fbpx

Vakantie Zwitserland per trein? Tips en tricks

Zwitserland, bekend om zijn adembenemende landschappen, knusse bergdorpjes en efficiënte treinnetwerk, is de perfecte bestemming voor een treinvakantie. Of je nu op zoek bent naar avontuur in de Alpen, ontspanning aan de oevers van een bergmeer, of gewoon wilt genieten van het prachtige uitzicht. Dankzij het tv-programma Denkend aan Zwitserland neemt de interesse aan een vakantie Zwitserland toe.

Treinreizen naar Zwitserland

Vanuit Nederland rijdt er tot 2x per dag een directe trein naar Zwitserland. Het gaat om de ICE Amsterdam – Basel en de nachttrein Amsterdam – Zürich. De ICE Amsterdam – Basel zal per 15 juli 2024 komen te vervallen. Maar ook zonder directe ICE zijn er prima mogelijkheden om per trein naar Zwitserland op vakantie te gaan.

Heb je zelf geen zin om alle treinkaartjes te regelen en goede hotels bij stations? Dan kun je jouw treinreis Zwitserland ook regelen via Treinrondreis.nl. Dat is onderdeel van Treinreiziger.nl. Via Treinrondreis worden meerdere pakketreizen aangeboden. Onze eigen favoriet: Grand Panorama Rondreis.

Mooiste treinreizen in Zwitserland

In Zwitserland kun je heel veel mooie treinreizen maken. We hebben al eerder de 15 mooiste treinreizen van Zwitserland op een rij gezet. De favoriet van Treinreiziger.nl is de Bernina Express, die Chur met Tirano verbindt. Dat kun je doen in de panoramarijtuigen, maar ook in een regionaal treinstel. Veel mensen zijn geneigd te kiezen voor de panoramarijtuigen en dat is natuurlijk ook erg mooi. Maar onderschat wordt hoe mooi de treinreis is in het reguliere treinstel. Hier kunnen vaak de raampjes ook open, waardoor je mooiere foto’s kunt maken en is het in de regel veel rustiger waardoor je altijd kunt kiezen voor de kant met het mooiste uitzicht. Een ander voordeel: je bespaart tot circa 40 euro reserveringskosten, per persoon.

Foto: (c) Rhätische Bahn

Ook heel beroemd is de Glacier Express, de langzaamste sneltrein ter wereld. Deze trein verbindt Zermatt via Brig en Andermatt met Chur en St. Moritz. De vraag naar deze trein is enorm. De trein rijdt tot 4x per dag, maar in de regel zijn alle treinen ruim voor vertrek vol gereserveerd. Ook hier kun je naast de panoramatrein kiezen voor de regionale trein. Dan moet je echter wel meerdere keren overstappen. Zie ons artikel: De Glacier Express versus de regionale trein.

Andere populaire mooie treinreizen zijn de Gotthard Panorama Express en de nieuwe directe GoldenPass Express.

Vakantie Zwitserland, waar verblijven?

Als je naar Zwitserland gaat, mag een bezoek aan Zermatt niet ontbreken. Zermatt is als autovrij bergdorp de rust zelve. Het dorp ligt aan de voet van de beroemde Matterhorn, dat ook wel als het symbool van Zwitserland wordt gezien. Vanuit Zermatt kun je ook een uitstapje maken met de Gornergratbahn, die eindigt op ruim 3.000 meter hoogte. Vanaf hier heb je ook prachtig uitzicht op de Matterhorn. Je kunt treintickets voor de Gornergrat het beste ter plekke regelen, zodat je weet op welke dag het weer het beste is. Treintickets kunnen niet uitverkocht raken. Wel kan het zijn dat je bij drukte moet wachten.

Treinreizen in zwitserland, Zermatt

Ook Lugano is een stad in een fascinerende regio (Ticino). Veel mensen denken dat Lugano Italië is, en dat is niet verwonderlijk, want Italiaans is de voertaal. De stad ligt aan het gelijknamige meer en je kunt zeggen dat hier de Zwitserse precisie en Italiaanse flair samenkomen. Dankzij de Ticino Pass kun je tijdens je verblijf in Lugano ook gemakkelijk naar Bellinzona en Locarno. In Bellinzona kun je bijvoorbeeld de drie goed bewaarde middeleeuwse kastelen bezoeken die door UNESCO als werelderfgoed zijn aangemerkt.

Ook Interlaken is een goede stad om aan te doen. De stad zelf is niet heel bijzonder maar vanuit hier kun je gemakkelijk naar de Jungfraujoch, het hoogste treinstation van Europa met een fantastisch uitzicht. Ook kun je vanuit Interlaken een mooie boottocht maken naar Thun, wat een mooie historische stad is. Eventueel kun je vanuit Thun nog doorreizen naar Bern, al is dat wellicht op één dag wel intensief om beide steden te bezoeken. Vanuit Interlaken kun je ook een treinreis met de GoldenPass Express maken.

Tips voor een treinvakantie Zwitserland

Zwitserland is een duur land. Voor ons Nederlanders is de koers van de Zwitserse frank bovendien ongunstig. Voor één euro krijg je tegenwoordig net geen één frank. Luzern en Genève zijn ook mooie steden om te bezoeken, maar hier zijn hotels in het centrum vaak duurder dan gemiddeld. Ook Andermatt is vaak vrij duur. Verblijf in Graubünden, zoals in Bergün, is vaak een stuk voordeliger. Andere steden waar het verblijf vaak relatief voordelig is zijn Chur, Basel en Bellinzona. Neemt niet weg dat Zwitserland een duur land blijft.

Om de treinvakantie Zwitserland leuk te houden, kun je het beste op de eerste dag vanuit Nederland niet te ver Zwitserland in reizen. Basel, Interlaken en Chur zijn prima bestemmingen die je ook kunt bereiken als er onderweg vertraging ontstaat. Want: eerlijk is eerlijk, hoe punctueel Zwitserse treinen zijn, hoe vaak vertraagd Duitse treinen zijn. Als er vertraging ontstaat dan is het vervelend als je nog helemaal naar Zermatt moet, of richting Bergün of St. Moritz.

Vanuit Treinreiziger.nl zullen we iedereen uiteraard aanbevelen om een treinreis Zwitserland te regelen via Treinrondreis, maar dat is uiteraard ook eigen belang.

0 0 stemmen
Artikel waardering
47 Reacties
Oudste
Nieuwste Meest gestemd
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
Anoniem
7 maanden geleden

Jammer dat Zwitserland zo onbetaalbaar is.

Dries Molenaar
7 maanden geleden
Antwoord aan  Anoniem

Daar hebben de Zwitsers geen last van. Die gaan lekker goedkoop naar het buitenland om te winkelen. Met de auto moet je als buitenlander een vignet hebben maar vreemd genoeg hoeven Zwiters in de EU niets te hebben.

NB In Canada kun je ook mooi met de trein en er is nog veel meer te doen. En het is er een stuk goedkoper. Het dagelijkse treinverkeer is er wel een stuk minder.

Opa Ties
7 maanden geleden
Antwoord aan  Dries Molenaar

Dat autovignet is qua kosten gefrutsel in de marge, het echte kostenprobleem in Zwitserland zit bij overnachten en eten.

Paul Lamote
7 maanden geleden
Antwoord aan  Opa Ties

Klopt, degenen die altijd klagen over dat vignet zijn degenen die via Zwitserland naar Italië willen en daarbij in Zwitserland geen cent uitgeven.

Joost2
7 maanden geleden
Antwoord aan  Dries Molenaar

Zwitsers moeten in het buitenland uiteraard ook gewoon betalen, alleen is het ‘betalen-naar-gebruik’ in elk land anders geregeld. In Zwitserland heb je een vignet, in Frankrijk, Italië en Spanje tolwegen en in Nederland is er, vergeleken met andere landen, een hoge brandstofaccijns.

