Heel de dag geen treinen: Treinverkeer wordt zondag niet meer hervat
07 feb 2021 14:40
UPDATE. Zondag rijden er de gehele dag geen treinen. Dat hebben NS en ProRail besloten. Alleen enkele regionale treinen van Arriva, Keolis en Qbuzz rijden wel. In de rest van Nederland blijft het treinverkeer tot einde dienstregeling gestremd. Het is daarmee voor het eerst dat het treinverkeer ongepland een gehele dag stil is gevallen.
Wisselstoringen
Vrijwel de gehele dag heeft er geen trein gereden. Alleen in de vroege ochtend rond 5:00 uur is er een enkele trein vertrokken/ Aanvankelijk was het plan dat het treinverkeer om 10.00 uur opgestart zou worden. Om 12 uur bekeek NS en ProRail de situatie opnieuw. En de situatie bleek niet hoopgevend. Op meer dan 80 plekken zijn er storingen. Met name wisselstoringen zijn het probleem. Om 14:00 uur meldde NS dat het treinverkeer zondag ook niet meer opgestart zal worden.
Sneeuw kan zorgen voor storingen aan de elektrische installaties. Stuifsneeuw kan kortsluiting veroorzaken. Wissels kunnen vast komen te zitten. Het merendeel van de wisselstoringen van zondag wordt veroorzaakt door sneeuw.
De verwarming van de wissels werkt meestal wel, maar die komt niet door de laag sneeuw heen. En daardoor kunnen de wissels niet meer bewegen. Storingsploegen proberen dit te verhelpen, maar het sneeuwt snel weer vast. Eerder meldde ProRail dat de wisselverwarming ook kan uitvallen door de combinatie van stuifsneeuw en harde wind.
Zondag hele dag geen treinen
“Sneeuw, wind en ijzel veroorzaken nog steeds veel storingen aan het spoor. Hierdoor kan NS op dit moment nog geen treinen rijden. Wij realiseren ons dat dit een vervelende situatie is voor onze reizigers. Het is helaas niet mogelijk om op dit moment aan te geven wanneer het treinverkeer kan worden opgestart” meldt het spoorbedrijf om 12.00 uur.
Twee uur later wordt duidelijk dat het treinverkeer opstarten er zondag niet meer in zit. “Het aanhoudende winterweer zorgt voor zoveel hinder van het treinverkeer dat NS en ProRail hebben besloten vandaag geen NS-treinen meer te rijden. Op dit moment zijn er te veel storingen om een betrouwbare treindienst te kunnen bieden. Later vandaag volgt meer informatie over het treinverkeer van morgen. Wij adviseren reizigers de reisplanner en de nieuwsberichten goed in de gaten te houden.”
Regionale vervoerders
Doordat er in Noord-Nederland minder sneeuw is gevallen kunnen de treinen van Arriva in Groningen en Friesland wel rijden. De trein vervangende bus naar Leer rijdt echter niet. In de rest van Nederland rijden de treinen van Arriva eveneens niet.
Bij andere vervoerders is de impact ook groot. In veel gevallen rijden ook daar de treinen niet. Er zijn wel een paar uitzonderingen. Keolis lat de trein Zwolle – Kampen wel rijden en sinds 10 uur rijden de treinen van Qbuzz ook op de Merwedelingelijn (Dordrecht – Geldermalsen). De treinen van Connexxion kunnen eveneens rijden op de Valleilijn (Amersfoort – Ede-Wageningen).
Trams en bussen
Overigens is het spoor niet het enige die last heeft van het winterweer. Ook veel bussen en trams blijven zondagochtend nog binnen door het winterweer. Zo heeft Arriva in bijna heel het land de bussen in de remise gelaten. Alleen in Limburg rijden een aantal bussen van de dochteronderneming van DB.
Het Rotterdamse OV-bedrijf RET heeft moeite om reizigers te voorzien van actuele reisinformatie. Al heel de dag is de website slecht bereikbaar. Op twitter meldt de vervoerder dat zowel het tram als metroverkeer op verschillende plekken ontregeld is.
Het GVB heeft in de hoofdstad bovendien al het tramverkeer stilgelegd. Bussen reden aanvankelijk wel, maar die zijn later eveneens de remise in gegaan. Ook in de rest van Nederland zijn er tal van plekken waar bussen in de remise blijven.
