youtube treinreiziger zoeken zoeken

Autoslaaptrein. Waar en wanneer rijden ze? Een overzicht.

klok 09 aug 2017 22:34

Op vakantie met de autoslaaptrein? Dat kan nog steeds. In heel Europa rijden nog steeds tal van treinen waarmee de auto en de motor mee kan. Onder Nederlanders zijn de autoslaaptreinen vanuit Düsseldorf populair. Vanaf Düsseldorf rijden er autoslaaptreinen naar Innsbruck, Wenen, Verona en Livorno. Voor Noord-Nederland kunnen ook de autoslaaptreinen vanuit Hamburg interessant zijn. Ook elders in Europa rijden nog steeds autotreinen. Al is het aantal in de loop der jaren wel afgenomen. Een compleet overzicht.

Netwerk auto(slaap)treinen. Per vertrekstation / regio een kleur. De autoslaaptreinen van/naar Düsseldorf (zwart) zijn voor Nederlanders het handigst.

Autoslaaptrein Düsseldorf – Innsbrück
Dankzij de Oostenrijkse spoorwegen kun je op deze route de auto meenemen. En dat kost doordeweeks (ma t/m do) slechts 99 euro. In het weekend (vr t/m zo) 114 euro. Een motor meenemen is voordeliger: 59 euro doordeweeks, en 69 euro in het weekend. Dit zijn vaste tarieven. Vanuit Düsseldorf kan de auto mee naar Oostenrijk op woensdag, vrijdag en zondag. Vertrek is ‘s avonds, aankomst in Innsbruck de volgende ochtend. Vanuit Innsbruck kun je dinsdags, donderdags en zaterdags de auto weer mee terugnemen richting Nederland. Het laatste stukje moet je zelf rijden. Reizigers kunnen mee vanaf 39 euro per persoon (beperkte beschikbaarheid). Bij de Treinreiswinkel zie je online de tarieven die gegarandeerd kunnen worden, maar als er betere tarieven beschikbaar zijn, dan zullen die uiteindelijk in rekening worden gebracht. Op de site van de ÖBB kun je direct de beschikbaarheid van voordelige tarieven controleren. Zie ook: met de autoslaaptrein naar Oostenrijk.

Autoslaaptrein Düsseldorf – Wenen
Ook hier kun je dankzij de Oostenrijkse spoorwegen de auto of de motor meenemen. Dat kan precies op de dagen dat de autoslaaptrein naar Innsbruck niet rijdt. Dus vanuit Düsseldorf naar Wenen op maandag, dinsdag, donderdag en zaterdag. En van Wenen naar Düsseldorf op maandag, woensdag, vrijdag en zondag. De tarieven voor het meenemen van een auto of een motor is gelijk aan de tarieven die we hier boven hebben genoemd bij de autoslaaptrein Düsseldorf – Innsbruck. Ook voor deze verbinding kun je boeken op de site van de Treinreiswinkel. Zoals eerder opgemerkt worden daar de tarieven gecommuniceerd die gegarandeerd kunnen worden, maar het kan ook goedkoper uitvallen.

Archief DB Autozug (niet meer actief)

Autoslaaptrein Düsseldorf (/Hamburg) – Verona
Jarenlang reden er vanuit Den Bosch autoslaaptreinen. Toen die trein plotseling werd opgeheven besloot de Treinreiswinkel in dat gat te springen. Niet meer vanuit Den Bosch, maar vanuit Düsseldorf. Deze autoslaaptrein is seizoensgebonden en rijdt alleen in de zomerperiode (medio mei t/m september) en vertrekt vrijdagavond uit Düsseldorf, en zaterdagavond vanuit Verona weer terug naar Düsseldorf. Het meenemen van de auto of motor is hier wel wat duurder dan bij de autoslaaptrein van de ÖBB. Bij enkele ritten zijn er speciale aanbiedingen. Zie de site van de Treinreiswinkel. Bijvoorbeeld bij de eerste of laatste rit(ten) van het seizoen. Vanaf Hamburg rijdt de Urlaub Express met oude rijtuigen in de zomer circa 1x per week naar Verona.

Autoslaaptrein Düsseldorf – Livorno
Ook deze autoslaaptrein wordt aangeboden door de Treinreiswinkel en rijdt alleen in het hoogseizoen (juli/augustus). In 2017 rijdt deze trein op woensdags vanuit Düsseldorf, en donderdags weer terug. Het meenemen van de auto kost standaard 359 tot 379 euro per enkele reis. Op enkele dagen zijn er speciale actietarieven. Per reiziger kost een plek in het ligrijtuig circa 140 euro per enkele reis.

