fbpx

Boete dreigt vanwege problemen Hogesnelheidslijn

22 apr 2014 10:55

Voor het eerst in de geschiedenis dreigt NS (formeel HSA) beboet te worden vanwege de slechte prestaties op de hogesnelheidslijn. Vorig jaar viel de Intercity Direct – die toen nog Fyra heette – 6x vaker uit dan is toegestaan. Voor het zomerreces zal Mansveld de Tweede Kamer informeren hoe daarmee wordt omgegaan, meldt het ministerie van Infrastructuur aan Treinreiziger.nl.

In 2013 reed in totaal bijna zes procent van de snelle treinen via de hogesnelheidslijn niet. In ruim de helft van de situaties kwam dat door een aan NS verwijtbare oorzaak. Dat is zes keer zo vaak als toegestaan. Die conclusie trekt Treinreiziger.nl op basis van de 33e en 34e voortgangsrapportage van de HSL-Zuid.

Vooral in het eerste en vierde kwartaal van 2013 vielen veel treinen uit: bijna acht procent. Tijdens de andere twee kwartalen bedroeg de uitval iets minder dan vier procent. Een deel van de uitval valt niet aan NS (formeel HSA) toe te rekenen. Daar is bijvoorbeeld sprake van als een trein uitvalt door problemen aan de infrastructuur. Echter, het grootste deel van de uitval – zo´n 3,3 procent – valt wel toe te rekenen aan NS. Volgens het HSL-contract mag dit slechts maximaal 0,5 procent zijn. Iets wat in de afgelopen vijf jaar nog nooit is gelukt.

De vooruitzichten voor het eerste kwartaal 2014 zijn niet gunstig: recent werd de trein korte tijd aan de kant gezet vanwege problemen met de locomotief. De reiziger krijgt bij uitval (= 30 minuten vertraging) nu nog het complete bedrag van zijn treinticket terug. Per 2015 wordt die vergoeding gehalveerd, omdat de lijn bij de rest van het hoofdrailnet wordt gevoegd. Redacteur Hildebrand van Kuijeren vindt dat onbegrijpelijk. "In mooie bewoordingen wordt altijd gezegd dat de reiziger voorop staat. Waarom moet de vergoedingsregeling van de trein die het vaakst uitvalt dan versoberd worden?" vraagt hij zich af.

Alhoewel NS nog nooit de beloftes uit de HSL-concessie heeft weten te realiseren, is het bedrijf daarvoor tot nu toe nog nooit beboet. Oud minister Eurlings meldde destijds aan NS dat de afspraken niet gehandhaaft zouden worden. Die brief is vorig jaar ingetrokken, waardoor handhaving mogelijk wordt. Daardoor dreigt er nu voor het eerst in de geschiedenis een boete voor de slechte prestaties op de hogesnelheidslijn.

Een woordvoerd van Mandsveld erkent dat de prestaties op de hogesnelheidslijn onder de maat zijn. "HSA voldoet, net als in de vorige verslagperiode, niet aan de norm voor het aan HSA toerekenbare uitvalspercentage van treinen. De staatssecretaris zal de Tweede Kamer voor het zomerreces informeren over de wijze waarop zij hier mee om zal gaan, vanuit het oogpunt dat deze prestaties in de toekomst moeten verbeteren" reageert een woordvoerder van Mansved.

Foto: Kialna Photography 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *