fbpx
Treinen rond Utrecht (archief)

Renovatie Utrecht Centraal duurder en later klaar

De verbouwing van Utrecht Centraal gaat ongeveer 30 miljoen euro meer kosten. Dat meldt het Ministerie van Infrastructuur en Milieu (IenM) naar aanleiding van een publicatie van het Financieele Dagblad (FD). ProRail meldt bovendien dat de werkzaamheden rond Utrecht Centraal ruim een half jaar langer gaan duren.

Het Financieele Dagblad (FD) meldde donderdag dat de renovatie van het Utrechtse station mogelijk zelfs 100 miljoen euro duurder uitpakt dan de begrote 270 miljoen. Volgens de krant, die zich baseert op interne documenten van het ministerie, ziet het er naar uit dat de verbouwing een jaar vertraging oploopt. Maar volgens het Ministerie blijft de financiële strop beperkt tot 30 miljoen euro.

Verwijdering 130 wissels
Spoorbeheerder ProRail waarschuwde het ministerie dat het bouwproject DoorStroomStation Utrecht (DSSU) niet begin 2016, maar pas eind volgend jaar zal zijn afgerond. Bij het project worden 130 wissels bij het spoorknooppunt verwijderd. Verder worden de seinen geoptimaliseerd. Als de werkzaamheden zijn afgerond kunnen de treinen door de aanpassingen sneller binnenrijden. Bovendien is de bedoeling dat vertragingen minder snel doorwerken op andere trajecten.

Externe evaluatie
Vanwege de vertraging en de kostenoverschrijding heeft het ministerie opdracht gegeven voor "een externe evaluatie van de projectbeheersing en besluitvorming binnen ProRail´´ en de onderlinge uitwisseling van informatie. Volgens ProRail is de vertraging ontstaan door nieuwe veiligheidseisen die zijn ingevoerd na het treinongeluk in Amsterdam. De verbouwing van Utrecht Centraal Station zou ProRail volgens het FD in de loop van 2012 boven het hoofd zijn gegroeid.

Rover boos
Utrecht Centraal is het grootste knooppunt van spoorwegen en ander openbaar vervoer in Nederland. De verbouwing zorgt voor overlast bij reizigers. Reizigersorganisatie Rover is dan ook boos dat de werkzaamheden nu nog langer gaan duren. "Het is voor de reizigers niet acceptabel dat de verbouwing een jaar langer gaat duren," zegt een woordvoerder van de vereniging.  

Jaar langer overlast
Volgens de vereniging betekent de vertraging een jaar langer buitendienststellingen en overlast voor reizigers in heel Nederland. De vereniging wil daarom dat er een grondig onderzoek komt. "ProRail is ook bij ander projecten niet in staat gebleken om de overlast voor reizigers binnen te perken te houden," zegt Rover. Eigenlijk was Rover al helemaal niet enthousiast dat ProRail besloot 130 wissels bij het knooppunt te verwijderen.

Nieuwe stationshal
Behalve aan de sporen wordt bij Utrecht Centraal ook gewerkt aan een vernieuwde stationshal. De spoorbeheerder benadrukt dat de bouw van die vernieuwde stationshal wel volgens planning verloopt en binnen de begroting blijft. Vrijdag gaat een nieuw deel van Utrecht Centraal (12.000 vierkante meter) open voor reizigers. Ook de verbinding tussen de Utrechtse binnenstad en het Stadskantoor wordt vrijdag geopend voor het publiek. Eind volgend jaar moet de verbouwing van de stationshal helemaal klaar zijn.

Doorstroomstation Utrecht, volgens de conceptplannen uit 2013

(c) ANP / Treinreiziger.nl