Onder de streep zal het voor automobilisten uit het ene land wat voordeliger zijn dan uit het andere land, dat klopt.

Anoniem
7 maanden geleden
Antwoord aan  Joost2

Goede bijdrage. Bedankt.

treingraag
7 maanden geleden

Chur, hotel Drei Koenige is voordelig, prima klassieke kamers met eigen douche of zonder met gebruik gangdouche. Ontbijt buffet is zeer uitgebreid.
In de avond alleen aangekomen deal gekregen: kamer voor 2 met flinke korting. En ..de franken zijn geen euros.
Tamina Therme in Bad Ragaz aanrader. Lekker warm en fraaie (007) setting.
Kabelbaan Chur met leuke overstap 2 persoons cabines voor een heerlijke Servische bonensoep op de Brambuesch berg.
Of zwemmen Sportanlage Ober Au binnen met zicht op de sneeuw en sauna beneden binnen met uitloop grasvelden voor wat stappen in de sneeuw.
Aan de bar later een goed glas Calanda bier uit Chur zelf. Bergtrein naar Arosa vv super ook.

Anoniem
7 maanden geleden
Antwoord aan  treingraag

Franken zijn iets meer waard dan euro’s.

Dries Molenaar
7 maanden geleden
Antwoord aan  Anoniem

en je doet er minder mee in Zwitserland.
Overigens doet men in Zwitserland maar wat graag mee met de Eu voorzieningen en opereren ze als impliciet lid. Handig voor de export die er schijnbaar toch is.

Rene
7 maanden geleden

Zwitserland is vrij duur, maar je kan besparen:
– In Ticino krijg je het Ticino Ticket gratis bij iedere overnachting (voor de duur van het verblijf). Daarmee is alle openbaar vervoer in het kanton gratis. Nou, dat zoiets zie ik in Nederland niet gebeuren.
– Graubündenpass is omgerekend per dag ook niet zo duur – en alle ov is inbegrepen. In Nederland is een dagkaart voor alleen de trein al duurder.
– Er zijn meerdere plaatsen waar je gratis ov krijgt aangeboden in de regio waar je verblijft + kortingen op andere zaken.
– Sommige resorts met vankantie-appartement zijn best betaalbaar, bijvoorbeeld in Meiringen.

Verder lees en hoor ik altijd over dezelfde treinreizen. Bernina, Glacier Express. Schitterend natuurlijk, maar er mag ook meer aandacht voor andere trajecten zijn die óók schitterend zijn. Zoals: Zernez – Scuol, de oude Gotthardroute, Martigny – Vallorcine en Aigle – Les Diablerets.
Natuurlijk is op deze site de aandacht helemaal voor de trein, maar vergeet in Zwitserland ook de postbus niet, daar hoor ik nooit zoveel mensen over. Wat te denken van Reichenbach – Griesalp (het steilste postbustraject in het land met veel haarspeldbochten), de busrit naar de Schwarzwaldalp of Engstlenalp, en de pasroutes in de zomer.

Brabo
7 maanden geleden
Antwoord aan  Rene

In het Franse deel zijn inderdaad ook een aantal zeer fraaie trajecten die een bezoek de moeite waard zijn.

Rene
7 maanden geleden

De Bernina is ook verreweg het meest divers en spectaculairst. En samen met de Glacier Express natuurlijk ontzettend vermarkt. Veel andere (wat kortere) bergspoorlijnen zijn qua toeristisch bezoek veel rustiger. De oude route van Spiez naar Brig is ook zo’n voorbeeld, met een lange afdaling langs de bergwanden met gigantisch uitzicht op het Rhonedal. De boemel Martigny – Vallorcine is aan één kant ook een uitkijkbalkon 1e rang op tal van hoge bergtoppen.

