fbpx
Foto: Stefan Verkerk

Stakingen bij NS: welke hinder kunnen we verwachten?

20 aug 2022 12:14

Vanaf woensdag 24 augustus zullen er estafettestakingen plaatsvinden bij NS. Daardoor zullen er telkens in een regio treinen uitvallen. Op basis van verschillende bronnen schetst Treinreiziger.nl een beeld van de verwachte hinder.

Details kort voor vertrek bekend

Het gaat om een prognose van onze redactie. De vakbonden willen nu geen nadere details vrijgeven. Sterker nog, spoorvakbond VVMC is boos dat FNV al heeft prijsgegeven wanneer er in welke regio gestaakt gaat worden. Volgens de spoorbond wordt het verrassingselement nu verminderd. VVMC had het liefst NS zo lang mogelijk in het ongewisse willen laten. Bonden moeten een staking ten minste 48 uur vooraf aankondigen. De verwachting is daarom dat pas een à twee dagen voor vertrek de hinder precies duidelijk wordt. Immers, nadat de bonden de acties hebben aangekondigd, kan het vervolgens nog even duren voordat NS heeft besloten hoe de dienstregeling daarop wordt aangepast.

NS-staking 24 augustus

De staking wordt woensdag 24 augustus afgetrapt in de regio Noord. De verwachting is dat NS-treinen rond Zwolle, Lelystad, Groningen en Leeuwarden dan zullen uitvallen. In de rest van Nederland blijft de hinder naar verwachting beperkt.

De staking treft alleen NS-treinen. Treinen van Blauwnet en Arriva zullen bijvoorbeeld wél rijden. Op 24 augustus is er bijvoorbeeld wél treinverkeer mogelijk tussen Zwolle – Enschede, Zwolle – Kampen en Zwolle – Emmen.

NS-staking 26 augustus

Op vrijdag 26 augustus zal er in de regio West actie worden gevoerd. Treinreiziger.nl verwacht dat het treinverkeer rond Rotterdam, Den Haag, Leiden en Dordrecht dan vrijwel volledig stil zal komen te liggen. Ook wordt er hinder verwacht voor de Intercity Brussel.

NS-staking 29 augustus

Grote hinder zal er naar verwachting zijn op 29 augustus. Dan zullen de acties zich concentreren in de regio Noordwest. Treinreiziger.nl verwacht dat het treinverkeer in heel Noord-Holland, inclusief Amsterdam, dan zal stilvallen. Ook internationale treinen zullen hier waarschijnlijk veel hinder van ondervinden. De kans is groot dat ook deze niet of nauwelijks zullen rijden.

NS-staking 30 augustus

Op 30 augustus is er een staking aangekondigd in de regio Midden. Rond Utrecht en Amersfoort zal er veel hinder zijn.

NS staking 31 augustus

Vooralsnog de laatste staking staat gepland op 31 augustus. Er wordt dan veel hinder verwacht in Oost-Nederland (Zutphen, Hengelo, Enschede, Arnhem en Nijmegen), maar ook in Zuid-Nederland (Zeeland, Noord-Brabant en Limburg).

Let op: dit is een prognose. Het kan zijn dat de hinder toch anders uitvalt dan hier voorspeld. De verwachting is dat de actiebereidheid groot is. De afgelopen jaren is NS steeds vaker op ‘safe’ gaan spelen: alle treinen schrappen bij een staking. Langer terug, bijvoorbeeld bij de stakingsreeks in 2001, probeerde de vervoerder wel zo veel als mogelijk treinen te laten rijden. Dat kwam er destijds op neer dat op veel trajecten één keer per uur een trein pendelde. NS heeft laten weten bij stakingen mogelijk naar de rechter te stappen. De vervoerder benadrukt graag in gesprek te willen met de bonden.

151 gedachten aan “Stakingen bij NS: welke hinder kunnen we verwachten?”

  1. Stokbosveen schreef:

    Hoe jaag je de reizigers de trein uit?
    Juist, door onvoorpelbare dienstverlening te bieden en geen vervangend vervoer te bieden.
    De serviceverlening en betrouwbaarheid is zienderogen aan het afnemen sinds het begin van de coronacrisis en velen hebben de trein reeds voorgoed achter zich gelaten. Eigen vervoer blijkt betrouwbaarder te zijn en minder duur dan de trein, vooral met carpoolen.

    1. Wouter schreef:

      Hoe jaag je de reizigers de trein in?

      Misschien wel om dezelfde reden als je ze de trein uit jaagt. Ik woon in Zuid Holland op het eiland Voorne Putten. Mocht hier iets gebeuren (een ongeluk of wegwerkzaamheden) op de wegen om het eiland te verlaten dan staat alles vast. Soms hebben we geluk dat er maanden niks gebeurd en soms kan het twee keer in een week raak zijn.

      In zo’n geval vind ik het ov of de trein toch best lekker.

      1. Eric schreef:

        is overigens voor een doorsnee reiziger gewoon veel te duur om met de trein te reizen .
        we willen graag schoner vervoer gebruiken maar het word niet gestimuleerd maar juist misbruik van gemaakt .
        we zouden juist door heel nederland gratis moeten kunnen reizen .
        houd gewoon een laag bedrag bij iedereen in per maand .kij naar luxemburg bijvoorbeeld .

        reizen is geen luxe maar eem noodzaak.

        1. Wouter schreef:

          Wat is duur? Dit kan per persoon of situatie verschillend zijn maar zelf vind ik het meevallen. Heb voor mezelf ooit eens uitgerekend wat ik kwijt was voor het openbaar vervoer en het gebruik van mijn fiets. De totale kosten was een schijntje vergeleken met de kosten van een auto. Hierbij moet ik wel bekennen dat ik veel buiten de spits heb kunnen reizen waardoor ik veel gebruik heb kunnen maken van kortingskaarten of treinkaartjes van fysieke winkels zoals de Kruidvat.

          Daarnaast vraag ik me af of het een goed idee is om de trein/ov gratis te maken. Ik denk dat het grote problemen kan veroorzaken als we met zijn allen tegelijkertijd de trein in stappen.

        2. Krijn schreef:

          Elke dag 40 km met de auto 20 km heen en terug. Benzine prijzen door het dak, onderhoud en uurloon ook. Netto kosten Inc onderhoud en afschrijving €350 per maand.
          Trein Inc 40 minuten lopen, daltarief voor 6:30 €4,44 voor een retour. En ja beter voor het milieu, Trein poolen is top. Lopen is gratis en gezond. Na 15 jaar met de auto getrouwd geweest te zijn, beste keuze ooit. En dat ze staken is helemaal prima, dat het daar slecht geregeld is geld niet alleen voor de klanten.

        3. Jack schreef:

          Ik reis voor 107 euro in de maand onbeperkt (in de dal uren) door mijn DAL rij abonnement. Geen enkele auto is goedkoper!

          De daluren zijn van ma.-vr. van 0.00 – 6.30 uur, 9.00 tot 16.00 uur en 18.30 tot 6.30 uur + weekend & feestdagen. EN het gaat over het moment van inchecken. Dus 15.59 uur is op tijd om te reizen met dit abonnement.

      2. dries molenaar schreef:

        Daar rijden geen treinen. De bus zal dan toch ook vast staan wanneer de uitgaande weg geblokkeerd is.

        1. Wouter schreef:

          Voor kleine afstanden zoals Rotterdam hebben we de metro.

          Voor grotere afstanden gebruik ik de trein. Hierbij herken ik de slechte reacties die ik hier lees niet. Nu kan dit natuurlijk (deels) ook aan mij liggen. Vaak heb ik mijn reis al helemaal geregeld via de ns app en vragen over kaartjes/producten heb ik ruim van te voren al gesteld.

          Verder vraag ik me af of kaartcontrole bij elke reis hoort te gebeuren. De intentie van een controle is dat het kan gebeuren.

        2. Anoniem schreef:

          slecht geinformeerd; er rijden sneltrams van de regio Rotterdam op Voorne- Putten.

      3. Anoniem schreef:

        Zelden ga ik met de trein. Nu vrijdag met de Thalys naar Italie. Maar totaal geen duidelijkheid of de tein rijdt wel of niet. En dan is de FNV nog boos dat het verrassingseffect weg is. Ik wil gewoon weten waar ik aan toe ben ipv dat ik zonder enige informatie op een leeg parron sta komende vrijdag. En dat mijn vakantie in het water valt

        1. Matthijs schreef:

          Met Thalys naar Italië? Hoe ziet die reis er dan uit? Kan me wel voorstellen dat je met ICE naar Basel gaat en vanaf daar met een snelle trein verder, maar met Thalys naar Italië? Hm…

    2. Anoniem schreef:

      Ik heb geen auto en geen rijbewijs en in mijn geval is auto veel duurder dan de trein. In t weekend kan ik ook niet carpoolen of iets dergelijks.

      1. Paul schreef:

        Even gaan sparen dan? Ik ben de laatste 10 jaar afhankelijk geweest van het OV en kan niet wachten om (hopelijk) over een half jaar voor altijd vaarwel te zeggen tegen die teringzooi. Een tweede hands opel astra haal je er binnen een jaar al uit als je het vergelijkt met vijf dagen forenzen met de trein…

        1. Monica schreef:

          Sommige mensen hebben geen auto / rijbewijs om een andere dan financiële reden. Moeten we dan maar gaan sparen voor een auto met chauffeur? Lekker kortzichting!

        2. Baardstaart schreef:

          @Monica. De meeste mensen hebben idd geen geld en topfunctie zoals destijds Pim Fortuyn, die idd vanwege zijn rijbewijsloosheid een auto met chauffeur had. – Ik hoop wel dat snel de zelf rijdende auto uit China komt.

          Met deze puinhoop met het OV vind ik dat de overheid het OV niet meer moet inzetten als middel voor het klimaat, maar wel als betaalbare sociale nutsfunctie voor diegene, die weinig andere keus hebben. Ik denk dat het OV als milieuvriendelijk alternatief aardig geflopt is. Hopelijk is er dan wel genoeg ruimte in het OV netwerk om voor die groep de zaak op orde te krijgen. Ambities bijstellen heet dat.

          Verder denk ik dat e-scooters (max 25 a 27 km/h) rijbewijsvrij moet worden, want ik denk dat dit soort scooters en deelfietsen het alternatief zal moeten worden voor het tanend stadsvervoer in kleinere en middelgrote steden.

        3. Paul Lamote schreef:

          @Baardstaart
          De kans dat de overheid geld beschikbaar gaat stellen voor 20% loonsverhoging lijkt me nihil. De overheid zal eerder stellen dat als er 20% minder reizigers zijn NS maar de tering naar de nering moet zetten en moet inkrimpen. Dan is gelijk ook het personeelstekort opgelost. En inderdaad, niemand in Den Haag ziet de trein nog als een serieus milieu alternatief voor de auto, mede omdat de sector zelf zo belabberd presteert.

    3. Jos schreef:

      Eens, laatst kon mijn dochter het s’nachts om 0030 uur uitzoeken op een verlaten station na haar werk.
      Als ouder maak je je zorgen als je kinderen met de trein reizen. ” Het zal toch wel goed komen, de trein rijden toch wel?”.
      De bussen lukt het wel om op tijd te rijden, hoe kan dat verschil zo groot zijn? Super betrouwbaar.
      Overigens wel verschrikkelijk wat er vandaag met de conducteur gebeurd is.

  2. Daniël schreef:

    Helaas zullen de acties elke dag echt niet alleen regionaal effect hebben, daar het NS-personeel in het hele land komt. Het worden dus vijf regionale stakingsdagen die vrijwel zeker landelijk effect heeft…

    1. Lex Van schreef:

      Precies! Als er de 29ste geen treinen naar Schiphol gaan hebben overal in Nederland daar mensen last van.

    2. D de Wit schreef:

      Precies
      Ik woon in Utrecht en werk in Amsterdam
      Gaat de trein op 29/8 dan tot de grens van noord Holland en op 30/8 niets vanuit Utrecht…
      Ook gezien het lerarentekort denk ik niet dat mijn directeur blij is dat de 1e en 2e schooldag ik niet mijn klas kan doen…ik wil zelf ook niet zo starten.
      Ze mogen zeker staken, dat is een recht. Heb ik ook gedaan in het onderwijs. Maar een trein rijdt niet in 2 provincie/ streek,maar landelijk…dus is t een landelijke staking.

      1. Ron schreef:

        De andere spoor maatschappijen staken
        niet
        Ook het streek vervoer niet

      2. Paul schreef:

        Veel success in de 120, misschien zetten ze er wel een gelede bus op voor die dag

        1. Ginger schreef:

          Syntus rijdt dit. Kan je wel vergeten. Toen connexxion het reed. Was het beter geregeld, touringcars en mensen die het begeleiden. Ik heb wel wat meegemaakt toen tussen Amsterdam bijlmer arena en utrecht centraal. Ik ga nu thuiswerken en neem geen risico.

          W

    3. Anoniem schreef:

      Weet je wanneer het wel effect zoU hebben. Doe maar eens een week later staken in de regio West, als 300.000 naar Zandvoort gaan.!
      Kijken hoe snel er salaris bij komt….😏

      1. Janneke 1 schreef:

        Misschien doen ze dat ook wel en houden ze dat nog even onder de pet.

        1. Hildebrand van Kuijeren (Treinreiziger.nl) schreef:

          Ik heb signalen ontvangen dat dit inderdaad als optie wordt gezien.

  3. Johan schreef:

    Ik krijg de indruk dat treinreiziger.nl heeft gebeld met VVMC om het bovenstaande artikel te schrijven, toen de telefoon een meter van het hoofd moest houden en dat dat de aanleiding was voor het artikel over het geruzie tussen de vakbonden.

    1. Hildebrand van Kuijeren (Treinreiziger.nl) schreef:

      Er is gebeld naar aanleiding van het bericht op de website van de VVMC. Eigenlijk was er eerst geen behoefte om te reageren, maar na het voorhouden van mijn conclusie kwam er toch een soort van reactie.

  4. Willem Wagon schreef:

    Hé Treinreiziger.nl WAAROM PLAATS JE MIJN BIJDRAGE NIET ????

    Kun je niet tegen een kritische noot?

    NIET LULLEN MAAR POETSEN:

    Spoorwegvakbonden, wees professioneel, kom met doordachte oplossingen en communiceer.

    Wees dankbaar voor jouw werk. MAAR:

    laat je doelgroep – de reiziger – buiten schot.

    &

    Mede reizigers, accepteer stakingsgedrag niet.

    1. Hildebrand (Treinreiziger.nl) schreef:

      Er stond: in afwachting van moderatie, niet geweigerd. Dat komt door het gebruik lullen. Dat kan ook in een andere context gebruikt worden. Ook als je woorden gebruikt met lening en dergelijke, wordt een bericht eerst ter moderatie beoordeeld. Je hebt drie keer min of meer dezelfde boodschap geplaatst, met twee verschillende namen. Ik laat hem één keer toe.

    2. bert sitters schreef:

      Willem Wagon, waarom bent u niet zo dapper om onder uw eigen naam te schelden?

      1. Janneke 1 schreef:

        @Bert, het maakt niet uit welke naam er boven een reactie staat. In feite is iedereen hier anoniem (behalve voor de redactie dan). Ik bedoel maar, ik heet ook niet echt Janneke en zo zullen er wel meer mensen reageren onder een nepnaam. Zolang de inhoud beschaafd blijft geeft dat niks.

        1. mieke schreef:

          Ik ben een gepensioeneerde en alleen aow ,ze moeten niet staken ,open al die poortjes en laat een ieder gratis rijden ,dat is beter dan wat ze nu doen ,en een ieder duperen om naar werk, school of wat dan ook te gaan

  5. S. Luis schreef:

    Waarom kunnen jullie tegen een kritische opmerking.

    1. Hildebrand van Kuijeren (Treinreiziger.nl) schreef:

      Dat is geen probleem. Maar zoals uitgeld heeft het te maken met specifieke woorden, kritisch of niet. Gewoon omdat er ook mensen zijn die deze woorden in een andere context gebruiken. En daarom is moderatie gewenst. De conclusie dat het komt vanwege kritiek is voorbarig, en ik denk dat andere reacties hebben aangetoond dat we heel tolerant zijn met toelaten van reacties. Ook met kritiek die aan ons gericht is.

  6. Baardstaart schreef:

    Ik denk dat het beste is dat keuze reiziger met hun voeten gaan stemmen en anmass gaan kiezen voor de auto. Zo kan iemand met een rijbewijs en zonder auto toch eens omkijken naar een tweede handsje. Dit is de enige manier om te zorgen dat het OV weer fatsoenlijk gaat functioneren. Pas als we een verkeersinfarct hebben gaat de politici eens denken hoe belangrijk het OV is.

    Niet klagen dat ik zo milieu / klimaat onvriendelijk ben, immers als je iets aan deze onderwerpen wilt doen moet je er altijd voor zorgen dat de oplossingen consument vriendelijk en aantrekkelijk zijn.

    De rijbewijs loos en geen perspectief hebt om er een te halen kies je bijvoorkeur voor de regiovervoerders, die de zaken beter voor elkaar hebben. Zakt het OV echt inelkaar dan kan je altijd nog melden bij Valys…..

    1. Erik-Jan schreef:

      “De rijbewijsloos en geen perspectief hebt om er een te halen kies je bij voorkeur voor de regiovervoerders…”. Dan moeten die er wel zijn op jouw traject. Wat in 80% van de gevallen niet zo is.

  7. N A Geertsema schreef:

    Als ik volgende week zondagmiddag 28 augustus van Hillegom naar
    Groningen ga, heb ik daar hinder van?

    1. Realisme graag schreef:

      In het weekend wordt niet gestaakt. Vakbonden “werken” alleen op ma-vr

  8. Erik-Jan schreef:

    Ik ben zzp’er, zonder rijbewijs. Als ik door de staking niet naar mijn opdracht kan kost mij dat een dag werk. Niet werken is niet betaald worden. Ik ga de vakbonden een factuur sturen voor gederfde inkomsten,a raison de 500 euro.

    Rekening houden met wie er geraakt wordt naast het beoogde doel zit er niet in zeker.

    1. Johanna schreef:

      Ik moet naar Schiphol vanaf Groningen. Op woensdag. Ik had een keuzedag hiervoor gespaard .
      Nu na veel stress zijn mijn buren zo lief om mij te brengen. Betaal natuurlijk de benzine en een extra vergoeding..dus dik over de 100 euro extra kwijt, in deze tijd waarin alles duurder is.
      Dank N.S voor de stress en het geld wat ik kwijt ben..

      1. Anita schreef:

        Hoi Johanna,
        Op welk tijdstip reizen jullie naar Schiphol?
        Zomogelijk carpoolen om de kosten te drukken

    2. Gaat je niets aan schreef:

      Typische het pure hollandse egoïsme. Het NS personeel heeft ook recht op meer. Je bent zeker niet de enige persoon welke geraakt wordt. Het personeel verliest meer dan jouw €500. Walgelijk..

      1. Eef schreef:

        Het personeel verliest niks, NS biedt 8% maar het personeel wil nog meer.

      2. Youri schreef:

        Eindelijk eens een zinnige reactie, tussen alle oonzin. Ga inderdaad lekker die 500 euro bij de NS declareren ipv bij de bonden (niet dat welke dan ook nut heeft), het is aan NS te danken dat ze gedwongen worden te staken.
        En @eef 8% is ook niet genoeg, de lonen blijven in alle sectoren al járen achter en daarbovenop komt nog eens de huidige monsterinflatie!
        En tuurlijk moet de reiziger geraakt worden, dat is niet alleen de portemonnee van de ns, maar alle instanties leiden daaronder. Wellicht gaat dan de overheid zich ooit eens achter de oren krabben. Staakt staakt staakt. Solidair met de stakers!
        En kleine side note, ikzelf ben óók afhankelijk van de trein om op mijn werk te komen.

        1. Janneke 1 schreef:

          @Youri, dan ben ik wel benieuwd hoe je dat gaat aanpakken om op je werk te komen. I.p.v. andermans reacties als onzin te bestempelen kan je misschien een tip geven hoe men dan op zijn bestemming komt tijdens de stakingen.

      3. Rudolf schreef:

        Typisch gebrek aan gevoel voor medemensen. Hoe zou NS-personeel het vinden als voor hen belangrijke diensten staken? De tandarts als ze kiespijn hebben of de notaris op de dag dat ze hun huis geleverd zouden krijgen of dringend een testament zouden willen maken. Ik heb nooit gestaakt en ben er principieel tegen zolang anderen die niets met het arbeidsconflict te maken hebben er veel last van hebben.

  9. Steven schreef:

    Het is zo simpel. Er is geen personeelstekort, ze willen niet meer betalen. De bal ligt echter niet bij de NS maar in Den Haag. Daar zijn ze verliefd op onze blauwe zwaan (vooral Rutte) en dan gaat het geld naar waar de minste mensen direct baat bij hebben, gefinancierd door de brandstofaccijnsen. De trein is het stiefkind.
    Wees nou verstandig. Ga naar het binnenhof. Als je staakt, lachen Rutte en consorten zich rot. Of gun je ze dat?

    1. Otto schreef:

      Je kunt ook die nutteloze conducteurs eindelijk eens afschaffen. Dan heeft NS plotseling een groot personeelsoverschot.

      1. Rudolf schreef:

        Inderdaad de conducteur zit toch de hele tijd in de eerste klas of bij de machinist in plaats van plaatsbewijzen te controleren. De goede, die zijn er ook nog wel, niet te na gesproken.

    2. Gaat je niets aan schreef:

      En jij werkt bij de NS? Hoe weet jij dat er geen personeelstekort is?

  10. B schreef:

    “VVMC had het liefst NS zo lang mogelijk in het ongewisse willen laten.”. Geeft maar weer eens aan hoe asociaal en kleinzielig deze vakbonden zijn. Houden totaal geen rekening met de vele honderdduizenden reizigers die dagelijks afhankelijk zijn van het ov. Reizigers die de afgelopen jaren al continu getroffen zijn door de ene na de andere uitvallende trein.

    1. Annemiek schreef:

      Wat er gaat gebeuren is allemaal super voorspelbaar. Vakbonden zullen op hun achterste benen staan om NS te beschuldigen van stakingsbreking als ergens een trein rijdt waar de vakbonden dat niet willen. Anderszins zullen de vakbonden het in het geniep aanmoedigen dat collega’s die niet staken als paria’s worden behandeld. Machinisten zullen door het hele land valse meldingen maken van spoorlopers, zodat de treinenloop overal verstoord raakt.

      Als je met een camera naar een stakingslocatie gaat en de stak(k)ers stuk voor stuk een microfoon onder de mond douwt, is er geen eentje bij die een coherent verhaal kan vertellen over waarom ze nou eigenlijk staken.

  11. Marian schreef:

    Voor een dagje uit zijn wij afhankelijk van de trein.
    Gisteren op familie bezoek geweest.
    Van Zwolle naar de achterhoek.
    S. Avonds om 19.00 wouden we de trein terug pakken in Aalten trein viel uit half uur vertraging.
    Van Aalten naar Winterswijk
    Van Winterswijk naar Zutphen.
    Storing.
    Vervangend vervoer ho maar geen informatie conducteurs onbeleefd.
    Na lang heen en weer geloop met drie kleine kinderen konden we mee met een overvolle bus naar Deventer.
    Aankomst Deventer 21.48 net voor onze neus reed de trein weg gevraagd of ze de trein niet hadden kunnetegen houden omdat de bus te laat was nou nee we weten niet hoelaat de bus komt
    Eerst volgende trein kwam 22.30 viel uit toen 23.45 viel uit
    We hebben tot 23.45 gewacht op station Deventer konden geen kant op kinderen sliepen zittend tegen een muur steenkoud.
    Uiteindelijk viel deze trein ook uit toen werd het 0.16
    Uit eindelijk iemand gebeld die ons op kwam halen
    1.00 thuis met drie kleine kinderen van Aalten naar Zwolle 6 uur over gedaan.
    Ns ons vertouwen is weg ns voorlopig nooit meer weer

    1. Janneke 1 schreef:

      En dan was er nog niet eens een staking. Wat een nachtmerrie.

    2. Mw.S.Ruis schreef:

      Wat een verschrikkelijk zielig verhaal.
      Wat moet je je dan machteloos voelen met 3 kleine kinderen.
      Ik ben een oma van bijna 70 en mijn
      hart breekt als ik dit hoor.
      Ik zou dit toch aan de NS melden als ik jullie was.

      1. dries molenaar schreef:

        Die zullen het wel aan Arriva doorsturen.

        1. Abracadabra schreef:

          Altijd weer verbaasd dat reizigers niet weten met welke vervoerder ze reizen. Het gaat hier om Arriva, niet om de NS.

          Sommige consumenten zijn niet onwetend maar gewoon dom. Gisteren zat iemand te klagen dat er busvervoer was tussen Boxtel en Eindhoven. Controleer je reis toch in de planner. Al weken van te voren wordt er aangegeven dat er werkzaamheden zijn.

    3. Hildebrand van Kuijeren (Treinreiziger.nl) schreef:

      Eerste deel van de reis is Arriva. Tweede deel is NS en bij mijn weten rijdt er daarna elk half uur een trein en kan ik de genoemde tijden niet direct plaatsen.

      1. Johan F schreef:

        Op 19-8 zijn er 42% van de treinen tussen Deventer en Zwolle uitgevallen. https://www.rijdendetreinen.nl/treinarchief/2022-08-19/olst
        Normaal rijdt hier een halfuursdienst. Het lijkt er echter wel op dat mevrouw niet continu op het perron is geweest omdat er volgens het overzicht in die periode wel een enkele trein heeft gereden,

  12. Peter schreef:

    Bedankt hoor 31 augustus met zijn 4e waaronder me ouders van 85 en 81 gaan cruisen . Zouden vanuit Vlissingen vertrekken naar A’dam centraal…door de staking zijn we genoodzaakt om een hotel te boeken en met 2 auto’s te rijden of een hele dure taxirit. Waar Kunnen we de extrakosten verhalen…alvast bedankt hé….

    1. Gaat je niets aan schreef:

      Wat vervelend zeg! Misschien zou er ook niet gestaakt worden als het personeel beter beloond ,ou worden? Zij zullen vast ook wel op vakantie willen, maar hé laten we even aan ze vragen of zd speciaal voor jouw de staking uitstellen.

      1. Anoniem schreef:

        Het rijdend personeel wil een topsalaris voor een gemiddelde MBO functie.

      2. Hildebrand van Kuijeren (Treinreiziger.nl) schreef:

        5 dagen hinder veroorzaken en andere mensen op andere kosten jagen omdat ze zelf vinden onvoldoende gecomponeerd te worden.

      3. dries molenaar schreef:

        Uw bedorven NS-rijdend-personeel houding gaat ons wel aan.

        1. Klaas-Jozef schreef:

          👍

  13. Anita schreef:

    Heel jammer dat net op woensdag de NS gaat staken in het Noorden.
    Ik heb mijn reis voor die dag gepland naar Schiphol voor een vlucht in de vroege ochtend van 25 augustus
    Helaas maar wat anders regelen😒

    1. Otto schreef:

      Vanaf Groningen kun je ook met Flixbus naar Schiphol. Ze hebben ook een rit ‘s nachts

    2. treingraag schreef:

      Hotelletje dinsdag?

  14. Bas schreef:

    Uitstekend dit. Den Haag en de werkgevers moeten zich realiseren dat 20 of 30% inflatie aan de onderkant in ieder geval ook 30% verhoging van salarissen moet betekenen.

    Komen ze dan te dicht in de buurt van jouw salaris voor “ongeschoold” (hahahaha, alsof dat bestaat) werk, dan moet je je misschien druk gaan maken over waarom jouw beloning zo slecht is. Mocht je geen idee hebben hoe; vroeger en in veel sectoren gelukkig nog steeds door Vakbonden!

    1. Realisme graag schreef:

      We moeten de Oekraïne steunen en dat betekent dat voor iedereen de koopkracht zwaar daalt en dat geldt helaas ook voor de lagere inkomens.

      1. Hildebrand van Kuijeren (Treinreiziger.nl) schreef:

        Als Nederland morgen de steun aan Oekraïne intrekt, is de situatie dan anders? De impact van Nederland is klein, impact van de oorlog is groot. Maar ook als Nederland geen steun zou geven aan Oekraïne.

        1. Realisme graag schreef:

          De enorme prijssgijgingen worden vooral veroorzaakt door de boycot van Russisch gas en Russische grondstoffen. Als we daar mee stoppen stoppen ook de prijsstijgingen. De EU-landen hebben zich voor het politieke en militaire karretje van de VS laten spannen.

    2. Johan schreef:

      “Den Haag en de werkgevers moeten zich realiseren dat 20 of 30% inflatie aan de onderkant in ieder geval ook 30% verhoging van salarissen moet betekenen.”

      Ten eerste is de inflatie bij lange na geen 30%. Ten tweede betekent hogere lonen hogere inflatie. Dus met hogere lonen schiet de werknemer per saldo niets op, terwijl pensioenpotten en andere spaartegoeden wel minder waard worden.

    3. Tim schreef:

      Als je als land zwaar verarmd kun je niet iedereen blijven compenseren zoals de DNB deze week als aangaf. Dan moeten de burgers hun verlies nemen.

  15. Gaat je niets aan schreef:

    Wat een gezeik van alle personen die afhankelijk zijn van het OV. Is het ooit in jullie opgekomen dat het personeel van de NS sinds 2017 geen nieuwe cao meer heeft gehad en daarbij ook geen loonsverhoging en inflatiecorrectie? Het personeel heeft de NS een hand toegereikt toen het bedrijf in zwaar weer terechtkwam vanwege corona. Vervolgens heeft de NS 2300 banen opgezegd en kregen ze te maken met personeelstekorten. Het personeel wat al jaren financieël achter blijft, heeft ook gewoon recht ol een betere beloning. Ik lees hier niet dat jullie ze financieël willen bijstaan toch? Op het mlment dat het personeel vroeg om loonsverhoging, gaf de NS aan niet thuis te zijn. Logische dat er gestaakt wordt. Deze fluitketel staat op springen en jullie hebben geen idee hoe zwaar het werk kan zijn voor conducteur en machinist, zeker gezien er ook enorm geknoeid wordt vanuit het bedrijf aan de rechten van de medewerkers. Er is maar één aandeelhouder bij de NS, namelijk de staat en de NS telt wel 58 directeuren. Dat bedrijf zou de hand in eigen boezem moeten steken en het personeel geven waar ze recht op hebben!

    1. Karel Geerts schreef:

      U werkt bij de propaganda afdeling van de FNV?

    2. Brabo schreef:

      Het zware werk van een conducteur? De deuren openen en sluiten en de rest van de tijd met een mobieltje zitten spelen in de achterste cabine of in de eerste klas? Behalve natuurlijk in de doorbetaalde lunchpauze, dan is het klagen met collega’s over het zware werk. Mag ik even hard lachen?

      1. Anoniem schreef:

        Lijkt me best zwaar werk hoor. Al die vervelende reizigers die weer eens voor de cabine deur gaan staan, omdat de trein overvol is, bij elk station maar weer opzij moeten duwen.

        1. Stokbosveen schreef:

          Nou, ik denk dat de vakbonden nu nog meer gemotiveerd zullen zijn nadat bekend is geworden dat een conducteur is afgetuigd door 2 personen zonder vervoerbewijs.
          https://www.nu.nl/binnenland/6219060/verdachte-aangehouden-na-mishandeling-conducteur-in-trein-rotterdam.html

    3. Hildebrand van Kuijeren (Treinreiziger.nl) schreef:

      Wat een inlevingsvermogen in de mensen die uw boterham betalen.

    4. Juriaan schreef:

      Uiteindelijk is het niet de aandeelhouder maar de reiziger die uw salaris ophoest via nu al torenhoge tarieven. Als die wegblijft houdt het op met al uw eisen en rechten.

    5. Anoniem schreef:

      Het is u kennelijk ontgaan dat NS 20% minder reizigers vervoert dan voor corona. En dat de reizigers die zijn verdwenen degenen zijn die de hoogste tarieven betaalden. Dan kun je als bedrijf niet doorgaan met evenveel werknemers en die ook nog een enorme loonsverhoging geven.

      1. Mw S.Ruis schreef:

        Waarom zijn die goedbetalende reizigers verdwenen?
        Omdat ze als melaatsen werden behandeld en een niet werkende mondkap op moesten voor een griep die totaal niet gevaarlijk is.
        Sommige conducteurs genoten van hun macht tijdens de zogenaamde coronapandemie.
        Ikzelf ben toegesproken op een manier waar de honden geen brood van lusten en heb moeten zien hoe de conducteurs door de coupé renden alsof we eenelastsenkolonie waren.
        Ik zal dat nooit vergeten!

        1. Anoniem schreef:

          ik vrees dat het probleem ingewikkelder is. De trajectabonnementen en andere abonnementen voor forensen zijn langzamerhand veel te duur geworden. Corona is slechts de trigger geweest die het massaal weglopen van forensen op gang heeft gebracht.

      2. Mw S.Ruis schreef:

        Waarom zijn die goedbetalende reizigers verdwenen?
        Omdat ze als melaatsen werden behandeld en een niet werkende mondkap op moesten voor een griep die totaal niet gevaarlijk is.
        Sommige conducteurs genoten van hun macht tijdens de zogenaamde coronapandemie.
        Ikzelf ben toegesproken op een manier waar de honden geen brood van lusten en heb moeten zien hoe de conducteurs door de coupé renden alsof we eenelastsenkolonie waren.
        Ik zal dat nooit vergeten!
        En nee dit is geen dubbele reactie NS.
        Jullie kunnen blijkbaar niet tegen kritiek!

        1. Pala schreef:

          Grote ego…

        2. Matthijs schreef:

          Sorry, WIE kan niet tegen kritiek? En je reactie is twee keer nagenoeg identiek, dus wel degelijk dubbel! Over je onzin t.a.v. corona zeg ik verder maar niets.

      3. Paula schreef:

        Juist wel doorgaan! Voor de corona leek het wel veevervoer met volgepakte waggons waar mensen zelfs tussen de stoelen stonden, op de trapoen zaten en op de gang een aan een stonden. Het leek wel Indien!! Genoeg mensen de dure abonamenten konden betalen. Nu is het nirmaal en dat moet ook lonen met gratis zonneenergie.

        1. Anoniem schreef:

          Welke gratis zonneenergie?

    6. Ov-reiziger schreef:

      “Het personeel heeft de NS een hand toegereikt toen het bedrijf in zwaar weer terechtkwam vanwege corona.” Wat een mop, je maakt m’n zondag goed. Was het maar waar… Maar nee, het personeel stond bijna letterlijk te glunderen toen al die lastige reizigers met groot enthousiasme en driegende woorden door NS en onze fijne regering de trein werden uitgejaagd. Wat een verziekte bedrijfscultuur.

  16. Anoniem schreef:

    De reiziger is de dupe..Ik kan niet op mijn werk komen ,dit kost mijn een verplichte snipperdag of dagen. 😡

  17. Anoniem schreef:

    Ik ga na 3jaar weer vliegen op 30aug.neem altijd de schiphhollijn van groningen.het niet geven van informatie vind ik heel vervelend.moet met de chaos van Schiphol dealen.nu geen trein.heb geen auto en alleen maar AOW.moet nu iemand regelen die mij kan brengen.extra kosten.pak dde bobo’s,want zij hebben wel autoos met chauffeurs.en dan word er met formule 1 weekend niet gestaakt.dan maak je een estatement.hobbies gaan dus voor werk,reis verkeer.

    1. Anoniem schreef:

      Vakbonden staken sowieso vrijwel nooit in het weekend. Dat veroorzaakt onvoldoende chaos.

  18. Anoniem schreef:

    Die eisen van de bonden zijn veel te groot. Een bedrijf met zoveel verlies en 20% minder reizigers kan toch nooit aan al die eisen voldoen. Door deze stakingen vervreemdt het spoorpersoneel de reiziger nog meer van de trein en schieten ze zichzelf in de voet. Eens houdt het eindeloze geduld van reizigers op!

    1. Simon schreef:

      Dit ben ik met u eens. Hier wordt met te zwaar geschut geschoten.
      Een stiptheidsactie zou beter passen maar die zou vandaag de dag tot een ongekende kwaliteitsverbetering leiden.
      We zouden niet anders meer willen.

  19. Paula schreef:

    NS goed zo!! Vecht voor je rechten! En de andere Nl- leer hoe dat moet en wat menswaardig bestaan is. 2,5% per jaar salarisverhoging en elk jaar opnieuw bedelen ??? En een 2e kaner lied parttime 6000 per maand ontvangen voor voor waanbeleid in het land? Nu nog alle scholen en universiteiten, ziekenhuizen,staadsreiniging. Einde liberalisering. Wie zorgt voor ons?

    1. dries molenaar schreef:

      wat een wartaal

    2. Joost2 schreef:

      Niet goed opgelet bij maatschappijleer blijkbaar, 2e Kamerleden maken geen beleid. En ze zijn ook fulltimers.

      1. dries molenaar schreef:

        2e kamerlid is wel fulltime werk. Sommigen gooien er flink met de pet naar en tillen de boel. Denk vooral aan de pvv-ers en fvd-ers. Elders zijn er nog wel wat, zols ooit Krol, Varma en van die zonderlingen.

        1. Annemiek schreef:

          Van FVD weet ik het zo niet, en je kunt veel zeggen van de huidige kamerleden van de PVV, maar die zijn toch echt allemaal behoorlijk actief (zelfs tijdens het reces) en in elk geval stuk voor stuk bij naam bekend onder iedereen die de politiek een beetje volgt, terwijl de wie-vraag toch snel gesteld wordt als het om de kamerleden van de regerende partijen gaat. Juist door voortdurend debatten te frustreren en te voorkomen dat bewindslieden naar de kamer hoeven te komen om verantwoording af te leggen, zijn het juist de kamerleden van de regeringspartijen die hun controlerende taak niet uitvoeren. De kracht van de kamerleden van de PVV is juist dat ze de inhoud door en door kennen en dat ze niet, zoals jij, spreken vanuit hun onderbuik. Want dat is toch wat je doet? Je afzetten tegen de sociale klasse waartoe je behoort, door te doen alsof je fatsoenlijker bent in het stemhokje?

        2. Anoniem schreef:

          Ondanks je immer negatieve reacties had ik je toch beter ingeschat dan dit Annemiek. PVV kamerleden die de inhoud door en door kennen.
          Wat een grap…

        3. Annemiek schreef:

          @Anoniem. Er is bijvoorbeeld niemand, behalve Martin Bosma (een fervent treinreiziger), die zonder spieken vrijwel exact alle artikelen uit de reglementen van de Tweede Kamer kan opdreunen. Ook waar het ontstaan van de democratie betreft, zijn er geen Kamerleden die zoveel feiten paraat hebben als hij. In vrij recente debatten bleek dat hij de kernwaarden waarop D66 is gebouwd, veel beter kent dan de mensen van D66 zelf. Ook op de dossiers van Fleur Agema is er zelden iemand die een debat op inhoud van haar wint.

        4. dries molenaar schreef:

          annemiek, buiten Agema is er geen normaal figuur in de PVV en helaas is ze iets te veel Geert adept. Bosma heeft nog wat ordelijks. De rest is toch om te lachen en je zou hopen dat Graus de enige zonderling en schuinsmarcheerde was maar ze zijn allemaal niet zo fris. Veel ook nog met meerdere baantjes, allemaal met topgeld en toppensioen.

        5. Annemiek schreef:

          Ja, je kunt zeggen dat sommige van de PVV’ers niet zo fris zijn, maar ze zijn juist niet erg gewild op de arbeidsmarkt. Volgens mij heeft alleen Markuszower nevenfuncties. Maar je kunt niet van ze zeggen dat ze er meer met de pet naar gooien dan de Kamerleden van andere partijen. Juist in de fracties van de regeringspartijen hebben degenen op de achterste bankjes een makkie. Die zitten er alleen maar voor de vorm en doen slechts wat de fractiediscipline hen opdraagt.

          Los van dat ligt alles wat PVV’ers doen natuurlijk onder een vergrootglas, terwijl elders gauw een oogje toe wordt geknepen. Alexanders Pechtold kreeg een appartement cadeau; uiteindelijk geen enkel probleem. En hoe fris is een huisjesmelkend kamerlid eigenlijk als haar partij in de kamer een grote mond heeft over mensen mensen die een tweede huis kopen om met winstoogmerk te verhuren? Lisa Westerveld (GL) doet het, geen probleem!

        6. Dries Molenaar schreef:

          ik dacht meer aan gemeenteraad, europarlement en tweede kamer samen. Bij een bedrijf werken zou eigenlijk helemaal niet moeten kunnen tenzij men daar ook veel afwezigheid akkoord is.

        7. Annemiek schreef:

          Het mag toch als algemeen bekend worden geacht dat een Tweede Kamerlid niet gelijktijdig zitting kan hebben in het Europees Parlement. Een kamerlid kan wel gelijktijdig in zitting hebben in een gemeenteraad, maar dat is financieel gezien helemaal niet aantrekkelijk, zeker niet als je het noemt binnen het kader van ‘topgeld en toppensioen’. Ik kan me vergissen, maar volgens mij is er geen enkele PVV’er in de Tweede Kamer die tevens gemeenteraadslid is. Voor de leden van de Eerste Kamerfractie (je kunt ook niet in beide kamers gelijktijdig zitten) is dat wellicht anders, omdat dat niet als een voltijdsbaan geldt.

  20. Anjo schreef:

    Eindelijk weer eens op vakantie willen ze ook begin september een landelijke staking gaan houden. Laat ze duidelijk zijn wanneer dat is .Kunnen reisegers alternatieve zoeken alvast. Zelf gedaan ondertussen reis vanuit het noorden met de flixbus.Oke dat ze betere arbeidsvoorwaarden kan ik mij in vinden.Maar nu al roepen om.meerdags acties terwijl het land in brand staat . En denk eens al die mensen die dagelijks afhankelijk zijn van het ov .

  21. L.J.Motshagwn schreef:

    VoorspelD niet VOORSPELT!

  22. Eystanl schreef:

    Wordt het nachtnet in de Randstad ook geraakt in de nacht van 30 op 31 augustus?

    1. anon schreef:

      ja zit er dik in

  23. Peter van de Wiel schreef:

    Leve de FNV. Je moet het de forensen niet te moeilijk maken. Geef passagiers enig inzicht!

  24. George schreef:

    Het is dat hun hebben geen concurrentieel kunnen ze doen wat ze willen 2 week geleden waren we in Rotterdam om naar huis Tilburg moesten wij en iedereen wachten van 8uur sanonds tot 6uur half zeven wachten en ze zeggen jou je kan taxi pakken en betalen en dan stuur je de bon naar hun en daarna hoeveel weken krijg je geld terug omdat ze hadden ook geen bussen en wij moesten gaan werken de volgende dag is hun schuld maar ze geven jou ook geen eten of zo of koffie of iets zo maar je moet well wachten tot smorgens Wauuw en ook niet gratis de station was vol met mensen die moesten de volgende dag gaan werken thuis blijven zonder betaling dat is hun probleem niet dat is onze probleem

  25. George schreef:

    Hun hebben geen probleem wij zijn de dupe een paar weken geleden waren we in Rotterdam van 8uur savonds tussen 6:30 tot 7uur wachten de station was vol met mensen als ik die moesten de volgende dag gaan werken en hun zeggen jou om een taxi te betalen en de bon aan hun te sturen en je krijg je geld terug in een paar weken daarna maar de taxi moet je well betalen in een keer en omdat ze hadden ook geen ns bussen en omdat heeft geen concurrent en daarom kunnen ze van alles ik kon niet naar werk gaan en ik heb ook krijg ook niet betaal voor de dag maar ik moest well de trein smorgens betalen wauuuw

  26. Denise schreef:

    Hallo, worden er dan wel bussen ingezet.
    Ik moet bij het efteling hotel komen. 😢

  27. Stanley Sussenbach schreef:

    Leuk voor werkende mensen weer!

  28. Wilhelm schreef:

    Soms lezen we op interneforums dat er mensen de conduscteurs bekritiseren over de zichtbaarheid in de trein. Vandaag weer een schokkend voorbeeld van een conducteur die gewoon zijn werk doet, echter er mogelijk een traumatische periode aan overhoudt: https://www.ad.nl/rotterdam/conducteur-bespuugd-beroofd-en-geslagen-nabij-rotterdam-alexander-hij-is-zich-kapotgeschrokken~ace32014/

    Sterkte aan deze NS-medewerker, ongetwijfeld ook namens de “kritsche” reageerders.

    1. Wilhelm schreef:

      Er is inmiddels één van de verdachten aangehouden, mogelijk met behulp van de inzet van burgers. Een burgernetbericht van hedenochtend:
      ROTTERDAM: NS Alexander R’dam, Na mish. conducteur weg, 3 personen, licht getint, 1 met zwrt pet en rood Liverpool shirt, 2e wit shirt, zwrt schoudertas en geheel nat.

    2. Simon schreef:

      Mee eens.
      Ik heb respect voor iedere conducteur die nu zijn werk correct probeert te doen, terwijl door toedoen van collega’s die weinig uitvoeren de geest, qua zwartrijden, volledig uit de fles is.
      Deze conducteurs verdienen onze steun.

      1. Rudolf schreef:

        Juist de conducteurs die hun werk nauwgezet doen die zijn slachtoffer van hun collega’s die er met de pet naar gooien en de hele tijd in de eerste klas op hun krent zitten of bij de machinist in de cabine staan te praten. Als er bijna steeds na ieder station een conducteur door de trein kwam zoals vroeger zouden velen het niet proberen om zwart te rijden.

  29. Anoniem schreef:

    Daar gaan we weer. Als je dan staakt laat dan reizigers gewoon gratis reizen. Daar raak je de NS zelf waarschijnlijk nog harder mee ook omdat ze wel de volle vervoerskosten hebben maar 0 inkomsten. Ik begin op 29 augustus met een nieuwe opleiding en door deze stakingen i.c.m. werkzaamheden is het maar zeer de vraag of ik überhaupt op school ga komen want geen rijbewijs en 80 km enkele reis is natuurlijk niet te fietsen.

    Ik kan op zich best sympathie opbrengen voor stakingen maar niet op deze manier. Als je het hele OV platlegt zou het de vakbonden sieren als ze dan ook de taxi- of hotelkosten van mensen die anders niet naar hun werk/ school kunnen (en dat zoals ik ook niet vanuit huis kunnen doen) op zich willen nemen.

    1. Anoniem schreef:

      Reizigers gratis vervoeren is wettelijk verboden. De stakers draaien daar dan financieel voor op.

  30. Anoniem schreef:

    Deze acties maken alleen maar dat reizigers nog minder vertrouwen in de spoorwegen krijgen. Bovendien pak je de mensen die hier niets aan kunnen doen . Er zijn genoeg problemen in dit land omdat men niet bereid is consessies te doen. We brengen dir land steeds meer in de problemen.

  31. Cor schreef:

    Ach, nu kunnen de conducteurs op de bank Netflixen in plaats van in de eerste klas.
    Voor de reiziger is dit natuurlijk wel beschamend.

  32. Cor schreef:

    Ach, nu kunnen de conducteurs op de bank Netflixen in plaats van in de eerste klas.
    Voor de reiziger is dit natuurlijk wel beschamend.

  33. E. Hulzebos schreef:

    Graag zou ik willen weten, hoe dit voor mij als reiziger wordt opgelost. Ik reis daaglijks van Rotterdam Lombardijen centraal station Rotterdam naar Oss. Als er stakingen zijn hoe wordt dit voor mij geregeld om toch op mijn werk te komen? Wie vergoed mijn extra kosten om daar te komen! In antwoord op mijn vraag,
    Hoogachtend,
    E.Hulzebos

    1. Brabo schreef:

      Niemand, staking geldt als overmacht. U moet het het zelf maar uitzoeken.

    2. Otto schreef:

      Wellicht toch eens nadenken over een auto.van de trein kun je niet op aan.

  34. anoniem schreef:

    Alleen rijke mensen die veel geld achter de hand hebben kunnen het zich vandaag de dag veroorloven zomaar te gaan staken. Net als zoveel mensen moet ik deze week gewoon naar het werk, werk en arbeid is een recht, niemand kan mij dat weg nemen, ook het FNV niet. Ik heb in het verleden met trots (!)stakingen gebroken!

    1. Wilhelm schreef:

      Beste anoniem. U schreef als anoniem: “Alleen rijke mensen die veel geld achter de hand hebben kunnen het zich vandaag de dag veroorloven zomaar te gaan staken”. Onjuist. Als we ons als werknemers verenigen en er maandelijks een stukje verzekeringspremie richting de vakbond voor over hebben, dan kunnen we ons dat veroorloven.

      Ook schreef u: “Ik heb in het verleden met trots (!)stakingen gebroken!” Daar kunt u trots op zijn. Als u een Poezie-album heeft, dan mag u bij me langs komen voor een plaatje of stempeltje. 🙂

      1. Eef schreef:

        U leeft nog in de tijd van Joop den Uijl en Arie Groeneveld krijg ik de indruk.

      2. Annemiek schreef:

        Het zijn toch echt de vakbonden zelf die ervoor zorgen dat ze verdwijnen. Het loopt al jaren slecht, doordat ouderen de arbeidsmarkt verlaten en jongeren geen lid willen worden. Het is voor hen gemakkelijk om de vakbond te associëren met armoede, kansloosheid, voedselbank en allerlei andere zaken waarmee zij geen voeling hebben.

        Het ledental van de FNV is tot ver onder het miljoen gedaald. Waarmee duidelijk wordt bevestigd dat hetgeen de vakbond altijd deed al jaren niet meer werkt. Toch blijven de vakbonden stug doorgaan op de oude manier. Ze kennen gewoon niets anders. Altijd de weg van polarisatie tussen de werkvloer en ‘de baas’. Nooit een keer redelijkheid of bezinning. Nooit een keer langdurig rust op de werkvloer, altijd het gevoel aansteken dat je wordt onderdrukt en het niet langer moet pikken, terwijl je eigenlijk wel tevreden bent. Altijd pogen de toko in de houdgreep te leggen, zodat de sfeer om te snijden blijft. Altijd wijzen naar ‘de baas’ als iets niet goed gaat, maar direct lopen janken als ‘de baas’ een keertje terug wijst.

        Voor verzuurde oudere kaderleden die in de fabriek nooit promotie hebben gemaakt, mogen de dagen waarop ze de boel plat hebben gestaakt de beste van hun carrière zijn. Maar als jongeren er alleen al aan moeten denken zo kansloos te eindigen, knuppen ze zichzelf nog liever op.

        En het is niet alleen de FNV telkens het zelfde trucje blijft doen dat niet meer werkt, maar het is erger dan dat. De FNV associeert zich al tijden met de politieke standpunten van de SP, wat een lidmaatschap van het FNV voor mensen die er anders over denken niet logisch maakt. Maar inmiddels is het FNV ook begonnen met het openlijk bekritiseren van andere partijen waar ook veel arbeiders op stemmen. Wie niets met de SP heeft, zal zich totaal niet vertegenwoordigd voelen door de FNV. Het aantal SP-stemmers is bovendien beperkt. Wie geen SP stemt, heeft niets bij de FNV te zoeken.

        Daarnaast veroorzaakt het voortdurend steunen van de woke-cultuur bij velen een reden om zich af te keren van de FNV. Geen woke-demonstratie zonder vlaggen van de FNV; BLM, anti-Zwarte Piet, We are here, Pride, alles voor Palestina, alles tegen Israël etc. etc. De meeste mensen hebben niets met dergelijk gezanik en schamen zich dood zich te associëren met die woke-cultuur.

        1. Simon schreef:

          Succes is een keuze en je baas is een ‘toffe peer’?
          Ik weet niet in welke wereld u leeft, maar hij lijkt niet op de mijne.
          De vakbonden en de Socialistische Partij bestrijden onrecht waarvan ik oprecht voor u hoop dat u er nooit mee te maken zult krijgen.

        2. Annemiek schreef:

          @Simon. Ik zie oprecht niet in welk onrecht het FNV aan het bestrijden is.

          In veel bedrijven wordt dat onrecht bepaald doordat de vakbond het niet eens is met de CAO. De CAO, welteverstaan, waar ze een paar jaar eerder grif een handtekening onder hebben gezet. Ze hadden immers ‘de baas’ verslagen. Maar een paar jaar later deugt er helemaal niks meer van en is ‘de baas’ de boeman, dus is alles geoorloofd om de werkplek de saboteren en onprettig te maken. Zo werkt dat voor vakbondsmensen, die het liefst de 40 jaar volmaken en als de dood zijn voor veranderingen of als een collega net even iets meer krijgt dan zij. Het collectief is immers belangrijker dan het contract.

          Geen wonder dat jongeren daar geen zin in hebben. Als zij het ergens niet naar de zin hebben of de baas is een eikel, dan verkassen ze gewoon naar een plek waar het wel ‘chill’ is. Als ‘de baas’ voldoende personeel wil houden, maakt hij het de mensen dus naar de zin. Dat gaat niet lukken als je voortdurend op je tenen moet lopen, omdat de vakbond overal beren op de weg ziet. De arbeidsmarkt is veranderd, blijkbaar zonder dat de vakbond het in de gaten heeft.

