussel Zuid om 19.22 uur en arriveert op het hoofdstation van Praag de volgende ochtend om 11.24 uur.
In februari en maart rijdt European Sleeper zeven keer een wintersportslaaptrein naar het Oostenrijkse Innsbruck, vijf keer rijdt de trein door tot Venetië. Aan een nieuwe verbinding van Amsterdam naar Barcelona wordt nog altijd gewerkt.
(c) Treinreiziger.nl
Aktie momenteel klein aantal ligplaats 50 euro enkele reis Venetie.
Half uur extra mogen reizen voor dezelfde prijs 🙂 :).
Meer waar voor hetzelfde geld 😉
Is wel een goed teken dat de nachttrein door kan gaan hetzij met een halfuur extra reistijd. Aan de andere kant kant ik DB infra ook begrijpen dat ze hun onderhoud graag ‘s-nachts doen opdat de reizigers en goederen overdag van het spoor gebruik kunnen maken. Alhoewel dat er ‘s-nachts wel veel goederen op het spoor worden vervoerd en dan past een nachttrein er ook prima tussen
Roosendaal en Deventer ook stops.
Zou ook hier trein/hotel mogelijkheid aanbieden zoals met de Wintertrein.
Vanuit Brussel en Amsterdam/Randstad pak je uiteraard het vliegtuig naar Praag. Vanuit Oost-Nederland wordt het interessant om de trein te nemen, gekke is dat die trein juist niet in Oost-Nederland (Hengelo) stopt en een regio met meer dan een miljoen inwoners overslaat.
European Sleeper zegt dat je maar eerst naar Bad Bentheim moet reizen, die plaats is echter niet met de trein bereikbaar op de uren dat de ES langs komt. Ook Deventer is geen optie.
Je moet dan wel een behoorlijke milieufreak zijn als je deze zeer gedateerde trein neemt vanuit de Randstad en Belgie. Ik schat in dat 2025 het laatste jaar zal zijn voor de ES.
Bah wat negatief.
Heb je financiële belangen bij een concurrent.
Daan dit is treinreiziger.nl.
Voor vliegtuigfanatisme, CO2 uitstoot-fans moet op domrechtse site je ei kwijt doen.
@FFA: Ik ben het wel grotendeels met Daan eens. Vanuit Amsterdam ben je in anderhalf uur in Praag met het vliegtuig, dan pak je niet zo snel de trein (en wat voor trein, wat een barrel…), die er ongeveer 12 uur over doet als je geluk hebt. Je doet er ook nog eens geen oog in dicht. De reguliere DB ICB naar Berlijn nemen en daar overstappen op de trein naar Praag vind ik zelf een betere optie en dat weet ik uit ervaring.
Je laatste regel is behoorlijk respectloos en onzinnig. Daan pleit nauwelijks voor het vliegtuig, hij geeft alleen aan dat de gemiddelde reiziger eerder geneigd zal zijn het vliegtuig te pakken en dat is ook de werkelijkheid. En mensen als domrechts weg te zetten zegt meer over jezelf (gefrustreerde extreemlinkser?).
Praag ligt nog niet eens 800 kilometer verwijderd van Nederland en bovendien zijn er zat mogelijkheden om in Praag te komen zonder te hoeven vliegen: trein via Berlin, trein via Nürnberg (interessantere route als via Berlin), trein via Halle (Saale) en de langeafstandsbussen, zoals Flixbus en dergelijke.
Die vierdaagse stedentrips met het vliegtuig moeten we gewoon echt vanaf, want dit soort korte vakanties dragen onevenredig veel bij aan de CO2-uitstoot door vrijetijdsbestedingen.
Dit is een waarheid als een koe. En dit is nog niet de meest extreme voorbeeld, want vroeger werd er ook reclame gemaakt voor een weekendje New York. All in inclusief vlucht. Was zelf in 2004 voor een aantal weken in Beograd geweest en we hebben alles met de trein gedaan. Gelukkig hadden ze toen nog balies bij NS-Internationaal waarbij alles voor je geregeld werd van nachttreinen, dagtreinen en zelfs ook kortingsarrangementen voor internationaal reizen. Het is een rit van 26 uur, maar als je er langer bent maakt dat ook veel minder uit met een nachtverbinding tussen NL/D naar Wenen en de destijds nieuwe wagons naar Belgrado. Gelukkig zijn ze in Servie en Hongarije de spoorverbindingen nu behoorlijk aan het opwaarderen opdat deze verbinding binnenkort ook een stuk sneller kan. Kan me de eindeloze rit door tussen Boedapest en Servie-Grens nog goed herinneren.
Voor een weekendje weg hebben we altijd nog Belgie, West Duitsland en Noord Frankrijk.
@FFA
Als eerste is CO2 goed voor de plantengroei. Geen CO2 dan heb je ook geen planten.
Ten tweede geeft Daan inhoudelijke kritiek op het functioneren van de ES en de stops en het niet beschikken van recenter materieel. Door de hype van nachttreinen is er thans ook weinig goed materieel voor handen en het ombouwen van dagtreinen naar nachttreinen is vaak ook niet echt rendabel. En idd Bad Bentheim is vanuit Hengelo zo na 22:00u niet meer te bereiken en bovendien heeft de Euroviool helaas de nodige problemen qua betrouwbaarheid.
Ten derde kan niet iedereen goed in een nachttrein slapen en als je idd verder weg moet dan dat het hedendaagse aanbod van HSL verbindingen kan leveren blijft het vliegen over. Ook is vliegen geen milieubewuste keus van vervoer en men praat altijd over CO2 uitstoot, maar nooit over fijnstof en global dimming door het vliegverkeer.. Wie van Madrid naar Lissabon moet is wel aangewezen op het vliegtuig of auto omdat daar geen goede treinverbinding ligt en de nachttrein is geschrapt.
CO2 is net als water, heb je er teveel van dan groeit er niets.
@FFA Bepaalt u wat voor reacties hier zijn toegestaan?
Je hoeft niet met de EuroSleeper naar Praag, je kunt ook via Berlin, Dresden of Nürnberg met normale dagtreinen naar Praag of met langeafstandsbussen als Flixbus. Vliegen naar Praag is voor vrijetijdsdoeleinden echt niet nodig.
Niet iedereen heeft zin of tijd om op een weekendje Praag twee keer tien uur in de trein te gaan zitten, als het alternatief een uurtje vliegen is. Zeker niet met al het gezeik dat het gegarandeerd oplevert op het Duitse spoor.
Een kennis van mij doet regelmatig zaken in Dresden en die vliegt nog liever naar Praag (en dan een stukje terug met de trein) dan dat hij heel Duitsland moet doorkruisen met de trein. Toen KLM nog naar Dresden vloog, ging dat natuurlijk altijd rechtstreeks. Zelf heb ik een klein half jaar geleden nog eens gepoogd vanuit Dresden met de trein terug naar huis te gaan. Toen was het zo’n grote puinhoop op het spoor dat ik gewoon een vliegticket heb geboekt vanaf Berlijn naar Amsterdam.
Voor mezelf zie ik geen enkele reden om ooit nog naar Praag te willen, maar ik kan me goed voorstellen dat mensen die dat wel willen voor het vliegtuig kiezen. De vieze oude nachttrein is geen serieus alternatief en de trein overdag is bijna net zo onaantrekkelijk.
Heeft Annemiek met deze trein gereisd ? Antwoord is nee. Dus ze kan geen oordeel geven en zij is gewoon tegen de trein. Een goed onderhouden oude trein kan best comfortabel zijn. Als de exploitant de trein goed schoonmaakt, is een reis best comfortabel bijvoorbeeld met een slaap compartiment en zelfs beter dan met de nieuwe ICE, die tussen Amsterdam en Duitsland rijdt. De nieuwe ICE heeft volgens mij een slechter baan ligging dan de Talgo ICEL.
Ze moet nog veel leren om een goed oordeel te geven.
En jij hebt al wel met de ICE-L gereden dat je een oordeel over de baanligging hebt?
Ik heb met de nieuwe ICE naar Keulen gereisd en baan ligging is verschrikkelijk slecht. Slechter kan niet. Volgens mijn informatie heeft Talgo ICEL veel beter baan ligging.
Ik denk niet dat het heel verstandig is om een voorschot te nemen op de veronderstelde kwaliteiten van de ICE-L.
Volgens mijn informatie zijn er al ongeveer 7 treinen afgeleverd. De test resultaten zijn positief.
Begin volgend jaar komen deze treinen ook naar Nederland om getest te worden.Ook Flixtrein heeft ongeveer
50 Talgo ICEL treinen gekocht. Dit toont aan dat het een goede trein is.
Dat toont helemaal niks aan.
Dat u tegen treinen bent is mij bekend en sommige verhalen zijn gewoon onzin verhalen over de ICE L Talgo. Zoals dat men dacht dat de ICEL ging ontsporen.
Oke, je stelt eerst dat ik geen oordeel kan hebben over de nachttrein van European Sleeper, omdat ik er nooit mee gereisd heb. Ondanks dat er honderden negatieven reviews online staan van mensen die er wel mee gereisd hebben. Bovendien kan iedereen van afstand al zien dat de trein een rijdend wrak is. Volgens jou moet ik nog veel leren om een goed oordeel te kunnen geven… Ondertussen leg je de lat voor jezelf ongelooflijk laag. Je komt als objectofiel met een oordeel over de ICE-L waarin je zelf ook nooit een rit hebt gemaakt en concludeert op basis van aankoopcijfers dat die aantonen dat een trein goed is. Je begrijpt toch zelf ook wel dat het belachelijk is.
Ik heb wel degelijk uit eerste hand informatie dat de ICE-L’s een beroerde spoorligging hebben. Wat ik erover hoorde is nog alarmerender dan de bedroevende kwaliteit van de Talgo Avril, wat de slechtste hogesnelheidstrein op het Europese spoor is. Verteld werd dat de trein op ieder spoor dat niet volledig vlak is abominabele rijeigenschappen heeft en dat er op dat moment nog heel veel werk was om dit te verbeteren om op een acceptabel niveau te komen. Acceptabel, dus niet meer dan dat.
Hier twijfel ik aan de nieuwe ICE van Amsterdam naar Duitsland heeft een zeer slechte baan ligging.
Ik heb november met deze trein gereisd en ik werd haast misselijk. Dit heb met Talgo 3, 4, 5, 6, ,7 en Pato’s nooit gehad. Met Talgo Avril heb ik nog niet gereisd dus kan nog geen oordeel geven.
Talgo 6 reed 200km per op de lijn Valencia naar Salou met een uitstekende baan ligging.
Uit eigen ervaring kan ik dit beeld zeker niet bevestigen. Toen ik afgelopen mei in een Talgo zat, was de ligging bar slecht. Je bekertje gewoon op tafel laten staan was niet mogelijk. Dan was je zo de helft van de inhoud kwijt. Hetzelfde traject met de Velaro was geen probleem.
En toen werd je verliefd op een trein?
Voor een weekendje Praag neem ik het vliegtuig. Voor een week Tsjechië zou ik wel de trein nemen.
Ja, daar zit wel wat in. Ik zou dan wel overdag met de trein reizen.
Pfff praag is prima te rijden met een auto, en dan heb je ook geen bagegezeik.
Man man man, slappe generatie van tegenwoordig die het vliegtuig voor de kleinste stukjes stapt. De auto is de logische keuze voor tsjechie, niet het vliegtuig
Ja dat ze niet in hengelo stoppen is een rare keuze, maar dat komt waarschijnlijk door beschikbare tijdpaden. De tijdspaden in nederland en duitsland zullen niet perfect aansluiten en dan moeteb ze wachten op de grens tussen beide railsystemen in bad bentheim.
Hengelo zou een logischere keuze zijn, maar je kan daar niet lang aan een perron stil staan zonder de boel op te houden voor alle andere treinen.
Plus je bent er om half 4 ‘s nachts op de terugweg
Handig dat je dezelfde naam als ik gebruik, not.
De European Sleeper kan prima in Hengelo aan het perron staan op de tijden dat deze langs komt (rond 00.30 uur heen en rond 04.30 uur terug), overig treinverkeer zit hij niet in de weg.
De echte reden zal zijn dat ze niet in Deventer, Hengelo en Bad Bentheim (spanning schakelen) willen stoppen. Mijn idee zal zijn om Deventer er tussenuit te halen aangezien je op beide tijdstippen met reguliere treinen tussen Deventer en Hengelo kunt reizen.
Voor reizigers uit Zuid-Nederland is het sowieso sneller om in Zutphen de trein naar Hengelo te nemen (scheelt een half uur dan via Deventer). Vanuit Noord-Nederland hetzelfde, vanuit Zwolle de Sprinter naar Hengelo, scheelt ook hier een half uur.
Ik zou nooit zomaar kaartjes voor deze trein voor bijvoorbeeld over een half jaar kopen.
Veel te onzeker. Klinkt allemaal niet solide , deze tent kan dan zomaar failliet zijn.
Moah dat valt mee, statistisch gezien hebben vliegmaatstchappijen een grotere kans om failliet te gaan dan treinvervoerders.
Ze rijden al een hele tijd dus dat zal wel meevallen. Wel met stokoud materiaal en af en toe valt een rijtuig uit.