fbpx

Vervoersbedrijven negeren uitspraak staatssecretaris

01 jun 2010 16:56

Studenten die hoge (reis)kosten maken door fouten met de studentenchipkaart krijgen hun kosten niet altijd vergoed: vervoersbedrijven blijken in de praktijk deze opdracht van staatssecretaris Van Bijsterveldt te negeren. Dit blijkt uit navraag van Rover bij het OV-Loket.

Declaratieverzoeken van studenten kunnen zonder enige verklaring worden afgewezen, ook zijn er geen voorwaarden bekend voor het indienen van declaraties. Daarnaast worden studenten met defecte chipkaarten op kosten gejaagd. Tot die conclussie komt Rover.

Drama studenten ov-chip
“De invoering van de studentenchipkaart is van het begin af aan al een drama, geen enkele procedure heeft zo veel incompetentie aan het licht gebracht”, stelt Rover. Ook de politiek kon er niet omheen: na de verplichte overschakeling op de studentenchipkaart kwamen vele studenten in de problemen door de chaos bij de invoering. Uiteindelijk besloot staatssecretaris Van Bijsterveldt dat studenten hun gemaakte kosten (treinkaartjes, vele pasfoto’s en dure telefoontjes) konden declareren bij vervoersbedrijven via een speciaal formulier.

Verantwoordelijkheid afschuiven
In de praktijk blijken geen voorwaarden te zijn gebonden aan het indienen van deze declaraties. Vervoersbedrijven kunnen daarom zonder verantwoording de declaraties afwijzen. Ook worden geen kosten vergoed wanneer de fout bij de Dienst Uitvoering Onderwijs ligt. “Het is niet de zaak van de student wie de schuldige is”, aldus Rover, “dit naar elkaar wijzen van de betrokkenen zorgt al tijden voor ellende. Intussen moeten studenten buiten hun schuld honderden euro’s aan kosten maken en ze kunnen naar hun geld fluiten”.

Reiskostenvergoeding
Ook krijgen studenten geen reiskostenvergoeding bij een defecte chipkaart. Dit probleem is groeiende: honderden studentenchipkaarten laten momenteel het leven waardoor de student weer op hoge kosten wordt gejaagd.