fbpx
Foto: NS

NS start binnenkort met opleidingsritten ICNG

De Nederlandse Spoorwegen hebben bij de Inspectie Leefomgeving & Transport toestemming gevraagd om met de opleidingsritten met de Intercity Nieuwe Generatie te kunnen starten. De vervoerder wil daarnaast beginnen met proefritten, waar eveneens toestemming voor is aangevraagd.

Kwaliteit boven snelheid

Dat heeft NS maandag laten weten. Tijdens deze proefritten zal de functionaliteit en betrouwbaarheid van de trein getest worden. Eerst zonder reizigers, later ook met reizigers. De bedoeling is dat de treinen in 2022 in de dienstregeling terechtkomen, al durft NS vanwege corona geen planning te geven.

“De trein wordt in verschillende landen geproduceerd en ontwikkeld. Door corona lagen fabrieken stil, kon software niet getest en uitontwikkeld worden en waren onderdelen niet leverbaar” vertelt programmamanager Maarten Bakker. Bakker benadrukt dat betrouwbaarheid en kwaliteit altijd bóven tijdigheid gaat. “We willen geen concessies doen aan het proefbedrijf en een beheerste, stapsgewijze infasering.”

Meer weten over de ICNG? Nu te koop: Rail Magazine Intercity Nieuwe Generatie.

99 ICNG-treinen

De nieuwe intercity’s, ook wel de Wesp genoemd, kunnen tot 200 kilometer per uur. Ze zullen als eerste ingezet gaan worden op de hogesnelheidslijn, maar zullen uiteindelijk ook gaan rijden vanuit Groningen en Leeuwarden, via Amsterdam en Rotterdam, naar Breda. Ook zijn er speciale ICNG-treinstellen besteld die geschikt zijn voor België. De bedoeling is dat de treinen tot zeker 2050 of 2060 op het Nederlandse spoor te zien zullen zijn. Er zijn er in totaal 99 van besteld.

De ICNG zou dit weekend aan het publiek voorgesteld worden, maar door de opleving van het coronavirus heeft het spoorbedrijf besloten dit uit te stellen. Wel heeft NS nu foto’s vrijgegeven van het interieur van de nieuwe trein.

In beeld: 1e klas van de ICNG

2e klas van de ICNG

Toilet van de ICNG

Foto: Stefan Verkerk

Gerelateerde berichten

61 gedachten over “NS start binnenkort met opleidingsritten ICNG”

  1. hanzeboog2012 schreef:

    Extra voorziening in de eerste klas stoelen t.o.v. tweede klas stoelen lijken de armleuningen te zijn. USB, stopcontacten, klaptafeltje, hoofdsteun (led) verlichting, displays e.a. zullen standaard zijn. Beenruimte is voldoende.

    De transparante afscheidingen in de ICNG zijn fraai. Zoals de meeste huidige nieuwe treinen is de ICNG heel transparant.

    1. hanzeboog2012 schreef:

      Tweede klas heeft ook armleuningen.

    2. GJ de Groot schreef:

      Geen armleuningen in een tweede-klasstoel in een intercity? Dat zou pas armoe zijn: lange ritten met bedenkelijk comfort. Bij mijn beschouwing zie ik wél armleuningen aan de stoelen, opgeklapt – niet handig van de fotojongens van de NS – maar ze zijn er wel: gelukkig maar.

      1. Hanzeboog2012 schreef:

        Had niet goed gekeken. Dat comfort van nieuwste NS Intercity niet hoog zou worden was te verwachten. In Nederland zitten de meeste reizigers die vooral forenzen vaak niet langer dan 60 minuten in de trein. Dan heb je geen ICE comfort nodig zoals tussen Amsterdam – Arnhem. Waarvoor extra betaald moet worden. Met als gevolg dat bijna niemand dat wil.

        1. Hildebrand (Treinreiziger.nl) schreef:

          ICE is toegankelijk zonder toeslag, mits je reist met een NS abonnement. Dat kan ook een Dal Voordeel abonnement zijn. Tegenwoordig kan dus bijna iedereen zonder toeslag mee met de ICE.