Heel anders, maar ook mooi is de lijn van St. Gallen naar Wasserauen, in het Appenzellerland. De bergen zijn lager dan in het zuiden, de spoorligging is niet spectaculair, maar de hele omgeving is typisch Zwitsers, ruraal en lieflijk met tal van authentieke dorpjes met hun eigen tradities. Een beetje de Achterhoek van Zwitserland…

Frank
7 maanden geleden
Antwoord aan  Rene

Nu heb ik het zwart op wit en woon ik dus in de achterhoek van Zwitserland :-).

Vanuit Wasserauen naar de Ebenalp, Seealpsee en als de konditie en het weer goed zijn, verder naar de Säntis.

ik mis op het lijstje & antwoorden eigenlijk ook hele normale tracjecten zoals Biel – Neuchatel – Yvedon, daar rijdt de verbinding langs twee meren en met geluk zicht op de Berner Alpen.

Het tracject Zürich – Chur vind ik dankzij de meren (Zürich, Obersee en Walensee) en gebergte zoals de churfisten, pizol niet minder aantrekkelijk dan de RHB trajecten. Ook Zürich – Luzern rijd langs twee meren en geeft ondeweg de blik vrij op Rigi en Pilatus.

Voor diegene welke echt voor het rein reizen gaan is ook Zürich HB – Bern leuk, Weg vanuit Zürich HB welke tot een van de groostete station in Europa hoord, daarna door de agglomeratie en rijdt men tussen spreitenbach en killwangen langs en groot rangeer terein, komt door Olten, wat uit treinzicht het Utrecht van Zwitserland is en dan via het nieubouwtraject ben je zo in Bern. Welke een fantastische oud Stadtzntrum heeft.

Van al die vele spoortrajecten welke ik in Zwitserland ken, vind ik persoonlijk de tracjetcen Fribourg – Lausanne en Montreux richting Zweisimmen het mooiste, fantastische kombinatie van Berg en Meerzicht.

Betreffend Duur, hm ja, wat eten betreft eten we hier in Zwitsrland eigenlijk altijd s’middags warm dus bieden veel restaurants door de weeks (vrij)goekope menus aan. Een hebben grotere Coop en migros supermarkten ook restaurants welke prijzelijk ok zijn.

En als het ook eens wat duurder mag zijn, Stéphane Décotterd net Boven Montreux met een fantstische uitzicht op het meer van Geneve.

Annemiek
7 maanden geleden
Antwoord aan  Rene

@Frank. Het tochtje naar de Säntis heb ik in oktober nog gemaakt. Inderdaad erg fraai met het treintje en de bus met aanhanger. Ik kan wel verklappen dat het bordje, waarop staat dat het 3,5 uur lopen is vanaf de bushalte naar de top, absoluut niet klopt.

Anoniem
7 maanden geleden
Antwoord aan  Rene

Bedankt. Veel inspiratie gevonden.
De door Frank genoemde Montreux – Zweisimmen een aanrader.

Dries Molenaar
7 maanden geleden

Een mooi inhakertje op de TV-serie met van Duin. Al die de pensionado’s die klagen over de belastingen en prijzen blijken plots wel geld te hebben voor exclusieve reizen door Zwitserland.
De kranten-advertenties voor de treinentrips naar Canada blijken ook voor reizen van euro 8900 pp te zijn.
Toch wat goedkoper dan een Antartica reis van Euro 60.000 Of met een eigen groepschartervliegtuig door Australie.

Dries Molenaar
7 maanden geleden

Merkwaardig is dat de rijke bejaarden op reis vaak krenterig of gierig zijn. Zo blijf je rijk zullen ze denken.
Arme Zwitsers die straks met hordes mensen uit NL zitten.

