TeamNL kiest voor duurzaam: nagenoeg alle sporters per trein naar Olympische Spelen 2024 in Parijs
27 jul 2023 12:33
Bijna alle Nederlandse sporters die volgend jaar deelnemen aan de Olympische Spelen in Parijs – en de stafleden die daarbij betrokken zijn – zullen met de trein naar de Franse hoofdstad afreizen. NOC*NSF heeft daarvoor een deal gesloten met Eurostar.
Het Nederlands Olympisch Comité heeft als stelregel dat afstanden tot 700 km per trein worden overbrugd. Parijs valt binnen die marge, en dus stappen de sporters én hun stafleden volgende zomer in de Thalys (dan Eurostar) naar de Spelen. “In vergelijking met de recente afvaardigingen zal dit de meest duurzame afvaardiging van de laatste jaren worden”, aldus topsportdirecteur André Cats tegen RTL Nieuws.
Niet alle sporters tegelijk
Over precies een jaar, op 26 juli 2024, beginnen de Olympische Spelen met een grote ceremonie op het Trocadéro. Daar zijn nog niet alle Nederlandse sporters bij. “We gaan er niet als één team naartoe, maar per sport wordt bekeken wat het meest optimale moment is om naar Parijs te gaan”, zegt Cats. Enkele Nederlandse sporters die niet in Europa wonen vliegen alsnog naar Parijs.
Marseille en … Tahiti
Of de Nederlandse zeilers – die in Marseille in actie komen – per trein reizen, is nog niet bekend. Op zaterdagen in juli en augustus zijn Amsterdam en Marseille direct per trein verbonden. Het surfen vindt plaats op Tahiti (Frans-Polynesië); áls er al Nederlanders in die discipline in actie komen, zullen die uiteraard met het vliegtuig naar het eiland in de Stille Oceaan afreizen. De voetbalwedstrijden op de Olympische Spelen vinden plaats in diverse steden in Frankrijk, zoals Lyon, Nantes en Bordeaux. Deze steden zijn allemaal met de trein te bereizen.
Niet alleen TeamNL heeft een deal gesloten met Eurostar over de treinreizen naar Parijs, ook de Belgen en Britten reizen per spoor naar de Olympische Spelen. Volgens André Cats zijn de Belgische sporters ook voornemens om tussen wedstrijden door naar huis te reizen.
Na de Olympische Spelen van 2012 in Londen keerden de sporters ook al per trein terug, net als in 2006 na de Winterspelen in Turijn. Ze werden toen onthaald in ‘s-Hertogenbosch en Zwolle. Beelden van de terugkomst in 2012 zie je hier:
Dan blijven er nog minder plaatsen over voor gewone reizigers.
Of ze lassen een extra trein in voor de sporters. In een e320 van Eurostar passen heel wat sporters en bijbehorend personeel in.
Ze hebben geen extra materieel, ze verhogen gewoon de prijzen. Zo werken monopolisten.
De markt voor internationale treinen voor Amsterdam-Parijs is gewoon open. Alleen die kapitalisten hebben besloten om niet te investeren in treinen die de route kunnen rijden.
Waarom stelt de ns niet even wat icr en vectron/traxx beschikbaar voor een teamNl trein. Dit zorgt voor een duurzame manier van reizen en er blijven plekken beschikbaar voor ‘gewone’ reizigers.
Leuk idee! Maar hoe krijg je die in Parijs? De combinatie is daar niet toegelaten.
Er is een traditie van bijna 200 jaar van het wisselen van de locomotief bij het passeren van landsgrenzen. Het lijkt mij wel haalbaar dat een speciaal gehuurde trein, met Franse rijtuigen, bij de grens tussen België en Frankrijk, wordt voorzien van een Franse locomotief. Met goede wil van meerdere betrokken partijen, kan er veel bereikt worden.
Als je alleen beren telt, i.p.v. mogelijkheden zoekt, kan er nooit iets. Alle wet- en regelgeving heeft een ontsnappingsclausule. Men kan bij knellende procedures ontheffing verlenen of, onder geborgde veiligheidswaarden, afwijken van strikte standaardprocedures. Annemiek, kom maar op en ga maar hakken. Mij kan het niet schelen en jou lucht het op.
De kolder van WK voetbal in Australie en Nieuw Zeeland maar even niet aanstippen? Of trekkertreks in Brabant, ook zo luchtvriendelijk en is nooit kritiek op, vreemd.
Inderdaad zou men zulke toernooien beter niet in uithoeken organiseren.
De Olympische spelen zouden ook beter permanent in Europa of Griekenland alleen gehouden worden.
Ondertussen rijden op de Heuvellandlijn tussen Valkenburg en Heerlen in de periode 01.08 – 25.08 geen treinen vanwege de ruiming van een dassenburcht.
En het autoverkeer wordt dag & nacht door niets & niemand gehinderd.
Bevers hebben laatst een complete vluchtstrook ondermijnd bij een snelweg.
Het autoverkeer kon toen nog wel doorgaan, omdat snelwegen veel breder zijn dan spoorlijnen.
Maar op een dag zal ook een snelweg wel geblokkeerd raken door gravende dieren.
Wel makkelijk duurzaamheidspuntjes scoren. Met de hogesnelheidstrein naar Parijs reizen is een peulenschilletje. Als vele sporters tegelijk naar Parijs gaan, huurt het NOC*NSF gewoon een Thalys af. Deden ze ook met de Olympische Spelen in Londen. En voor die zeilers die naar Marseille gaan, kunnen gewoon via Brussel de TGV nemen.
Frans-Polynesië is natuurlijker wat lastiger te bereiken zonder vliegtuig. Of de surfers moeten nu al vertrokken zijn.
Waarom ook niet? Geven de topsporter een goede voorbeeld.
Al heeft Eurostar Amsterdam – Parijs/Londen geen promotie meer nodig. De meeste Nederlanders kennen deze hogesnelheidstreinen inmiddels wel.
Eigenlijk zou Eurostar meer treinstellen moeten aanschaffen. Maar ze kiezen vooral voor winstmaximalisatie. Helaas.
Inderdaad Hanzenboog.
Gisteren op station Brussel-Noord wachtend op ICE naar Frankfurt kwamen Eurostar en Thalys voorbij. Eurostar voor kwart gevuld en Thalys voor 60% bezet.
Waarom geen normale treinen, EC treinen gelijk ICE binnenuitvoering op de internationale verbindingen. Hoeven niet per se over hogesnelheidstrajecten. Gewoon internationale verbindingen.
Amsterdam (Roozendaal) of Maastricht (Eijsden) richting Brussel – Parijs – Marseille.
In het spoorwegmuseum staat nog een replica van de Arend.
Begin hiermee jouw eigen anonieme boemelverbinding van Amsterdam naar Marseille.
IK snap ook niet waarom niet gewoon een normale intercity (1x per uur of 1x per 30 min) is tussen Amsterdam – Brussel – Parijs. Gewoon instappen op laatste moment, mogelijkheid tot reserveren maar geen verplichting. Daar bedien je dan meer mensen mee dan met alleen Thalys. Het is zo simpel als van Amsterdam naar Maastricht met de intercity. Maar omdat er landsgrenzen tussen zitten kan of mag het niet volgens regels, protocollen, toelatingen, bedrijfsbelangen of beleid. Slaat nergens op. Allemaal hindernissen voor wat in principe eenvoudig internationaal vervoer zou moeten zijn of worden. Trein concurrent voor het vliegen? Nog lichtjaren te gaan!
Er er gaan ook nog altijd heel veel meer mensen met de auto naar Parijs dan met openbaar vervoer. De vraag is gigantisch maar aangeboden ov in verhouding minimaal en ook prijzig.
SNCF werkt aan een langzame trein van Brussel naar Parijs over de oude lijn voor de koopjesjagers en mensen met zeeën tijd.
Als je kijkt voor de komende dagen dan is de Thalys regelmatig volgeboekt. Dat is al maanden zo.
Als ik de cijfers van de ANWB erbij pak, dan kost een ritje Parijs heen en terug in een kleine middenklasser 440 euro. Daar komen kosten voor tol en parkeren nog bij.
In het dagelijks verkeer op de weg is de bezettingsgraad van een auto 1.2 Wellicht dat dit in het vakantieverkeer hoger ligt.
Wat schieten de reizigers of de spoorwegbedrijven of de belastingbetaler daar mee op???
Een mooiere kop zou zijn “TeamNL kiest voor gemak en comfort”. Fijn dat het duurzaam is, maar waarom zou je uberhaupt naar Parijs willen met een vliegtuig?
Waar worden de O S na Parijs nog meer gehouden ?
zal de dienstregeling in Ndederland wel weer afgeschaalt worden zoals bij dat F1 weekend