Geplaagd Deutsche Bahn zet zelfspot in – komische webserie over treinpersoneel
17 okt 2025 11:16
De Duitse spoorwegmaatschappij Deutsche Bahn zet zelfspot in als nieuwste wapen om het beschadigde imago op te poetsen. In een nieuwe webserie, die is verschenen op sociale media, neemt DB zichzelf op de hak. Afleveringen van de zogeheten ’mockumentary’ zijn al door miljoenen mensen bekenen.
De serie, waarvan de afleveringen verschijnen op Youtube, Instagram en Tiktok, heet ’BOAH, BAHN! Wir sitzen alle im selben Zug’ (Wauw Bahn! We zitten allemaal in dezelfde trein). Met de serie wil DB vooral de medewerkers van het spoorbedrijf een hart onder de riem steken.
‘Liefdesverklaring aan medewerkers’
“De serie is een humoristische liefdesverklaring aan DB-medewerkers”, zegt het hoofd van DB-langeafstandsvervoer Michael Peterson. “Het spreekt recht uit het hart van veel van onze passagiers. Met hun toegewijde en gepassioneerde inzet zijn onze medewerkers geweldige gastheren – ondanks de vaak moeilijke omstandigheden! De serie drukt onze waardering voor hen uit.”
DB zit al geruime tijd in zwaar weer. Het bedrijf draait een flink verlies en stevige vertragingen van de treinen op de langeafstandsverbindingen zijn inmiddels regel geworden. Keer op keer verbetert DB het eigen vertragingsrecord. Nog maar iets meer dan de helft van de langeafstandstreinen rijdt nog op tijd.
Idee van actrice zelf
De nieuwe humoristische serie komt niet uit de koker van het spoorbedrijf zelf, maar van hoofdrolspeelster Anke Engelke. De bekende Duitse actrice en zangeres kwam op het idee voor de serie en benaderde Deutsche Bahn. Ze liep voor het maken van de serie zelf een stage op de ICE.
“Het is geweldig dat ik tijdens zowel de stage als de opnames een kijkje in het hart van de Deutsche Bahn heb mogen nemen. Zelden heb ik zo’n prachtig avontuur op mijn werk meegemaakt: filmen met de cast, crew en figuranten in rijdende treinen – een uitdaging en enorm veel plezier tegelijk”, zei ze vorige week tijdens de presentatie van de serie op het hoofdstation van Frankfurt.
Engelke speelt in de serie treinmanager Tina. Haar team bestaat uit conducteur Katy (Chenoa North-Harder), Lukas (Yannik Heckmann) en steward Serdar (Mücahit Altun). Met zijn vieren neemt dit team de dagelijkse routine op de ICE-treinen op de hak.
De serie is gefilmd in rijdende ICE-treinen. De passagiers zijn figuranten en geen echte passagiers.
Publiek reageert positief
In een van de recente afleveringen zegt Engelke treffend ’een grap is als een trein, hij moet goed aankomen’. De reacties op sociale media zijn overwegend positief en mensen roepen om meer afleveringen. Maar er zijn ook kritische reacties. “Het bedrijf is in zelfironiemodus. Dat had in 2010 misschien gewerkt. Tegenwoordig zijn de misstanden zo flagrant dat ze niet meer met humor over het hoofd te zien zijn”, schrijft de Süddeutsche Zeitung.
Op T-Online schrijft auteur Christoph Schwennicke: “Ja, dat is smakeloos. Anke Engelke’s vertolking van de overweldigde treinconducteur is grappig. De scènes over de rijdende chaos zijn vergelijkbaar met”Ladykracher” (een populaire Duitse sketch comedy show op tv, red). Maar het lachen blijft in je keel steken.’’
Trein-lied
De serie kwam ook met een eigen trein-lied. “Je raakt dit pakkende deuntje nooit meer kwijt. Graag gedaan!”, meldt DB er zelf bij. Kijken op eigen risico dus.
(c) Treinreiziger.nl / Mark Koghee
En dan te weten dat de DB voor het Fernverkehr voor komend jaar geen prijsverhogingen heeft toegepast.
Wel wordt het D-ticket duurder 63 E per 1 januari 2026.
Mobiliteit voor 2,10 E per dag.
Dit jaar 2025 kost het Deutschland-Ticket nog 58 E.
Dus mobiliteit voor 1,93 E per dag.
Allez Hollanders: INSLAAN!!!!!!
Het ultieme redmiddel;
Maak een ‘hit’ van je ‘shit’!
Het kan dan wel grappig bedoeld zijn zo’n webserie. Maar ik vind het vooral erg sneu.
De ooit zo pünktliche Deutsche Bahn, de trots van Duitsland is verworden tot een grote chaos. En voorlopig is er geen verandering in zicht.
Wat kan je hier aan doen? Geen idee… Maar zo’n comedie serie maakt het er niet beter op…
Humor over het Duitse spoorbedrijf is ook een afleiding van al de problemen die het grootste spoorbedrijf van onze oostelijk buurland wil deel delen met zijn klanten. Beetje satire is toch altijd beter dan schelden, of agressie om je verhaal te halen bij een DB employee. Sank you for travelling wis deutschen bahn was al een satire over DB over het Engels sprekend DB team, maar ook veel ingezet door de laatste langdurige en veel voorkomende vertragingen op het Duitse Spoorwegnet. Duitsland is ons grootste buurland en ja die hebben door een groter oppervlak ook meer achterstallig onderhoud. Vergeet ook niet dat er ook weer bij hereniging van een groot Duitsland, het nog minder goed onderhouden DDR netwerk is bijgekomen.
Het netwerk van de DR in de ex-DDR heeft de DB in de jaren 1990 in hoog tempo gesaneerd en kanselier Schroder moest in de jaren 2000, verrassing, bezuinigen. De Duitser was lui geworden heette het toen. Boekhoudkundig kregen ze het allemaal rond door daarna wel roofbouw te plegen op onderhoud.
De DDR was trouwens niet het enige Oost-Europese land met een niet goed onderhouden netwerk.
En eh, klanten framen als scheldende agressors lost ook geen problemen op 😉
Voor directie, en veel belangrijker: politici die misschien niet helemaal eerlijk zijn geweest over de kosten van de DDR, de Eurocrisis en het Coronafonds is het wel verleidelijk om zich te verschuilen achter het ‘arme personeel’ .
In de geschiedenis Hartmut Mehdorn, de DB directeur vergeten. Veel bezuinigingen, wel gedachten aan beursgang, maar waarvan gezegd werd dat het niet vanuit het klantbelang was. Artikel gezien waarop naar de lange termijn effecten van zijn beleid wordt gekeken. Maar ik hou het hierbij.
Kan me vaag herinneren dat vele jaren terug de DB een-met destijds natuurlijk andere ”media”- een min of meer vergelijkbare serie had. Bijnaam DB; die rote Riese (=de rode reus).
Engelsen menen in hun eigen bijgeloof immer dat ”the Gerries (slang voor duitsers) geen moppen kennen/kunnen of dat een duitser die een leuke mop heeft geen duits ken weejze. Maar uit ervaring weet ik dat ze best wel van ”Witze”=grappen houden! Al zijn die op TV vaak wel behoorlijk flauw en altijd afgetrapt hetzelfde.
Aan een kant laat de DB hier duidelijk zien dat ze het ook weten dat het niet goed gaat met hen, maar ook dat de oplossing nog ver weg is. Humor is wellicht een beter antwoord dan talloze excussen, die niet meer als gemeend overkomen en zo kan wat zelfspot de druk voor zowel de reiziger als personeel verlichten, die regelmatig te maken hebben met de Duitse fern-spoorwegchaos. Dit is wel een goede manier om deze kelote boodschap dat we de zaken niet op orde hebben en het ook nog een tijdje gaat duren aan de reiziger en personeel over.
Uiteraard is dit geen oplossing, maar de oplossing bij de spoorwegchaos is ook niet 1,2,3 te verwachten en er zal zowel bij DB als bij de railinfra veel moeten gebeuren. Eerlijkheid en zelfspot is in deze situatie bij het publiek wel gewaardeerd.
Het is ook makkelijk de DB als schuldige aan te wijzen terwijl er ook politieke redenen te over waren waarom men niet gekozen heeft het spoor te saneren. Ik ben inmiddels wel een beetje klaar met het feit dat de politiek zich zelf verschanst en de DB de shit mag opruimen. Immers is de staat de gene die het financiert.
Een plusje van mij erbij. En zie mijn bijdrage hierboven.
@Baardstaart: de vraag is altijd of het werkt als je het zelf voor een lange tijd zou proberen bij je werkgever of bij je beste klant (wanprestaties relativeren en afdekken met humor)
Het simpele antwoord is dat het van de marktverhoudingen afhangt. Ben je een beginnende ondernemener, c.q. ben je een werknemer die moet concurreren en zijn promotie moet verdienen. Of ben je een gevestigd bedrijf of een gevestigde organsatie in een omgeving met beperkte concurrentie?
‘Wir sitzen alle im selben Zug’ betekent ook zoiets als ‘we zitten allemaal in hetzelfde schuitje’. Dat heeft ook wel iets komisch, ware het niet dat ik bij de planning van mijn reis naar Innsbruck en Regensburg zeer ruime overstaptijden heb ingepland. Nou ja, misschien kan ik dan op die overstapstations dat treinlied gaan zingen om de tijd te doden. Ook hilarisch!
Die zelfspot deed de Berlijnse BVG beter en leuker en met eigen personeel met de campagne “Weil wir dich lieben”. Vooral om het spotje ‘Weltkulturerbe’ kon ik smakelijk lachen.