fbpx

Fyra problemen in sneeuw was mogelijk te voorkomen

Richard De Leeuw, projectmanager Fyra, denkt dat de problemen met de Fyra in de sneeuw te voorkomen waren geweest. De Fyra verloor in winterse omstandigheden een bodemplaat, vervolgens werd de trein na amper 40 dagen dienst van het spoor gehaald.

AnsaldoBreda was woest over het uit de dienst nemen en vond dat er onverantwoord hard door de sneeuw was gereden. Bij een bepaalde hoeveelheid sneeuw zou de trein maximaal 20 km per uur mogen rijden, dezelfde snelheid die geldt bij het weghalen van treinen bij overstromingen. "Dat werd door hen uitgelegd als ´Harder kun je dan toch niet,´ dat vond ik een belachelijke uitleg," verklaarde De Leeuw vandaag onder ede bij de de parlementaire enquête naar de Fyra.

Tijdens de sneeuw gold er geen snelheidsbeperking, terwijl dat in andere landen bij winterse omstandigheden vaak wel gebeurt. De Leeuw denkt dat de problemen er niet waren geweest als in de sneeuw met 100 tot 140 km per uur was gereden. De Leeuw vond dat er onmiddellijk een oplossing moest komen voor de gebrekkige beplating. "Dat ging overigens niet over één nacht ijs," zegt De Leeuw. De grote brokken ijs ontstonden door aerodynamische effecten in de ruimten tussen de kieren, volgens de projectmanager betrof het een ontwerpfout.

De treinen werden afgenomen toen de Fyra nog ernstige veiligheidsstoringen had. "Elke trein had wel storingen, maar we wisten dat er een oplossing in de maak was," legt De Leeuw uit. Normaal betekent een dergelijke A-storing dat de trein direct aan de kant moet. Maar De Leeuw was naar eigen zeggen bezorgd over volledig in gebruik nemen van de treinen in de reizigersdienst zonder back-up.

De treinen konden op dat moment geen 1000 km rijden zonder problemen, geeft de oud-manager toe. "Er was meestal een lijstje met zaken die opvielen. Volgens mij heeft elke trein wel een A- of B-storing." A-storingen zijn ernstige veiligheidsstoringen en normaal een reden om de trein direct uit de dienst te halen. B-storingen zijn bedrijfsstoringen. De softwareproblemen pakte AnsaldoBreda volgens De Leeuw snel aan, de analyse van de rest van de problemen ging niet zo snel. De Leeuw wilde daarom dat er meer personeel kwam in de Watergraafsmeer om de problemen sneller op te lossen. De oplossing voor een spontaan ontbrandende accu zou een nieuw ontwerp zijn, bijvoorbeeld.

De Leeuw vindt het jammer dat de Fyra is teruggestuurd naar Italië. Volgens de projectmanager wekte NMBS-directeur Descheemaecker het beeld dat de Fyra onveilig was, zonder dat te zeggen. "Ik had duidelijk het gevoel dat hier bewust een beeld werd geschetst om er af te komen en ik zei meteen: ´Dit is het einde van het project´." De Leeuw erkent wel dat er problemen waren, maar die waren niet levensbedreigend. Volgens hem stonden nog een paar punten open, die zouden worden opgelost.

De commissie vroeg De Leeuw uitdrukkelijk of hij ook door AnsaldoBreda werd ingehuurd. Eénmaal heeft hij namens AnsaldoBreda een presentatie gegeven, maar hij heeft nooit geld of een beloning gekregen van de Italiaanse fabrikant. De Leeuw kwam eerder in opspraak omdat hij vertrouwelijke NS-gegevens verkocht aan Bombardier.

(c) Allesispolitiek.nl / Treinreiziger.nl

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *