fbpx
Foto: Stefan Verkerk

Treinreizigers keren niet terug, NS maakt opnieuw (operationeel) verlies

De Nederlandse Spoorwegen (NS) waren in de eerste jaarhelft opnieuw verlieslatend. De spoorvervoerder wist namelijk niet voldoende tickets te verkopen om alle kosten in de operatie te dekken. De reizigersaantallen liggen nog altijd fors onder het niveau van voor corona.

Forens blijft weg

Volgens het bedrijf nemen op een gemiddelde werkdag momenteel ongeveer 1,1 miljoen mensen de trein. Voor de pandemie ging het nog om 1,3 miljoen reizigers. Het gaat dus om een afname van ongeveer 15 procent. Met name forenzen blijven weg, en daar werd juist op verdiend. Forenzen zijn er nog steeds, maar vooral op dinsdag en donderdag. Op maandag, woensdag en vrijdag zijn de treinen rustiger geworden.

NS zegt dat het reisgedrag van treinreizigers blijvend veranderd lijkt. “De spoorsector opereert in een moeilijke periode met veranderend reisgedrag”, verklaart president-directeur Wouter Koolmees. “Nederland reist weer vaker met de trein, maar we hebben nog altijd fors minder reizigers dan voor corona. Dit zien we ook terug in onze financiële prestaties.”

Gewend geraakt aan anders reizen

Een deel van de ov-reizigers zal blijvend niet of minder vaak met de trein meer reizen. Dat denkt ook Erik Verhoef, hoogleraar vervoerseconomie aan de Vrije Universiteit Amsterdam (VU). Volgens hem hebben veel treinreizigers tijdens de coronapandemie naar alternatief vervoer gekeken. “In de trein waren de besmettingsrisico’s groter. Reizigers hebben een auto of e-fiets aangeschaft en zijn die na corona blijven gebruiken, omdat ze eraan gewend zijn geraakt en een auto of e-fiets een aantal jaren mee blijft gaan.”

Mensen werken na corona nog steeds regelmatig thuis, vooral op maandagen, woensdagen en vrijdagen, aldus Verhoef. Dit effect versterkt zichzelf, zegt hij. Als veel mensen thuisblijven, zien anderen geen reden om wel naar werk te reizen. Ook speelt volgens hem mee dat veel bedrijven willen verduurzamen en daarom werknemers vaker thuis laten werken.

Betrouwbaarheid

Sommige reizigers die voor corona met de trein gingen, gaan dat na verloop van tijd wel weer doen, denkt Verhoef. Wanneer die reizigers terugkomen, hangt volgens hem af van veel factoren. “Als treinen minder vaak uitvallen en personeelstekorten worden opgelost, vergroot dat de betrouwbaarheid van de trein”, geeft hij als voorbeeld. Afgelopen jaren vielen veel treinen uit, vanwege onder meer personeelstekorten en storingen. Het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM) zei vorig jaar dat het nog tot 2025 kan duren voordat het ov even druk is als voor corona.

Op termijn zal NS dus wel weer boven het oude niveau uitkomen. In 2018 ging ProRail ervan uit dat het aantal treinreizigers in 2030 fors gegroeid zou zijn, mogelijk met wel 45% meer treinreizigers. Inmiddels is wel duidelijk het aantal treinreizigers niet zo sterk zal groeien.

Operationeel verlies teruggedrongen

NS zag in de eerste jaarhelft wel financieel herstel vergeleken met een jaar terug. De opbrengsten liepen exclusief overheidssteun op van 1,3 miljard tot bijna 1,9 miljard euro. Het onderliggende operationeel verlies werd teruggedrongen van een min van 225 miljoen naar 26 miljoen euro verlies. Volgens het bedrijf is dit echter “nog steeds onvoldoende voor een financieel gezonde NS”. De komende jaren blijven volgens de onderneming daarom “financieel uitdagend”.

Onder de streep slaagde de NS er overigens wel in om zwarte cijfers te schrijven. Dat komt onder meer door vergoedingen door de overheid. Een woordvoerster van de NS wil desgevraagd niet ingaan op vragen over de mogelijke consequenties van de financiële moeilijkheden voor bijvoorbeeld de investeringen.

Incidenten

NS was in de eerste helft van het jaar ook druk bezig met het terugdringen van het tekort aan conducteurs en machinisten. In totaal zijn er de laatste tijd meer dan 2700 collega’s bij gekomen, zegt het bedrijf. Ook kampte de NS met verschillende incidenten. In april was er bijvoorbeeld het treinongeval bij Voorschoten, waarbij de bestuurder van een bouwkraan overleed. Daarna konden ruim twee weken geen treinen rijden tussen Leiden Centraal en Den Haag Mariahoeve. Verder reden er dik een week geen treinen op het traject Den Bosch-Eindhoven vanwege dassenburchten onder het spoor. En in juni zorgde een storing bij een post van de verkeersleiding voor grote hinder in Amsterdam en omgeving.

(c) ANP / Treinreiziger.nl

0 0 stemmen
Artikel waardering
44 Reacties
Oudste
Nieuwste
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
linda
9 maanden geleden

wat besmettings risico betreft helemaal mee eens als je ziet hoe smerig het materiaal van binnen en buiten er uit ziet, dit nodigt niet uit om met de trein te gaan reizen!

Annemiek
9 maanden geleden
Antwoord aan  linda

Ik vind dat echt symbolisch voor de staat van NS. Er is niemand die het blijkbaar iets kan schelen. De reiziger heeft het maar te pikken.

Aan de ene kant allerlei goors (vette snacks, milkshakes, vitrines vol bladerdeeg, halve liters bier etc. etc.) verkopen op de stations, aan de andere kant de rotzooi die dat oplevert niet opruimen. Geen enkel toezicht op het fatsoenlijk gebruik van de treinen. Nog nieuwe SNG’s waar de plak al tot diep in de hoeken zichtbaar is. Een halve coupe met stoelen waar je liever niet op zit. Laat je per ongeluk je bekertje koffie vallen, dan hebben andere reizigers daar weken later nog last van. Als de FEBO haar stoepje niet schoonveegt, is dat een schande. Doet NS hetzelfde, dan is het allemaal lastig; moeilijke uitdaging en personeelstekort.

Martin
9 maanden geleden
Antwoord aan  Annemiek

Ik heb het hier al vaker gezegd, want het raakt me. Maar inderdaad: het materieel ziet er niet uit. SLT’s zijn gewoon standaard (donker)bruin. VIRM’en ook. Zijn er überhaupt nog wasinstallaties…? Binnen niet beter. Ik zie ook nooit meer schoonmakers (vroeger werden op het eindpunt standaard snel de afvalbakken geleegd voor er werd gekeerd; is kennelijk helemaal afgeschaft). Vorige week stapte ik om 8 uur ‘s ochtends in Alkmaar in een VIRM waarvan de vloer kleefde van de cola. Popcorn overal. McDonalds-zakken. Half opgegeten hamburgers. Natuurlijk moeten die reizigers zich diep schamen, maar de boel was ‘s nachts dus niet opgeruimd. Leuk als je als goedbetalende forens in zo’n ranzig vehikel stapt. Dan lonkt toch je eigen schone autootje. Met de files richting Amsterdam valt het momenteel namelijk ook heel erg mee.

Johan
9 maanden geleden
Antwoord aan  Martin

@Hildebrand Van Kuijeren

In zekere zin is er inderdaad geen efficiëntere manier van werken dan helemaal niet werken, ja.

Kiron
9 maanden geleden
Antwoord aan  Annemiek

I completely agree on this and this is really disappointing. With cancelled, late train and all other circumstances, now I prefer to use my electric bike to reach at my destination,if possible as I don’t own a car.

Brabo
9 maanden geleden

Als je blijvend 15% van alle treinen opheft is het weinig realistisch te denken dat de reizigers terugkeren. De vele uurdiensten jagen de reizigers de auto in.

Anoniem
9 maanden geleden
Antwoord aan  Brabo

Als.passagier.moet.ik.wel elke maand abonnement betalen maar ieder.keer.moet ik vanwege de werkzaamheden met de bus .ik kan niet op de ns rekenen.en straks gaat de school open gaan de conducteurs weer staken voor.loonsverhoging.als je de conducteurs in de treinen zoekt zijn ze nergens te vinden,de relschoppers en luidsprekers zitten in de stilte coupe en schelden en.bedreigem een ieder.ook de dpporwerkzamen lelystad Dronten was vorig jaar af en nu weer tot 4 september. Hoeveel keren worden de werkzaamheden uitgevoerd .vraag me af wat Ex minister kool mees daar doet.laat hij naar huis gaan. Is bezig met geld in zijn eigen zak te stoppen verhoogd ook alles abonnementen en krijgt nog staatssteun.

Shay
9 maanden geleden
Antwoord aan  Brabo

Als.passagier.moet.ik.wel elke maand abonnement betalen maar ieder.keer.moet ik vanwege de werkzaamheden met de bus .ik kan niet op de ns rekenen.en straks gaat de school open gaan de conducteurs weer staken voor.loonsverhoging.als je de conducteurs in de treinen zoekt zijn ze nergens te vinden,de relschoppers en luidsprekers zitten in de stilte coupe en schelden en.bedreigem een ieder.ook de dpporwerkzamen lelystad Dronten was vorig jaar af en nu weer tot 4 september. Hoeveel keren worden de werkzaamheden uitgevoerd .vraag me af wat Ex minister kool mees daar doet.laat hij naar huis gaan. Is bezig met geld in zijn eigen zak te stoppen verhoogd ook alles abonnementen en krijgt nog staatssteun.

Realisme graag
9 maanden geleden

Het wordt tijd dat ook ProRail nu tot de orde wordt geroepen. Daar blijft men uitgaan van totaal onrealistische groeicijfers en op basis daarvan met geld smijten. Dat kan fors minder.

Hanzeboog
9 maanden geleden

Het is een kwestie van vertrouwen. Voor de coronacrisis ging het prima. Vandaar die optimisme van NS dat het aantal treinreizigers tot 2030 met 45% zou stijgen.

Maar coronacrisis, personeelstekort, langdurige aaneengesloten werkzaamheden van ProRail, storingen in verkeersleiding etc. hebben het vertrouwen in reizen met trein aangetast.

NS krijgt standaard de schuld. Maar de spoorwereld is meer dan NS. NS is afhankelijk van ProRail, overheid, onderaannemers, overige bedrijven zoals KPN voor verkeersleiding ProRail.

Maar NS ziet het wel terug in het aantal treinreizigers in hun treinen. Vooral forenzen haken af. Die zijn aan tijd gebonden. En forenzen moeten betrouwbaar, veilig en punctueel van A naar B kunnen reizen.

Voor de overige treinreizigers telt dat minder. Dagjesmensen, toeristen, reizigers die familie, vrienden bezoeken etc.

Tonny
9 maanden geleden
Antwoord aan  Hanzeboog

Ik snap niet waar het idee vandaan komt dat punctualiteit voor een forens belangrijker is dan voor iemand anders.

Martin
9 maanden geleden
Antwoord aan  Tonny

Misschien omdat je als treinforens van je leidinggevende op je flikker krijgt als je voor de zoveelste keer die nutteloze vergadering om 9 uur ‘s ochtends mist? Nare collega Hans met z’n autootje zit daar natuurlijk wel… Je moet gewoon kunnen vertrouwen op je vervoer, of je het nu zelf betaalt of het bedrijf waarvoor je werkt. En daarin stelt NS de afgelopen tig jaren hevig teleur.

P. J. Kroes
9 maanden geleden
Antwoord aan  Hanzeboog

Als ik op familiebezoek ga in een ander deel van het land of een afspraak heb in een ziekenhuis 5 stations verderop wil ik ook dat het OV mij daar op tijd brengt. Maar er is iedere dag wel wat. Dat mantra van personeelstekort wordt sleets. En het gejammer over weglopende en wegblijvende reizigers ook. Niet lullen masr poetsen!

J.M. Haije
9 maanden geleden

Het zou al flink helpen als de conducteurs in de treinen de vervoerbewijzen zouden gaan controleren. Als ik ze al zie, doen ze vaak niets anders dan het uitvoeren van de vertrekprocedure en zitten ze daarna in de eerste klas of in de achterste cabine, of maken ze alleen een zogenoemd servicerondje door de trein. Er wordt nu nauwelijks gecontroleerd en dat leidt onvermijdelijk tot inkomstenderving door zwart- of grijsrijden.

Hans van bemmelen
9 maanden geleden
Antwoord aan  J.M. Haije

en onveiligheid

Baardstaart
9 maanden geleden
Antwoord aan  J.M. Haije

Grijsrijden is een ander verhaal. Veel reizigers checken per abuis bij het verkeerde paaltje in of weten niet dat een bepaald kaarttype niet bij een bepaalde vervoerder geldig is. Als er bij Keolis weer eens een service en controle team rond loopt zijn er altijd weer een paar personen beet, die verkeerd zijn ingecheckt of een verkeerd ticket hebben. Dit noem ik niet zwart of grijs rijden, maar totale mismanagement afschuiven op de onwetende incidentele reiziger. Waarom kan het in Duitsland wel met een regioticket bij alle concessie vervoerders terecht en in Nederland niet. Sowieso hou ik ook van de contant minded instelling van onze oosterburen.

Joost2
9 maanden geleden
Antwoord aan  Baardstaart

Als reiziger heb je zelf ook wel enige verantwoordelijkheid om te weten waarvoor je ticket wel of niet geldig is natuurlijk.

Maas
9 maanden geleden
Antwoord aan  Joost2

U reist zeker vaak met de trein. Ik niet. omdat ik geen auto meer rijd moet ik nu wel. Ik koop gewoon een kaartje bij een balie en verwacht dat ik gewoon naar mijn bestemming kan zonder geneuzel . Nederland is zo klein, regel dat gewoon goed.

Annemiek
9 maanden geleden

Dat operationele verlies valt me echt ontzettend mee. Ik ben benieuwd hoe dit de komende jaren houdbaar blijft.

Voor de rest valt me het gegoochel met de andere cijfers me tegen. Er zijn op een gemiddelde dag 1,1 miljoen mensen die met de trein reizen. Er worden 1,1 miljoen reizen/ritten gemaakt. Als ik op een dag een retourtje maak, ben ik niet plotseling twee mensen, maar voor NS blijkbaar wel. Er zijn in Nederland 1,3 miljoen studenten (MBO en tertiair onderwijs samen), waarvan een groot deel recht heeft op het studentenreisproduct. Het aandeel studenten onder die 550.000 reizigers is dus zeer groot.

Ook dat er 2700 collega’s zijn bijgekomen, is een nietszeggend cijfer zonder informatie over de uitstroom. Als het aantal fte’s zou zijn toegenomen met 2700, waarom wordt er dan zo hard geschrapt tijdens het F1-weekend? Ik schat in dat het aantal fte’s met amper 200 is toegenomen. En dan neem ik het nog ruim.

Het aangedragen feit dat er meer mensen parttime naar kantoor gaan, zou je ook moeten terugzien in de filecijfers. Daarin is echter niet zo’n groot verschil waarneembaar.

Verder vraag ik mij af wat NS nou eigenlijk heeft gedaan om de forens terug in de trein te krijgen. Ik heb mijn abonnement (Altijd Vrij eerste klasse) eerder opgezegd, maar NS heeft geen enkele moeite gedaan mij terug te winnen. Ik zie dat NS met de weg=weg-weken wel moeite doet om dagjesmensen in de trein te lokken met te winnen prullen en wat korting. Maar ik denk niet dat dat echt zoden aan de dijk zet.

Brabo
9 maanden geleden
Antwoord aan  Annemiek

Enkele aanvullingen:

– De personeelsomvang in Nederland is in 1H23 met ongeveer 300 man gedaald. Vermoedelijk is er per saldo vooral in ondersteunde functies gesneden.

– Er zijn ongeveer 750.000 OV-studentenkaarten in omloop.

– Dat de treinen smerig zijn heeft waarschijnlijk ook te maken met bezuinigingen.

– NS heeft meer last van thuiswerkers dan de auto omdat NS altijd vooral kantoorwerkers vervoerde wiens type werk zich meer leent voor thuiswerkt.

– Het is moeilijk in te schatten in hoeverre de cijfers kunstmatig zijn opgepoetst. Dat zie je meestal pas op wat langere termijn.

Anoniem
9 maanden geleden
Antwoord aan  Brabo

Er rijden 15% minder treinen dus je hebt ook een stuk minder personeel nodig. Daarnaast is veel oersoneel bij de informatie en de catering op de stations verdwenen door sluiting en/of inkrimping van de openingstijden.

Tim H
9 maanden geleden
Antwoord aan  Brabo

Als je 15% minder treinen laat rijden met 1,5% minder personeel moet het nu toch redelijk ruim zitten qua personeel.

Hans van bemmelen
9 maanden geleden

jl. zondag op en neer Den Haag C Roermond geen enkele conducteur of assistent (die er was) controleerde; zelfs niet door mijn rijtuig gelopen; resultaat eerste klas boordevol met reizigers zonder dat plaatsbeweijs.
Trein bij vertrek Roermond al smerig. Rden wel op tijd.

Baardstaart
9 maanden geleden

De NS directie en de vakbonden hebben 0,000 aan flexibiliteit om te zorgen dat het OV weer een aantrekkelijk product. Het enige wat ze doen is als een kalf aan de spenen van de overheid zuigen voor meer toezeggingen en zelfs subsidies, terwijl de NS trein onbetrouwbaar, smerig en duur is geworden. Ook hebben de private vervoerders last van personeelstekorten, maar hun treinen inclusief de afgeleefde Lintjes zijn proper. Verder is de kans om een service en controle ploeg tegen te komen daar hoger dan bij de NS en er werd ook weer een nieuw iemand voor service en controle opgeleid.

Ben gisteren nog een dagje aan het regiotreinen en regiobussen geweest en alles reed op tijd en de treinen/bussen waren proper. Overigens zag ik de eerste herbesickerde Lint met de nummer 30 al voor de nieuwe Zutphen – Hengelo – Oldenzaal consessie in Winterswijk staan. Ook was ik enkele weken met de trein van Hengelo naar Enschede geweest. Ook hier een verschil. De NS trein was kort en relatief leeg en met de terugweg was ik met Keolis en die was een stuk voller. Ik denk dat veel reizigers toch de voorkeur geven aan de regiovervoerders. Verder is op veel plaatsen waar de vervoersregio’s (provincies) treintrajecten hebben over genomen de dienstregeling vaak enorm verbeterd.

Renee
9 maanden geleden

Ik merk dat ik het steeds moeilijker vind om de NS te vertrouwen op het gebied van bereikbaarheid. Langere wachttijden, treinen die uitvallen, ook door onderhoudsproblemen. Voor vervoer naar een auto-evenement zelfs ergens anders busjes ingezet op een traject waar al weinig verbindingen zijn. Het is soms gewoon praktischer om de auto te nemen.

Anoniem
9 maanden geleden
Antwoord aan  Renee

Soms?

jaap
9 maanden geleden

het is simpel… waarom blijven mensen weg…
TE duur (veel te duur)
TE veel uitval
TE onvoorspelbaar
tja simpel… het is niet moeilijk

Anoniem
9 maanden geleden
Antwoord aan  jaap

En nu de oplossing….

Opa Ties
9 maanden geleden
Antwoord aan  jaap

Klopt, maar omdat NS structureel verliesgevend is is dat niet zo simpel op te lossen. Die verliesgevendheid zit namelijk ingebakken in de hele bedrijfsvoering.

Anoniem
9 maanden geleden

Hoeveel procent waren mensen met een Dagkaart van de AH etc.. ? Voor de pandemie?

Tim H
9 maanden geleden
Antwoord aan  Anoniem

Procentueel waren de winkelketen kaartjes altijd in de orde van 2%. Die markt is min of meer overgenomen door WeekendVrij.

Frans E.R. Eekhout
9 maanden geleden

Het is in de post corona tijd het “nieuwe normaal” en dus zal men zich daarop moeten aanpassen en misschien wel accepteren met een neergaande spiraal aan zowel reizigers als inkomsten en mag de rest van de BV Nederland gaan bijspekken om nog voor wat inkomsten bij NS te zorgen.
Behalve tarieven zal ook het imago moeten verbeteren, want daar ben ik wel gene en deze eens dat de kwaliteit vooral bij de VIRM’s te wensen overlaat. Reinheid vaak smerig vooral de wc’s, exterieur idem, met name de alweer VIRM en niet zozeer de ICM en dergelijke.
NS is geen propere trein onderneming meer zowel letterlijk als figuurlijk, helaas…

Realisme graag
9 maanden geleden
Antwoord aan  Frans E.R. Eekhout

De verloedering heeft natuurlijk met geldgebrek te maken, bedrijven die geen geld hebben bezuinigen altijd als eerste op zaken als schoonmaak, onderhoud en investeringen. Dat fleurt namelijk op korte termijn de jaarcijfers wat op.

G RvdW
9 maanden geleden

Mensen blijven weg omdat de kaartjes ELK jaar duurder worden, de NS ELK jaar slechtere dienstregelingen ervaart en heel veel storing, vertraging en uitval.
Het is gewoon een rampzalig bedrijf, rijd elke dag op de motor heen en weer nu, vele malen beter, en zelfs goedkoper (!)

Anoniem
9 maanden geleden

In het weekend reizen er weer net zo veel als voorbeeld de pandemie want dan mag het met 40procent korting wat voor de pandemie ook in de avond spits kon

Anoniem
9 maanden geleden

Iedere keer dat gezeur trein is duur.
Ga naar ns reisplanner dan reisvergelijker en trein is goedkoper. voor 5 E heb je maand korting op reizen buiten spits.
Voor 120 E heb je voor 4 E per dag mobiliteit in Nederland in de daluren.
1km met de auto kost minimaal 0,44 E.
Met de trein/OV 0,13 E/km.
Tja mensen werken 1 dag per week voor het hebben van een auto en zijn er ingetuimeld om alle onzin inzake vrijheid te geloven. Werk- en consumptieslaven zoals de neo-liberalen, de slavendrijvers uit de geschiedenis, die de mensen bedotten en schijt hebben aan de CO2 uitstoot/klimaatnoodtoestand.

P.M. van den Berghe
9 maanden geleden

Wat bij mij opvalt is dat men als bedrijf alleen de uitkomst presenteert. Vervolgens zijn er allerlei ‘kenners’ o.a. op deze site die de oorzaken trachten te benoemen. Als bedrijf zou ik werkelijk willen weten van de hoed en de rand. Dat kan maar op één manier nl. door een groot marktonderzoek waarbij alle potentiële klanten een rol spelen. Misschien vraagt de toekomstige klant wel een anders werkend bedrijf dat niet steeds de techniek als uitgangspunt neemt maar de wensen van de klanten.

Anoniem
9 maanden geleden

Het feit dat er zoveel werkzaamheden,wisselstoringen, logistieke beperkingen en andere ongemakken zijn,helpt ook niet echt mee om de reizigers terug te krijgen.

Jordy
9 maanden geleden

Hoe kan dat dat ns verlies maakt ik heb weekend abbonement en moet 32 euro betalen maar als ik een maand niet reis zou dat dan 32 moeten zijn maar krijg soms rekening van 200 euro okal heb ik die maand niet gerezen kwakzalvers

Kees
9 maanden geleden

Waarom moeten mensen overal eten en dan bedoel ik geen boterhammetje maar gewoon warm eten met saus en mayonaise. Het maakt de trein vies past niet in het prullebakje en vind het een vieze lucht.

Anoniem
9 maanden geleden

Ik vond altijd al duur maar nu gaan ze wel heel erg veren ik hoop dan ok dat ze er erg veel klaterende door zullen kwijt raken want dit is echt schadellig

martien nolting
9 maanden geleden

Ik vond altijd al duur maar nu gaan ze wel heel erg veren ik hoop dan ok dat ze er erg veel klaterende door zullen kwijt raken want dit is echt schadellig

Anoniem
9 maanden geleden

In Duitsland zijn de RE’S en ICE’s ook minder bezet. Overdag RE’S 25%. Van daag ICE koeln – FFM Hbf 60%.
Waar zijn de treinreizigers gebleven?
Het speelt al sinds begin juli.
Duitse km-vreter verslagdoend.