Winterdienstregeling
NS had al gekozen om uit voorzorg de dienstregeling uit te dunnen. Daardoor is zeker dat ook als het treinverkeer hervat wordt zeker 20% van de reguliere treinen niet rijdt. De bedoeling van de winterdienstregeling is dat er normaal gesproken elk half uur een trein rijdt. Maar vandaag is men niet aan toegekomen om de treindienst op te starten.
Vrij uniek
Het is zover bij onze redactie van Treinreiziger.nl bekend vrij uniek dat er besloten wordt het treinverkeer niet op te starten. In het verleden is het treinverkeer wel eens stil komen te liggen op de dag. Meestal niet in heel Nederland, maar in grote delen van het land. Niet alleen door sneeuw, maar bijvoorbeeld ook bij storm.
Dat er bij winterweer ernstige hinder kan ontstaan bij het treinverkeer is niet nieuw. Vooral in 2009 en 2010 waren er grote problemen en ontstond er dagenlang chaos op het spoor. Soms ontstonden tijdens de sneeuw wel meer dan 50 storingen tegelijkertijd.
Wat grappig dat het restant van het Duits lijntje Boxtel – Veghel op de kaart staat vermeld, terwijl de aansluitwissel in Boxtel in 2007 is opgebroken.
Is dat ook het Meinweg spoortje? Wat aan de buitenkant om een natuurgebied gaat dat bij de Duitse grens plots geen natuurgebied meer is.
Nee dat is de oostelijke arm tussen Den Bosch en Eindhoven.
Wisselverwarming op gas heeft het weer massaal begeven (uitgeblazen door de storm) lees ik in de media.
Indianenverhalen? Waar heeft men nog gas? En de kachels hangen in de openlucht? Het waren gewoon cv-ketels en die blazen ook niet uit bij een beetje wind.
Ik zag zojuist een item bij Omroep Brabant. Slechts een klein deel van de wissels is inmiddels omgebouwd naar elektrische verwarming, het overgrote deel heeft nog steeds de oude inferieure gasverwarming.
MIsschien is dit iets voor de beterweters?
https://images.app.goo.gl/DmwsxFsrznP5S64K6
@dries molenaar
Lees het artikel eerst eens voor je commentaar geeft.
We hebben het nu al sinds 2009 over die wisselverwarmingen op gas met uitwaaiende waakvlammen. Er werd toen een project gestart om ze te vervangen door elektrische wisselverwarmingen. Dat had in 2017 klaar moeten zijn, maar was (volgens nieuwsberichten destijds) vertraagd. Het is nu echter 2021, dus het verbaast mij ook dat er kennelijk nog altijd nog zoveel cruciale wisselverwarmingen niet vervangen zijn dat er bij 10 a 20 centimeter sneeuw meteen op het héle hoofdrailnet geen treinverkeer mogelijk is.
Hoe doen ze dat in Zwitserland dan???
Electrische wisselverwarming.
Die hebben we hier al jaren.
Die was dan zeker weer uitgeschakeld?
Ach ja… Deze sneeuwstorm werkt nu al een stuk beter tegen Corona dan welke lockdown dan ook. Vorig jaar maart hadden we een basisdienstregeling en nu geen dienstregeling
De info in het artikel klopt niet. Er rijden wel degelijk treinen, niet bij NS maar wel bij een aantal andere vervoerders.
Volgens het kaartje op de website van NS zijn er op dit moment zelfs helemaal geen storingen, alleen een aantal trajecten met werkzaamheden. Qua reisinformatie is de situatie momenteel simpeler dan ooit, zou je zeggen.
https://www.ns.nl/reisinformatie/actuele-situatie-op-het-spoor/
Helaas moeten we andermaal constateren, dat NS en ProRail volstrekt niet voor hun taak berekend zijn, en dat bij beide organisaties van hoog tot laag uitsluitend incompetente en incapabele lieden op de loonlijst staan.
Ik heb t idee dat iedere realiteit bij NS en Prorail ontbreekt.
Is er vannacht met wat treinen gereden om bovenleidingen en wissels werkend te houden?
Zal wel niet, dat zien we morgen dan wel, zal de gedachte bij de directies zijn geweest.
Wat zou de NS leiding met de Prorail uitvoering van het beheer te maken hebben?
Nou met dit soort weersomstandigheden veel,mischien zijn sommige taken niet voor NS,maar je kunt ook elkaar eens helpen.
