fbpx

Aanbesteding OV in grote steden niet meer verplicht

02 okt 2012 14:24

De Eerste Kamer heeft dinsdag ingestemd met de initiatiefwet ‘Aanbestedingsvrijheid OV grote steden’. Door de aangenomen wet zijn de stadsregio´s van Amsterdam, Rotterdam (Rijnmond) en Den Haag (Haaglanden) niet meer verplicht om het Openbaar Vervoer aan te besteden. Ook gelden de nieuwe regels voor Utrecht. 

In 2011 legden werknemers van de RET (Rotterdam), HTM (Den Haag) en GVB (Amsterdam) meerdere keren het werk neer om een verplichte aanbesteding te voorkomen. Zij lijken nu hun doel te hebben bereikt. De nieuwe wet is een initiatief van de PvdA en D66. Vrijwel alle partijen hebben met de nieuwe wet ingestemd, met uitzondering van de VVD, CDA en SGP.

Het kabinet Rutte-I sprak in het regeerakkoord af dat Amsterdam, Rotterdam, Den Haag en Utrecht verplicht hun ov moesten aanbesteden. Dat zou goedkoper en efficiënter vervoer moeten opleveren. PvdA, GroenLinks, SP en D66 vinden echter dat de gemeenten zelf het beste weten hoe ze hun openbaar vervoer moeten regelen.

De commerciële vervoerders, Connexxion, Arriva, Veolia en Syntus zijn teleurgesteld in de nieuwe wet. Volgens hen is verplicht aanbesteden goedkoper. Dat lijkt ook te kloppen: de busconcessie in Rotterdam werd eerder dit jaar fors voordeliger aanbesteed. Dankzij de aanbesteding gaat de jaarlijkse exploitatiebijdrage in deze concessie omlaag van 45 miljoen euro naar 28 miljoen euro. De kwaliteit moet vergelijkbaar blijven. Echter de praktijk moet uitwijzen of de RET er in slaagt om dit ook daadwerkelijk uit te voeren.

Het GVB is blij met de instemming van de Eerste Kamer. Het Amsterdamse ov-bedrijf gaat met de Stadsregio Amsterdam kijken hoe de reiziger het beste openbaar vervoer kan krijgen. "Ik denk dat het aannemen van de initiatiefwet een positieve ontwikkeling is en dat het goed is dat de rust op de ov-markt terugkeert", zegt directeu Bart Schmeink. "GVB kan zich nu meer gaan richten op de reiziger in plaats van op de aanbesteding. De reiziger is hierbij de grote winnaar."

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *