ProRail doet aangifte tegen chauffeur van Fries ongeval
17 jan 2019 20:04
ProRail doet aangifte tegen de bestuurder van de vrachtwagen met melkpoeder die vorige week vrijdag in Friesland betrokken was bij een botsing met een passagierstrein.
Bij het terrein van zuivelbedrijf FrieslandCampina in Leeuwarden had de chauffeur zijn wagen stilgezet op een overweg, aldus de spoorbeheerder. Vijf inzittenden van de trein, onder wie de machinist, raakten lichtgewond. Ook de vrachtwagenchauffeur liep lichte verwondingen op.
In beeld: het ongeval
Hierbij beelden van afgelopen vrijdag toen een @Arriva_NL trein een stilstaande vrachtwagen ramde in #Leeuwarden @ProRail @ProRail_VL @politie_lwdn @OmropFryslan pic.twitter.com/fOBvVvILsQ
— Aise van Beets (@AisevanBeets) 16 januari 2019
Parkeren op de overweg
“De chauffeur was bij het bedrijventerrein op zoek naar zijn precieze bestemming. Omdat hij dacht te ver te zijn gereden en verder wilde zoeken, zette hij zijn vrachtwagen midden op de overweg stil en stapte uit”, aldus ProRail. “Afhankelijk van vervolgonderzoek zal in overleg met de officier van justitie worden bepaald waarvoor de chauffeur vervolgd wordt.”
Schade aan het spoor
Zowel het spoor als de spoorweginstallatie van de bewaakte overweg raakte fors beschadigd. De trein, die door de botsing ontspoorde, kon zaterdagochtend weer op de rails gezet worden. Daarna bleek dat ook het spoor gehavend was geraakt en reparatie een groot deel van de dag in beslag zou nemen. Zaterdag rond 16.30 uur was de schade verholpen. Reizigers waren vrijdagavond en zaterdag aangewezen op bussen.
Bron: © ANP
Deze vrachtwagenchauffeur zou per direkt op staande voet ontslagen moeten worden door zijn werkgever. En zijn chauffeursdiploma en rijbewijs moeten ook ongeldig verklaard worden voor de rest van zijn leven.
Zulke idioten die willens en wetens hun voertuig stilzetten/parkeren op een spoorwegovergang zijn voorgoed en levenslang ongeschikt voor deelname aan het verkeer.
Mag hopen dat deze chauffeur ook opdraaid voor alle schade die door zijn handelen is veroorzaakt. Dus niet een verzekering die deze schade gaat vergoeden.
Het zal een ZZP-er zijn. Wellicht zonder papieren. En zeker zonder verstand. Hoewel de omgeving misschien een verlaten bedrijventerrein lijkt en hij kon denken dat er alleen schaars goederentransport zou zijn.
NB verzekeringen zijn juist voor het vergoeden van de WA schade. Een particulier kan zulke schades helemaal niet dragen. De straf is alleen voor de overtreding uw poging om buiten wettelijk iemand te ruïneren zal gelukkig stranden.
Je ziet de chauffeur schrikken en terug rennen. Hij stapt zelfs weer in?
Zijn telefoon ligt niet aan boord?
Ja hij stapt weer in. Hij is een held.
Hij had zijn leven ervoor over om zijn vergissing, en ProRails schade, te voorkomen.
Zou hem in dienst nemen, ProRail, ipv vervolgen.
Echte helden hebben jullie nodig.
Ik vrees eerder dat het weer zo’n Oost-Europese “wegpiraat” is. Zolang die “goedkope” chauffeurs met vrachtwagens op Nederlandse wegen mogen komen is het wachten op het volgende vermijdbare ongeluk.
Flauwekul, Nederlandse chauffeurs zijn zelf zeer goed en veel beter in staat genoeg ongelukken te maken. Bij uw soort haatdragenden krijgt een Poolse chauffeur zelfs de schuld wanneer hij op de vluchtstrook door een Nederlander wordt doodgereden. Zoals afgelopen jaar bij Lelystad.
Het betrof hier een chauffeur uit Tsjechië.
@Annemiek,
Dries kwaakt over van alles, maar checkt nauwelijks feiten. Dus zonde om op Dries nog te reageren, laat staan het serieus te nemen.
(Dan kunnen we ook alle berichten van Donald Trump serieus gaan nemen).
Haatmans den Leeuw zal het even zeggen. Tsjechië is geen Oost-Europa. En veruit de meeste ongelukken in Nederland worden door Nederlanders gemaakt. Lieden zoals u.
Lieden zoals u en ik.
Dit soort ongevallen komt vaak voor, op YouTube zijn er (te)veel te vinden. Chauffeur stopt terwijl overweg open is, de bomen gaan naar beneden en blijven op of tussen de wagen hangen. Chauffeur is bang voor schade en blijft staan, trein stopt dus niet en crasht. Schade: truck total loss, trein zwaar beschadigd, gewonden en een kapotte overwegboom. Miljoenen schade. Rij in zo’n geval weg met je wagen, sleur de overwegboom kapot en je hebt slechts enkele duizenden euro’s schade en wat ongemak. Als je echt je beroep waard ben ga je sowieso niet stilstaan óp een overweg. Maar ja ik ben niet alleen beroepschauffeur maar weet toevallig ook hoe het spoor werkt…
Alsof er nog tijd voor is om er in te klimmen, de motor te starten en dan nog weg te rijden over een kruising waar ook nog ander verkeer rijdt.
Typisch weer zo’n vrachtwagenchauffeur die je niets hoeft te vertellen,omdat hij immers “KING OF THE ROAD” is.Pleurt z’n truck neer en je ziet maar hoe je er om heen komt; als je je te pletter rijdt,heb je het niet goed gedaan,dus.Nu liep het nog goed af,maar wat moeten we eigenlijk met zo’n flapdrol?
Liep het goed af? De oplegger is verwoest en de trein is beschadigd. Daarnaast tonnen schade aan het spoor.
Ik herinnerde mij een soortgelijk ongeval en – met enige moeite – vond ik onderstaande tekst bij Nico Spilt:
Op 13 april 1976 botste bij de Suiker Unie aan de Peizerweg in Groningen een trein (treinstel 129) tegen een vrachtwagen. Deze was met een enorme generator op weg van Frankrijk naar een andere suikerfabriek: CSM Vierverlaten te Hoogkerk. De chauffeur was verkeerd gereden en kwam via een landweggetje op een overweg terecht. Hij dacht dat dit een ongebruikt fabrieksspoor was en stapte uit om de weg te vragen. Zie: http://www.nicospilt.com/index_Groningen.htm
Niet om het goed te praten, maar wel ter verdediging van de chauffeur:
1: Vrachtwagenchauffeurs komen heel veel vaker dan de gewone mens van die ongebruikte fabriekssporen tegen, op industrieterreinen. Dus er is minder ontzag en angst voor de sporen, want de ervaring heeft hen ondertussen geleerd dat 98% van die sporen niet meer gebruikt worden. En zelfs als de sporen per ongeluk toch gebruikt worden, wordt daar meestal stapvoets gereden – en is er voor de machinist tijd genoeg om te remmen.
2: Ik ben ter plaatse niet bekend, maar sommige van die nevenlijntjes in Friesland en Groningen zien er ook niet altijd uit als een volwaardige spoorlijn. Zeker ‘s avonds in het donker, op een industrieterrein, is de vergissing gauw gemaakt.
3: Als je met een grote combinatie rijdt, is het niet altijd makkelijk om een plek te vinden waar je “uit de weg” staat, zodat je rustig de weg kunt vragen. Als je al blij bent dat je een plekje hebt gevonden waar je het autoverkeer niet hindert, ben je misschien nog meer geneigd om het “dan maar even op het industriespoortje staan” op de koop toe te nemen.
Als gezegd – het praat de actie niet goed. Zeker in Leeuwarden, daar ging het om een volwaardige overweg met waarschuwingsborden en lampen en de hele rataplan, maar ik kan er toch iets meer begrip voor opbrengen dan voor de vrouw in Zwitserland, die in de file stond en bleef aanschuiven tot ze midden op de overweg geen kant meer op kon. (En de man die haar probeerde te helpen door de auto aan de kant te manoeuvreren in plaats van de boom aan gort te rijden, vind ik nog dommer.)
Overigens is het wel vreemd dat een arriverende vrachtwagen geladen is met melkpoeder… Campina maakt toch zelf melkpoeder?