Dries Molenaar
7 maanden geleden

Wellicht dan ook maar wat geld op een Meta en Google adverteren zetten … Merkwaardig hoe snel je met een paar losse Euro’s de kijkcijfers opdrijft, ervaar ik elders.

Baardstaart
7 maanden geleden

Beste budget tip… Bekijk een Zwitsere cabride op Youtube.

Dries Molenaar
7 maanden geleden

Een paar van die panorama-wagons zou in NL ook wel wat zijn in de lente. Om zo door de bollenvelden of door Flevoland en waar meer te rijden.
Toen der tijd ging ik ook met opzet over Haarlem naar Den Haag om zo even van het uitzicht te genieten.

Baardstaart
7 maanden geleden
Antwoord aan  Dries Molenaar

Laten ze eerst maar zorgen dat het spoor maar eens goed functioneert en je kunt ook boven gaan zitten in een VIRM of DDZ.

Dries Molenaar
7 maanden geleden
Antwoord aan  Baardstaart

Kromme ruiten zijn slecht voor het uitzicht en vaak zijn die bovenruimte viezer dan de beneden ramen.

Anoniem
7 maanden geleden

Die Schweiz is gewoon geweldig georganiseerd qua spoor en openbaar vervoer in het algemeen. Heerlijk land. Ontzettend betrouwbaar ook. Als ik dan lees over de trieste HSL – prestaties in Nederland en al die uitvallende treinen en defecten overal steeds…. zie het verschil.

Dries Molenaar
7 maanden geleden
Antwoord aan  Anoniem

Toch vreemd dat mensen in NL gelukkiger zijn dan mensen in CH.

Anoniem
7 maanden geleden
Antwoord aan  Dries Molenaar

Die Dries, wat een afgunst. Je bent blijkbaar nooit verder geweest dan je zolderkamer waar je de hele dag dit forum zit te bestoken. Groeten uit Zwitserland.

Dries Molenaar
7 maanden geleden
Antwoord aan  Anoniem

ah anoniempje is een Zwitserse boomer die nauwlettend de media in NL zit te trollen.

Baardstaart
7 maanden geleden
Antwoord aan  Dries Molenaar

Je hebt leugens,
je hebt grote leugens
en ….
je hebt statistiek.

Het is totaal onzinnig om het geluk in twee landen met elkaar te vergelijken of in een land moeten er duidelijk zware problemen zijn.

Dries Molenaar
7 maanden geleden
Antwoord aan  Baardstaart

Ach, NL staat steevast in de top vijf van alles dat belangrijk is. In tegenstelling tot de meeste andere landen. Alleen 25 jaar CDA en VVD beleid hebben wel de zorg, defensie, justitie en het onderwijs flink naar beneden doen gaan. En schijnbaar vindt iedereen het fantastisch.

Annemiek
7 maanden geleden
Antwoord aan  Anoniem

Ik vind dat het OV in Zwitserland op het platteland op sommige tijdstippen nogal karig is. Er is inderdaad veel spoor, maar als je daar geen gebruik van kunt maken en aangewezen bent op de bus, dan is het OV vaak geen optie. Vooral de lange pauzes tussen de middag (die je ook wel in Duitsland en Oostenrijk ziet) vind ik absurd. Op sommige plekken wordt de uurdienst soms drie uur lang onderbroken. Blijkbaar omdat men vindt dat de chauffeurs thuis de boterhammetjes mogen eten.

Anoniem
7 maanden geleden
Antwoord aan  Annemiek

ZZP-ster. Zuur,Zuurder, Persoon geeft het niet. Zo irritant. Irre Tante! Nu weer de bus dan de trein en reist het liefst met auto en vliegtuig. Zum CO2…n.

hanaq
7 maanden geleden

Zwitserland is inderdaad fantastisch voor treinliefhebbers. Treinen rijden frequent en meestal op tijd, je hoeft geen toeslagen te betalen (behalve dan voor enkele toeristentreinen) en vrijwel elk traject is mooi, prachtig, fantastich of duizelingwekkend, zeker voor vlakkelanders. Het is voor mij te duur, maar ik bemachtig af en toe een senioreninterrail, als die afgeprijsd is. Ik logeer net over de grens in Italië, maar afgelopen mei wist ik betaalbaar onderdak te bemachtigen in het Rhonedal bij Visp, aan de voet van een helling en op 10 minuten lopen van een station. Toen de hoogtevrees op een bergpad van nauwelijks 70 cm breed, waar ik honderden meters recht naar beneden kon kijken, me teveel werd keerde ik terug en reed ik naar Zermatt, waar ik veilig achter ramen tussen de duizelingwekkende uitzichten reed. En diezelfde dag nog kon ik betaalbaar per trein boodschappen doen in Domodossola, Italië.
Eerder reed ik vandaar met de Centovalli naar Locarno. Onderweg stapte ik uit in het Italiaanse plaatsje Re om vandaar langs hellingdorpjes en watervallen 10 kilometer naar Camedo te lopen, Zwitserland. Ik kan iedereen aanraden even uit te stappen, en als je in Andermatt bent, neem dan even de tijd om het stadje uit omhoog te lopen en te zien hoe op de helling aan de overkant treinen naar Disentis omhoog en omlaag kruipen, tunnels in en tunnels uit. Dat traject was voor mij afgelopen mei het hoogtepunt en ik meen ook het hoogste punt. De hele wereld was daar wit.
Tirano heb ik nog niet aangedaan. Tegelijk denk ik met nostalgie aan het schuurtje op wielen, waarin ik vijftig jaar geleden in zeseneenhalf uur van Sarajevo, nu Bosnië, door de bergen naar Uzice in Servië kronkelde. Wel wat anders dan het comfort in Zwitserland. Kort daarna werd die spoorlijn gesloten. Het schijnt dat het Servische deel nu geopend is voor toeristentreinen.
Panoramawagons van de Glacier express rijden soms mee met gewone treinen. Zo stapte ik ooit onwetend zo’n wagon binnen. De tafels stonden gedekt, maar er was niemand. Nee, ik kon daar niet blijven als ik niet enkele tientjes wilde ophoesten. De gewone wagons erachter waren heel aangenaam. Afgelopen mei zag ik een afgeladen Glacier vol gelukkigen uit de hele wereld uit Brig vertrekken, voordat mijn gewone maar zeer aangename trein naar Andermatt vertrok. De ramen konden open.

Dries Molenaar
7 maanden geleden
Antwoord aan  hanaq

volgens andere berichten is het OV helemaal niet zo fantastisch. De mindere banen stagneren al snel. Overigens heeft sneeuwval daar hetzelfde effect als in DE of NL. Het is mythe dat alles gewoon door zou rijden.

.
7 maanden geleden

het probleem van confederatio helvetica is dat het zeer toeristisch is ondanks de peperdure wisselkoers. Ik was een keer in Engelberg waar ik dacht ver weg te zijn van alle drukte. Komt er ineens een trein eindigen in dat plaatselijke station wat een eindhalte was. Die trein zat vol met Indiers met gigantische koffers en die stormden de trein uit en begonnen als kippen zonder kop ieder een andere kant op te rennen, ik had nog nooit zoiets gezien van mijn leven, wat een op hol geslagen mensenmassa. Een paar spraken mij aan of ik daar de weg wist, ik ben een toerist ging er niet bij hun in, wat een onbeschoft vuil volk. TDLR; het is veel te druk in CH als je op zoek bent naar rust probeer de kleine dorpen in Noorwegen en Schotland.

Anoniem
7 maanden geleden
Antwoord aan  .

Er zijn echt genoeg mooi gelegen dorpen in Zwitserland die wel rustig zijn. Je moet alleen buiten de gebaande toeristische paden kijken. Wat te denken van Val Bregaglia in Graübunden. Schitterend gelegen plaatsjes, hoge bergen, weinig toerisme.

Interlaken lijkt puur gebouwd voor het toerisme en rondom de Jungfraujoch is natuurlijk een heksenketel, zeker zomers. 80% van alle toeristen gaan alleen het min of meer vaste rondje Zermatt, Interlaken, Luzern af, steevast hetzelfde.

Anoniem
7 maanden geleden
Antwoord aan  Anoniem

Het zijn dan ook al 150 jaar oude IC en EC treinenverbindingen die de toeristen naar de Zwitserse Alpen brachten.
Vanaf Brussel langs de Rhein. De reis is alleen al vakantie puur voor wie treinreizen meer is dan van A naar B te geraken.

Dries Molenaar
7 maanden geleden
Antwoord aan  Anoniem

150 jaar en Brussel aan de Rijn? We zullen uw beweringen maar als komische noot nemen.

Anoniem
7 maanden geleden
Antwoord aan  .

Die Indiers die je beschrijft als onbeschoft zijn de Indiase VVD-ers, BBB-ers, NSC-ers die ik hier in Nederland ook dagelijks tegenkom. Ikke dikke ikke en de rest kan stikken. Buiten de gewone Nederlanders uit. Leven op de kosten van de hardwerkenden. Werk voor Geert om dat te beeindigen!

Dries Molenaar
7 maanden geleden
Antwoord aan  Anoniem

U woont toch in CH, volgens uw bewering elders.

Ronald Ramakers
7 maanden geleden

Zwitserland lijkt me een prachtig land.
Natuurlijk is het er duur, maar dat is Nederland ook en alle andere West-Europese landen.
Als je goedkoop op vakantie wilt gaan ga dan naar Zuidoost-Azië. Je betaalt alleen een redelijke prijs voor het vliegtuig maar de bestemmingen zijn goedkoop.
Kortom, het is onzin om over hoge prijzen te beginnen. Dan moet je thuis in je tuintje of op je balkon maar de tent opzetten.
Leuk om de tips te lezen van mensen met ervaringen in Zwitserland en die dus goed weten waar ze het over hebben.
Vervelend om al die negatieve flauwekul te lezen van mensen die nog nooit in Zwitserland zijn geweest en zo te lezen ook niet veel van de wereld te hebben gezien.
Dus mensen als Dries Molenaar die alles met negatieve ogen bekijken kunnen beter een leuke hobby zoeken dan hun negatieve gedachten op internet fora te spuien. Als je graag je mening op internet fora geeft, zoek dan een forum met een onderwerp waar je verstand van hebt!

Dries Molenaar
7 maanden geleden
Antwoord aan  Ronald Ramakers

Lekker profiteren van de arme mensen in Azië. Hoe lang zal dat nog duren met uw uitkering.
Het wordt echt afzien wanneer er, theoretisch, geen armen mensen meer zouden zijn. Dan is het gedaan met de grote monden van lui met een uitkering of gewoon salaris.

anon
7 maanden geleden
Antwoord aan  Ronald Ramakers

Zo is het maar net-zit nu in een guesthse/klein hotel in de bekpekkende toeristenwijk van Bangkok voor 15€/N, AC inbegrepen. Interrail met de zwarte vrijdag promotie ingeslagen met 25% Rabatt, daar worden ook vast wel enkele dagen van weer in die Schweiz verreden-kosten onder de 10€/dag. Ook hier volop gastarbeid in de Horecasector-uit bvb Burma/Cambodia/Laos-werk dat de Thai voor dat loon niet meer wenst te doen. En dat als uitgekiende senior met slechts 2 pensioenen-AOW ab ABP als ex-ambtenaar.
Heb het zo uitstekend naar mijn zin-om de ogen uit te steken van de op alles zuur reagerende Molen. En naamgenoot van hem is hier ook geregeld en kan uitstekende IT en aankoop PC adviezen geven.