fbpx

ChristenUnie: Stel vertragingsgegevens realtime beschikbaar

De ChristenUnie wil dat staatssecretaris Mansveld zich gaat inzetten dat de punctualiteitsgegevens zo spoedig mogelijk toch openbaar gemaakt worden. Woensdag werd bekend dat RTL Nieuws de stiptheidsdata van treinen niet krijgt. Tweede Kamerlid Carla Dik-Faber (ChristenUnie) heeft naar aanleiding daarvan Kamervragen gesteld aan de staatssecretaris.

De christelijke partij vindt dat punctualiteitsgegevens niet bedrijfsvertrouwelijk zijn en wil daarom dat die informatie openbaar wordt. "Dan kunnen bijvoorbeeld ook reizigersorganisaties de cijfers gebruiken voor hun analyses en zijn zij niet afhankelijk zijn van de gegevens voor zover die verstrekt worden door de vervoerders" legt Dik-Faber uit. 

Dik-Faber wil bovendien dat vertragingsgegevens realtime beschikbaar komt via open data. NS publiceert nu alleen bewerkte verwachte vertrektijden, maar geen brondata. Via gps weten ProRail en NS precies waar hun treinen staan, maar die gegevens zijn niet openbaar. OV-Magazine pleitte er eerder al voor dat die brondata vrijgegeven wordt.

De ChristenUnie vermoedt dat de punctualiteitsgegevens niet openbaar zijn, omdat vervoerders dat niet willen. "Klopt het dat ProRail genoemde punctualiteitsgegevens wel wil verstrekken maar dat er contracten zijn tussen ProRail en vervoerders dat ProRail geen gegevens mag verstrekken als de vervoerder daar niet mee instemt?" vraagt Dik-Faber dan ook aan de staatssecretaris. 


De Kamervragen die Dik-Faber aan Mansveld heeft gestekd: 

1. Kent u het bericht “RTL krijgt punctualiteitsgegevens niet”?[1]

2. Bent u er mee bekend dat ProRail op haar website alleen een landelijke punctualiteitscijfer van dezelfde dag publiceert?

3. Klopt het dat RTL de onderliggende historische en gespecificeerde punctualiteitsgegevens eerder heeft opgevraagd bij NS maar dat NS deze gegevens niet heeft verstrekt?

4. Klopt het dat ProRail genoemde punctualiteitsgegevens wel wil verstrekken maar dat er contracten zijn tussen ProRail en vervoerders dat ProRail geen gegevens mag verstrekken als de vervoerder daar niet mee instemt?

5. Deelt u de mening dat punctualiteitsgegevens niet bedrijfsvertrouwelijk zijn en daarom door ProRail openbaar zouden moeten worden gemaakt voor iedereen zodat bijvoorbeeld ook reizigersorganisaties ze kunnen gebruiken voor hun analyses en niet afhankelijk zijn van de gegevens voor zover die verstrekt worden door de vervoerders?

6. Bent u bereid van ProRail te eisen dat de punctualiteitsgegevens per traject zo spoedig mogelijk openbaar worden gemaakt?

7. Ziet u mogelijkheden om genoemde gegevens ook realtime beschikbaar te stellen via open data?