  2. Ariën schreef:

    En heeft iemand al de verlichting in de trein gezien? 😉

    1. hanzeboog2012 schreef:

      Uiteraard. (Led) verlichting in verschillende kleuren? Oranje op Koningsdag? 😉

    2. Dries Molenaar schreef:

      Een vriend van mij doet bouwkundig werk voor diverse ministeries. Vreemd genoeg zijn er afdelingen waar de LED verlichting weer wordt vervangen. Het is niet erg prettig om bij te werken of verblijven.
      Ondertussen worden we er overal mee opgescheept en moet je het maar super vinden.

      1. Otto schreef:

        Ach, bij de overheid zwemmen ze in het geld om over de balk te smijten.

        1. Dries Molenaar schreef:

          Men kiest voor het welzijn. In lawaai fabrieken werken met vuile dampen is meer uw stijl, is wel duidelijk.
          Overigens had je 20 jaar terug ook TL vrije werkplekken waarbij er gloeilamp en halogeen licht werd gebruikt. Het grootste deel van het jaar maakt dat ook niets uit want de warmte is ook nuttig.

          LED licht is gewoon erg slecht licht om langdurig in te verblijven.

      2. Kai schreef:

        Het is goed mogelijk dat daar destijds te blauwe led’s zijn geïnstalleerd, tegenwoordig is er een brede range qua kleurtemperatuur met led lampen/strips.

  3. hanzeboog2012 schreef:

    Waarschijnlijk zal deze nieuwe ICNG voor dienstregeling 2023 al deels ingestroomd zijn op de Intercity Direct. Het zal dan met 160 – 200 km p/u rijden. Terwijl de dienstsnelheid is afgestemd op 160 km p/u. Prettig als het vertragingen moet wegwerken. Door de coronacrisis is de punctualiteit van de IC Direct nu hoger dan gemiddeld.

    1. Dries Molenaar schreef:

      dat verzint u zelf

      1. hanzeboog2012 schreef:

        Dries:

        Nee:

        https://www.rijksoverheid.nl/documenten/rapporten/2020/06/11/bijlage-10-brief-ns-over-vertraging-infasering-icng

        Quote:

        Het voornemen van NS is om dienstregeling 2022 te starten met een snelheid van 160 km p/u en te versnellen naar 200 km p/u zodra ICNG volledig is ingefaseerd en zich heeft bewezen. NS houdt in 2021 en 2022 het huidige materieel (Traxx locomotieven met ICR rijtuigen met een maximumsnelheid van 160 km p/u) als fallback beschikbaar, maar de kans dat deze ingezet moet worden is vanaf dat moment significant lager.

        Met snelheid van 160 km p/u wordt dienstsnelheid van 160 km bedoeld. Maar ICNG kan 160 – 200 km p/u rijden.

        Heb je een bron dat ik het allemaal verzin?

        1. Oscar schreef:

          > Het voornemen van NS is om dienstregeling 2022 te starten met een snelheid van 160 km p/u en te versnellen naar 200 km p/u zodra ICNG volledig is ingefaseerd en zich heeft bewezen.

          Moet dat niet zijn: …te versnellen naar 200 km/h zodra ICR volledig is UITgefaseerd?

          ICR is nu de beperkende factor. Als die er niet meer is, is er, mits werking ICNG bewezen, niets meer dat een 200 km/u bedrijf tegenhoudt.

          Als we moeten wachten totdat ICNG volledig is INgefaseerd, dan is dat dus zo als het 99e treinstel in dienst is. Lijkt me niet erg handig.

        2. Hanzeboog2012 schreef:

          Oscar:

          Het is enigszins verwarrend. Nu is de dienstsnelheid op 160 km p/u afgestemd vanwege Traxx + ICR. Waardoor de reistijd tussen Schiphol – Rotterdam nu 25 minuten. En tussen Schiphol – Breda 52 minuten.

          Als ICNG instroomt zal de reistijd tussen Schiphol – Rotterdam/Breda niet direct gaan veranderen omdat de Traxx + ICR nog rijden.

          Maar dat wil niet zeggen dat de ICNG slechts met 160 km p/u in de beginfase gaat rijden. Een Thalys met maximumsnelheid van 300 km p/u gaat ook geen 160 km p/u rijden. De ICNG treinmachinisten kunnen flexibeler tussen 160 – 200 km p/u rijden. Tenzij ze gehinderd worden door een tragere Traxx + ICR (160 km p/u). Dat krijgt de ICNG treinmachinisten dan ook te zien op hun boordcomputer via ERTMS balises.

        3. Hanzeboog2012 schreef:

          Oscar:

          Even nagevraagd. Jouw opmerking klopt. ICR moet bij de treinseries 900 (Amsterdam – Breda), serie 1000 (Amsterdam – Rotterdam), serie 1100 (Den Haag – Eindhoven en Beneluxtrein uitgefaseerd zijn. En dan kunnen ze (ProRail) een rijpad maken voor 200 km p/u.

  4. hanzeboog2012 schreef:

    Quote:

    De nieuwe intercity’s, ook wel de Wesp genoemd, kunnen tot 200 kilometer per uur. Ze zullen als eerste ingezet gaan worden op de hogesnelheidslijn, maar zullen uiteindelijk ook gaan rijden vanuit Groningen en Leeuwarden, via Amsterdam en Rotterdam naar Breda

    ICNG Groningen/Leeuwarden – Breda i.p.v. serie 700 (Den Haag – Groningen), serie 1800 (Den Haag – Leeuwarden) en serie 900 (IC Direct Amsterdam – Breda). Het wegvallen van de serie 700 & 1800 tussen Schiphol – Den Haag kan opgevangen worden door de PHS Arnhem – Schiphol – Den Haag – Dordrecht. Het wegvallen van de serie 900 tussen Schiphol – Amsterdam C kan opgevangen worden door de Airport Sprinters.

    Het is te hopen dat de ICNG Groningen/Leeuwarden – Breda kan rijden vanaf dienstregeling 2025.

  5. bert sitters schreef:

    Stuk ruimer dan de Fyra. Ook ruimte voor bagage.

    1. Hanzeboog2012 schreef:

      Je ziet dat het interieur elementen heeft van SNG (USB, stopcontacten, verlichting, toilet), ICM-M (armleuningen, beenruimte).

      Zie ook deze filmpje:

      https://youtu.be/Botz58beI6Y

  6. Dries Molenaar schreef:

    Gefeliciteerd dat het toch zover komt. Jammer dat er straks medereizigers in moeten die alles naar de kloten zullen trachten te helpen.
    We kijken benieuwd uit het raam. Ze oefenen toch ook op gewoon ATB spoor. Of dat super ECTS spoor in de Flevopolder.

  7. Dries Molenaar schreef:

    NS noemt de trein niet ‘Wesp’. Dit is een verzinseltje uit een gemanipuleerde internet poll.

    1. Treinkapitein schreef:

      Precies dit!

      1. Hildebrand (Treinreiziger.nl) schreef:

        Gemanipuleerd. Haha. Dat is ons dan slecht gelukt. Het is een poll van namen die rond gingen. Wesp is de slechtste naam die ik heb gehoord. Zeker niet mijn keus. Dus ik ben wel benieuwd door wie het gemanipuleerd is. Dat het geen afspiegeling is van de Nederlandse bevolking: eens.

    2. Oscar schreef:

      Dat zijn uiteraard koosnaampjes van waarschijnlijk spoorliefhebbers.

      De VIRM heet “Bizon”, de SGM heette ooit “vlaflip”, de Plan V “banaan”. Verder hebben er ook Vlaamse reuzen en Duitse herders bij de NS gereden (NS6400 met buitenlandse toelating).
      De DB189 heette ooit “Kerstman” en de class 66 machines werden “klazen” genoemd.

      In Duitsland hebben ze een heel arsenaal aan bijnamen.
      Zo heet de BR103 het paaseitje (“Osterei”), is de BR120 een “Staubsauger”, BR147 een “Kraftcontainer”, BR218 een konijntje (“Regiokaninchen”), BR219 een U-Boot, BR232-234 de Russendiesel, BR403 een Dose Zahncreme a.k.a. Weisswurst mit Ketchup, BR411/415 een Wackeldackel, BR440 is een Hamsterbacken, VT612 is een Regioswinger, de VT641 een walvis (Wale). En dan heb ik ze nog niet allemaal genoemd.

      1. Dries Molenaar schreef:

        Alles van meer dan een woord lijkt mij verzonnen en nooit in het dagelijks gebruik te horen.
        Het gaat er om dat gesteld wordt dat Wesp een geaccepteerde bijnaam is. Dat is niet zo. De trein rijdt niet eens. Het is de uitkomst van een gestuurde internet poll. Die bijvoorbeeld ook Fortuyn als grootste nederlander ooit zou benoemen. Personen met grote verdienste als een Nobelprijs of staatsmanschap voorbijstrevend.

        1. Hildebrand van Kuijeren (Treinreiziger.nl) schreef:

          Gestuurd door wie? Zoals destijds gemeld vond ik Wesp de slechtste naam die er de ronde deed. Het is zeker niet mijn keus. Als ik het voor het zeggen had, was Bij of de Bij de bijnaam geworden. Klinkt stuk liever. Wesp klinkt stuk agressiever. De poll is door ons georganiseerd, maar de uitkomst wordt in elk geval door de media gebruikt alsof dit de bijnaam is. Op treinreiziger.nl zie je de term maar heel beperkt terug.

  8. GJ de Groot schreef:

    Na het debacle met de Fyra is een tragere instroom dan ooit is vertoond kennelijk de de moeite waard. Het zal een opluchting zijn als de ICNG (een rare, zeer rare naam: wordt die ‘NG’ bij elk nieuwe trein ingezet dan biedt, dat geen enkele onderscheiding meer) de dienst overneemt, te beginnen met Rtd (neen, níet Breda)- Asd.

    De geforceerd klinkende “bij”naam – hij is door de NS zelf verzonnen – echte bijnamen komen van het volk, niet uit de marketing – en zou veeleer ‘grote muil’ kunnen luiden: wat maakt die onafgedekte Scharfenbergkoppeling de trein lelijk – bij de Thalys en andere TGV’s wordt de koppeling bij niet-gebruik keurig afgeschermd en dan ziet zo’n trein er een stuk civieler uit. Enfin, een bijnaam moet de trein ‘geliefd’ laten lijken, terwijl die liefde natuurlijk vooral voortkomt uit haar betrouwbaarheid – wat dat betreft zal deze trein het makkelijk en glansrijk winnen van wat er nu tussen A’dam en Rtd/Breda en DH en Ehvn rijdt – die treinen zijn de meest vertraagde en daarmee de meest onbetrouwbaarste van het huidige spoorwegnet – en comfort: wat bieden deze 3100/3200-en? (en ja, de hondenkoppen zijn – vooral door hun gewicht – steeds onovertroffen qua rijcomfort – doen deze het beter?).

    Jammer dat de publieksshow op Rotterdam CS afgelopen zaterdag niet doorging; hopelijk komt er nog een herkansing voor het echte bedrijf.

    1. Hanzeboog2012 schreef:

      Tragere instroom is in de eerste plaats veroorzaakt door coronacrisis. Toeleveranciers die als gevolg van Covid niet tijdig kunnen leveren.

      En er is geleerd uit het verleden. Zie Fyra enquête. Alstom, NS, IL&T willen geen tweede Fyra debacle. Vandaar de vele testritten.

      Deze order voor IC is veel groter dan de Fyra. De Fyra zou alleen op de HSL Amsterdam – Brussel gaan rijden. Of delen ervan.

      ICNG is nu de projectnaam voor de nieuwste NS Coradia Stream. Een andere naam kan bijvoorbeeld ook Intercity Plus/+ zijn.

    2. Dries Molenaar schreef:

      De koppeling is nogal lelijk. Dit was bij de witte V250 voorkant ook al zo. De italianen deden het slimmer en maakten de voorkant antraciet.
      De snelle treinen hebben deuren voor de koppeling wat vooral vanwege de stroomlijn zal zijn. VOor het mooi doet men zulke ingewikkelde dingen niet.
      Wellicht is het wat een dop te maken die op de koppeling past. Het probleem zal wel zijn dat die onhandig is wanneer je moet koppelen, waar laat laat je zo’n lomp ding.

    3. Dries Molenaar schreef:

      Rijcomfort in mat 54 of 64 lijkt mij gewoon van het idee dat alles vroeger beter was. Ik heb genoeg mensen door het gangpad zien struikelen met uw rijcomfort.

  9. bert sitters schreef:

    Ook in het bovenrek is veel meer ruimte dan in die zielige rekjes in de Fyra, waar krapjes aan een dun attachékoffertje in paste.

    1. Dries Molenaar schreef:

      meneer Sitters reist altijd met bagage op zijn keuzedagen

      1. bert sitters schreef:

        Ik niet alleen en ook niet alleen op die paar keuzedagen

  10. Anoniem schreef:

    Het enige minpunt is het toch wel erg kleine aantal zitplaatsen, 52 per bak. Ter vergelijking ern huidige ICR-bak heeft er meer dan 80. Ik weet dat de bakken 20% korter zijn maar dan nog blijft het verschil wel erg groot.

    1. Bert Sitters schreef:

      Ieder voordeel heeft zijn nadeel. Meer ruimte betekend minder stoelen.

      1. bert sitters schreef:

        Betekent

  11. Frans Eekhout schreef:

    1) Mooie – op het oog – trein interieur en gelukkig kleurverschil tussen tweede en eerste klas, waarvan ik mij afvraag of de tweede klas blauw of paars achtig is en is het echt of nep (kunst)leer ? Notabene in de Zweedse verbouwde X 2000 hogesnelheidstreinen hebben zowel eerste als tweede klas dezelfde kleur en verschilt alleen de been en zitruimte van elkaar.
    2) Opvallend is ook de (her)introductie van een grote tafel bij tegenoverelkaar zittende stoelen. Het valt te hopen dat grafitti de ICNG trein niet gaat besmeuren zoals bij andere treinen helaas regelmatig is te zien !
    Misschien heeft men lessen geleerd van het Fyra debacle en nu meer dan ooit de trein aan de tand te voelen en testen alvorens het vrij te geven voor het reguliere reizigersverkeer.
    3) Deze trein is, op die inderdaad lelijke koppen met niet afgeschermde koppelingen na, wel misschien een van de meest mondiale trein ooit bij NS. De onderdelen zijn o.a. afkomstig uit: België, China, Denemarken, Duitsland, Finland, Frankrijk, India, Italië, Marokko, Nederland = testen, Oostenrijk, Polen, Qatar, Spanje, Tsjechië = testlocatie, Turkije, Verenigd Koninkrijk.
    4) Op termijn vervangen de Wespen, had liever de naam Zorro gehad en ben ooit door een wesp gestoken, ook (deels) de ICMm Koplopers. Nu maar hopen dat het paradepaardje van NS na de Fyra geen fiasco wordt, maar feestelijk en met open armen door de reizigers en personeel ontvangen wordt !

  12. Jack Claeren schreef:

    gaat de nieuwe intercity generatie ook langs Amersfoort rijden?

    1. Ariën schreef:

      Voorlopig nog niet. Pas als over een aantal jaren de trein naar Leeuwarden en Groningen rijden is er een kans.

  13. Jack Claeren schreef:

    gaat de Icng ook stoppen in Amersfoort?

    1. Ariën schreef:

      Voorlopig nog niet. Pas als over een aantal jaren de trein naar Leeuwarden en Groningen rijdt is er een kans dat die er stopt.

  14. Ron Swart schreef:

    De ICNG is voorzien van enkele zwenkzwaaideuren (?), omdat bij het passeren van twee treinen met 200 km/h een onaanvaardbare druk op de in ons land gebruikelijke dubbele deuren zou ontstaan.
    Volgens mij is deze trein bij uitstek geschikt voor een nieuw in- en uitstappatroon: bij de ene deur instappen & de andere deur uitstappen.

    1. Maurice schreef:

      Gedisciplineerd in/uitstappen is in het anarchistisch Nederland helaas niet mogelijk.

      1. Dries Molenaar schreef:

        ACH JA, dat het ergens anders wel vanzelf goed gaat is flauwekul. Ook niet in het fameuze groot-Brittannië en Japan.

  15. Frans Eekhout schreef:

    1)…Dat laatste @Ron Swart om gescheiden in- uitstappen toe te passen is best een aardig idee om de doorstroming te bevorderen. De oude D treinen hadden ook een enkele smalle deur.
    Als deze nieuwe trein mede ter vervanging dient van de Koploper zal die t.z.t. ook wel in Amersfoort gaan stoppen. Volgens You-tube heeft het ook een gelijkvloerse instap en is het de eerste volwaardige Intercity trein waar men niet met loopbruggen hoeft te werken om mensen o.a. met een rolstoel of kinderwagen te laten in- c.q. uitstappen.

    2) Ter aanvulling op mijn lijst van leveranciers van de ICNG hier de bijbehorende specifieke onderdelen, een echte wereldse trein…
    België = (tractie)omvormers en trein-beveiliging, China = aluminium, Denemarken = toiletten, Duitsland = remsysteem en draaistellen en testen, Finland = data-management, Frankrijk = motoren en (tractie)omvormers, ramen en vloeren, India = (tractie)omvormers en software, Italië = schakelkasten, Marokko = kabels en schakelkasten, Nederland = testen, Oostenrijk = deuren en testen, Polen = bouwen en stoelen, Qatar = cabine (!), Spanje = airco, Tsjechië = testlocatie, Turkije = draaistelframes, Verenigd Koninkrijk = Wifi.
    Bron: internet Specificaties ICNG

  16. Jack claeren schreef:

    Wanneer gaat de Icng in dienst in 2022?

  17. Jack claeren schreef:

    Want NS heeft nog niet alle 99 nieuwe treinstellen van de nieuwe intercity

    1. Dries Molenaar schreef:

      Vreemd om dan niet een 100e te kopen. Een mooie directie of regeringstrein had niet misstaan.

  18. arno schreef:

    Ik snap niet waarom het bij een nieuwe trein altijd zo lang duurt voor deze daadwerkelijk in gebruik genomen wordt? Bij KLM wordt bv een nieuw vliegtuig binnen een paar dagen in de dienstregeling opgenomen. Trainen van de piloten wordt bv in de periode daarvoor al gedaan, idem voor de monteurs op de grond.

    1. Anoniem schreef:

      Bij treinen zijn infra en systemen allemaal per land verschillend.

    2. bert sitters schreef:

      Treinen worden op maat gebouwd speciaal voor het Nederlandse spoor. Vliegtuigen zijn meer standaardproducten. Als de serie loopt, dan loopt die.
      Bij een nieuw vliegtuig duurt het overigens een tijd na de presentatie van het eerste prototype, voordat de toestellen afgeleverd kunnen worden.

      1. bert sitters schreef:

        Ook bij vliegtuigen kunnen kinderziektes optreden. Denk aan de 737 Max, de nieuwste generaties in de serie van de 737 die al sinds 1967 vliegt. Lijkt een vertrouwd concept, maar alle max-toestellen die al in gebruik waren staan nu al jaren aan de grond.

        1. Annemiek schreef:

          De meeste 737MAX vliegen gewoon hoor.

