NS presenteert vernieuwde dubbeldekker (VIRM) in nieuw jasje
02 jun 2021 18:05
De eerste dubbeldekkers van het type VIRM (serie 2/3) zijn volledig vernieuwd. Met gepaste trots heeft het spoorbedrijf woensdag de vernieuwde trein gepresenteerd. Het zijn de eerste intercity’s in Nederland met USB-oplaadpunten in de 2e klas. De treinen zullen vanaf volgende week worden ingezet tussen Amsterdam en Den Haag.
Nieuwe huisstijl
Het gaat om dubbeldekkers die tussen 2003 en 2005 in gebruik zijn genomen. Zoals gebruikelijk krijgen de treinen halverwege hun levensduur een grote opknapbeurt. In 2014 werd begonnen de oudste VIRM-dubbeldekkers (serie 1) een dergelijke opknapbeurt te geven (zie fotoreportage). Afgelopen najaar werd die operatie afgerond. Nu is NS bezig 45 dubbeldekkers van de tweede en derde serie VIRM-treinen te renoveren.
De meest in het oog springende verandering is de nieuwe huisstijl van NS. Op de trein prijkt voortaan groot in het wit het NS-logo. Het nieuwe jasje van de trein werd vorig jaar november al gepresenteerd. Sindsdien is het ontwerp toch nog enigszins aangepast, dit om de zichtbaarheid van de trein te verbeteren. Dit naar aanleiding van aanbevelingen na een dodelijke aanrijding bij een overweg in Hooghalen.
Stopcontacten
Maar niet alleen de huisstijl is anders, ook in de trein zijn er een reeks veranderingen. Zo zijn een aantal klapzittingen op de balkons vervangen door zogenoemde loveseats: een bankje waar je formeel met drie reizigers kunt zitten (dat is vrij krap). Ook introduceert NS ‘stits’ op de balkons, meubilair waar reizigers staand tegenaan kunnen leunen.
Een andere verandering is dat intercitytreinen voor het eerst USB-poorten krijgen in de 2e klas. Stopcontacten blijven echter voorbehouden voor 1e klasreizigers. Dat is opvallend want in 2013 is een GroenLinks-motie in de Tweede Kamer aangenomen die pleit voor stopcontacten in de tweedeklastreincoupés bij de aanschaf van nieuwe treinen én renovatie van bestaande treinen.
Geen urinoirs
Voor reizigers die moeilijk ter been zijn worden zogenoemde priority seats geïntroduceerd. Nieuw is ook dat de verlichting wordt aangepast op het licht buiten. De gedachte is dat hiermee energie bespaard kan worden. Toch zijn er ook een aantal wijzigingen waar wellicht niet iedereen blij mee zal zijn. Zo is er ten opzichte van de gerenoveerde VIRM 1 minder ruimte voor bagage. Bij de vorige renovatie werd de oude liftschacht (die vroeger werd gebruikt door de railcatering) omgebouwd tot bagageruimte. Dat gebeurt deze keer niet. Dit omdat volgens NS deze ruimte in de praktijk toch nauwelijks gebruikt werd.
Bij de eerste serie dubbeldekkers kregen de treinen ook een urinoir in het toilet. Ook die keert niet nu niet terug. Het gebeurde te vaak dat reizigers mikten tegen de muur, waardoor de schoonmaakkosten relatief hoog waren. Daarentegen komt er wel een verschoontafel voor baby’s in het toilet.
Comfort
Volgens redacteur Hildebrand van Kuijeren voldoet het zitcomfort, maar is het niet uitmuntend. “Zeker de eersteklasstoelen zaten vrij hard. Dat kan ook komen omdat de treinen nog gloednieuw zijn. Het zitcomfort in de ICNG mokeup sprak mij meer aan” vertelt de redacteur. “Maar uiteindelijk is zoiets ook een kwestie van smaak. Ik heb ook mensen gesproken die juist enthousiast waren over het comfort van deze nieuwe treinen.”
Wie de treinen zelf wil uittesten moet nog even geduld hebben. Vanaf vrijdag is de trein beschikbaar voor de reizigersdienst. Naar verwachting zal de trein de eerste dagen nog niet direct worden ingezet. Uiterlijk 9 juni zal de trein zijn intrede doen op het traject Den Haag – Amsterdam. Het gaat vooralsnog om een enkele trein. Eind 2023 moeten alle 45 treinen zijn opgeknapt.
Hergebruik
NS benadrukt dat oud materiaal vrijwel volledig gerecycled wordt. 99 procent van al het materiaal krijgt een tweede leven, het gros daarvan wordt gebruikt in de vernieuwde trein (84%). “Per rijtuig komt dat neer op 53.000 kilo” vertelt Hans Seegers, directeur NS Treinmodernisering. Met de modernisering is een investering van 400 miljoen euro gemoeid. In combinatie met de aankoop van de ICNG en SNG investeert het spoorbedrijf in totaal 3,7 miljard in het materieel.
Bij de ombouw heeft corona slechts beperkt invloed gehad. Seegers benadrukt dat het besmettingspercentage onder het personeel ongeveer de helft onder het landelijk gemiddelde ligt. Er zijn maatregelen genomen om de ombouw coronaproof te kunnen uitvoeren. Aanvankelijk was er de angst dat materialen uit China en Italië door de coronacrisis later geleverd zouden worden, maar uiteindelijk heeft dit geen impact op de planning gehad. De treinen krijgen geen andere airco’s. NS benadrukt dat circulatie van de huidige treinen goed is, ruim boven de norm. Zwaardere luchtfilters liggen volgens het spoorbedrijf op de plank, maar zijn niet nodig.
Details
- De verhouding tussen 1e en 2e klas is aangepast. Er komen in verhouding meer 2e klas zitplaatsen en er verdwijnen juist 1e klas zitplaatsen.
- De vierdelige VIRM 2/3 treinstellen worden als eerste gerenoveerd en hebben straks 58 zitplaatsen in de 1e klas en 338 in de 2e klas. Daarnaast zullen er 24 klapzittingen zijn.
- Een zesdelig VIRM 2/3 treinstel biedt straks zitplek aan 627 reizigers, dat is inclusief 98 1e klas zitplaatsen en 36 klapzittingen.
- Het besluit tot renovatie werd al in 2016 genomen, in 2017 werd begonnen met het herontwerp. In 2019 is een eerste prototype omgebouwd. Dat was een zesdelige trein, die eerst is omgebouwd tot vierdelige trein.
- De vernieuwde treinen hebben ook een toelatingsprocedure moeten doorlopen. Daarvoor is het eerste prototype gebruikt, die reed gedurende de testen rond in de oude huisstijl.
- Het strippen en weer opbouwen van een rijtuig duurt ongeveer drie maanden. Dat wordt gedaan in 22 verschillende productiestations.
- De 45 treinen die worden opgeknapt bestaan uit 242 rijtuigen.
De nieuwste gerenoveerde V-IRM-M zal in ieder geval USB (tweede klas/eerste klas) en stopcontact (eerste klas). Belangrijk voor degenen die hun laptop willen gebruiken. Die zullen vanaf 2024 moeten kijken naar de eerste gemoderniseerde V-IRM-M en de tweede gemoderniseerde V-IRM-M.
KVia de kleurpatronen kunnen ze dat in ieder geval zien. Tenzij alle V-IRM-M allemaal hetzelfde gaat uitzien.
Het is duidelijk dat het accent bij deze gemoderniseerde V-IRM-M is gelegd bij meer zitplaatsen. T.o.v. niet gemoderniseerde V-IRM-M zijn er meer zitplaatsen.
De volgende ontwikkeling met V-IRM-M zal het aanpassen met ETCS zijn. Waarschijnlijk vooral deze V-IRM-M die nu gemoderniseerd zullen worden. Want de andere V-IRM-M zijn al vanaf 1994.
De laptop gebruiken in de 2e Klasse kan nog steeds, echter men moet vooraf met opgeladen accu instappen i.p.v. de NS als energieleverancier te gebruiken.
Stoelen ICNG lijken enigszins op de stoelen van de V-IRM-M die nu gemoderniseerd worden:
https://youtu.be/Swgz7BlRu8M
Wel zal de ICNG net als SNG stopcontact en USB standaard in eerste en tweede klas hebben. Zoals Groen Links dat wilde.
*Moke up? Is dat niet mock up? Let verder niet op spelling.😉
Alleen, die buitenkant. Is de inschatting dat reizigers niet weten dat hun trein van NS is? En ze vanaf 5km afstand het logo al moeten kunnen herkennen. Wie bedenkt toch zoiets. Lelijk.
Je hebt tegenwoordig vele regiovervoerders, zoals Arriva oude stijl, Arriva nieuwe stijl, Arriva Limburg, Blauwnet, RNet Abellio, RNet QBuzz, Valleilijn, Breng, Eurobahn, DB regio … Ieder met zijn eigen uiterlijk. Voor niet ervaren reizigers is het zeker moeilijk de juiste vervoerder met de juiste paaltjes te vinden.
Ik snap niet waarom NS nog altijd maling aan de 1e klas reiziger heeft. Zeker nu 1e klas abonnementen goedkoper zijn geworden (en in de spits 1e klas reizen vrij duur is), zou je verwachten dat NS daarop gaat inspelen. Het niet plaatsen van stopcontacten is een gemiste kans om 2e klasreizigers zoveel mogelijk uit de 1e klas te houden. Zolang er groot gebrek aan controle en handhaving daarop is, krijg je dat peobleem niet voldoende uigebannen, (bij NS Flex is correctietarief snel toe te passen, maar bij wie geen kaartje of een los 2e klas kaartje heeft is nog altijd een tijdrovende procedure nodig, waarbij de controleur in een niet-gering aantal gevallen ook afhankelijk van medewerking van de reiziger is). Daarom zag ik liever de 1e klas helemaal aan 1 kant van een trein, daar het in elk geval een hoop doorgeloop van 2e klas-reizigers scheelt. SBB lost dat op door de 1e klas treinstellen tot verboden gebied te verklaren. Loop je daardoorheen, omdat je aansluiting krap wordt en zo tijdwinst peobeert te behalen, wil het weleens voorkomen dat je verplicht wordt een klasse-wissel (met 70! Franken toeslag – de boete voor grijsrijden – bij te kopen). Zwartrijden wordt in Zwitserland met 100 Franken bestraft. Wel kun je in Zwitserland voor het instappen bij de conducteur melden en tegen 10 Franken toeslag een kaartje of aanvulling bijkopen, althans als je een lange afstandstrein neemt. In de regionale treinen kan dat niet en ga je onherroepelijk op de bon, als er bij controle ook maar iets aan je kaartje niet klopt, (en controleurs in Zwitserland kennen in 99,99% van de gevallen geen genade!). Het aantal zwart- en grijsrijders in Zwitserland ligt naar schatting nabij de 3%, goed voor 60 miljoen zwartrijders per jaar, (waarvan er bijna 1,5%,c.q. rond de 800.000 tegen de lamp lopen).. Is bekend hoeveel grijs- en zwartrijders Nederland jaarlijks kent en hoeveel inkomsten de vervoersbedrijven daardoor jaarlijks mislopen?
De politiestaatfan. Allemaal voor treinkaartjes. Net als singapour, fantastisch, geen kauwgom op straat. Je mag er verder ook niets en een mening is ook verboden.
Leuk dat men de VIRM opknapt en hopelijk lessen getrokken heeft uit eerdere verbouwingen, feitelijk is dit een opmaat voor de echte opvolger de dubbeldekkers MET gelijkvloerse instap, betere en grotere bagagebakken en dergelijke. Deze vernieuwde treinen moeten nog ongeveer twintig jaar meegaan heb ik eens gelezen, dus dat de stoelen nu nog wat hard zijn is over een tijdje “met al dat zitvlees” wel zachter geworden en zijn de stoelen wel ingereden. Trouwens bij de DDZ waren bijvoorbeeld de eerste klas stoelen na een tijdje soms sneller versleten viel mij op, zal dit hier ook kunnen gebeuren.
Is de renovatie wellicht ook een mooi moment om ECTS in de trein te installeren? Of in ieder zo gereed te maken dat eerdaags een kant en klaar module ingeschoven kan worden? Zo kan op korte termijn de vloot met geschikte treinen flink groter gemaakt worden.
Als men dan in het kader van Corona herstel het spoor eens wat sneller geschikt zou maken kom je nog eens voor uit.
Hallo, een indrukwekkende renovatie en updatings van die Firm treinstellen , ze zien er mooi uit . Wat wel wil opmerken waarom word er nooit( itt locomotieven geen stelnummers ) voorop de neus geplaatst? Dat zou voor een snellere communicatie kunnen zorgen bv bij overstaand Gr. René Aalders oud stmt Nm