 

 
Slaaprijtuig van de Nightjet / ÖBB. © ÖBB/Harald Eisenberger

Andere autotreinen van/naar Oostenrijk
Eerder benoemde we al de autotrein Düsseldorf – Wenen en Düsseldorf – Innsbruck. De Oostenrijkse Spoorwegen ÖBB biedt echter op veel meer routes de mogelijkheid om de auto mee te nemen. Dagelijks vanaf Hamburg naar Wenen en Innsbruck bijvoorbeeld. Ook hier rekent de ÖBB doordeweeks (ma t/m do) een vast tarief van 99 euro per auto. In het weekend (vr t/m zo) gaat het om 114 euro. Bij de motor gaat het om 59 euro (doordeweeks) respectievelijk 69 euro (weekend). Binnen Oostenrijk kan de auto en de motor mee vanuit Wenen, Graz en Villach naar Feldkirch. Dat kan al vanaf 79 euro, afhankelijk van de route. Het gaat om treinen die onder de merknaam Nightjet rijden. De ÖBB verzorgt tot slot in het hoogseizoen op bepaalde dagen een autoslaapverbinding tussen Wenen en Livorno en tussen Wenen en Verona. Zie ook de site van de ÖBB. Verder verzorgt Train4you de Urlaub-Express Hamburg – Villach, deze rijdt in het zomerseizoen 1x per week. Van kenners hebben we begrepen dat de ligrijtuigen die worden ingezet erg oud zijn.

Overzicht van alle ÖBB Nightjet Autoslaaptreinen. Situatie 2017.

Autoslaaptrein Oostenrijk – Turkijke
Vanuit het zuid-oosten van Oostenrijk, Villach, vertrekt ook de Optima Express. De Optima Express verbind Oostenrijk met de Turkse grensplaats Edirne. De auto mag mee voor 259 euro (hoge auto’s zijn duurder). En daarmee bespaar je maar liefst ruim 1300 kilometer autorijden. Per reiziger betaal je 149 euro. Edirne ligt vlak bij Bulgarije, dus ook als je die kant op wil, kun je deze trein gebruiken. Deze trein rijdt 1 a 2 maal per week. Je kunt tickets kopen bij Optima Tours zelf, maar ook bij de Treinreiswinkel.

Autoslaaptrein Hamburg – München / Lörrach (nabij Basel)
DB Autozug bestaat niet meer, maar daarmee is er geen einde gekomen aan de autoslaaptreinen binnen Duitsland. Op de route Hamburg – Lörrach kan de auto nog steeds met de trein mee. Dit dankzij Bahn Touristik Express, die deze dienst verzorgt. Lörrach is gelegen in Duitsland, maar slechts 2.5 kilometer van de Zwitserse grens verwijderd! Binnen een half uurtje rij je met de auto van Lörrach naar het Zwitserse Basel. Ook Frankrijk (Saint Louis) is binnen een half uurtje bereikbaar. De autotrein Hamburg – Lorräch rijdt in de zomer dagelijks, daar buiten meestal minimaal 1x per week. De prijzen hangen af van de datum. In het laagseizoen kan een gewone auto mee vanaf 159 euro, in het hoogseizoen kan dat oplopen tot en met 229 euro. Per reiziger betaal je ten minste 80 euro (laagseizoen) tot en met 130 euro (hoogseizoen). Dat is op basis van een ligplek in het ligrijtuig. De Bahn Toeristik Express is te boeken bij de Treinreiswinkel.
Naast de Bahn Touristik Express kun je ook kiezen voor de Urlaub Express van Train4you. De Urlaub Express rijdt ook op de route Hamburg – Lörrach, alleen veel minder vaak (circa 1x per week in de zomer). Daarnaast tref je de Urlaub Express ook 1 a 2x per week aan op de route Hamburg – München. Wat wij hebben begrepen zijn de rijtuigen van de Urlaub Express erg oud.

Autotrein Frankrijk
De Franse spoorwegen SNCF heeft ook treinen waarmee de auto en de motor mee kan. Maar het principe is hier wel net iets anders. De auto’s en motoren gaan met een aparte trein mee. Als reiziger koop je een ticket voor de TGV (of een andere trein). Het vervoer vindt ‘s nachts plaats, de volgende dag kun je de auto afhalen in Zuid-Frankrijk (of in Parijs). Deze autotreinen rijden niet dagelijks. Vanuit Parijs wordt deze service aangeboden naar Avignon, Biarritz, Bordeaux, Briançon, Brive-La-Gaillarde, Fréjus, Lyon, Marseille, Narbonne, Nice, Toulon en Toulouse. De auto kan mee vanaf 119 euro, dit kan echter fors oplopen tot bijna 300 euro. Online kun je bij de Franse spoorwegen alleen in het Frans boeken, maar je kunt ook boeken bij de Treinreiswinkel. Wel zo eenvoudig.

Een autorijtuig van de Kroatische spoorwegen. Foto: HŽPP

Autoslaaptrein Kroatië
De autoslaaptrein Den Bosch – Koper bestaat helaas niet meer. Vanuit Nederland kun je echter prima richting Kroatië reizen door de autoslaaptrein vanuit Düsseldorf naar Wenen, Innsbruck of Verona te gebruiken. Binnen Kroatië bestaat er tussen Zagreb en Split de mogelijkheid om de auto mee te nemen. En duur is dat allerminst. Slechts 101 Kroatische kronen. Dat komt neer op ongeveer 15 euro! Daar komt nog wel het ticket bovenop voor de reizigers. Dat is minder dan 30 euro per persoon, op basis van een zitplek. Voor circa 10 euro extra kun je upgraden naar een ligrijtuig. De autoslaaptrein Zagreb – Split rijdt in de zomermaanden dagelijks, daar buiten circa 3x per week. Je kunt alleen ter plekken (vooraf) boeken bij het loket in Zagreb of Split. Daarbij moet je het rijbewijs en de autopapieren kunnen tonen. Algemene informatie over de autoslaaptrein in Kroatië vind je hier.

Autoslaaptrein Montenegro – Servië
Het is volgens velen één van de mooiste treinroutes van heel Europa: Bar (Montenegro) – Belgrado (Servië). Vooral het deel in Montenegro is adembenemend mooi. Voor deze verbinding moet je op tijd boeken, minimaal 2 maanden vooraf. Online kan dat niet. Het beste is om de Servische spoorwegen een e-mailtje te sturen. Er wordt geregeld aan het spoor gewerkt, waardoor de trein in sommige periodes niet kan rijden. Het meenemen van de auto kost circa 30 euro (enkele reis). Per reiziger betaal je circa 21 euro voor een normaal treinkaartje. Voor een plek in een slaaprijtuig betaal je circa 15 euro tot 20 euro extra (op basis van een 2 of 3 persoonscabine). In de zomer kun je overigens ook op de route Bar – Novi Sad de auto meenemen. Dit is de pagina van de Servische spoorwegen met algemene informatie over de autotrein.

Autoslaaptrein Servië – Griekenland
In de zomer rijdt er normaal gesproken ook een autoslaaptrein Belgrado (Servië) – Thessaloniki (Griekenland). Door werkzaamheden kan deze trein echter niet altijd rijden. Zo ook in 2017. In 2017 rijdt de nachttrein naar Griekenland slechts tot Gevgelija, een plaats in Macedonië bij de grens bij Griekenland. Het laatste stuk moeten nachttrein reizigers met de bus mee. Of het autotransport nu door gaat, nu de trein niet tot Thessaloniki kan rijden, is bij onze redactie niet bekend. We vragen het na bij de Servische spoorwegen.

Autoslaaptreinen vanuit Praag (Tsjechië – Slowakije)
Ook vanuit Praag naar Slowakije kun je op verschillende routes de auto meenemen. Het gaat dan om de routes: Praag- Poprad, Praag – Košice en Praag – Hummené. Op de route Praag – Košice rijdt er niet alleen een autoslaaptrein, maar ook overdag een trein waarmee de auto en motor mee mag. De auto, inclusief bestuurder, mag al mee voor circa 60 tot 70 euro (enkele reis). Elke extra reiziger kost circa 20 euro. Bij reizen in een slaaprijtuig (3 persoonscabine) komt er nog een toeslag bij van circa 12 euro (per persoon). Bij de dagtrein naar Košice in Slowakije kan de auto met bestuurder al mee voor circa 50 euro. Lees hier meer over de autotrein van de Tsjechische spoorwegen CD.

