fbpx

Fabels over het Rondje om de kerk

30 mrt 2015 14:51

Vrijdag kwam het treinverkeer na een grote stroomstoring maar nauwelijks op gang. Sindsdien is de discussie over het rondje om de kerk weer terug. Bij het rondje om de kerk rijdt het personeel niet meer kris kras door Nederland, maar op maximaal twee trajecten per dag. Volgens de FNV is het onveilig, Arriva stelt dat het goedkoper is en volgens NS moet je met het rondje om de kerk vaker overstappen. Wat is waar?

Fabel: Rondje om de kerk is goedkoper
Nee, dat is in beginsel een fabeltje. Het is duurder. In 2001 werd het plan doorgevoerd, daardoor had NS opeens meer machinisten en conducteurs nodig. Niet raar. Want nu probeert men NS personeel zo efficiënt mogelijk in te zetten. Dus korte overstaptijden van de ene naar de andere trein en zonodig door het hele land. Bij het rondje om de kerk wordt het personeel gebonden aan een bepaald traject. Daardoor is het soms wel wat langer wachten dat er op die lijn een trein terug rijdt. NS gaat uit van een extra kostenpost van 60 miljoen euro per jaar. 60 miljoen euro is op een omzet van 4 miljard te overzien. Bovendien kan het rondje om de kerk economische schade voorkomen. Immers, als het treinverkeer zoals vrijdag tot laat in de avond ontwricht blijft is de economische schade enorm.

Fabel: Met het rondje om de kerk moet je vaker overstappen.
Onzin. Zoals aangegeven werd het rondje in 2001 doorgevoerd. Reizigers moesten toen niet opeens vaker overstappen. Je kunt kiezen om treinen in corridors te laten rijden. Daardoor gaat vertraging ook minder snel doorwerken naar andere trajecten. Als je treinen op vaste corridors inzet, moeten reizigers wel vaker overstappen. Dat staat echter los van het rondje om de kerk.

Fabel: Het werk wordt ééntonig
Hier kun je van mening over verschillen, maar het is een feit dat vervoerders die wel werken via dit principe ook tevreden personeel hebben. Bovendien blijft het personeel op meerdere trajecten ingezet worden. Alleen op maximaal twee trajecten per dag. Personeel met standplaats Amsterdam komt dus nog steeds in Den Haag, Zwolle, Amersfoort, Alkmaar, Utrecht, etcetra. Daardoor blijft er voldoende flexibiliteit.

Fabel: Rondje om de kerk is gevaarlijk
Volgens de vakbonden is het rondje om de kerk gevaarlijk. Machinisten zouden sneller door rood rijden omdat ze vaak op een bepaalde spoorlijn zouden rijden en daardoor minder goed zouden gaan opletten. Toch lijkt het erop dat het rondje om de kerk onder voorwaarden veilig ingevoerd kan worden. Zo blijkt uit onderzoek van de Inspectie Leefomgeving en Transport dat de regiovervoerder Syntus in verhouding met NS minder vaak stoptonend sein passeert. En dat terwijl de machinisten van Syntus maar op één spoorlijn worden ingezet. "De helft van onze chauffeurs rijdt daarnaast nog op de bus, de andere helft rijdt alleen op de trein maar mag maximaal drie keer een retourtje maken. Dat is uit veiligheidsoverwegingen" legt een woordvoerster van Syntus uit. Ze wijst er verder op dat de Syntus spoorlijn is uitgerust met de ATB Nieuwe Generatie, waardoor treinen moeilijker stoptonend sein kunnen passeren. Arriva, Veolia en Connexxion passeerden in de periode 2009 – 2013 in verhouding vaker een stoptonend sein dan NS en Syntus. Het gaat echter te ver om die maatschappijen onveilig te noemen. De trein is extreem veilig: in de afgelopen 20 jaar is er slechts één treinreiziger in Nederland om het leven gekomen bij een treinongeluk.