fbpx

Rover stelt spoorboekloos treinen ter discussie

Reizigersvereniging Rover maakt zich grote zorgen om de financiële strop bij ProRail. De vereniging denkt dat het daarom verstandig is om te stoppen met het Programma Hoogfrequent Spoor (PHS). Ook vindt Rover dat er meer geld naar het spoor moet en minder naar de weg.

Voor het Programma Hoogfrequent Spoor is 4,5 miljard euro beschikbaar. Dat geld wordt geïnvesteerd in de infrastructuur zodat vervolgens op de belangrijkste trajecten iedere tien minuten een Sprinter en Intercity kan gaan rijden. "Ieder kwartier een trein is vaak genoeg, bovendien is het helemaal niet verstandig om bij deze staat van de infrastructuur zo vaak de trein te laten rijden. Laat ProRail eerst maar eens de vele storingen oplossen en NS de materieelproblemen," betoogt Rover-voorzitter Arriën Kruyt.

Ieder kwartier een Sprinter
Wel vindt Kruyt dat in de Randstad er overal ieder kwartier een Sprinter moet komen. "Station Utrecht Leidsche Rijn wordt nu bijvoorbeeld maar eens per half uur bediend door een stoptrein. Het is veel belangrijker om rond de grote steden overal ieder kwartier een stoptrein te laten rijden, dan te investeren in extra intercity´s. Bij Sprinters zijn metro-achtige frequenties veel belangrijker dan bij intercity´s," legt de Rover-voorzitter uit.

Meer geld
Het ter discussie stellen van PHS is één van de vier oplossingen die Rover ziet om de financiële problemen bij ProRail aan te pakken. Kruyt benadrukt dat hij vooral vindt dat de politiek meer moet investeren in het spoor in plaats van de auto. "Er is de afgelopen jaren massaal geïnvesteerd in Rijkswegen, nu zijn de spoorwegen aan de beurt."

Onderhoud in eigen beheer
Verder vindt Rover dat ProRail het onderhoud weer in eigen beheer moet brengen. "Het PWC-rapport bij de Kamerbrief wijst er op dat het uitbesteden van het onderhoud aan aannemers financieel riskant is. Het in eigen beheer uitvoeren van onderhoud leidt ertoe, dat ProRail technische kennis opbouwt en beter weet wat de staat van onderhoud van de infra is," aldus Kruyt.

Wisselsanering afblazen
Tot slot stelt Rover voor om de wisselsanering van Amsterdam af te blazen. "Het Ministerie en ProRail moeten kiezen of het zinvol is om van Amsterdam Centraal een doorstroomstation te maken. De verbouwing van Utrecht Centraal tot doorstroomstation heeft geleid tot grote budgetoverschrijdingen en veel overlast voor reizigers." De voorstellen om vaker overdag aan het spoor te gaan werken verwerpt de vereniging. 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *