fbpx

Overzicht Fyra nieuws

04 jun 2013 18:09

Vrijdag maakten de Belgische spoorwegen bekend uit de Fyra te stappen. Vervolgens bleef de trein bijna onafgebroken in het nieuws. Daarom een overzicht van al het Fyra-nieuws sinds 31 mei, bijgewerkt tot en met 4 juni.

  • Woensdag 29 mei. De directie van NS heeft het voornemen te stoppen met de Fyra V250. Ook de Belgen hebben dat voornemen. Het is op dat moment nog een goed bewaard geheim.
  • Vrijdag 31 mei lekt in de ochtend het nieuws uit dat de Belgen willen gaan stoppen met de Fyra. In de middag maakt topman Marc Descheemaecker de annulering van de Fyra bekend. Hij somt in een persconferentie van een half uur alle gebreken van de Fyra op. Alhoewel niemand een hoge dunk had van de treinstellen van AnsaldoBreda, blijkt de trein toch veel meer defecten te hebben dan gedacht.
  • De Italianen zijn niet bij met het nieuws uit België. Fabrikant AnsaldoBreda zegt in een reactie een schadeclaim voor te bereiden vanwege smaad. NS wil het besluit om te stoppen vrijdag nog niet bekend maken. Medio juni zal het bedrijf het besluit bekendmaken, inclusief een alternatief plan.
  • De Telegraaf is maandag 3 juni de eerste die lucht heeft gekregen van het NS-besluit. Ook weet de krant dat Bert Meerstadt gaat vertrekken. Het vertrek van Meerstadt wordt vrijwel direct toegegeven, al zou dat besluit volgens NS al in 2012 gemaakt zijn. Timo Huges gaat Meerstadt vervangen. Meerstadt krijgt geen vertrekbonus mee.
  • In eerste instantie wil NS het stoppen van de Fyra niet bevestigen. Ook Mansveld niet. Wel laat een woordvoerder van de staatssecretaris weten dat de NS-top op het matje is geroepen.
  • Aan het begin van de avond maakt NS dan toch officieel bekend dat het bedrijf de stekker uit de Fyra V250 wil trekken. Het bedrijf merkt aan dat het een voorgenomen besluit is, minister Dijsselbloem moet als aandeelhouder het besluit goedkeuren. Die wil niet overhaast een besluit maken. Mansveld noemt het besluit van NS verstandig.
  • Kamerleden willen echter zo snel mogelijk duidelijkheid. Ze hebben de mond vol over de Fyra. Langzaam groeit er ook steeds meer steun voor een parlementaire enquête. Dinsdag rond het middaguur wordt duidelijk dat die er ook gaat komen. 
  • Dat de Fyra Amsterdam – Breda nog wel rijdt, zorgt voor verwarring. Deze treindienst wordt niet uitgevoerd door de V250, maar door tijdelijk materieel. De naam Fyra wordt nu op veel plaatsen vermeden, bijvoorbeeld in een advertentie van NS International.
  • Vanwege alle defecten heeft vereniging Maatschappij Voor Beter OV met succes gevraagd om een rijverbod met de V250. Voorlopig mogen de treinen ook geen testritten meer maken in Nederland.
  • NS loopt door alle problemen het risico de concessie voor de hogesnelheidslijn te verliezen. Steeds meer organisaties en partijen pleiten voor andere vervoerders. Veolia zegt graag te willen helpen. Wijnand Veeneman, hoogleraar aan de TU Delft, adviseert vooral niet te overhaast een besluit te nemen.
  • Het Openbaar Ministerie heeft in België inmiddels een onderzoek ingesteld naar de aanbesteding van de Fyra. Dat is gebeurd nadat de topman van de NMBS een audit naar de aanbestedingsprocedure had laten uitvoeren, en het dossier daarvan heeft overhandigd aan het Belgische OM.
  • AnsaldoBreda herhaalt dinsdag opnieuw dat de Fyra V250 veilig is.