Gevolg van marktwerking/verzelfstandiging. Ik, machinist, mocht vroeger de trein uit om te krukken. Nu mag ik nergens meer aan komen
ProRail bepaalt of er gereden wordt, niet NS. Dus ophouden met dat gezeik op NS. Wij rijden liever dan dat we stilstaan
We wachten af wat Voor Beter OV hierover gaat schrijven. De voorzitter schuwt direct taalgebruik niet. Wat PrutsRail presteert is een blamage, alleen maar te wijten aan het feit dat men verzaakt om voor calamiteiten de juiste draaiboeken klaar te hebben liggen en het materieel en infrastructuur winterklaar te hebben. Je kunt er vergif op innemen dat PrutsRail het drukker heeft gehad met de zelfgemaakte opdracht: “hoe l*llen we ons het beste hieronder uit?!”, want persvoorliegen dat kunnen dat soort incompetente bedrijven en instanties als de beste!
Op ns.nl staat dat er geen storingen zijn anders 😉
“Actuele situatie op het spoor”
“0 storingen”
“10 werkzaamheden”
Er rijdt niets, dus er zijn ook geen storingen, is de logica? 🙂
Dat, of de NS-medewerker die verantwoordelijk is voor de reisinformatie is buiten een sneeuwpop aan het maken.
inderdaad:Prutsrail en Nationale Stoorwegen.
Ook bij dit artikel NS en Prorail (en hun biotoop van mensen bij ministerie en adviesburos) leven al 30 jaar in hun eigen virtuele wereld.
Als de echte wereld (sneeuw, herfstblaades) binnendringt is de uitkomst duidelijk: sorry het lukt niet, stoppen.
Echter op hun virtuele manier zodat zelf geen aansprakelijkheid doordringt: zoveel mogelijk onmogelijke protocollen of ingewikkeldheden maken, ook in eigen geest, zodat het alles blokkeert.
Die ingewikkeldheden doen hun werk: het want creert het hermetische frame “we hebben er alles aan gedaan”, “werken met man en macht”, “heeft onze voortdurende aandacht”, etc etc etc.
Oftewel niemand is verantwoordelijk, alles blijft bij het oude, de fijne comfortabele virtual reality van mensen werkend bij het spoor.
Ofwel een gemeend en eeuwig “wir haben es nicht gewusst”.
Nou gun ik iedereen zijn eigen virtuele wereld, maar hou te veel van OV, vervoer voor iedereen, om niet te protesteren tegen dit institutioneel vandalisme.
Is running joke dat de gaswissels niet allang vervangen zijn, zoals al in 2017 gebeurd zou zijn.
Is triest dat treinen in jaren 70-80 wel reden onder dit soort omstandigheden.
Inwikkeling is pervers, kwaadaardig.
Inmiddels zijn de werkzaamheden ook afgelopen. Op de NS website staat nu “Er zijn nu geen storingen of werkzaamheden. Fijn!” met een lachende smiley erbij.
https://www.ns.nl/reisinformatie/actuele-situatie-op-het-spoor/
In vroeger jaren reden ze wel met sneeuw. Vaak meegemaakt. IJspegels aan de trein. Het reed met hinder, vertraging etc, maar het ging in het algemeen wel door. Het is inmiddels de 21e eeuw en bij een laagje sneeuw en 5 graden vorst ligt alles plat. De techniek is in duizelingwekkend tempo voortgeschreden maar op het spoor schrijdt die achteruit, dat kan niets meer hebben. Bizar toch.
Helemaal gelijk. Ooit stopte het spoor pas als niets meer reed. In Groningen waren in 1979 veel plaatsen uitsluitend nog per spoor bereikbaar. Op de wegen reed niets meer.
Het is wel geen spoor, maar denk aan de Amsterdamse tram. Ooit hadden die pakweg 20 pekelmotorwagens, de nodige sneeuwschuivers en twee sneeuwvegers om door te kunnen blijven rijden.
http://www.amsterdamsetrams.nl/hansdehaan/hansdehaan02.htm
Dat is allemaal wegbezuinigd. Ze stoppen nu ook gewoon met rijden.
Beter met vertraging dan helemaal niet. Maar ik begin het idee te krijgen dat dit gedaan wordt om op papier minder vertraging te krijgen.
Arriva Noord-Nederland is deze zondag 7 februari vanaf tien uur weer gaan rijden.
Tja, wat moet ik hierover zeggen. Kijk maar eens naar deze pagina
https://www.treinreiziger.nl/forse-sneeuwval-in-zwitserland-zorgt-voor-hinder-op-het-spoor/
Het komt allemaal een beetje vreemd over. Een paar herfstblaadjes, een stormpje of een paar centimeter sneeuw en het hele treinverkeer ligt op zijn gat.
Wat mij het meest bevreemdt is dat we dit normaal zijn gaan vinden.
De NOS:
> NS: vandaag geen treinen meer van ons
> Er rijden vandaag geen treinen meer van de NS. Het treinverkeer ligt al de hele dag stil door het winterweer, waardoor wissels niet of nauwelijks kunnen bewegen.
Ah, de wissels kunnen niet meer bewegen omdat het treinverkeer stil ligt. Dat verklaart een hoop.
Tsjonge wat een zuurpruimen. Zelf lekker in de kamer zitten bij een temperatuur van 21 graden en dan alleen maar commentaar hebben op NS en Prorail. Bah!
Zuurpruimen? Dat weet ik nog zo net niet.
We moeten denk ik wennen aan het ‘nieuwe normaal’.
De belangrijkste fietspaden in mijn stad waren ook onberijdbaar.
Iemand roept ‘code rood’ en vervolgens moet je het maar uitzoeken als burger.
Wat heeft dat met iemands kamertemperatuur te maken?
Waar het hier denk ik om gaat is dat een sector die van belang is voor de samenleving, ineens compleet uit kan vallen. En dat terwijl dat niet per definitie een noodzakelijkheid is, kijkende naar het verleden en naar verschillende buitenlanden.
Of de sector daar zelf schuld aan heeft of dat het gebrek aan investering is, daar kun je prima over twisten. Maar als het het laatste is, is dat nog in zoverre te wijten aan de sector zelf dat zze daar nooit over klagen.
De conclusie is dat de spoorsector zélf al niet meer geloofd in hun eigen nut. Doek het dan maar helemaal op zou je zeggen…
Tuurlijk zitten we in de kamer,de trein rijdt immers niet
Rudy, mooi neutraal geschreven. Ik vind het niet normaal dat er geen trein rijdt.
ProRail bepaalt of er gereden wordt. Niet de vervoerder
Artikel klopt niet helemaal. Stoptrein Zwolle-Kampen rijdt helemaal niet
Op dat traject is ongeveer tussen 10:00 en 15:00 gereden. Dat stond ook op de website van de vervoerder en is hier overgenomen. Daarna is het treinverkeer ook daar gestaakt.
https://www.rijdendetreinen.nl/treinarchief/2021-02-07/zwolle-stadshagen
Heb jarenlang voor werk in Rusland (Moskou en St. Petersburg) gewoond. Daar ook veel met de trein gereisd; zowel op de voorstadslijnen als in het langeafstandsvervoer. Er rijden daar beduidend minder reizigerstreinen dan hier, maar het goederenverkeer is substantieel (bijvoorbeeld elke vijf, zes minuten een lange goederentrein vanuit St. Petersburg naar Finland – hout, olie, containers). Ook bij de strengste vorst en hevigste sneeuwval zelden problemen gezien. Verschil is natuurlijk wel dat er echt véél meer personeel beschikbaar is; bemenste overweg- en wisselposten zijn ook rond de grote steden vrij normaal, en er zijn talloze vliegende brigades. Zou hier uit kostenoogpunt onmogelijk zijn, vermoed ik.
Ik lees hier veel negativiteit over NS en dater vroeger wèl werd gereden. Dat vroeger was tot de 90-er jaren. Marktwerking en aanbesteden werd het nieuwe beleid. Alles zou beter worden. Zie nu hier het resultaat
Yep, inderdaad…
Ik zag vandaag de MerwedeLingelijn (Qbuzz) gewoon rijden hoor.
Het hoofdrailnet is nog nooit aanbesteed, en daar reden geen treinen vandaag. Op sommige aanbestede lijnen reden juist wel treinen.
Klopt Johan. Dáár waar weinig tot geen sneeuwproblemen waren. Als je van bijvoorbeeld van Kampen naar Zwolle v.v. rijdt en het wissel ligt al goed, ja dan kun je rijden. Maar ook dáár werd geen toestemming meer gegeven om te rijden
NS had ook op sommige plekken kunnen rijden denk ik, maar omdat slechts op een beperkt aantal plekken kon en moeilijk te communiceren viel, hebben ze dat niet gedaan. Men kiest nu liever voor een duidelijke boodschap dan chaotische taferelen.
Is dat geen drogreden: het had altijd erger gekund?
@Anoniem
Zeker, maar waar de sneeuw valt, ligt niet aan marktwerking. Verder sluit ik me aan bij Hildebrand (Treinreiziger.nl). Het is onwaarschijnlijk dat vanuit Groningen en Leeuwarden alle trajecten te berijden waren, maar uitgerekend de trajecten naar Grou-Jirnsum en Haren wel compleet waren ingesneeuwd. Er is bij NS gewoon niet de toewijding om alles op alles te zetten om te doen wat wél mogelijk is.
Ik kom al 40 jaar vaak in Scandinavië en de Alpenlanden en verbaas mij iedere keer weer dat een beetje sneeuw en wind nog steeds een heel land lam kan leggen. Daar kan geen Lock down tegen op !
Doen ze dit misschien om op papier geen vertraging te hebben?
ProRail beslist dit
De punctualiteit op het hoofdrailnet is een gezamenlijke prestatie-indicator tussen ProRail en NS. ProRail heeft er dus ook belang bij om officieel minder vertraging te laten ontstaan.
NS en ProRail hebben vandaag weer eens overduidelijk gedemonstreerd dat het OV geen essentiële sector.
Ergens in de vroege 00s op de jaarbeurs gewerkt. Aan de bezoekers merkte ik dat er vijf minuten een sneeuwbui over het land trok. Nadat mijn dienst erop zat zag ik inderdaad wat nattige sneeuwresten liggen en ik gniffelde.. eenmaal bij Utrecht CS aangekomen verging me het lachen. Al het treinverkeer gestaakt en ik kon vier uur lang blijven rondhangen. Het was nog een lange weg naar huis. Als dat handjevol sneeuwvlokken al een obstakel voor ons treinnetwerk is dan geloof ik dit ook wel. Het was trouwens erg gezellig in de heuvels, veel jonge kinderen aan het sleeën, ik heb dat in tijden niet meer gezien.
Mag ik de klagers er even op wijzen dat de bussen/trams/metro niet of weinig rijden? Dat Schiphol vandaag meer dan 150 vluchten heeft moeten annuleren en dat het op het spoor in midden-Duitsland (precies op dezelfde hoogte waar Nederland problemen heeft…..) een zootje is?
Altijd dat negatieve afgeven op NS, terwijl er vandaag ook mondjesmaat regionale treinen rijden, in de gebieden waar bijna geen of weinig sneeuw is gevallen.
anoniem, zelf durven al die klagers geen voet buiten de deur te zetten, bang dat ze vallen, laat staan met de auto te rijden
Klopt helemaal, er zijn meer sectoren in Nederland waar met ‘lean en mean’ alle reserves en bijsturing is wegbezuinigd. En eh, winterproblematiek is van een andere orde dan de stekker eruit trekken.
Van Autoloze zondag in de jaren zeventig van de vorige eeuw,naar trein/tramloze zondag anno 2021, een ongemak voor de mens, maar het levert hier en ander wel mooie plaatjes op en toont het Nederland in al zijn “witte maagdelijke schoonheid” en dat is ook om er bij van te genieten en letterlijk stil te staan.
Elk nadeel hebt zijn voordeel, voor fotografen of rustzoekers of sneeuwgenieters en als we in de zomer een lange hitte golf krijgen denken we misschien aan deze lange winter periode terug en zou er een variant op het liedje “het is weer voorbij die mooie zomer”, maar dan winter i.p.v. zomer, “het is weer voorbij die mooie winter” gemaakt kunnen worden.
Beste Ton Jonker, vallen is geen pretje en zeker als je met een van je ledematen je enkel of zo breekt en met gips en krukken je weg moet begeven en zeker niet in de winter dan is het terecht dat mensen bang zijn om te vallen. Ooit had ik mijn linker enkel gebroken en moest ik behalve tien anti-trombose spuiten zelf toedienen met die gips en krukken mij zien te bewegen en dát was beslist géén pretje en wens ik niemand toe. Men kan nooit voorzichtig genoeg zijn of men loopt of met een vervoermiddel de weg op gaat, veiligheid staat zeker nu op nummer één !