Autoslaaptreinen in Finland
Ook in Finland kan de auto op diverse routes mee. Het gaat dan veelal verbindingen vanuit de Finse hoofdstad en Lapland. Vanuit Helsinki kan de auto bijvoorbeeld mee naar Rovaniemi, Kolari, Oulu en Kemijärvi. Vanuit Turku kun je de auto meenemen naar Rovaniemi,. Dat kan ook vanuit Tampere. Vanuit Tampere kan de auto per trein ook mee naar Kolari. De Finse autoslaaptrein kun je gewoon boeken bij de Treinreiswinkel. En natuurlijk ook bij de Finse spoorwegen, vr.fi. De auto kan meestal mee voor 179 euro. In het hoogseizoen betaal je in de regel meer dan in het laagseizoen.

(Tarieven dienen ter indicatie. Meestal moet de auto aan bepaalde eisen voldoen. te hoge of brede auto’s kunnen meestal niet mee.) 

Dit artikel is tot stand gekomen met dank aan Maurits Wever van de Treinreiswinkel.

10 gedachten over “Autoslaaptrein. Waar en wanneer rijden ze? Een overzicht.”

  1. dries molenaar schreef:

    Mooi dat het nog bestaat, jammer dat je niet meer uit Nederland kan vertrekken. Het Nederlandse spoor is te duur voor dat kleine stukje. Het zou toch mooi zijn om in Zwolle en Den Bosch te starten.
    Hamburg is hartstikke mooi maar ligt verder van de grens dan het lijkt 🙂

    1. Treinreiziger.nl (Hildebrand) schreef:

      Vanuit regio Groningen kan Hamburg een optie zijn. Den Bosch had inderdaad erg mooi geweest. Maar Düsseldorf lijkt mij een redelijk alternatief. Groningen – Düsseldorf is bijvoorbeeld 275 kilometer, en Groningen – Den Bosch 240 km (en Groningen – Hamburg 300 km).

      1. S.Katsma schreef:

        De afstand Groningen – Zwolle is ongeveer 100 km.

        1. Treinreiziger.nl (Hildebrand) schreef:

          Dat klopt, maar vanaf Zwolle hebben er nooit autoslaaptreinen vertrokken, en naar mijn weten zijn de faciliteiten daar ook niet aanwezig. Dus het lijkt mij niet reëel. Den Bosch is de enige reëele optie in Nederland.

        2. S.Katsma schreef:

          Ik reageer slechts op het bericht daarboven, waar staat dat de afstand Groningen – Zwolle maar liefst 240 km zou zijn.

        3. Treinreiziger.nl (Hildebrand) schreef:

          U heeft gelijk, dat had ik niet in de gaten.

  2. Peter van Rosmalen schreef:

    Wij rijden 2x per jaar van Nederland naar Istanboel. Tussen Düsseldorf en Wenen v.v. gebruiken wij altijd de EuroNight autoslaaptrein trein van de ÖBB.
    Spaart, zowel op de heen als terugreis, een overnachting in een hotel uit en de ergenis van de Duitse Autobahn.

  3. David Loher schreef:

    Ich bin Zugbegleiter in Schweiz.

    Ich plane selber Auto und Nachtzüge auf eigene Regie zu reaktivieren.

    Für mich wird eine Schlafwagenverbindung BENELUX – Schweiz an 1. Stelle sein.

    Auch Autoreisezug ab De Bosch oder evt. auch Calais in die Schweiz (Kandersteg / Brig oder ein anderer Terminal) ist für mich ein grosses Thema.

    Nur habe ich eine Frage, ob der Terminal in De Bosch voll funktioniert oder kann man die Infrastruktur nicht mehr benutzen.
    Vielleicht kann mir jemand diese Frage beantworten; auch evt. an wen ich mich wenden muss, um diese Infrastruktur zu benutzen.

    Auch fehlt mir im Moment noch das Geld, um sofort anzufangen.

    Aber vielleicht können künntet einige Leute sich mit mir zusammen zu tun, um etwas gemeinsames auf zu ziehen.

    Hier meine emailadresse: davidloher@bluewin.ch

  4. HKroon schreef:

    Net terug met Nightjet Innsbruck. Prima, alleen ontbijt met 1 jammetje en 1 botertje voor 2 semmel te mager (ligwagen dus). Trein staat wel lekker vroeg klaar te Ddorf, Innsbr. niet dus. Heen te Mu Ost werd 1 autowagon afgekoppeld en later 1 te Innsbr. En we vertrokken op zaterdag heen! Terug vertrek op zondag zonder autowagons.
    Overigens, zijn er geen autotreinen van Treinreiswinkel/Railexperts vanuit Ddorf deze zomer?

  5. HKroon schreef:

    Oja, Treinwinkel is genoemd zie ik.

Laat een reactie achter op dries molenaar Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.