Nedtrain geeft NS dubbeldekkers (VIRM) opknapbeurt

NS-dochter Nedtrain is deze maand begonnen met het opknappen van 81 dubbeldekkertreinstellen. De dubbeldekkers – die in totaal 418 rijtuigen omvatten – zullen na de opknapbeurt comfortbaler en zuiniger zijn. Met de modernisering is een investering gemoeid van ruim 400 miljoen euro. De vernieuwde treinen zullen vanaf 2016 worden ingezet.

De vernieuwde treinen zullen erg gaan lijken op de dubbeldekkers die eerder gerenoveerd werden (DDZ). Op de benedenverdieping staat ontmoeten en gezelligheid centraal. Op die verdieping komen er ook loungebanken en staan de stoelen tegenover elkaar, zodat er vierzitjes ontstaan (vis-a-vis opstelling).

Bovenverdieping: rust en werken
Op de bovenverdieping, waar kinderen in het algemeen juist willen zitten, ligt het accent juist op rust en werken. "We hebben hiervoor gekozen omdat uit onderzoek blijkt dat de benedenverdieping in het algemeen minder rustig is. Dat komt omdat mensen vooral onderlangs door de trein heen lopen. In de 2e klas komt slechts zo´n 10 procent van de zitplaatsen in een stiltecoupe, dus er blijft ook boven de mogelijkheid om te praten", zegt Brigitte Matheussen, formulemanager bij NS.

LED-verlichting
Sommige mensen klagen bij de huidige dubbeldekkers over een gebrek aan bagageruimte. Aan die kritiek wordt tegemoetgekomen: de oude railtenderlift wordt vervangen door bagageruimte. Ook krijgen de treinen de allernieuwste LED-verlichting (Intelligent Light Control) die zich aanpast aan het daglicht.

Rolstoelvriendelijk
Ook wordt de rolstoeltoegankelijkheid verbeterd, zegt programmamanager Joris Rouppe van der Voort. "Er komen per trein twee balkons met speciale ruimte voor mindervalliden. Die zitplekken worden ook voorzien met het klimaatsysteem. Verder zorgen we dat op die balkons ook schermen met reisinformatie komen. En natuurlijk een rolstoeltoegankelijk toilet."

Serieproductie
De renovatie begint met twee prototype-treinstellen. "We doorlopen dan alles nog eens heel nauwkeurig en kunnen dan de werkinstructies verder verbeteren", legt Van der Voort uit. Nadat de eerste twee treinstellen in 2016 in de reizigersdienst komen, start de serieproductie. "Nu nemen we voor het leegstrippen van een rijtuig nog een maand de tijd. In de serieproductie moet dat in zes dagen gaan". 

Stopcontacten
Alhoewel de treinen comfortabeler worden, krijgen de treinen in de 2e klas nog geen stopcontact. Dat is wel een wens van de Tweede Kamer, maar NS wijst naar lopend onderzoek op dit punt. In de 1e klas krijgen de vernieuwde treinen wel een stopcontact, want ook die is er nog niet.

Klantoordelen
NS verwacht dat de vernieuwde treinen beter gewaardeerd zullen worden. "Dat hebben we ook gezien met de DDZ-treinen. Die scoren nu veel beter. Met deze treinen (VIRM) zien we dat de klantoordelen momenteel langzaam achteruit gaan. Dat komt omdat de treinen steeds ouder worden. Na de renovatie zullen de klantoordelen weer stijgen", denkt Matheussen.

18 jaar
Maar het zal nog wel even duren voordat alle 81 treinstellen met 418 rijtuigen opgeknapt zullen zijn. Dat zal pas in 2020 het geval zijn. Na de opknapbeurt moeten de inmiddels 20 jaar oude treinen weer 18 jaar mee kunnen. "We proberen niet de trein zo goedkoop mogelijk op te knappen, maar houden er rekening mee dat de treinen weer 18 jaar mee moeten. Dus we letten enorm op de duurzaamheid", legt programmamanager Van der Voort uit. Het opknappen van een trein loont ook: alles in de trein wordt weliswaar vernieuwd, maar desondanks is het nog steeds de helft goedkoper dan het kopen van een nieuwe trein. 

Eerste serie
Al sinds 2010 is de renovatie in voorbereiding. Omdat de renovatie nog even op zich laat wachten, krijgen de treinen eerst een kleine opknapbeurt alvorens de treinen geheel vernieuwd worden. Voorlopig zullen alleen de eerste generatie VIRM-dubbeldekkers aangepast worden. Waarschijnlijk volgt daarna de tweede en derde serie VIRM-treinstellen.

Foto´s: Stefan Verkerk / illustraties: NS

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.