fbpx
Foto Stefan Verkerk

Woensdag minder treinen van en naar Schiphol door storing

08 okt 2025 9:37

Er rijden woensdag de hele dag minder treinen van en naar Schiphol door een seinstoring. Er rijden ongeveer 40 procent minder treinen dan gewoonlijk. Spoorbeheerder ProRail verwacht dat het treinverkeer op donderdagochtend weer normaal is.

Door de storing vallen veel intercity’s en sprinters uit. Reizigers moeten rekening houden met minstens 15 minuten extra reistijd. Het traject Rotterdam – Leiden – Schiphol wordt geraakt evenals het traject Hoofddorp – Schiphol – Amsterdam – Hoorn. Vooralsnog rijden alle Eurostar-treinen naar Brussel en verder wel, de Eurocity Direct richting België valt vaak uit.

Storing lang onvindbaar

De seinstoring ontstond in de nacht van dinsdag op woensdag. Om 01.00 uur werd de storing gemeld. Lange tijd is tevergeefs gezocht waar het probleem zat. Dat is inmiddels bekend. Een railspoel is kapot, meldt ProRail. Een railspoel is een transformator die langs het spoor ligt.

Komende nacht reparatie

Op woensdagochtend werd eerst verwacht dat het probleem om 8.15 uur verholpen zou zijn, dat werd al snel 10.15 uur en tegen 9 uur werd gemeld dat er de hele dag minder treinen rijden omdat de railspoel in de nacht gerepareerd wordt. De reparatie laat op zich wachten omdat de klus overdag nog meer hinder voor het treinverkeer oplevert.

(c) Treinreiziger.nl

5 1 stem
Artikel waardering
15 Reacties
Oudste
Nieuwste Meest gestemd
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
Paul Lamote
1 maand geleden

Het gebruikelijke kwaliteitsniveau van ProRail.

S.O. de Mieter
1 maand geleden
Antwoord aan  Paul Lamote

Je kunt je wel afvragen in hoeverre ProRail hiervoor verantwoordelijk is.
Het hele seinstelsel NS uit 1954 plus Automatische Trein Beïnvloeding uit de ’60-er jaren hangt aan elkaar van de kabeltjes, spoeltjes, relais, schakelaartjes, lampjes, kroonsteentjes en andere ouderwetse ‘meuk’. Gezien de ouderdom van dit systeem is het eigenlijk een wonder dat het nog redelijk werkt en dat er nog mensen zijn die het kunnen repareren.

vismis
1 maand geleden
Antwoord aan  S.O. de Mieter

Ach-lijkt wederom vooral niet gehinderd door veel kennis. Er was-zoals ook wel verwacht kon worden-op serieuze radio een interview met een dame van ProRail die het allemaal uitlegde, ook waarom het helaas toch langer gaat duren als eerst gedacht en zelfs S de M zou hebben kunnen weten dat alle rails naar/via airport Schiphol van veel later zijn.

S.O. de Mieter
1 maand geleden
Antwoord aan  vismis

Ja Vismis, de rails zijn van later datum maar het systeem en de techniek zijn verouderd. Het wordt steeds moeilijker om relaistechniek te onderhouden omdat zowel de kennis en de onderdelen schaars worden.
Het materieel uit die tijd is toch ook verdwenen?
Het onderhoud wordt op een bepaald moment gewoon te moeilijk en te duur.

Ab Normaal
1 maand geleden
Antwoord aan  S.O. de Mieter

Aan een veroudert systeem kan ProRail op zich vrij weinig aan doen. Dat is een feit en wordt ook veroorzaakt door de vertraagde uitrol van ERMTS/ECTS.
Waar ProRail wel wat aan kan doen is dat ze liever een hele dag problemen hebben dan enkele uren minder sporen beschikbaar. Als ze de aannemer de ruimte geven zouden er maar 3 van de 6 sporen beschikbaar zijn. Dan heb je gewoon schijt aan de reiziger. En de NS ook, want die vind dit ook een juiste redenatie.

S.O. de Mieter
1 maand geleden
Antwoord aan  Ab Normaal

Zou kunnen, maar misschien moet er nog even gezocht worden naar zo’n spoel.
Ik geloof dat die dingen niet meer nieuw te koop zijn en dan moet je natuurlijk nog een ploeg mensen hebben plus een kraantje en personeel is ook schaars.

Ab Normaal
1 maand geleden
Antwoord aan  S.O. de Mieter

Op het moment dat ik dit schreef was alles aanwezig, tenminste dat werd in het bericht vermeld.

Hanzeboog
1 maand geleden
Antwoord aan  Paul Lamote

Wederom Schiphol. Heb geen cijfers en feiten over aantal storingen van/naar Schiphol.

Maar het is duidelijk dat het bij Schiphol meer is dan op de meeste andere delen van Nederland? Is bijvoorbeeld Utrecht – Amsterdam Bijlmer met vergelijkbare frequentie net zo storingsgevoelig?

En dan te bedenken dat ProRail al vele werkzaamheden gedaan heeft bij Schiphol. Maar heb niet het idee dat het robuuster wordt.

Marc Busio
1 maand geleden

Een van de laatste reizigersstromen die nog lucratief zijn voor het spoor, passagiers van en naar de luchthaven, wordt voor de zoveelste keer getrakteerd op op vertraging en uitval van vele treinen. De bijdrage van de trein in de totale mobiliteit is al klein, maar door dit soort wanprestaties wordt die echt marginaal.

Daan
1 maand geleden
Antwoord aan  Marc Busio

Iemand vergeet even voor het gemak dat er meer mensen naar amsterdam centraal reizen met de trein dan dat er vanaf schiphol vliegen.
En amsterdam centraal is niet eens het drukste station in Nederland……

Laatst bewerkt op 1 maand geleden door Daan
Arjan krabbenbos
1 maand geleden

Niet zo negatief uitlaten over Pro Rail Paul, de perrons op de stations in ons land zijn toch veel beter dan de vele, bouwvallige, lage perronnetjes bij onze Zuiderburen? Storingen zijn nooit plezierig, evenmin vertragingen onderweg. Het Duitse spoor heeft daar vaker last van dan hier in ons kleine land, waar de infra wel regelmatig aan onderhoud wordt onderworpen! Nu zijn ze bezig om Vught via een tijdelijk spoor aan te leggen en daar wordt momenteel hard aan gewerkt! Omreizen of met vervangbussen rijden is dan het advies, als je langs dit bouwproject moet! Pro Rail werkte ook in Heiloo, om daar het station te vernieuwen en rondt in februari 2026 het capaciteitsprobleem bij de sporen 4 en 5 op te Utrecht Centraal!

Baardstaart
1 maand geleden
Antwoord aan  Arjan krabbenbos

Let wel. Dit gaat niet over de aangekondigde werkzaamheden bij Vught of lagere sporen in het buitenland, maar dat Schiphol last heeft van veel te veel storingen om de trein een betrouwbare manier te laten zijn om op een vliegreis te gaan.

S.O. de Mieter
1 maand geleden
Antwoord aan  Baardstaart

Mee eens, maar dit is al jaren aan de gang.
https://www.luchtvaartnieuws.nl/nieuws/categorie/3/airports/nergens-zoveel-storingen-op-het-spoor-als-rond-schiphol
Het project ‘Groot Onderhoud Schiphol’ (GOS) duurt nog tot 2028.
Daarna zou het spoor er weer decennia betrekkelijk storingsvrij bij moeten liggen maar dat klinkt natuurlijk alsof een nieuwsredactie blij is dat de fax is opgeknapt.

Hanzeboog
1 maand geleden

Vooralsnog rijden alle Eurostar-treinen naar Brussel en verder wel, de Eurocity Direct richting België valt vaak uit.

NS en NMBS hebben een goede formule met Eurocity Direct en Eurocity. Mocht Eurocity Direct vanwege bepaalde problemen met infrastructuur en bijvoorbeeld Schiphol kunnen treinreizigers alsnog Eurocity Rotterdam – Brussel nemen. Dat maakt het reizen tussen Rotterdam – Brussel voor treinreizigers robuuster.

Omgekeerd is het minder. Want Eurocity valt ook wel eens uit. En dan kunnen ze niet zomaar de Eurocity Direct nemen.

Max
1 maand geleden
Antwoord aan  Hanzeboog

Dat het omgekeerde niet kan is een mooi voorbeeld van hoe de reiziger nog steeds niet op 1, 2, en 3 staat bij de NS.