        2. Dries Molenaar schreef:

          en hoe is de bagageruimte in een 737 overhead-bin?

        3. Rudy schreef:

          @Annemiek Dat is wel te hopen, maar soms vliegen ze niet door zoals we recent mochten vernemen.

        4. bert sitters schreef:

          @Meneer Molenaar.
          Aanzienlijk meer dan in de Fyralala. Bovendien veel ruimte voor koffers in het ruim.

  19. Oscar schreef:

    1. Een vijfdelig stel is 110 m lang, een achtdelig stel 165 m. Ik neem aan dat 8+8 danwel 5+5+5 (330 m) de maximum lengte is, of is 8+5+5 (385 m) ook mogelijk?

    2. Er is dus een serie van 99 treinstellen besteld, waarvan 20 met BE-pakket. Is er al iets bekend over een vervolgserie? Of bijvoorbeeld treinstellen met een DE-pakket t.b.v. Amsterdam-Keulen, Den Haag-Düsseldorf of Amsterdam-Osnabrück?

    1. Dries Molenaar schreef:

      Amsterdam-Osnabrück wordt volgens berichten straks (jaren verder) met Talgo van DB gereden.

    2. Ariën schreef:

      Er is een optie voor 150 treinen. Daarvan zijn er nog 130 mogelijk. Maar ik verwacht dat er met de uitfasering van de ICM, binnen enkele jaren wel gekozen zal worden voor nog meer treinen. Ook zijn ICNG-D’s eventueel mogelijk, als er bijvoorbeeld een intercity naar Aken komt.

  20. Frans Eekhout schreef:

    1) Met de bijnaam Bij kun je nog iets leuks van maken dan Wesp, bijvoorbeeld “Met de nieuwe Bij maak NS je intercity rit eens extra blij…” en deze beestjes doen nog eens nuttig werk zoals het bestuiven van bloemen, terwijl een Wesp een stekelig beestje is ervoer ik op een warme zomerdag, of de “angel”wordt gesymboliseerd door die lelijke koppeling.

    2) In 1975 ooit een lange derde klas treinrit op Java gemaakt van pakweg 300 km gezeten op houten banken, zonder airco en bij een temperatuur van ongeveer 35 graden Celsius, dan zijn krijg je in de ICNG tweede klas stoelen met een eerste klas comfort rit voor een tweede klas prijsje en dat zelfs met klimaatregeling, over een wereld van verschil gesproken. Overigens is men daar op Java ook bezig met een inhaal slag en rijden treinen rond met een luxe waar ik toen alleen van kon dromen én wordt er behalve rechts gereden, verkeer links, met elementen van de Hollandse tijd in een nieuw jasje.

    3) De ICNG heeft in tegenstelling tot VIRM serie 2/3 gelukkig zowel USB als normale stopcontacten onder de stoelen net als de Arriva Flirt treinen.

    4) De 99 nu bestelde ICNG’s, waarvan 20 voor België in mogelijk een “flow” beschildering net als VIRMm serie 2/3, kan worden uitgebreid tot 130 exemplaren is met Alstom in een raamovereenkomst afgesproken. Een deel van deze vervolg order is ter vervanging van de ICMm en eventueel voor een D voor Duitsland variant geschikte trein, lees ik in de nieuwe Railmagazine special, en ook op de route Amsterdam, Amersfoort naar Enschede zal rijden. Dus nog even wachten en in de komende veertig jaar zal de Wesp, Bij, Zorro of hoe het treintje ook mag heten nog wel op meer plaatsen opduiken. Trouwens de pers verzint soms namen die niet officieel, maar gaandeweg wel algemeen aanvaard werden, denk aan de Boeing 747 die de naam Jumbo Jet kreeg en zelfs de Titanic die in de media als “onzinkbaar” werdt aangemerkt en door velen werd overgenomen. Laten we alleen hopen dat de nieuwe ICNG in alle opzichten een beter lot is beschoren dan laatsgenoemde !

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.