fbpx
Foto: Stefan Verkerk

Wrevel bij spoorvakbonden: ‘FNV lekt acties naar pers en gooit stakingsplannen op straat’

20 aug 2022 7:00

Spoorvakbond VVMC is er niet over te spreken dat FNV de stakingsacties al in de pers heeft aangekondigd. Volgens de vakbond is dit tegen de afspraken in.

NS in ongewisse laten

“Tot onze grote verbazing hebben we kennisgenomen van het feit dat de FNV de pers heeft geïnformeerd over de aanstaande acties” schrijft VVMC in een actiebulletin aan de leden. De spoorbond stelt dat dit tegen de afspraken is die VVMC, CNV en FNV gezamenlijk hebben gemaakt.

De vakbond is boos omdat NS nu al weet welke acties eraan komen. “In plaats van NS zo lang mogelijk in het ongewisse te laten over de precieze data en omvang van de stakingsacties heeft de FNV de plannen nu op straat gegooid. Bovendien krijgen we, ook van leden van de FNV, te horen dat de mensen niet begrijpen waarom de FNV niet eerst hun leden informeert, voordat ze de pers inlichten” schrijft de spoorbond.

Koopkracht

Wil de spoorbond dan zoveel mogelijk reizigers duperen? Het liefst loopt VVMC niet vooruit op de komende acties maar een woordvoerder laat desgevraagd weten dat er juist gekozen is voor regionale acties, om de hinder te beperken. De bond wijst erop dat het rijdend personeel na de acties weer reizigers moet vervoeren, dus er geen belang bij heeft om reizigers te pesten.

Volgens NS zorgen de eisen van de vakbonden voor 20% hogere loonkosten. De bonden ontkennen dat. Die wijzen erop dat de koopkracht 6,8% daalt, en dat ze die gecompenseerd willen hebben met daarnaast er iets bovenop.

30 gedachten aan “Wrevel bij spoorvakbonden: ‘FNV lekt acties naar pers en gooit stakingsplannen op straat’”

  1. Chris schreef:

    Beetje naïef van VVMC om niet door te hebben dat het lekken van plannen door FNV een marketingmethode is ten behoeve van fundraising. Dat is een methode die al zo oud is als de weg naar Rome. Ik had van de VVMC verwacht dat ze dat wel door zouden hebben. Zou weleens onderdeel van de push en pull strategie kunnen zijn.

  2. bemined schreef:

    Reactie van VVMC klinkt een beetje tegenstrijdig. Men wil met regionale acties de hinder beperken, maar men wil de wil de NS ook zo lang mogelijk in het ongewisse laten? Als je wilt dat de staking zich beperkt tot één gebied moet je de NS juist wel tijdig informeren, want dan moeten de dienstroosters flink omgegooid worden voor die dag. Personeel rijdt namelijk ook treinen buiten het eigen gebied, dus een laat aangekondigde staking van één standplaats gaat landelijke chaos geven.

    1. Simon schreef:

      Mee eens.
      De ‘chaostheorie’ waarin een vlinder een orkaan kan veroorzaken is bij uitstek toepasbaar op NS. Het personeel weet dat als geen ander dus het worden 5 landelijke ‘chaosdagen’.
      Tijd om NS op te splitsen in regio’s zoals ooit het plan was maar later is gesaboteerd.

      1. dries molenaar schreef:

        Die vlinder is dan een passagier die even in de deur staat en de trein voor een minuut ophoudt waardoor alles anders wordt.

  3. Ark schreef:

    Als je de reizigers zo min mogelijk wilt duperen (maar toch op deze manier actie wilt voeren), dan is het juist handig dat zo vroeg mogelijk bekend is waar er wanneer geen treinen zullen rijden. Dan kan je eventueel ander vervoer zoeken of op een andere dag reizen (ja, ik besef wel dat niet iedereen die luxe heeft).

  4. Realisme graag schreef:

    De VVMC geeft hiermee dus aan dat het er vooral om gaat om zoveel mogelijk chaos te veroorzaken.

  5. Mars schreef:

    Nu gaan den vakbonden onderling ook nogeen ruzie maken. Tijd om de vakbonden voor eens en altijd op te heffen.

    1. Stokbosveen schreef:

      Eens. Ze hebben nog nooit iets gedaan voor hun eigen leden als die aanklopten voor hulp bij ontslagzaken. Maar wel roeptoeten als ze hun zin niet krijgen. Ondertussen zijn vakbonden een bejaardenclub aan het worden, want ze hebben heel weinig leden die jonger zijn dan 50 jaar.
      Kortom, als vakbond gewoon tekenen bij het kruisje en als ze dat niet willen dan hebben ze zichzelf buitenspel gezet en niks meer te vertellen.

    2. dries molenaar schreef:

      U heeft duidelijk geen werkervaring en bent van de telegrof-jugend die het volk dom en afhankelijk wil houden. Liefst moeten anderen weer als lijfeigenen gaan werken. U niet, natuurlijk.

      1. Otto schreef:

        Ik heb mijn hele leven gewerkt in de IT-sector waar ze nog nooit een vakbond hebben gezien. En daar heb ik nooit iets aan gemist.

        1. Simon schreef:

          Mooi dat u uw hele leven in een financieel sterke sector kon werken.
          Dus is uw werkervaring zoals de heer Molenaar opmerkt, beperkt.

        2. dries molenaar schreef:

          Otto Mars?

      2. Brabo schreef:

        Vakbonden is iets voor zeurende watjes in de gesubsidieerde sector. In het bedrijfsleven kunnen mensen wel voor zichzelf zorgen.

        1. Simon schreef:

          Lijkt me nonsens.
          In de gesubsidieerde sector wordt gestaakt omdat veel mensen in het bedrijfsleven dat niet durven. Vooral de mensen die niet zo goed voor zichzelf kunnen zorgen.

        2. dries molenaar schreef:

          U heeft werkelijk geen idee van de maatschappelijke ontwikkeling die we hier in een eeuw hebben doorgemaakt. Met uw soort aan het roer zouden we allemaal nog als lijfeigenen werken in plaats van zoals nu met eigen huizen, beperkte werkuren en een leven in extreme welvaart.

        3. lezer schreef:

          Je bedoelt bij commerciele hippe bedrijven als de grootste bezorgdienst van Nederland, of van Amerika?

          Ik wil op dit forum geen namen noemen!

          Als u de krant had gelezen dan had u geweten dat werknemers daar zo machteloos zijn dat ze nauwelijks hun toiletbezoek ‘zelf kunnen regelen’.

      3. bemined schreef:

        Dat dom houden is bij jou aardig gelukt. Je bent het oneens met een reactie en het enige wat je kunt bedenken is de tegenpartij proberen te beledigen.

        1. dries molenaar schreef:

          Vreemde logica, ik ben juist niet ingepakt of dom gehouden. Als ik ergens op getraind ben is het wel domme reactionaire praatjes te herkennen en aan te duiden. Veel mensen zijn vooral afknijpend rechts voor anderen en eisend voor zichzelf autosubsidie, gratis geld voor een huis, school of bedrijf. Bij pech moet de gemeenschap bijspringen. Anderen kunnen verdrinken.

        2. Brabo schreef:

          Sorry Dries maar als het op personeel aankomt heeft het OV een gat in zijn hand

    3. Anoniem schreef:

      Dat bepalen de leden van de vakbonden zelf

      1. Karel Geerts schreef:

        Opheffen kan niet, ze uitsluiten van CAO onderhandelingen wel.

        1. Realisme graag schreef:

          Inderdaad, erken wettelijk alleen de ondernemingsraad als onderhandelingspartner.

        2. dries molenaar schreef:

          hahaha, de OR. Die paar sukkels laten zich inpakken en tekenen voor alle reorganisatie en afvloeing. Daarbij gaat de OR per definitie niet over personeelsbeloningen en hebben kleinere bedrijven geen OR. Vakbonden werken sector wijd.

        3. Karel Geerts schreef:

          @dries
          Vakbonden weken uitsluitend voor het lager personeel. Midden- en hoger personeel worden er alleen maar slechter van.

        4. dries molenaar schreef:

          vraag de pilotenvakbond

        5. Pippe schreef:

          Voor zover ik weet werkt een vakbond voor haar leden. Als midden- en hoger personeel denkt het zelf wel te kunnen regelen en daarom geen lid van een vakbond wordt, moeten ze ook niet piepen dat diezelfde bond waar zij geen lid van worden, niets voor ze regelt. Dat klopt. Die bond regelt wat voor haar leden.

          Datzelfde probleem zie overigens bij jongeren. Die piepen ook dat de vakbond niets voor ze doet en dat het allemaal oude witte mannen zijn, maar lid worden en de boel eens goed opschuddden ho maar.

          Ik heb niet zo veel op met roeptoeters aan de zijlijn. Stap in, wordt lid en verander!!

  6. J. Struijk schreef:

    Vandaag ben ik op pad geweest met de trein van het westen naar Hengelo. Ik heb nog nooit zo’n grote puinhoop bij het vervoersbedrijf dat NS heet meegemaakt. Directie moet zich schamen voor het vervoer van Reizigers en tevens eens luisteren naar het Personeel op de Werkvloer. Ze zitten met oogkleppen op en oren dicht in die verdomde ivoren toren. Zo reis ik geen dag langer meer met de trein en pak mijn eigen auto wel. Letten alleen maar op de kosten en voor hun eigen aandeel. Hopelijk nog veel minder opbrengsten door de goed willende Reiziger en treinpersoneel. Gewoon schandalig.

  7. 2N2 schreef:

    Wat zijn dat voor mensen daar bij VVMC. Niet de NS maar de reizigers krijgen het voor de kiezen en VVMC vinden het maar normaal dat die zo min mogelijk op kunnen anticiperen. Mensen moeten naar hun werk, ziekenbezoek of uitvaart, maar dat interesseert ze niets. Het zegt voor mij genoeg, deze vakbond vertegenwoordigt het personeel dat lak heeft aan haar klanten. Snel marktwerking graag!

  8. Peter schreef:

    Staken is een recht maar de bonden moeten beseffen dat met het bijtijds informeren van de NS de reiziger daar ook baat bij heeft, die kan haar/zijn reisplannen daarop aanpassen. Ook het al eerder genoemde feit dat NS personeel geen rondje kerk doet maar bijvoorbeeld in de ochtend op Den Helder – Nijmegen zit, in de middag op Nijmegen – Utrecht en in de avond op Utrecht – Leeuwarden zodat een staking in 1 regio het treinverkeer in het gehele land verstoort. In mijn optiek zou het beter zijn om één 48 uursstaking voor het gehele land qua treinverkeer te organiseren, dan kan de reiziger zich daarop voorbereiden.

  9. hajsmeets schreef:

    FNV gaat alleen aan de gang bij groepen waar ze leden kunnen maken .de FNV zit in zwaar weer omdat velen afhaken! Nu gaan ze voor de spporwegen aan de gang met de gezegde meer loon omdat ze de inflatie voelen! De reizigers worden nu meer gepakt (stakingen,minder treinen straks duurder kaartje door lonsverhoging en minder treinen)Tja degene die gepakt worden hebben zeker geen inflatie ? Of is er geen geld te halen daar door de FNF.?De ongeveer 1.200.000 nieuwe slachtoffers die beneden het minima leven zijn niet interessant ! En dat ze door de zoveel geprezen acties van de FNV nog meer in de zorgen komen zal de FNV een zorg zijn!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.