fbpx
BalkansCat / shutterstock

Start nachttrein naar Praag uitgesteld naar zomer 2022 (3x per week)

De nachttrein naar Praag zal niet gaan rijden vanaf april, maar vanaf de zomer van 2022. Een precieze startdatum wordt naar verwachting in het eerste kwartaal van 2022 bekend gemaakt. Wat al wel duidelijk is: bij de start zal de trein niet dagelijks rijden, maar drie keer per week. Dat heeft European Sleeper bekendgemaakt.

Start uitgesteld

“Omdat we nog werken aan de optimalisatie van de treinsamenstelling, starten we later dan oorspronkelijk gepland” legt medeoprichter Chris Engelsman van European Sleeper uit. Hij vervolgt: “De kwaliteit van de rijtuigen is voor ons belangrijker dan snel starten.”

In eerste instantie zal de nachttrein naar Praag drie keer per week gaan rijden. “We willen snel doorgroeien naar dagelijks, maar eerst ontdekken hoe groot de vraag precies is” vertelt Engelsman. European Sleeper heeft ook de wens een nachttrein naar Warschau te realiseren. Die trein komt er echter niet vanaf de zomer van 2022, maar in de dienstregeling van 2023. “Dat kan zijn per aanvang nieuwe dienstregeling, maar ook in de loop van het jaar. Dat is nu nog niet precies duidelijk.”

Dienstregeling nachttrein naar Praag

De nachttrein naar Praag zal gaan starten in Brussel, niet in Oostende. Dat heeft te maken met de hoge operationele kosten waarmee European Sleeper in België te maken heeft. Op startpunt Brussel Zuid zal de trein maandag, woensdag en vrijdag om 19:22 uur gaan vertrekken. De rit gaat vervolgens via Antwerpen naar Nederland. Daar zal de trein stoppen in Roosendaal (v. 20:45), Rotterdam (v. 21:22), Den Haag HS (v. 21:42) en tot slot Amsterdam Centraal (v. 22:34). De volgende ochtend komt de trein aan in Berlijn (a. 5:52), Dresden (a. 7:49) en de eindbestemming Praag (a. 10:24).

Vanuit Praag zal de nachttrein richting Nederland vertrekken op zondag, dinsdag en donderdag. Hij vertrekt dan om 18:31 uit de Tsjechische hoofdstad. Tweeënhalf uur later vertrekt de trein uit Dresden (v. 21:02) en vervolgens uit Berlijn (v. 23:05). In Nederland stopt de trein richting Brussel niet in Den Haag HS, dat paste niet in de dienstregeling. Wel stopt de trein in Amsterdam (a. 6:26), Rotterdam (a. 7:27) en Roosendaal (a. 8:10). Eindbestemming Brussel wordt bereikt om 9:54 uur.

Nachttreinen vanuit Nederland

Sinds dit jaar is Nederland weer aangesloten op het Europese netwerk van slaaptreinen. Zo rijdt er sinds mei een nachttrein naar Wenen. Die trein heeft bovendien een rijtuiggroep naar Innsbruck (via München). Deze maand is ook de slaaptrein naar Zürich gestart. De huidige nachttreinen rijden onder de Nightjet-vlag van de Oostenrijkse spoorwegen. De nieuwe verbinding naar Praag is een particuliere nachttrein, waarbij European Sleeper samenwerkt met het Tsjechische Regiojet.

52 gedachten over “Start nachttrein naar Praag uitgesteld naar zomer 2022 (3x per week)”

  1. Jesse schreef:

    Iets later dus, en nog niet dagelijks in de zomer. Ik vraag me af wat het betekent dat ze kwaliteit belangrijker vinden. Denken ze tegen de zomer in staat te zijn om nog ergens schaarse slaapwagens op te snorren?

    1. Brabo schreef:

      Met drie keer per week heb je maar één trein nodig. Ik denk dat ze starten met twee treinen een te groot financieel risico vinden.

  2. Anoniem schreef:

    Eindelijk weer een intercity tussen Roosendaal en Antwerpen en Brussel. Hoewel maar 3x per week, maar toch. Je kan 3x per week in de ochtend van Roosendaal naar Brussel en in de avond weer terug.
    Of mag een dagjesreiziger geen gebruik van deze trein maken?

    1. Hildebrand (Treinreiziger.nl) schreef:

      Ik neem aan dat er geen verbod is, zolang er maar voor een ticket betaald wordt. Of er nu echt markt voor is, betwijfel ik.

      1. bert sitters schreef:

        Ik ook!

      2. David Nijenhuis schreef:

        @Hildebrand. Ik denk dat je je daar weleens op kunt verkijken. De internationale treinenmarkt is weliswaar geliberaliseerd, toch weten spoorwegmaatschappijen bepaalde barricades op te leggen. Ik denk dat de infrabeheerders dan gaan vragen om een extra vergoeding. Ik weet niet zo heel veel van deze materie, maar ik heb wel het gevoel dat er haken en ogen aan zitten, onder meer omdat voor in- en uitstappende reizigers extra tijd ingepland moet worden, dan wanneer het gaan om of alleen instappers, of alleen uitstappers. Het schijnt wat krapper ingepland te zijn, dus ik denk dat het tussenstops gaan worden, waarbij het instappen (of uitstappen) en wegwezen zal worden.

        1. Hildebrand (Treinreiziger.nl) schreef:

          Misschien verkijk ik mij. Maar voor een dagje uit is 8:10 uur vertrekken uit Roosendaal (of eerder uit Zeeland of andere plaatsen) wel vroeg, en is de wens denk ik om flexibel terug te kunnen reizen en niet specifiek op één tijdstip. In het weekend kun je de trein ook niet gebruiken om een dagje Antwerpen of Brussel te doen. Ik kan mij nog wel voorstellen dat een kleine groep een enkeltje neemt met deze trein, maar een dagretour zal denk ik zeer minimaal voorkomen. Tenzij er actief gestuurd op wordt.

    2. Jesse schreef:

      Ik meen dat nationale reizen niet mogen, dat zou betekenen dat Brussel – Antwerpen niet mag, maar Antwerpen Roosendaal wel. Ik geloof dat er ook wordt gerekend op een stukje van de markt tussen Brussel/Antwerpen en Amsterdam

      1. Brabo schreef:

        Ik hoop toch niet dat hun calculatie gebaseerd is op vervoer Amsterdam-Brussel v.v.

      2. Annemiek schreef:

        Tenzij de ticketprijs ontzettend laag wordt, zie ik echt totaal geen reden waarom het voor doorsnee reiziger (niet zijnde een enorme treinfanaat) aantrekkelijk kan zijn om met deze trein mee te gaan tussen bijvoorbeeld Amsterdam en Antwerpen. Maar blijkbaar zie ik iets over het hoofd…

        1. Jesse schreef:

          @Annemiek, dat lijkt me inderdaad het idee. Met een lage prijs reizigers tussen Belgie en Amsterdam lokkenn, voor veel backpackers met beperkt budget kan dat best aantrekkelijk zijn. Het zal maar een klein gedeelte van de businesscase zijn maar het is een mooi extraatje. Ik denk dat het zelfde geld voor verkeer van Tsjechie naar Dresden en Berlijn.

        2. Hildebrand (Treinreiziger.nl) schreef:

          Ik wel. Of doorsnee misschien niet. Maar wel een behoorlijke groep reizigers. De trein naar Wenen zit ook niet vol met treinfanaten. Dus mensen die duurzaamheid belangrijk vinden, daar kan deze trein best aansluiting bij vinden. Sommige mensen willen het ook gewoon proberen. Een deel daarna is enthousiast, een deel valt het tegen

        3. Annemiek schreef:

          @Hildebrand. Maar als je op ‘duurzame’ wijze van Amsterdam naar Antwerpen wilt, dan kun je toch ook gewoon de normale intercity Brussel pakken. Dat is veel meer flexibel. Wie erg op de centen moet letten, merkt snel genoeg dat de Flixbus (normaliter) op de route ontzettend goedkoop is.

        4. Annemiek schreef:

          En dan stel ik mij zo voor dat er reizigers zullen zijn die vooraf een kaartje hebben bemachtigd dat een paar euro voordeliger is op de route van Amsterdam naar Antwerpen en dat de trein dan (net als het geval is bij de nachttrein Wenen) zo goed als nooit op tijd rijdt en je op Amsterdam Centraal staat te duimendraaien terwijl je in de tussentijd driemaal de intercity Brussel ziet vertrekken.

        5. Hildebrand (Treinreiziger.nl) schreef:

          @Annemiek, ik heb niet goed in de gaten gehad dat je het had over reizen tussen Nederland en België. (De reacties komen bij mij per e-mail binnen, en ik heb onvoldoende de bovenstaande discussie bekeken). Ik ben het dan wel met je eens (vandaar ook mijn eerdere opmerking). Ik dacht dat je het had over de nachttrein in zijn algemeenheid, dus ook voor de verbinding Nederland/België-Praag/Dresden. Voor die laatste bestaat er denk ik wel vraag.

        6. Bert Sitters schreef:

          @Jesse
          Van koopjesjagers moet je het echt niet-werkende.

  3. David Nijenhuis schreef:

    Een paar tussenstops in Nederland is wel gewenst: Hengelo, Deventer, Amersfoort (of Zwolle, als deze door de Flevopolder gaat rijden). Dat zou de reizigers uit het Noorden en Oosten van het land ten goede komen. Nu moeten deze in het holst van de nacht in Bad Bentheim op- of afstappen. Vooral op de terugreis resulteert het in een vol kaartje vanaf Amsterdam (inchecktijd zal met een beetje vertraging al na 06:34 komen te liggen). Of….. Er zouden afspraken met NS gemaakt moeten worden dat reizigers met deze trein een speiaal aanreisticket gekocht kan worden, al zal NS daar niet op zitten te wachten, zeker niet als de reis in de spits gemaakt gaat worden.

    1. Martijn schreef:

      Zou dit de complete dienstregeling zijn, of alleen een uittreksel met belangrijke stops?

  4. Ns kantoormeneer schreef:

    Waarom Amersfoort niet voor de rest van het land?? Dit zou de bezetting enorm ten goede komen.

    1. Paul Lamote schreef:

      Deventer ligt dan meer voor de hand.

      1. Jan schreef:

        Hengelo ligt dan meer voor de hand.
        Kunnen de inwoners van heel Twente ook nog in/uit stappen.

        Die uit Deventer, Zutpen/Arnhem, Hardenberg/Emmen en Zwolle kunnen tevens in Hengelo in/uit stappen.

        1. Maurice schreef:

          Hengelo is vanuit het noorden en zuiden onhandig bereikbaar. En dat zijn veel meer mensen dan Twente.

        2. HG schreef:

          Het valt me op dat er ondanks dat er geen stops zijn tussen Amsterdam en Bad Bentheim de trein er ongeveer net zo lang over doet als wanneer de trein dezelfde stops zou hebben als de ICB. Een stop in Hengelo zou inderdaad erg wenselijk zijn. Vanuit het noorden en zuiden is Hengelo goed te bereiken (vanuit Zwolle en Zutphen), wordt in de komende jaren alleen maar beter met o.a. de elektrificatie van Zutphen-Hengelo). Tussen Amsterdam en Hengelo kunnen de reizigers de reguliere IC’s nemen en in Hengelo overstappen.

  5. Frank schreef:

    Mooi hoor zo’n trein maar je kan nog steeds voor een appel en een ei naar Praag vliegen. Zeker vanuit de Randstad geen probleem. En wie gaat ‘s nachts van Antwerpen en Roosendaal via Amsterdam naar Praag? En naar Berlijn kan je vanuit Amsterdam prima overdag per trein. Kun je thuis nog ontbijten. In een hotel inchecken kan toch pas vanaf halverwege de middag.

    1. Lucas schreef:

      Reken je ook bagage mee? Een incheckkoffer kost bij de budget airlines ook gauw rond 20-40 euro. Je kunt ook voor een appel en ei de trein pakken overdag – ik reis regelmatig voor ongeveer 40 euro (of 60 euro 1e klas) van Praag naar Nederland en vice-versa, en de nachttrein is een uitkomst voor mij. Scheelt ook in vakantiedagen opnemen/beter benutten van je vrije dagen. Als de prijzen voor een couchette een beetje aansluiten op vergelijkbare acties die RegioJet hebben naar Slowakije en Kroatië (misschien een tientje meer) dan is dat ook prima. Praag heeft ook fantastisch goede aansluitingen naar Wenen, Slowakije en verder als je er eenmaal bent. Ik ken behoorlijk wat Tsjechen (en Slowaken) die in Nederland en België zitten en andersom ook Nederlanders in Tsjechië en Slowakije. Het zullen dus zeker niet alleen toeristen zijn die deze lijn gaan nemen.

      Over de route; het interesseert me niet. Als je ‘s avonds instapt op een snel bereikbaar station, en op een normale tijd ochtends aankomt in Praag, maakt het mij niet uit als het nog langs Amsterdam, Berlijn of Lutjebroek gaat. Tot op zekere hoogte is wat langer eigenlijk ook beter. Een nachttrein waar je maar 6 uur kan slapen neem ik ook liever niet. 10 tot 12 uur is de sweet spot.

      1. Frank schreef:

        Niet iedereen reist met ingecheckte koffers. Handbagage kan ook veel bevatten. En lang niet iedereen wil in een trein slapen. Ik doe het niet meer in ieder geval, heb het een paar jaar geleden gedaan in Zweden en deed geen oog dicht….. Bedje was heel krap, smal en ik ben bijna twee meter lang. Kwam toen in de ochtend halfgebroken aan, kon mijn koffer alvast in het hotel kwijt maar moest nog uren overbruggen om in te kunnen checken… Ik neem de dagtrein wel, of las een hotelovernachting in met goed bed en goed ontbijt (draagt ook bij aan het vakantiegevoel).
        Maar mooi initiatief die nachttrein; benieuwd of deze goed gaat lopen.

        1. Bert Sitters schreef:

          De low cost airlines stellen steeds meer beperkingen in voor “handbagage”.

        2. Annemiek schreef:

          @Bert Sitters. Nee hoor, niet steeds meer. Het zit bij de meeste maatschappijen al geruime tijd op een zelfde niveau. En wie wel eens vliegt, ziet al snel dat de beperkingen er niet voor niets zijn, want het past over het algemeen allemaal net. Juist in nieuwere vliegtuigen ontstaat, door slimmere indeling, meer ruimte voor handbagage.

        3. Marc schreef:

          @Annemiek

          Ik kan zeker niet voor alle airlines oordelen, maar toen ik afgelopen zomer met Vueling naar Málaga vloog moest ik mijn handbagage ofwel inchecken op Schiphol, ofwel voor 10 euro premium nemen. Nu is dit geen onoverkomelijk bedrag, maar deze vorm van werken bestaat nog niet zo lang. In 2018 nog niet in ieder geval. Nogmaals, ik weet niet voor welke maatschappijen dit geldt, maar ik kan Bert Sitters hier niet geheel ongelijk geven.

    2. Hildebrand (Treinreiziger.nl) schreef:

      De ligrijtuigen van de trein naar Wenen zijn vrijwel dagelijks volgeboekt.

      1. treingraag schreef:

        Ook met de pandemie? ES kan beter even wachten.

    3. Brabo schreef:

      Berlijn is met deze trein sowieso niet erg interessant gezien de aankomsttijd ruim voor 6.00 uur.

      1. Bert Sitters schreef:

        @Brabo.
        Heb je nog een lange dag.
        Vroeg ontbijt op Hauptbahnhof und es geh’s los.

        1. Frank schreef:

          Zouden mensen dat leuk vinden? Denk het niet, op een paar avonturiers na misschien. Later aankomen lijkt me een stuk relaxter.

      2. Maurice schreef:

        Ze hadden hem beter een uur later kunnen laten lopen.

        1. Hildebrand (Treinreiziger.nl) schreef:

          Oneens, 23:30 uur uit Amsterdam wordt wel laat, en 11:30 uur in Praag (zonder eventuele vertraging), is ook wel laat. Berlijn is nu niet een primaire markt, maar meer bijvangst.

        2. Brabo schreef:

          Als Berlijn niet relevant is was een route via Arnhem – Keulen – Frankfurt – Neurenberg – Praag commercieel veel interessanter. Dan bedien je ook NRW.

  6. Haagse Harry schreef:

    Een beetje jammer dat de dienstregeling Bruxelles Midi/Brussel Zuid vermeld in plaats van Brussel Zuid/Bruxelles Midi. De groep van geboorte af Nederlands sprekende Belgen is groter dan de van geboorte af Frans sprekende Belgen.

    1. Hildebrand (Treinreiziger.nl) schreef:

      Ik denk dat men eerst even onderzocht heeft hoe groot de potentie is onder Franstaligen en Nederlanders, en dat daarop de schrijfwijze is gebaseerd. 😉

      1. Haagse Harry schreef:

        Dat lijkt me sterk, met een verhouding van (bijna) 3:2 tussen Vlaamse en Walloonse bewoners.

        1. Annemiek schreef:

          En wat is nou het werkelijke probleem?

        2. Hildebrand (Treinreiziger.nl) schreef:

          Het was eigenlijk een grapje. Het is eigenlijk het minst relevante om je druk om te maken, denk ik dan.

    2. Nachtspoor schreef:

      Ik denk niet dat er iemand over heeft nagedacht. In Brussel spreken zelfs Vlamingen van Brussel midi, om verwarring te voorkomen. Maar ‘het Zuidstation’ is ook niet volledig ongebruikelijk.

    3. Bert Sitters schreef:

      En de Franstalige Belgen reizen stukken minder, als ze op vakantie gaan dan is dat vaak naar Frankrijk, want met Engels of Duits kunnen veel Franstalige Belgen niet uit de voeten.

  7. Treingraag schreef:

    Genoeg Polen in Brabant die in 2023 ligplek van Roosendaal naar huis zullen waarderen ipv met de bus nu. Zou er 2022 van maken.

    1. Annemiek schreef:

      Berlijn, Dresden en Praag zijn voor Polen net zo min ‘thuis’, als Brussel en Keulen dat zijn voor Nederlanders. Misschien dat een enkele Pool het interessant zal vinden, maar als ze verder wonen dan Poznan of Wroclaw, dan hebben ze niets aan deze trein. Hij komt immers niet verder dan halverwege Warschau. Het is niet voor niets dat Wizzair vanaf Eindhoven voor een paar tientjes op acht Poolse luchthavens vliegt. Deze trein is daarnaast echt niet aantrekkelijker.

      1. DriesO schreef:

        Treingraag had het over “…nachttrein naar Warschau te realiseren. Die trein komt er echter niet vanaf de zomer van 2022, maar in de dienstregeling van 2023”

  8. vissers schreef:

    Nu ben ik een zeer geregelde reiziger op Praha (do Prahy zeg je in het cesky) en juist naar daar is vliegen niet de allersupergoedkoopste, het is HV-Transavia, vanaf EHv, vanaf ca 30 eur.
    Je kan stukken goedkoper vliegen met WIZZair (W6) ook vanaf Ehv naar bvb Wien/Becs/Vienna or BUD/Bp=Budapest-met wat slim vooruitkijken vaak al voor 9.99. Dan kan je met die mooie fraaie gele (zluty) treinen of bussen van RegioJet voor minder als dat do Prahy, gratis coffee inbegrepen. Dus met 1 stad erbij betaal je nog minder-nogmaals_ enkel&alleen als je slim boekt en alle valkuilen weet te vermijden.
    ALS het de standaard gele RJ nachttrein is, dan zijn er meest 4 klassen: budget seat, 1st cl/business/comfort seat (gewoon oude 1e klas van OeBB), lig en slaap (dat is eigenlijk ook lig, maar met maar 2 of 3 ligplanken bezet en extra service. Maar als het allemaal echt zeker is zal ik ze zeker eens benutten.
    Low cost budget bekpekkers-zie boven, gaan gewoon met de FLIXbus. Maar er zijn diverse andere algemene sites die beloven elk transport te boeken, zoals rome2rio of omio waarop sommige railways soms op rustige dagen hun empty last-min seats dumpen. Zelfs DB doet dat!
    Voor de senioren: OV is geheel gratis vanaf 65 in HUngary, in stad Praha/DPP is het gratis vanaf 65 maar dan moet je eerst een soort pasje+foto laten aanmaken hiervoor=dat kost 60 CzK. In enkele andere CZ steden is het gratis vanaf 70 met je ID-bvb Brno, Pardubice, Plzen.

  9. Frans Eekhout schreef:

    De zoveelste vertraging in OV land nu dus de Praag-trein, maar ziet de gemiddelde of incidentele reiziger nog wel door de bomen het bos en uiteindelijk kiest voor gemak en snelheid en daardoor toch maar liever voor een (lowcost)vlucht ? Treinreizen in Europa, het is er een met vele obstakels en niet altijd het beste alternatief voor een Europese vlucht. Maar goed dat o.a. KLM en Transavia ter vervanging van de Boeing 737’s kiest voor een Airbus, blijft er tenminste nog iets “Europees” over…

  10. Arjan Krabbenbos schreef:

    ( internationale) nachttreinen krijgen steeds meer voeten aan de grond! Mooie ontwikkeling voor de middelbare en langere afstanden, ook regionaal grensverkeer verdient meer potentie. Laat de spoorwegen aan beide grenzen weer met elkaar verbinden, zodat de gaten er tussen verleden tijd worden. Het doorgaande treinverkeer Nijmegen-Kleve- Duisburg en de hele IJzeren Rijn weer voor publiek te heropenen. Zo ontstaan interessante verbindingen die je nu ook bij Enschede-Dortmund/Muenster en Arnhem Centraal- Zevenaar-Emmerich – Dusseldorf ziet. Winterswijk-Bocholt- Wesel en Gent- Terneuzen met die naar Ronse verenigingen. Ook een snelle Wunderlinie van Groningen met stops in Winschoten-Leer , Oldenburg en Bremen kan een mooie verbinding worden, zeker als die nog van Groningen via Leeuwarden naar Harlingen Haven doorrijdt! ( alleen in zomerseizoen). Met een beetje goede samenwerking kom je een heel eind (over de grens!)

    1. Ron Swart schreef:

      Of heropening van de verbinding Gent – Terneuzen rendabel is, kan ik niet beoordelen. Om de draaibrug tussen Sluiskil en Terneuzen te kunnen verwijderen gaan Infrabel en ProRail aan de oostkant van het kanaal Gent Terneuzen de spoorlijn Zelzate – Axelse Vlakte voor het goederenverkeer aanleggen.
      Een eventuele sneltram tussen Gent en Terneuzen is helaas geen optie, omdat de tram in Gent rijdt op meterspoor (1000 mm).

  11. Ger Nijman schreef:

    Mooie herinnering, die stations tussen Dresden en Praag. Alle op de Elbe-fietsroute (2014). Maar terzake. Vliegen mag dan vaak goedkoper zijn, het is vaak ook niet veel sneller (de nachttrein rijdt immers als niemand vliegt).

    Tijd en kosten van vervoer naar en van luchthavens, de verveling op de luchthaven (Ooit zei iemand van Schiphol: “luchtvaart is stress of je het vliegtuig haalt, dus je komt te vroeg op Schiphol; te vroeg = wachten = verveling, verveling = consumptie, consumptie is winst voor Schiphol”), de vertragingen/verplaatsingen/annuleringen van vluchten. De microbenneukerij van Ryanair. Kortom: vliegen is vaak vervelend en vervuilend, het is gereisd worden (en treinreizen is reizen).
    Ik reis sinds 23 december 1964 tevreden met nachttreinen op drie continenten (Z.Am/Az/Eur); de trein is netto vaak duurder, inderdaad; maar als je naar het hele plaatje (CO2, beleving, totale reistijd, stressniveau, totale kosten) kijkt, dan trein ik liever.

    En tenslotte: de Treinreiswinkel weet uitstekende oplossingen in de tarievenjungle. Die 9,50 euro die ze berekenen heb je er zó uit. Ook in China of Chili.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.