          Ik moet altijd denken aan de periode dat ik bij KPN werkte. Daar hadden we ‘s avonds studenten werken, waarvan sommigen rond de twee pauzes van 15 minuten ruim 50 minuten niet actief waren en die bij navraag standaard vertelden dat ze in die 35 minuten naar de WC waren geweest. Dit terwijl anderen wel netjes hun werk deden. Uiteindelijk werd steeds de geplande productie niet gehaald. Dat we daar wat strikter op gingen toezien is in alle redelijkheid besproken in aanwezigheid van een kaderlid van het FNV, die hierbij zijn mond dicht hield. De volgende dag ging er bij het FNV echter een ronkend persbericht de deur uit dat KPN al haar personeel zo krap inroosterde dat ze niet eens meer naar de WC mochten, met allerlei verzonnen quotes van het personeel erbij, waaruit dan moest blijken hoe ernstig het wel niet was.

          Ik heb ook een poosje een filiaal van de Bijenkorf aangestuurd. Daar kwam het FNV ook staken. Toen stond in de krant een foto waarop te zien was dat het personeel het werk had neergelegd, omdat ze het niet langer pikten. De mensen die in de winkel aan het protesteren waren, werkten echter helemaal niet bij ons. Toen puntje bij paaltje kwam, bleek dat vakbondsman Bart Plaatje ergens twee bussen met achterbuurtjongens had volgeladen die tegen betaling met spandoeken door onze winkel liepen.

        3. Simon schreef:

          Tja, ik lees nu waar uw probleem met de vakbond zit en dat herken ik ook wel. Macht corrumpeert en dat geldt ook voor sommige vakbondsmensen.
          Leidinggevenden, middenstanders, human resource managers en directeuren zijn ook net mensen en die zijn er van meelevend en redelijk tot en met psychopathisch.
          Mijn ervaringen met de vakbond gelden vooral zaken waarbij groepen worden uitgebuit en individuen het onderspit dreigden te delven in een ongelijke strijd met de ‘baas’. Dan is het fijn dat je er niet alleen voorstaat, advies krijgt, en een jurist van de vakbond krijgt toegewezen. Mensen worden soms verschrikkelijk behandeld.
          Staken bij het OV zou eigenlijk niet nodig moeten zijn, maar cao-onderhandelingen zijn nu eenmaal niet voor ‘watjes’.
          Een werkgever zoals NS zet ook spijkerharde mensen in.

  35. Annemarie schreef:

    Tijdens de introductieweek UVA!
    Goed bezig 😭😬

    1. Annemiek schreef:

      De UVA? De communistische universiteit? Daar hebben ze toch zeker wel sympathie voor dit soort acties?

    2. Tim schreef:

      Wat doe je op de UvA als je niet extreem-links bent?

  36. Lex schreef:

    Ik heb voor maandag 29 een ticket voor Amsterdam naar Berlijn, nu wordt er die dag in Amsterdam gestaakt.

    Mijn vraag is of iemand weet of de internationale trein, die waarschijnlijk ook hinder ondervindt in Amsterdam, dan misschien wel vanuit b.v. Arnhem vertrekken Want dan stap ik daar op te trein naar Berlijn.

    Dus als iemand daar meer over weet dan hoor ik het graag.

    1. Brabo schreef:

      Kans is groot dat de Berlijn-trein tijdens de stakingen slechts tussen Bad Bentheim en Berlijn rijdt. Ergens in Nederland opstappen zal dan dus niet lukken.

  37. Gert-Jan Hondelink schreef:

    Ik zou in NL nergens op rekenen. Vermoedelijk laat Deutsche Bahn de treinen Berlijn-Amsterdam keren te Bad Bentheim, en ik denk dat je de IC Berlijn daar het best kunt bestijgen. De DB rijdt van Hengelo een uurdienst via Bad Bentheim naar Bielefeld. Helaas wordt deze treindienst regelmatig geplaagd door uitval van treinen. Alternatief zou je inderdaad van Arnhem naar Duisburg Hbf kunnen reizen, en daar overstappen op de ICE naar Berlijn, tenminste als je ticket ook geldig is voor de ICE.

    1. Gert-Jan Hondelink schreef:

      Ter aanvulling: Van 26 aug – 9 sep rijden er bussen ipv treinen tussen Arnhem en Oberhausen

  38. Anoniem schreef:

    Lekker dan zeker 2 dagen niet op mijn werk kunnen komen

  39. annoniem schreef:

    weet jullie wie er geen last van deze staking onder vind dat zijn de zakken vullers in de haag die er niets aan doen om de normalen mensen die werken en rond moeten komen van hun salaris

  40. Anoniem schreef:

    “ De staking wordt woensdag 24 augustus afgetrapt in de regio Noord. De verwachting is dat NS-treinen rond Zwolle, Lelystad, Groningen en Leeuwarden dan zullen uitvallen. In de rest van Nederland blijft de hinder naar verwachting beperkt.”
    Treinen rond Leeuwarden & Groningen rijden gewoon.
    Alleen het zuiden is geïsoleerd. 🙄

  41. Helma Jansen schreef:

    Wil ik een weekendje weg met mijn tweeling zus samen 140 jaar geworden hebben we af l maanden naar toegeleefd nu gaat dat niet door vanwege de stakingen 🥲🥲

  42. ben schreef:

    Ik wou graag naar Tame Impala in Amsterdam vanuit Enschede. Maar zover ik zie zal dat niet mogelijk zijn nu.

  43. Ammetje schreef:

    Ik heb begrip voor de staking.
    Iedereen is lekker met vakantie geweest en nu wij aan de beurt zijn hebben wij stress of wij wel in de nacht met OV op Schiphol aankomen.

    1. Hildebrand van Kuijeren (Treinreiziger.nl) schreef:

      September is hele drukke maand met vakanties en stedentrips. Zeker in grote steden zijn hotels in september vaak voller dan in juli. Zeker in Wenen, Rome en Praag.

  44. Ande Stokman schreef:

    Er staan op het perron 3 medewerkers van Prorail om te vertellen dat de trein kort zal zijn. Die trein is zo kort omdat de vakbonden hebben bedongen dat er twee personeelsleden van de NS (met een hoger schaalniveau dan de pro-rail medewerkers) worden ingezet op een lange trein. Dit hebben ze bedongen omdat er twee mensen moeten zijn bij agressief gedrag. Er ontstaat vaak agressief gedrag omdat men met veel op elkaar staat. Dus de trein is zo kort omdat er twee medewerkers moeten zijn, maar er is personeelstekort van die schaal bij de NS, maar dus niet bij prorail. Ja mensen ten tijde van Corona worden we op elkaar gepropt omdat NS personeel met zijn tweeën op de trein wil staan. Maar we gaan niet de medewerkers van Prorail opleiden en dan meer betalen. Nee, we kiezen ervoor om deze op een perron te laten staan om uit te leggen wat er allemaal niet rijdt of rijdt met korte trein. En dan straks lekker met de Coronagolf de avondklok weer instellen en de horeca en cultuur om zeep helpen. Zo doen we dat in Nederland. Want helaas is IQ niet gekoppeld aan de allerhoogste salarisschalen. Iets met emmers ofzo.

  45. Anoniem schreef:

    Overheid, investeer in betrouwbaar OV! Elke reiziger in de trein is een auto minder op de snelweg, bijna. Koester de fietser en de OV-gebruiker. Maak realistische dienstregelingen die kunnen uitgevoerd worden, al zijn het minder ritten, je moet kunnen weten waar je aan toe bent. Banen laten verdwijnen en vacatures onvervuld laten is kortzichtig voor de continuiteit en toekomst, vergrijzing ziet men ook al jaren aankomen. De conducteur en de machinist zijn hun geld waard, wees zuinig op ze.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.