fbpx

Aantal treinreizigers stijgt licht: grote verschillen per station

15 sep 2016 11:07

Het aantal in- en uitstappers per station is tussen 2013 en 2015 gemiddeld licht toegenomen. Toch zijn er grote verschillen per station. Zo verwerkt Groningen Europapark maar liefst 54% meer reizigers, terwijl andere stations tot 20% minder reizigers verwerken. Dat blijkt uit een analyse van Treinreiziger.nl op basis van cijfers van de Nederlandse Spoorwegen.  

Bij Eijsden en station Maastricht Randwyck zou het zelfs om een daling van meer dan 20% gaan. Of dat echt het geval is, valt te betwijfelen. De grenstrajecten worden nu namelijk anders in kaart gebracht. NS heeft daar geen volledig overzicht van de internationale reizen, maar de aannames zijn verbeterd. Die inzichten hebben ertoe geleid dat het aantal in- en uitstappers van een aantal grensstations naar beneden is bijgesteld. Dat is onder andere het geval bij Eijsden en Maastricht Randwyck.

Langere treinreizen
NS zegt dat het aantal in- en uitstappers tussen 2014 en 2015 met ongeveer één procent is toegenomen. Het aantal kilometers dat door reizigers wordt afgelegd is echter sterker gestegen (3%). Dat betekent dat treinreizigers nu gemiddeld een langere treinreis maken.

Verschuivingen
Bij ongeveer de helft van de stations is het aantal in- en uitstappers toegenomen, bij de andere helft van de stations juist afgenomen. Soms vinden er binnen steden verschuivingen plaats. Zo daalt het aantal reizigers van en naar Den Haag Hollands Spoor, terwijl het aantal reizigers van en naar Den Haag Laan van NOI juist sterk groeit. Ook in Amsterdam is een soortgelijke ontwikkeling te zien: tussen 2013 en 2015 is het aantal reizigers van en naar Amsterdam Centraal licht afgenomen, terwijl het aantal reizigers van en naar Amsterdam Bijlmer, Amsterdam Sciencepark en Amsterdam Lelylaan juist sterk toeneemt.

Stijgers en dalers
Net als vorig jaar groeien ook nu vooral de relatief nieuwe stations. Bij de grote dalers, de grensstations buiten beschouwing gelaten, zitten Purmerend (-20%), Soestdijk (-19%) en Hoek van Holland Strand (-18%). Bij Hoek van Holland Strand zal ongetwijfeld ook het weer een belangrijke invloed hebben gehad. 

Zoek de cijfers per station

Laden..

Zeeuwse lijn
Op de lijn Vlissingen – Roosendaal daalt het aantal reizigers op bijna alle stations. In 2012 is de reistijd tussen de grote Zeeuwse steden en de Randstad er behoorlijk op achteruit gegaan. "Waarschijnlijk draagt dat ertoe bij dat het aantal reizigers nog steeds daalt," stelt redacteur Hildebrand van Kuijeren van Treinreiziger.nl. In 2017 wordt de trein opnieuw langzamer, dus de kans is reëel dat die daling zich door gaat zetten. 

Alleen NS-stations
Van alle NS-stations heeft Utrecht Centraal het grootste aantal treinreizigers: 176.552. Eijsden heeft volgens de cijfers het kleinste aantal reizigers: 162. Hoogstwaarschijnlijk zijn er stations met nog minder reizigers, maar die worden bediend door andere vervoerders. Die hebben vorig jaar al aangegeven in- en uitstapcijfers per station als concurrentiegevoelige informatie te zien.

OV-chipkaart-data
NS wijst er verder op dat tussen 2013 en 2015 het gebruik van de OV-chipkaart is toegenomen, waardoor er een steeds nauwkeuriger beeld gegeven kan worden. Het spoorbedrijf heeft alleen cijfers van het aantal in- en uitstappers van NS-reizigers. Stations als Groningen, Leeuwarden en Zutphen zullen dus nog veel meer reizigers verwerken, omdat daar ook treinen van andere vervoerders stoppen. 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *