fbpx

Dagkaartacties worden minder voorspelbaar

De goedkope dagkaarten zijn een daverend succes. Toch wil NS in 2016 de voorspelbaarheid van de acties doorbreken. Zowel op het gebied van partners, producten als periodes zegt het spoorbedrijf tegenover Treinreiziger.nl te willen vernieuwen.

"De acties die wij samen met de bekende retailerpartners opzetten zijn vrijwel allemaal zeer succesvol. Voor de partner levert het extra traffic op in de winkels, voor NS is het een lucratief kanaal om additionele omzet te realiseren in het sociaal-recreatieve segment," zegt Jorrit Gernaat van de marketingafdeling van NS. Volgens Gernaat maken veel mensen met de dagkaartacties extra reizen die anders niet met de trein gemaakt zouden zijn, of soms zelfs helemaal niet ondernomen zouden worden.

In de loop der jaren zijn de acties wel redelijk voorspelbaar gewordenZo zijn de verkoopperiodes per retailer ieder jaar bijna identiek, net als de voorwaarden en tarieven. Een AH-dagkaart kost bijvoorbeeld 17 euro en is ook geldig tijdens de avondspits, terwijl een Kruidvat-treinkaartje 13,99 euro kost en alleen te gebruiken is in het weekend. Die voorspelbaarheid gaat dus verdwijnen. "We willen voorkomen dat het een vast patroon gaat worden," legt Gernaat uit. 

Al dit jaar heeft NS geëxperimenteerd met vernieuwde producten. De ETOS Superdaldagkaart en het avondretour waren daar voorbeelden van. Volgens Gernaat mag ook het Superdalticket (geldig na 11:00 uur voor 2 personen) gekwalificeerd worden als een succes. De kans is dus groot dat een vergelijkbaar product volgend jaar opnieuw verkrijgbaar zal zijn. 

Er zijn nu nog veel aanbiedingen waarmee ook in de avondspits gereisd kan worden; volgend jaar zal dat mogelijk in mindere mate het geval zijn. Het spoorbedrijf wijst erop dat de capaciteit in de avondspits beperkt is door de vele forensen die NS ook tevreden wil houden. Het spoorbedrijf is bezig om het technisch mogelijk te maken om bij e-tickets ook de avondspits uit te sluiten. 

In 2012 verkocht NS 2,5 miljoen actiedagkaarten die daarmee goed waren voor vier procent van de omzet van de consumentenmarkt. Inmiddels zijn die aantallen ruimschoots overschreden, misschien zelfs verdubbeld, maar exacte cijfers wil het spoorbedrijf momenteel niet bekend maken.